Termos. "taatti"
Elikkäs ajelin tuossa päivällä noin 40km matka ajoa ja satuin kesän jäliltä huomaamaan että moottorin lämmöt nousivat juuri ja juuri ensimmäisen viivan tuntumaan. Normaalistihan ne pitäisi olla suurin piirtein viivojen välillä jolloin viisari on käytännössä pystyssä. kävin sitten illemmalla polettamassa auton lämpimäksi eli viisarin noin pysty asentoon, vaati todellakin hieman polettamista. Suuntasin matkani maantielle jossa ajelin noin 15km matka-ajoa noin 80km/h, jolloin lämmöt tipahtivat taas ekan viivan tuntumaan. Taajamaan tullessa lämmöt normaalilla ajolla hivenen taas nousivat muutaman kilometrin matkalla. Koko tämän ajo savotan aikana wepari poltteli iloista liekkiään ja ulkona oli kunnioitettavat -8C pakkasta. Sisätiloihin Tuleva "kuuma"ilma on lähinnä jotain haalean lämpimän ja kuuman väliltä.
Autonahan on E39 -03 525D, jossa wepari toimii käsittääkseni automaattisesti siten että, alussa avustaa moottoria saavuttamaan normaali lämpötilan jonka jälkeen wepari sammuu ja lämmöt on moottorin tuottaman lämmön varassa.
Lisäksi kesän 7-8l/100km polttoaineen kulutus on vaihtunut talven tullen 9-10l/100km sekalaisessa ajossa. Käsittääkseni tämä kulutuksen muutos johtuu juurikin talven tulosta+weparin jatkuvasta päälläolosta.
Itse epäilisin joko päätermaria tai sitten EGR termaria mutta kumman lähtisitte ensin vaihtamaan vai onko olemassa joitain muita vaihtoehtoja?
Elikkäs ajelin tuossa päivällä noin 40km matka ajoa ja satuin kesän jäliltä huomaamaan että moottorin lämmöt nousivat juuri ja juuri ensimmäisen viivan tuntumaan. Normaalistihan ne pitäisi olla suurin piirtein viivojen välillä jolloin viisari on käytännössä pystyssä. kävin sitten illemmalla polettamassa auton lämpimäksi eli viisarin noin pysty asentoon, vaati todellakin hieman polettamista. Suuntasin matkani maantielle jossa ajelin noin 15km matka-ajoa noin 80km/h, jolloin lämmöt tipahtivat taas ekan viivan tuntumaan. Taajamaan tullessa lämmöt normaalilla ajolla hivenen taas nousivat muutaman kilometrin matkalla. Koko tämän ajo savotan aikana wepari poltteli iloista liekkiään ja ulkona oli kunnioitettavat -8C pakkasta. Sisätiloihin Tuleva "kuuma"ilma on lähinnä jotain haalean lämpimän ja kuuman väliltä.
Autonahan on E39 -03 525D, jossa wepari toimii käsittääkseni automaattisesti siten että, alussa avustaa moottoria saavuttamaan normaali lämpötilan jonka jälkeen wepari sammuu ja lämmöt on moottorin tuottaman lämmön varassa.
Lisäksi kesän 7-8l/100km polttoaineen kulutus on vaihtunut talven tullen 9-10l/100km sekalaisessa ajossa. Käsittääkseni tämä kulutuksen muutos johtuu juurikin talven tulosta+weparin jatkuvasta päälläolosta.
Itse epäilisin joko päätermaria tai sitten EGR termaria mutta kumman lähtisitte ensin vaihtamaan vai onko olemassa joitain muita vaihtoehtoja?
Comment