Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d jäähdytysnesteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puppetmaster
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 74
    • Tampere

    530d jäähdytysnesteen vaihto

    Nesteet olisi tarkoitus vaihtaa otsikon mukaiseen härveliin (vm. 2001), ja kun searchilla ei oikein osunut, niin tehdään sitten uusi topikki.

    Mistä löytyy tyhjennysproppu (proput)? Onko ilmaamisessa mitään ihmeellistä? Jotain muita yleisiä vinkkejä? Onko 9,2 litraa oikea tilavuus Webastoineen?


    Ajattelin vaikkapa tuota lorauttaa sinne: http://www.ikh.fi/JAAHDNESTE_100_SUPER_HD_5L

    Tuo on XLC -nestettä, eli luulis kelpaavan. Mitäs siellä muuten alunperin on? Tavallista "vihreetä"?
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8258
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by puppetmaster View Post
    Nesteet olisi tarkoitus vaihtaa otsikon mukaiseen härveliin (vm. 2001), ja kun searchilla ei oikein osunut, niin tehdään sitten uusi topikki.

    Mistä löytyy tyhjennysproppu (proput)? Onko ilmaamisessa mitään ihmeellistä? Jotain muita yleisiä vinkkejä? Onko 9,2 litraa oikea tilavuus Webastoineen?


    Ajattelin vaikkapa tuota lorauttaa sinne: http://www.ikh.fi/JAAHDNESTE_100_SUPER_HD_5L

    Tuo on XLC -nestettä, eli luulis kelpaavan. Mitäs siellä muuten alunperin on? Tavallista "vihreetä"?
    tavallista vihreetä on alunperin.. pistä sitä samaa vihreetä vaan niin ei tarvi huuhdella. halvempaakin vielä..

    jäähdyttimen alareunassa on tyhjennysproppu mutta se on muovia niin kannattanee ostaa uusi proppu ja o-rengas/renkaat jos sattuu hajoamaan. mahdollisesti lohkossa pakosarjan puolella voi olla proppu (ei ensikäden tietoa).

    ilmaaminen menee samaan tyyliin kuin muissakin 6-syl e39:ssä..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • puppetmaster
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 74
      • Tampere

      #3
      Ajattelin kyllä huuhdella muutenkin, mutta tuo XLC sekoaa ihan kiltisti tavallisen kanssa. Täytyykinhän se jollain tavalla huljutella, vallankin jos sitä lohkon proppua ei löydä...

      Syylärin muoviproput ovat kyllä aina kestäneet, mitä niitä olen aukonut, mutta jos tuolla on taipumusta hajota, niin ehkä sitten on parempi hankkia uusi jo valmiiksi. Kiitos vinkistä.

      Comment

      • jeepster
        Bimmer Rookie
        • Jan 2012
        • 127
        • uusimaa

        #4


        käsitin että toi sininen aine olis se mitä siellä alkuperäisenä on, sitä itse sitten laitoin

        Comment

        • NAL-E
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 249
          • Kiuruvesi

          #5
          Itse laitoin aivan normi vihreetä. Alavesiletkun irrotin, syylarista en proppua löytäny, Tisin mukaan lohkossa turbon alapuolella on, mutta tuota en jaksanu alkaa konttailemaan.
          E91 325d -07
          Ex: E39 530daT -00

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #6
            Originally posted by NAL-E View Post
            Itse laitoin aivan normi vihreetä. Alavesiletkun irrotin, syylarista en proppua löytäny, Tisin mukaan lohkossa turbon alapuolella on, mutta tuota en jaksanu alkaa konttailemaan.
            Tuo lohkon proppu taitaa olla likimain turbon alla. Alakautta pääsee käsiksi ja tilaa ei muistaakseni ollut juuri nimeksikään ja proppu ainakin minun autossa oli sen verran tiukassa, että 6-koloavain vääntyi (hylsy ei tainnut edes mahtua tuohon väliin). Olen vaihtanut nyt pari kertaa nesteet niin, että olen tehnyt tuplavaihdon. Toinen vaihto parin päivän päästä edellisestä, jolloin se lohkoon jäänyt neste on kunnolla sekoittunut uuteen nesteeseen ja lopulta suurin osa vanhasta nesteestä on tullut vaihdetuksi. Itse en ole jaksanut samalla kertaa käyttää ensin konetta lämpimäksi ja sitten taas odotella sen jäähtymistä. Helpompi ottaa auto uudelleen ylös joku toinen päivä.

            Syylärin tyhjennysproppu on vasemmalla syylärin alalaidassa ja sieltä olen nesteet ulos liruttanut. Nesteenä olen käyttänyt Zero HD:tä.

            Edit: muista ilmata myös webaston letku sielä vasemman raitisilmasuodattimen alta.
            Last edited by O.K.; 26-01-2012, 09:19.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei sinne turhaan punaista kannata sekoitella, se tavara ei aiheuta muuta kuin päänsärkyä kun seuraavaksi ei tiedä mitä sinne laittaa. Vihreää siellä on ollut ja vihreää siellä on hyvä käyttää, piste.

              Seuraavalle omistajalle hauskuutta jos järjestelmään on jäänyt vähän vihreää ja loput on tuollaista sekoittuvaa punaista. Siinä saa huuhdella parhaansa mukaan kaiken, vähän rukoilla ja manata, sitten vielä lottotiskiltä hakea arpa että kumpaa laittaisi. Vihreää ei tarvitse olla paljoakaan kierrossa, kun sekoitettuna normipunaiseen voi tukkia koko järjestelmän. Nähty on, lämppärin kennoon jäänyt neste riitti helposti. Vaihtoon meni molemmat kennot ja vesiventtiili purkuun. Vain luoja tietää montako nestereikää kansipahvista vielä on auki.

              Mikä fetissi nykyään kaikilla on muutenkin tuohon VAG-litkuun? Tuntuu että sitä tungettais vaikka ruohonleikkuriinkin jos vaan vois :think
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Jube
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 9636
                • ...

                #8
                Varaosaliikkeen asiakkaistakin hyvin moni kyselee punaista nestettä Mersuun tai Bemariin, olen monelta kysynyt että miksi ihmeessä sellaista pitäisi laittaa kun siellä ei sellaista ole alunperinkään ollut?
                100% tapauksissa on "kuultu kaverilta" että punainen on parempaa

                Noh, saahan sitä bensa-autoonkin tankata dieseliä jos kaveri sanoo että se on halvempaa mutta itse en kyllä tankkaisi
                Näillä mennään:
                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                Comment

                • puppetmaster
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 74
                  • Tampere

                  #9
                  Niin siis toi XLC on ihan eri kamaa kuin peruspunainen VAG -neste. Tuo nyt vaan sattuu olemaan punaista. Saattaa olla eri väristä eri merkkisenä. Taitaa Havoline kuitenkin tehdä kaikki XLC:t.


                  XLC:tä ei tarvitse vaihtaa niin usein, minä kun olen vähän laiska vaihtamaan...

                  Comment

                  • puppetmaster
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 74
                    • Tampere

                    #10
                    Ei ollut syylärissä proppua, joten alavesiletkun irroittamiseksi meni. Se "kätevä" pikaliitin oli sitten pikkusen kovassa kiinni. Välillä hirvitti sen muovipäätyisen jäähdyttimen puolesta sitä nyhtäessä, mutta lähti se lopulta.

                    Tiedon lohkon tyhjennyspropusta voin vahvistaa, siellä se oli turbon kainalossa. Kiitos vinkistä. Ihan normaali 13 mm kuusiokanta oli mulla, ja lähti melkin kun vaan nätisti pyysi avain kädessä. Räikkälenkki on tässä suositeltava työkalu. Eli ei mitään syytä jättää avaamatta nesteitä vaihtaessa. Tavaraa tuli propun takaa litratolkulla, eli jos ei aio huudella järjestelmää, niin syytäkin on avata, mikäli aikoo edes puolet saada vaihdettua. Termarikin kun on siinä alavesiletkun puolella, niin sen letkun irrottamalla valuu tyhjäksi lähinnä syyläri ja paisari. No, ehkä kansi osaksi.

                    Irrottelin ylävesiletkun ja letkut kennolta/vesiventtiililtä/Webastoltakin, ja laskin kunnolla vettä läpi joka suuntaan, kun vaikka toi sekoittuukin "vihreään", niin mitä sitä vanhaa sinne suotta jättämään, ties vaikka saisi samalla sieltä jotain likaakin pois.

                    Ilmasin limupullolla, mutta olisi tuon varmaan ilmankin hyvin saanut, ei sieltä nyt niin paljoa ilmaa tullut. Mutta helpotti se toisaalta noinkin hommaa vähän.


                    Hieman puuhaa vanhoihin japseihin tonnuneelle, mutta nyt on tehty. Ja kun laitoin tuota XLC:tä, niin eipä tarvii tehdä enää uudestaan. Siksi sitä laitoinkin.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎