Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i nesteet pihalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joonas77
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 31

    E39 540i nesteet pihalle

    BMW E39 540i 1996 on syönyt jäähdytysnestettä jo ainakin vuoden jonkun verran.
    Mitään ulkoisia vuotoja ei ole näkynyt. Välilä mittaristo herjaa että jäähdytysnestettä on liian vähän ja olen silloin lisännyt nestettä paisuntasäiliöön. Joskus jos jäähdytysnesteen pinta pääsee laskemaan liian alas, lopettaa lämmityslaite lämpimän ilman puhaltamisen ja mittaristossa lämpötila nousee yli puolen välin.
    Nyt kovien pakkasten tultua huomasin että lämmityslaite ei puhalla ilmaa ollenkaan välillä (ei kylmää eikä lämmintä). Välillä se käynnistyi ja aloitti jälleen puhaltamisen.
    Onko siellä jokin anturi joka huomaa jos nestettä on liian vähän niin se lopettaa kylmänkin puhaltamisen vai onko tämä kokonaa erillinen vika?
    No oli miten oli niin lisäsin jäähdytysnestettä yhteensä lähemmäs viisi litraa pariin ottesseen kun ei puhaltanut enää lämmintä. Yhden päivän auto toimikin hyvin nesteen lisäämisen jälkeen ja puhalsi lämmintä kunnes taas tänään ajaessa lopetti lämpimän puhaltamisen kesken ajon. Pysähdyin ja tarkistin konehuoneen. Jäähdytysnesteet oli tullut ulos paisuntasäiliön korkista.
    Kun avasin korkin niin korkista jäi kansiosa käteen ja muut korkin osat jäi kiinni jäähdyttäjään. Voiko viallinen korkki päästää jäähdytysnestettä ulos vai onko vika jossain muualla? Miten viallinen vesipumppu tai termostaatti oireilee?
    Vai onko tässä nyt kuitenkin haljennut kansi syynä miksi jäähdytysnestettä katoaa ja nesteet tulee korkista ylös? Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan.
  • 525TurboIC
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 663
    • Pomarkku

    #2
    Olisi kannattanut heti tutkia mihin nesteet katoaa... nyt on saattanut käydä jo isompi vahinko...

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Noista menee onneksi harvemmin kansia, joten kannattaa syynätä muut paikat. Esim. haljennut syylarin pääty tai paisuntasäiliö on ihan mahdollisia. Sitten tietty jos ei mitään löydy, voi valmistautua kansijumppaan. Se tuskin on halki, mutta pultista voi olla kanta poikki tai tiippari sökö.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Jakuza
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 516
        • Brisbane

        #4
        Originally posted by joonas77 View Post
        BMW E39 540i 1996 on syönyt jäähdytysnestettä jo ainakin vuoden jonkun verran.
        Mitään ulkoisia vuotoja ei ole näkynyt. Välilä mittaristo herjaa että jäähdytysnestettä on liian vähän ja olen silloin lisännyt nestettä paisuntasäiliöön. Joskus jos jäähdytysnesteen pinta pääsee laskemaan liian alas, lopettaa lämmityslaite lämpimän ilman puhaltamisen ja mittaristossa lämpötila nousee yli puolen välin.
        Nyt kovien pakkasten tultua huomasin että lämmityslaite ei puhalla ilmaa ollenkaan välillä (ei kylmää eikä lämmintä). Välillä se käynnistyi ja aloitti jälleen puhaltamisen.
        Onko siellä jokin anturi joka huomaa jos nestettä on liian vähän niin se lopettaa kylmänkin puhaltamisen vai onko tämä kokonaa erillinen vika?
        No oli miten oli niin lisäsin jäähdytysnestettä yhteensä lähemmäs viisi litraa pariin ottesseen kun ei puhaltanut enää lämmintä. Yhden päivän auto toimikin hyvin nesteen lisäämisen jälkeen ja puhalsi lämmintä kunnes taas tänään ajaessa lopetti lämpimän puhaltamisen kesken ajon. Pysähdyin ja tarkistin konehuoneen. Jäähdytysnesteet oli tullut ulos paisuntasäiliön korkista.
        Kun avasin korkin niin korkista jäi kansiosa käteen ja muut korkin osat jäi kiinni jäähdyttäjään. Voiko viallinen korkki päästää jäähdytysnestettä ulos vai onko vika jossain muualla? Miten viallinen vesipumppu tai termostaatti oireilee?
        Vai onko tässä nyt kuitenkin haljennut kansi syynä miksi jäähdytysnestettä katoaa ja nesteet tulee korkista ylös? Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan.
        Viallinen korkki kerännyt painetta ja nesteet on sen takia vuotanut jostain jo jonkun aikaa? Nyt sitten korkki petti ja ylipaineet tuli sitäkautta kerralla ulos? Alota nyt sillä uudella korkilla ja tutki mistä mahdollisesti vuotaa nestettä.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14467
          • Oulu

          #5
          Ehjä korkki on aika tärkeää jäähdytinjärjestelmässä. Ellei ole päästäny liikapaineita ulos ja kertynyt vain painetta niin jostain se ensimmäisenä sitten antautuu.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • -KK-
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 265

            #6
            Itellä on tiedossa samanlainen vika. Jäähdytinnestettä katoaa E39 ja 540iA. Näyttäs työntävän välillä ainetta pihalle useimmiten nimenomaan korkin kautta kun jälkiä seuraa.

            Aiemmin on vaihdettuna viime vuosien aikana kertaalleen jäähdytin ja paisuntasäiliö sekä vesipumppu ja OEM 2bar korkki ja termari ja joku letkukin paisarin alta.

            Kattelin salavalikosta ja lämpötila on 108 asteessa kuten pitääkin, mutta vikakoodeista lukemalla herjaa siitä sähköisestä termarin systeemistä. Sen tehtävä olisi avata lisää termaria kuorman alla. Nyt on menossa vaihtoon uuteen OEM tuotteeseen kohtuu tuore tarviketermari siis ja odottelen vielä uutta vesipumppua kun siinä oli akselin päässä 1-2mm klappia. Vesipumppu on pyörinyt noin 100tkm. Samalla vaihtoon sekin taas.

            Erikoinen ominaisuus on myös kun auton käynnistää kylmänä ja se herjaa coolant levelistä, niin sammutettuna ja heti korkin aukaistessa se mittatikku on alhaalla mutta sitten se tappi nousee ylös vähitellen. Ihan kuin paisarissa oleva paine painaisi pintaa alas. Sen tiedän, että uudessa ehjässä ei noin käy.

            Kiinnostaisi tietää, että mitäköhän vielä?

            Comment

            • joonas77
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 31

              #7
              Kävin ostamassa uuden korkin, täytyy nyt seurata että pysyykö nesteet sisällä.
              Miten tuo vesipumppu oireilee jos se on rikki? Autolla on kuitenkin ajettu yli 200tkm eikä mitään tietoa koska se on vaihdettu vai onko vaihdettu ollenkaan.
              Jos jäähdytysnestettä katoaa edelleen niin mikä on todennäköisin vuotokohta? Mitään ulkoisia vuotoja ei ole näkynyt poislukien tuosta korkista tuleva vuoto.
              Oliko se niin että tässä m62 moottorissa tuo ilmaus on yksinkertaisempaa kuin muissa? Ilmasin moottorin äsken pienessä ylämäessä, käytin moottorin lämpimäksi kunnolla ja avasin ilmausruuvin ja poljin kaasua. Onko tälläinen ilmaus riittävä?

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                #8
                Omien vikaselvittelyjen kanssa olen päätyny seuraaviin havaintoihin: Vuodot näkee vain silloin kun on tilanne päällä. Ei enään tunnin päästä. Siksi kannattaa etsiä aivan heti ajon jälkeen merkkejä taskulampun kanssa. Keskellä muovissa olevia vuotokohtia, eli hakeamia, ei näe millään paljain silmin. Ympäristössä voi olla jälkiä, mutta kohtaa ei näe.

                Vesipumpun laakeroinnin saa selville kun ottaa irti propellin sekä moniurahihnan. Sitten pääsee heiluttamaan vesipumpun akselia käsin. Helppo homma. 5mm klappi riittää, että hihna hyppää pois paikaltaan ja tuottaa kohtuullisen määrä silppua.

                Tämä on aika hyvä youtube pätkä m62 vesipumpun vaihdosta ja systeemistä sen ympärillä. Hyviä vinkkejä jos ite meinaa tehdä: http://www.youtube.com/watch?v=iDE3x5Klvws

                Tuossa on omalta työmaalta kuva kun aikanaan selvittelin vuotoa ja löytyi jäähdyttimen päädystä kun tuli muovin läpi. Teippi vaan pois sulkee teorian, ettei liittimestä roiskunut. Oli etsimistä, vaikka ihan hollilla oli:
                Last edited by -KK-; 02-02-2012, 17:27.

                Comment

                • asoh
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 289
                  • mikkeli

                  #9
                  Itsellä tihkutti jokin aika sitten ylävesiletkun ja jäähdyttäjän liitoksen alapuolelta ja vuoto oli niin pientä että neste haihtui samantien eikä tehnyt lammikkoa pohjapanssarin päälle mut sormella kun kokeili niin liitoksen alapinta oli märkä. Varovainen klemmarin kiristys auttoi.
                  Nykyinen.
                  e39 535i V8

                  ex.
                  e36 320i

                  http://asoh.kuvat.fi/kuvat/Bmw/

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10
                    Onko v8:ssa samanlainen halkeeva muovinen termarin kotelo ku r6:ssa?
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14467
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by peltone View Post
                      Onko v8:ssa samanlainen halkeeva muovinen termarin kotelo ku r6:ssa?
                      Ei oo samanlainen ku M52 koneisissa, mutta muovia kyllä.
                      Last edited by zener; 04-02-2012, 18:59.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Renholt
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 77
                        • Etelä-Savo

                        #12
                        Mulla 523i -96, ja iso lammikko jäähdytysnestettä oli tullu pihalle tänään tai eilen. Huomasin vasta kun kävin ajamassa lenkin. Paisuntasäiliön alareunasta näyttää haljenneen pieni pala, ja siitä kohdasta näkyy jäähdytysnestettä. Paisuntasäiliössä on kuitenkin vielä nestettä.

                        Onko jollain tietoa, saako uutta paisuntasäiliötä jostain, vai onko syyläri hommatava kokonaan uusi ?

                        Mitäpä luulette vaikuttaako lohko- tai säteilylämmittimen käyttäminen näihin halkeamisiin? Ilmeisesti säteilylämmittimiä näissä "nykypäivän" bemareissa on.
                        540i -98
                        -------------
                        ex: e28 518i -87, e39 520i -97, e39 530dA -03, e21 315 -83, e39 523i -96, e34 520i -91

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14467
                          • Oulu

                          #13
                          Pelkän paisuntasäiliön saa tilattua. Samalla kannattaa muistaa tilata tarvittavat o-renkaat.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Vibaa
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 581
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by peltone View Post
                            Onko v8:ssa samanlainen halkeeva muovinen termarin kotelo ku r6:ssa?
                            Mun koneen termarikotelo oli ainakin muovia ja kierona -> tiputteli jäähdytinnestettä. Vaihdoin metalliseen niin on pysynyt tiiviinä.
                            sigpic
                            E34 530iA

                            Comment

                            • Hytyy
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 346
                              • joensuu

                              #15
                              Tosiaan yhdessä e39 540:ssä tuli vastaan haljennu paisari.
                              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                              e36 Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎