BMW E39 540i 1996 on syönyt jäähdytysnestettä jo ainakin vuoden jonkun verran.
Mitään ulkoisia vuotoja ei ole näkynyt. Välilä mittaristo herjaa että jäähdytysnestettä on liian vähän ja olen silloin lisännyt nestettä paisuntasäiliöön. Joskus jos jäähdytysnesteen pinta pääsee laskemaan liian alas, lopettaa lämmityslaite lämpimän ilman puhaltamisen ja mittaristossa lämpötila nousee yli puolen välin.
Nyt kovien pakkasten tultua huomasin että lämmityslaite ei puhalla ilmaa ollenkaan välillä (ei kylmää eikä lämmintä). Välillä se käynnistyi ja aloitti jälleen puhaltamisen.
Onko siellä jokin anturi joka huomaa jos nestettä on liian vähän niin se lopettaa kylmänkin puhaltamisen vai onko tämä kokonaa erillinen vika?
No oli miten oli niin lisäsin jäähdytysnestettä yhteensä lähemmäs viisi litraa pariin ottesseen kun ei puhaltanut enää lämmintä. Yhden päivän auto toimikin hyvin nesteen lisäämisen jälkeen ja puhalsi lämmintä kunnes taas tänään ajaessa lopetti lämpimän puhaltamisen kesken ajon. Pysähdyin ja tarkistin konehuoneen. Jäähdytysnesteet oli tullut ulos paisuntasäiliön korkista.
Kun avasin korkin niin korkista jäi kansiosa käteen ja muut korkin osat jäi kiinni jäähdyttäjään. Voiko viallinen korkki päästää jäähdytysnestettä ulos vai onko vika jossain muualla? Miten viallinen vesipumppu tai termostaatti oireilee?
Vai onko tässä nyt kuitenkin haljennut kansi syynä miksi jäähdytysnestettä katoaa ja nesteet tulee korkista ylös? Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan.
Mitään ulkoisia vuotoja ei ole näkynyt. Välilä mittaristo herjaa että jäähdytysnestettä on liian vähän ja olen silloin lisännyt nestettä paisuntasäiliöön. Joskus jos jäähdytysnesteen pinta pääsee laskemaan liian alas, lopettaa lämmityslaite lämpimän ilman puhaltamisen ja mittaristossa lämpötila nousee yli puolen välin.
Nyt kovien pakkasten tultua huomasin että lämmityslaite ei puhalla ilmaa ollenkaan välillä (ei kylmää eikä lämmintä). Välillä se käynnistyi ja aloitti jälleen puhaltamisen.
Onko siellä jokin anturi joka huomaa jos nestettä on liian vähän niin se lopettaa kylmänkin puhaltamisen vai onko tämä kokonaa erillinen vika?
No oli miten oli niin lisäsin jäähdytysnestettä yhteensä lähemmäs viisi litraa pariin ottesseen kun ei puhaltanut enää lämmintä. Yhden päivän auto toimikin hyvin nesteen lisäämisen jälkeen ja puhalsi lämmintä kunnes taas tänään ajaessa lopetti lämpimän puhaltamisen kesken ajon. Pysähdyin ja tarkistin konehuoneen. Jäähdytysnesteet oli tullut ulos paisuntasäiliön korkista.
Kun avasin korkin niin korkista jäi kansiosa käteen ja muut korkin osat jäi kiinni jäähdyttäjään. Voiko viallinen korkki päästää jäähdytysnestettä ulos vai onko vika jossain muualla? Miten viallinen vesipumppu tai termostaatti oireilee?
Vai onko tässä nyt kuitenkin haljennut kansi syynä miksi jäähdytysnestettä katoaa ja nesteet tulee korkista ylös? Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan.
Comment