Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520D kova sirisevä ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiku
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 47
    • Kainuu

    E39 520D kova sirisevä ääni

    E39 520D alkoi ääntämään omituisesti, eli ajon aikana kuuluu kova sirinä etupäästä periaatteella mitä kovempaa ajaa, sitä pahempi ääni. Taajamavauhdissa se on hyvin hento. Ääni on sirisevä, eikä sitä kuulu tyhjäkäynnillä eikä paikallaan kaasua polkemalla. Äänenvoimakkuudella ei näytä olevan mitään tekemistä kierrosnopeuden kanssa, sillä kun pudotan maantievauhdissa auton vapaalle alamäessä, ääni säilyy voimakkaana, vaikka auto on tyhjäkäynnillä.

    Viittaisi oireiden mukaan pyörän laakeriin, mutta en ole kuullut eläissäni mistään laakerista tuollaista ääntä, vaan aina tasaista jurnutusta, joka yleensä voimistuu toiseen suuntaan pyöriä kääntämällä. Onko muita ehdotuksia, vai ääntävätkö bemujen laakerit jotenkin eri tavalla? Vähän vaikea uskoa.

    Auto on kärsinyt kaikki nämä pakkaset ulkona, joten onhan se mahdollista, että pakkanen tekee temppuja, mutta jostakinhan se ääni kuuluu, olipa se pakkasen syytä tai ei.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Kivi jarrukilven välissä. Lähtee itsestään tai joskus myös peruuttamalla.
    E39 528iA

    Comment

    • Tiku
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 47
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by TJJ View Post
      Kivi jarrukilven välissä. Lähtee itsestään tai joskus myös peruuttamalla.
      Joo se tuli itselläkin mieleen, ääni on vain tällä kertaa todella kova. Jos on kivi niin on pysynyt jo yli 130 kilometriä kyydissä.

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2017
        • Kangasala

        #4
        Minulla oli kiilautunut kivi rikkonut jarrukilven kiinnitystä siten, että kilven niitaus oli revennyt irti. Tämä sirinä ei myöskään poistunut ihan peruuttamalla, mutta harvinaisempaa kai niin
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • mijuko
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 951
          • ۩□□۩

          #5
          Voi olla myös osittain irronnut jarrukilpi joka hankaa suoraan jarrulevyä.
          Omastani väänsin kilpeä...

          Comment

          • Tiku
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 47
            • Kainuu

            #6
            Jarrukilpi oli todellakin irronnut alimmaisesta kiinnikkeestään. Paikka on sellainen, ettei vääntämällä oikein onnistunut korjaaminen, joten porasin pari reikää kilpeen ja vetäisin siitä kiinni. Ei kelpaa pysyväksi ratkaisuksi, joten täytyy kesällä kiinnitellä paremmin jos sinne asti pysyy. Lyhyen koikan perusteella ääni poistui.

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #7
              Dodii. Mä pajotin omani silleen että pyörä, carrieri satuloineen ja levy pois. Kilven kiinnityspultit aukipois ja peltisaksilla jarrukilpi poikki, tulee sitten navasta läpi. Korjasin kilven niittauksen ja poistin yhden katkenneen kiinnityspultin navasta lukkotongeilla. Katkaisukohtaan tein alumiinipluirusta "sillan" ja porasin poppariniiteille reijät valmiiksi, paikoilleen pujotus ja niitit ja vermeet kiinni -> Valmis!
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Tiku
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 47
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by schwarze View Post
                Dodii. Mä pajotin omani silleen että pyörä, carrieri satuloineen ja levy pois. Kilven kiinnityspultit aukipois ja peltisaksilla jarrukilpi poikki, tulee sitten navasta läpi. Korjasin kilven niittauksen ja poistin yhden katkenneen kiinnityspultin navasta lukkotongeilla. Katkaisukohtaan tein alumiinipluirusta "sillan" ja porasin poppariniiteille reijät valmiiksi, paikoilleen pujotus ja niitit ja vermeet kiinni -> Valmis!

                Kiitos erittäin hyvästä vinkistä. Katselinkin jo sen verran, että kilpeä ei kiinnitetä nopeasti uudelleen, jos haluaa tehdä sen hyvin. Saatanpa tehdä korjauksen juuri neuvomallasi tavalla. Näinhän se homma toimii, tattista vaan!

                Comment

                • Foksu
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 74
                  • Valkeakoski

                  #9
                  E39 Kova ääni konehuoneesta.

                  (25-01-2013 21:26 siirretty tänne sopivanpaan säikeeseen)

                  Noniin, johan sitä sai mukavasti ajella pari tankillista.
                  Haluukohan toi auto maata vaan katoksessa??

                  No viikko sitten (pakkasilla) auto alkoi pitämäään aikamoista ääntä, aivankuin jokin isompi laakeri olisi antanut resonanssia. Hävisi sitten pienen ajon jälkeen.

                  Samaisena iltana ajossa alkoi sitten pitämään samaa meteliä.
                  Tuntui sen verran kovalta että matkustamon puolella ei enää ollutkaan niin kovin hiljaista.
                  Pelkäsin että matka jää kesken, mutta kesti sen 300km kuitenkin.
                  Ajossa tuntui kuin kiihtyvyyskin olisi heikompi. Hölmönä aattelin että eikö tykkää pakkasesta (-30).
                  Loppumatkasta lämmötkin alkoivat nousta. Sain ne pidettyä kurissa tuon tehokkaan lämmityslaitteen ansiosta, kun säädöt vain oli täysillä.
                  Aattelen pahinta, ei kai runkolaakeri?

                  Kokeilin seuraavana päivänä sitä käyntiin, mutta ei houkuttanut lähteä sillä äänellä. Öljyn pinta lähellä alarajaa, pakkasnestettäkin tuntui olevan, 'tikku' lähes korkissa kiinni.
                  Siirsin kuitenkin auton sitten katokseen suojaan ja annoin koneen lämmetä normilämpöön. Hiukan tuntui rauhallisemmalta tuo ääni lämmettyän (enää -9), mutta kierroksia annettaessa antaa taas tuota ääntä, joskaan ei ihan niin kovaa.

                  Nyt tuo on sitten vaihteeksi viikon huilaillut. Pitäsi taas hiukan vaan innostua.

                  Ja autohan on E39 vm.98 2,0i
                  Last edited by Foksu; 26-01-2013, 14:40.
                  F11 N52B30

                  Comment

                  • Foksu
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 74
                    • Valkeakoski

                    #10
                    (25-01-2013 22:14 siirretty tänne sopivanpaan säikeeseen)

                    Laitoin tuon vielä käyntiin kuullostellakseni mitä kuuluu tänään. Pakkasta -5°C eikä sitä kovaa ääntä, mutta jotenkin mielestäni käynti raskaan oloinen, vaikkakin hyvin lähti käyntiin. Mut, ehkä se ääni tulee sitten ajossa esille resonanssina mikä nostaa matkustamon melua, luulen.

                    Kun oli konepelti auki, niin kylmänä näytti tupruttana pakokaasua pakosarjan puolelta (hajusta päätellen), kunnes lämmetessään loppui.

                    Kun painoi kaasua, niin tuntui sellainen tussaus ennenkuin kierrokset nousivat.
                    En tiedä tuntuuko vain, mutta mielestäni ei ole niin herkkä ja hiljainen tuo käynti. Hiukan kuin tervassa uisi.
                    Last edited by Foksu; 26-01-2013, 14:41.
                    F11 N52B30

                    Comment

                    • Foksu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 74
                      • Valkeakoski

                      #11
                      Tänään sitten kokeilua lyhyelle matkalle kauppareissulle, pakkasta -5°C. Käynnistyksen jäkeen päästi hiukan aikaa sellaista luultavasti laakeri särinän kuuloista ääntä. Sitten ajossa ei kuulunut enää sitä kovaa meteliä. Lähes normaalin tuntuinen. Nyt hiukan ymmällä?

                      Tosin kaikkihan ei ole kunnossa, jos pakkasilla alkaa ääntämään.

                      Edit: Hiukan kahlattuani tätä palstaa, niin löytyikin juttua ohjaustehostimen pitämästä äänestä. Oletettavasti äänenlähde löytyi, kun säiliön pinta oli pienen vuodon johdosta laskenut.
                      Last edited by Foksu; 28-01-2013, 23:07.
                      F11 N52B30

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎