Announcement

Collapse
No announcement yet.

VäyläWebasto ja Thermotest ynnä Inpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Salonius
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 14
    • Kanta-Häme, Finland

    VäyläWebasto ja Thermotest ynnä Inpa

    Päätin olla omatoiminen ja luettuani aikani vanhoja topikkeja päädyin aloittamaan uuden. Eli ongelmana iänikuinen E39n väyläohjattu Webasto. Lakkasi toimimasta marras-joulukuussa.

    Kokoonpano lyhyesti:
    Webaston kauko-ohjain liitetty ilmeisesti jälkiasenteisena pinniin 1, antaa sinne jännitteen kun painaa päälle. Väylä (puna-valkoinen) 2-pinnissä. 1 pinnissä ollut joskus varmaan eri kaapeli kuin nyt, johtosarjasta tuleva vihreä-valkoinen irrallaan, uusi kauko-ohjauskaapeli irrallaan nipusta, kuitenkin vihreä-valkoinen. Vaikuttaa että olisi tehty alan liikkeessä joskus aikanaan. Ilmastoinnin paneeli varmaan vaihdettu kun Webasto muutettu kauko-ohjaukselliseksi, siinä mielestäni päiväys 2003 vuodelta kun taas auto 2002. Ilmastoinnin paneelin takana yksi "puukotus", sinivihreä johto katkaistu ja liitetty jonnekin menevään siniseen johtoon. Auton puoli irrallaan teipattuna.

    Lyhyesti mitä tekee ja mitä ei:
    - ohjainkortti tarkastettu SerCapilla, kiitos siitä sinne, toimi OK testerissä, polttaa OK.
    - Webaston ThermoTestillä liitettynä OBD-kaapelin K-pinnillä väyläkaapelin haaraan testattu komponentit yksi kerrallaan seuraavasti:
    Vesipumppu pyörii, Hehku lämpiää, PA-pumppu toimii, puhallin puhaltaa hetken, kunnes menee häiriölle. Combustion air fan interruption. Puhallin pitää vähän outoa ääntä, pitänyt kyllä sitä jo tovin.
    - Painettaessa kauko-ohjaimesta weba päälle, syttyy ThermoTestiin vihreä "main schwitz-täppä". Ei käynnisty (kuuluisikokaan), sammutettaessa kakesta täppä häviää, ja muistiin tallentuu häiriö "Communication failure on customer specific bus"
    - jossain välissä ThermoTestin alapalkissa lukee "Ready...":n tilalla "Wrong echo received"

    Inpalla käytettäessä Webaan saa yhteyden, saattaa päästä polttamaankin, paloi jonkun aikaa kunnes sammui Fan Interruptiin. Sitten saattoi tehdä päälle käskettäessä että tekee heti Fan Interruptin, eli puhallin ei edes liikahda, menee Cooling2:lle, pumppu pyörii, puhallin pyörähtelee satunnaisesti, eli tekee lyhyitä jäähdytyksiä.

    Inpalla ilmastointia katsottuani löytyi vikakoodeja, Auxiliary Water Pump (short circuit to batt+), AUC Sensor (open circuit). Auxiliary Water Pump kyllä murisee konetilassa kun virrat laittaa päälle, ei se kai kokonaan ole rikki.

    Kaikki viat nollattuani koitin Webastoa päälle ihan ilman mitään piuhoja, eli normaalisti. Weban kaukosäätö kytkeytyy päälle mutta webasto ei, samoin MIDiin syttyy "heiz ein" komennolla valo, mutta webasto ei inahda. Vikakoodinluku, ei vikoja koska ei koittanut käynnistyä.

    Voiko nyt olla väylässä tai Ihkassa jokin sellainen vika että antaa käyttää INPAlla webastoa mutta muuten ei toimi. Tai Ihka vaurioitunut, sehän ei varmaan estä Inpalla käyttöä mutta normaalin toiminnan blokkaa. Ja liittyykö puhallinvika samaan, vai onko lähes samanaikaisesti tullut vika puhaltimeen ja Ihkaan.

    Akku on huonossa virrassa, testaukset tehtiin auton ollessa 7000n Ctekin päässä. Jostain kumman syystä Webaston ilmoittama jännite pahimmillaan 0,5V alempi kuin yleismittarin näyttämä akulta. Voikohan jostain hukkua jännitettä vai onko jossain mittauksellista virhettä. Samoin Inpalla käytettäessä kun hehku on päällä, puhallin päällä ja kun PA-pumppu menee päälle niin jännite sakkaa ja tekee tuon Fan Interruptin.

    Uusi akku on tuloillaan niin voi sillä tehdä vertailututkimusta. Jotenkin vaan tuo virran vähyys ei koko totuutta voi selittää, vikakoodit jos nollattuna ja akussa 12V virtaa niin Weban pitäisi kai yrittää päälle MIDistä tai kakella koitettuna. Sitten voi sammua jännitteen takia kun yrittää liikkeelle. Ja tehdä vikakoodin, sitähän ei nyt tullut.
    E39 525D -02

    ex. E39 525TDSA -97
    SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

    "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Seiskassa menee virta homma näin. Aina kun lävähtää tauluun recharge Battery niin webasto lähtee käyntiin vain ja ainoastaan silloin kun virta on päällä.Inpalla kun tekee battery renevalin niin taas rokkaa ihan normaalisti ajastimellakin
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Simppaa
      Bimmer Rookie
      • Feb 2011
      • 49
      • Hyvinkää

      #3
      Mulla on webaston jännite melkein voltin huonompi, kuin akkujännite. Pitkä veto ja ohut kaapeli.
      e39 -02 530Dat M-Sport 220hp

      Comment

      • Salonius
        Newbiemmer
        • Dec 2008
        • 14
        • Kanta-Häme, Finland

        #4
        Uudella akulla ja uudella puhaltimella tuli kuntoon, jäi kokeilematta kumpi vaikutti, harmi sinänsä. Ja samallahan tuli toki väyläjohdot yms. rassattua jos hapettumaa olisi ollut. Puhallin oli jo vaihtokunnossa, tuskin sillä toista 8aa vuotta olisi ollut edessä.

        Sellainen tuli mieleen että ehkä osasyynä voisi olla vähän viallinen puhallin ja toisena huono akku ja täten huono jännite weballa. Inpalla testattaessa tosiaan jännite kyykkäsi sytytettäessä, jos puhallin jo kankea, niin sehän voi toissa vaiheessa mennä stoppiin ja antaa faultin. Tuoreella akulla olisi voinut selvitä vanhallakin puhaltimella, ehkä...

        Pakoputken pahalainen oli poikki, huomasin onneksi lämmitintä paikalleen sovittaessa, kurkkuputki oli ehjä mutta vaimentimen pää pehminnyt. Pikaratkaisuna 20mm hydrauliputkesta pätkä kurkkuputken sisään ja pakoputken paikkausmassalla vaimentimeen kiinni. Ei tuntunut merkittävästi aiheuttavan kuristusta. Parempi kuin vastaava venäläinen.
        Kannattaa weban kanssa pelatessa tarkastaa pakari, hönkii muuten vähän minne sattuu. Ihan sattumalta vaan kurkkasin menikö paikalleen ja putki olikin melkein irrallaan.

        Akku olikin jo ehtinyt kunnioitettavaan ikään, kyljessä oli tarra, "asennettava ennen", ja 03-2004 siihen merkitty. Voipi olla alkuperäinen tai hyvin uutena vaihdettu kun auto jostain 09-2002 paikkeilta. BMW laatua, alkoi olla jo kyllä aika ehtoopuolella.
        E39 525D -02

        ex. E39 525TDSA -97
        SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

        "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎