Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikko vikako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    530dA laatikko vikako?

    Eli tuossa isoa tietä ajellessa muutaman kerran kiihytin ihan kunnolla ja kaupunkiin tullessa alkoi vika ilmetä.
    Eli kun paikaltaa lähtee liikkeelle niin ei meinaa liikkua mihinkään ja yht äkkiä herää ja lähtee liikkelle! 40km/h vauhdista kun laittaa kaasun pohjaan (kickdown), ei meinaa kiihtyä millään vaan kierrokset nousee, sitten kun laskee kaasun ja auto vaihtaa isomman silmään niin vaihde menee töksähtäen päälle ja tuntee kun auto liikkuu terveemmin eteenpäin!

    Onko nyt kyse jostain töpselistä tai maffista vai onko se vaan laatikko hajalla?
    autolla on ajettu 360tkm, jotenka kilometrejä on nähty.
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx
  • JutiM5
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 328
    • K-system

    #2
    Mites paljo on/oli pakkasta? kylmänä ainakaan tomaattia ei kyl paljoo kannata kiusataVika todennäköisesti turbiinissa jos kerran luistaa..
    Last edited by JutiM5; 05-02-2012, 21:03. Reason: upp..
    E39 M-sport 530da vm03
    Vw ransuportteri vm03

    ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
    E34 525i vm90
    E34 525i vm89

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Laatikon vikakoodit ja öljymäärän tarkistus asap !
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • TMW
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 145
        • Kempele

        #4
        Jos Mikkelissä -30..ei järkeä polkea vehkeitä rikki länsieurooppalaisesta autosta. Toisaalta miksi edeskokeilla vaikka mikä auto olisi ??!!.

        Comment

        • djs^
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1177
          • Mikkeli

          #5
          Pitääkin alkaa kyselemään keltä löytyy ohjelma millä pystyy kattomaan! Eilen illalla kun vielä töihin menin, niin tosiaan kun pieneltä nopeudelta(max.20km/h) painaa kaasua, niin ihankun puutuisi? ja sitten yht äkkiä herää ja lähtee viemään. Kävi mielessä rail paine anturikin mutta ei se vaikuta kyllä laatikon luistamiseen..

          Takerrutaan seuraavaan ongelmaan joka alkoi tänä aamuna. Ajaessa suoraan, kuuluu samankaltaista säksätystä kuin bensa autossa. Ja mitä enemmän kaasua painaa niin sitä tiheämmäksi säksätys muuttuu. Tuosta tuli mieleen turbo? perjantai lauantai iltana auton ollessa paikallaa käynnissä ja moottori lämpimänä haisi pakokaasussa aika paljon palanut öljy!
          EX :
          -E36 316
          -E36 325
          -E39 523
          -E39 530dA M-Sportx2
          -E60 525dA M-Sport x2
          -E60 545i Matte white
          -E53 x5
          -E91 3xx

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by djs^ View Post
            Pitääkin alkaa kyselemään keltä löytyy ohjelma millä pystyy kattomaan! Eilen illalla kun vielä töihin menin, niin tosiaan kun pieneltä nopeudelta(max.20km/h) painaa kaasua, niin ihankun puutuisi? ja sitten yht äkkiä herää ja lähtee viemään. Kävi mielessä rail paine anturikin mutta ei se vaikuta kyllä laatikon luistamiseen..

            Takerrutaan seuraavaan ongelmaan joka alkoi tänä aamuna. Ajaessa suoraan, kuuluu samankaltaista säksätystä kuin bensa autossa. Ja mitä enemmän kaasua painaa niin sitä tiheämmäksi säksätys muuttuu. Tuosta tuli mieleen turbo? perjantai lauantai iltana auton ollessa paikallaa käynnissä ja moottori lämpimänä haisi pakokaasussa aika paljon palanut öljy!
            Alkaa vähän rönsyillä noi oireet, automaattilaatikko ei tykkää pakkasesta, se kai selvää. Omassa missä sama laatikko, viime talvena -34 pakkasesta ei meinannut päästä ollenkaan liikeelle, laatikon venttiilikoneisto ilmeisesti jumissa tai vuosi. oli kuin 2 vaihdetta olisi samaan aikaan päällä, auto lisäksi pyrki N-asennossakin kovasti eteenpäin. Sen jälkeen kaikki ollut ok.

            Huohotikin kannattaa tarkistaa: työpaikan paku hyytyi huohottimen jäätymiseen, arvio korjauskuluista tällä hetkellä n. 3000e, jos helpolla pääsee, muuten uusi kone.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • AT_VARE
              Newbiemmer
              • Aug 2011
              • 21
              • ..........

              #7
              Sama vika 2011

              530da 2003 Touring 260 000km. Samat oireet minun Baijerin herkussa viime vuonna. Vedon kytkeytymistä, etenkin pakkasella, sai odotella joskus kau'ankin. Joskus ajossa ikään kuin luisti. Ajossa kabiiniin tuli palaneen öljyn hajua. Tätä kesti muutaman kuukauden. Viimein hyytyi niin, että ei päässyt ajamaan kun 100m pätkiä kun aina välillä sammutti auton. Näyttöön tuli gear box safety mode tai jotain sinne päin. Päävikana turbiinin hajoaminen. Turbiinista oli lähtenyt laatikkoon metallipaskaa ja laatikkokin oli siten valmis. BMW-keskuksen korjausarvio 5000e, olisivat laittaneet tehdasuuden laatikon. Parolassa Automaatiohuolto Päivisellä vaihdettiin turbiini ja laatikon täysremontti. 3000e ja nyt pelaa hyvin. Käytettyä laatikkoa en uskaltaisi ostaa. Vaihdelaatikon öljyt + suodatin kannattaa kuulemma vaihtaa 30 000km välein, vaikka laatikossa väitetään öljyjen olevan ikuisten.

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by AT_VARE View Post
                530da 2003 Touring 260 000km. Samat oireet minun Baijerin herkussa viime vuonna. Vedon kytkeytymistä, etenkin pakkasella, sai odotella joskus kau'ankin. Joskus ajossa ikään kuin luisti. Ajossa kabiiniin tuli palaneen öljyn hajua. Tätä kesti muutaman kuukauden. Viimein hyytyi niin, että ei päässyt ajamaan kun 100m pätkiä kun aina välillä sammutti auton. Näyttöön tuli gear box safety mode tai jotain sinne päin. Päävikana turbiinin hajoaminen. Turbiinista oli lähtenyt laatikkoon metallipaskaa ja laatikkokin oli siten valmis. BMW-keskuksen korjausarvio 5000e, olisivat laittaneet tehdasuuden laatikon. Parolassa Automaatiohuolto Päivisellä vaihdettiin turbiini ja laatikon täysremontti. 3000e ja nyt pelaa hyvin. Käytettyä laatikkoa en uskaltaisi ostaa. Vaihdelaatikon öljyt + suodatin kannattaa kuulemma vaihtaa 30 000km välein, vaikka laatikossa väitetään öljyjen olevan ikuisten.
                Emäntä oli käynyt äsken kaupassa, ja oli kaupan pihalla auto sammunut? Oli käynnistänyt ja alkoi älytön aaltoileminen ja zipp. Sitten uusi starttaus ja lähti normaalisti käyntiin ja toi kotiin!?? Voisiko olla juuri tuo gear box safety mode? Omassa kun ei mitään näyttöjä mitä tuo auto juttelisi, joten tietokoneeseen kiinni! Mitenkä se säksätys, voisiko tulla jostain tyyliin suuttimesta? mimmoista ääntä ne pitävät hajotessaan?

                Huomatkaa tietämättömyyteni
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                • djs^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1177
                  • Mikkeli

                  #9
                  kävin vaihtamassa koneeseen öljyt ja suodattimen ja säkätys loppui. Huomasin samalla että maffin johto ei ollut kunnolla napsahtanut paikalleen, otin sitten irti ja auto toimi ihan moitteita? Ei aaltoilut käynti ja laatikkokin lähti peliin mukaan? Otin maffin irti, putsasin ja laitoin kiinni niin auto toimi ihan moittetta, veti melko pirteesti eikä laatikkokaan temppuillut?
                  EX :
                  -E36 316
                  -E36 325
                  -E39 523
                  -E39 530dA M-Sportx2
                  -E60 525dA M-Sport x2
                  -E60 545i Matte white
                  -E53 x5
                  -E91 3xx

                  Comment

                  • djs^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1177
                    • Mikkeli

                    #10
                    Nyt on sit vikakoodit luettu, ja näytti että laatikon ohjainlaite ois sökönä. Ilmenemis kertoja oli 12. Korjaamolla sano että siitä johtuu kaikki omituiset vaihdot yms.?
                    EX :
                    -E36 316
                    -E36 325
                    -E39 523
                    -E39 530dA M-Sportx2
                    -E60 525dA M-Sport x2
                    -E60 545i Matte white
                    -E53 x5
                    -E91 3xx

                    Comment

                    • niko-77
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 200
                      • Espoo

                      #11
                      Moi! Laatikon ohjainyksikkö on vielä E39:ssä helppo vaihtaa kun on samassa laatikossa moottoriohjaimen kanssa, siellä oikean raikkarin alla. Uudemmissa aivot on kiinni venttiilikoneistossa ja hajoavat helpommin. aivot kun hajoo ni menee aina myös öljyt, suodatin ja tiiviste. Muista koodauttaa yksikkö jos joudut vaihtamaan. Korjailen töissä loppa-ajalla laatikoita mitä on jäänyt lattioille pyörimään. Tällä hetkellä on pöydällä GM-loota mitä käytettiin X5 ja Range Roverissa, eroaa 530da:aan laatikosta vain öljypohjan koossa ja kytkinlevyjen määrässä. Siinä oli turbiini räjähtänyt ja palaset kulkeutunut öljypumpun kautta koko laatikkoon. Varaosat on pelkästään 1400,-.
                      Pelkkä öljynvaihto voi tehdä kummia laatikolle, mutta kannattaa laittaa pesuaine (lubegard flush) ja uutta öljyä vanhan suodattimen kanssa ja käyttää 20min vaihteita läpikäyden. Turbiinithan alkavat lasittua 120tkm jälkeen ja ovat aika jokereita paljon ajettuina.

                      Comment

                      • djs^
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2009
                        • 1177
                        • Mikkeli

                        #12
                        Originally posted by niko-77 View Post
                        Moi! Laatikon ohjainyksikkö on vielä E39:ssä helppo vaihtaa kun on samassa laatikossa moottoriohjaimen kanssa, siellä oikean raikkarin alla. Uudemmissa aivot on kiinni venttiilikoneistossa ja hajoavat helpommin. aivot kun hajoo ni menee aina myös öljyt, suodatin ja tiiviste. Muista koodauttaa yksikkö jos joudut vaihtamaan. Korjailen töissä loppa-ajalla laatikoita mitä on jäänyt lattioille pyörimään. Tällä hetkellä on pöydällä GM-loota mitä käytettiin X5 ja Range Roverissa, eroaa 530da:aan laatikosta vain öljypohjan koossa ja kytkinlevyjen määrässä. Siinä oli turbiini räjähtänyt ja palaset kulkeutunut öljypumpun kautta koko laatikkoon. Varaosat on pelkästään 1400,-.
                        Pelkkä öljynvaihto voi tehdä kummia laatikolle, mutta kannattaa laittaa pesuaine (lubegard flush) ja uutta öljyä vanhan suodattimen kanssa ja käyttää 20min vaihteita läpikäyden. Turbiinithan alkavat lasittua 120tkm jälkeen ja ovat aika jokereita paljon ajettuina.
                        Mutta tosiasiahan tuossa on ettei se öljyjen vaihto laatikkoon korjaa sitä. Kuitenkin, soitin merkki huoltoon ja sanoivat ettei ohjainlaatikkoa tarvitse vaihtaa, että sen saa koodattua/ladattua softat uudestaan sisään. Miten kaikilla tavoilla se vaikuttaa laatikkoon/vaihtoihin yms, jos ohjainlaite on hajalla. Näytti myös että kampiakselin ja nokka-akselin asento tunnistimet olisi kanssa out of the game.. Pitäisikö näiden vaikuttaa teho hävikkiin?
                        EX :
                        -E36 316
                        -E36 325
                        -E39 523
                        -E39 530dA M-Sportx2
                        -E60 525dA M-Sport x2
                        -E60 545i Matte white
                        -E53 x5
                        -E91 3xx

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎