Announcement

Collapse
No announcement yet.

kardaanin vakionopeusnivel vai perä? vika selvisi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeepster
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 127
    • uusimaa

    kardaanin vakionopeusnivel vai perä? vika selvisi

    530d -00 ajettu 405tkm
    Tuossa torstaina töihin ajaessa tapahtui jotain outoa.
    Jos on veto päällä ei ole mitään ongelmaa, jos päästää kaasun, ensin tulee jytkäys, ihan kuin ajaisi jääkokkareen päältä, pohjasta siis kolauksen tapainen, ja alkaa kuulumaan trrrrrrr.
    Mielestäni ääni tulee taka-akselin tietämiltä. Mitään värinää tai tutinaa ei juuri tunnu, ei ainakaan mitään isompaa ei juuri nyt ilmestynyt. Parkkipaikalla suunnan vaihtaminen ei aiheuta mitään kolinoita tms.
    Ruokatunnilla paikallisen korjaamon nosturille, kardaanin vakionopeusnivelessä oli pieni välys, joka piti metallisen kilauksen.

    Ajelin sitten kotiin, ja ei ollut mitään ongelmaa, kun muisti pitää kaasua kokoajan painettuna, kaasun päästäminen aiheuttaa samat ongelmat,kolaus ja trrrrr ääni.

    Nyt kävin tallilla purkamassa kardaanin irti, ja on selkeästi havaittavissa kulumaa tuossa nivelessä, kuminivel, tukilaakeri ja ristikko tuntuisi ehjiltä. Tosin vakionopeusnivelen booreissa tuntui pientä elämistä, ainakin ruostepölyä, kiillottumista ja mahdollisesti välys.

    Nyt vaan mietinkin että voiko tuo vakionopeunivel aiheuttaa tuollasta jumimista, vai pitäiskö etsiä muutakin vikaa? Ja haittaako jos jää välys booreihin? Joudunko hommaamaan uuden kardaanin?
    Last edited by jeepster; 09-02-2012, 19:05.
  • jeepster
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 127
    • uusimaa

    #2
    auton alla maatessa, molempia pyöriä pyörittäessä (kardaani siis irti) kuuluu perästä hiljainen klonk klonk. johtuneeko rutina siis sieltä? Vai onko vetaritkin loppu? Vetarin laipoissa tuntui olevan välystä, samoin vetareissa. En saanut vetareita irti, kun ei ollut sopivaa työkalua.

    onkohan se parenpi katella uutta autoa, flunssakin vaivaa prkl.

    Comment

    • jeepster
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 127
      • uusimaa

      #3
      vakionopeusnivel vaihdettu, perä rikki...
      välipyöräakselin sokka ilmeisesti poikki, ja akseli poikki, ja paloja irti, metallimujua täys
      Last edited by jeepster; 09-02-2012, 19:04.

      Comment

      • MrSnow
        Newbiemmer
        • Dec 2011
        • 22
        • Helsinki

        #4
        Toivottavasti löysit jostain ehjän perän kohtuu hintaan?

        Näihin ei saa osia sanottiin mulle, joten kai nää sit muuttuu romuraudaksi kun irtoperiä ei enään saa?

        Tuosta tasauspyörästön akselin irtoamisesta vielä senverran tässä oikeassa topikissa, että ennenvanhaa toi sokan katkeaminen oli tosi yleistä vaikka lukkosokka oli umpi-rautaa! Se meni väljäksi ja hakkas sitten akselin poikki, ja syynä oli yleensä aina akseleiden väliset nopeus-erot. Silloin se johtuin armottomasta kuminpoltosta vain toisella renkaalla, mutta nykyään sen aiheuttaa enemmänkin luistonestot sun muut jotka aiheuttavat jarruttelullaan suuria hetkellisiä voimia tasauspyörästöön. Näin varsinkin suomen epätasaisissa pito-olosuhteissa.

        Siinävaiheessa kun mun perä laukee(ja sehän laukee) etsin ehjän perän ja laitan sinne wavetrac:in, kokeilen sitten itse jos kukaan ei vielä sitä ole tehnyt Ajan sitten vaikka ilman dsc:tä kokoajan

        Comment

        • jeepster
          Bimmer Rookie
          • Jan 2012
          • 127
          • uusimaa

          #5
          No yksi purkuperä on tulossa, mutta en tiedä sen todellista kuntoa vielä.
          saahan niitä korjattuja periä esim Laakkoselta nimelliseen 1700euron hintaan

          Toi lukkoperä on kyllä kovin mielessä, mutta saa nähdä miten antaa rahapussi myöten sen laittamiseen. ja taitaa tää talvi mennä jo ohi ennen kun se olisi asennettukaan.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎