Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt nousee rivakasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keklu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 43

    Lämmöt nousee rivakasti

    Moro!

    Koitin tossa pikasesti etsiä, mut ei löytyny vastaavaa.

    Ongelma seuraava: Tossa kovilla pakkasilla auton lämmöt nousi epänormaalin nopeasti ja hetken päästä alkoi menemään jo puolivälin yli kohti punarajaa. Auto ei kuitenkaan puhaltanut lämmintä sisälle.

    Ratkaisuja: Vesipumppu? Termostaatti? Tuskin oli nesteet jäässä kun vajaa vuosi sitten laittoivat liikkeessä uudet ja puristelin vesiputkia ja pehmeet olivat.

    Kiitän jo etukäteen vastauksista, ettei tarvitse "pienen" vian takia suoraan korjaamolle kiikuttaa.
    Last edited by Keklu; 12-02-2012, 02:39.
    ex. e39 528i
    nyk. F30 330e
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    #2
    No onko siellä nestettä riittävästi?

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      #3
      Huonot nesteet,jäätyy?Vaikka olisikin laitettu uudet,niin pakkaskestävyys kantsii mitata.Nesteiden määrä/vähyys tietysti toinen vaihtoehto.Vuotoja?

      Comment

      • Keklu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 43

        #4
        Kyllä siellä nestettä oli. Pitänee hankkia jostai tollain mittauslaite (mistähän tällästä sais lainaan?) ni saa mitattua sen pakkaskestävyyden.

        Vesipumput yms. ei ole todennäkösiä tälläselle vialle?
        Last edited by Keklu; 12-02-2012, 18:01.
        ex. e39 528i
        nyk. F30 330e

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Keklu View Post
          Moro!

          Koitin tossa pikasesti etsiä, mut ei löytyny vastaavaa.

          Ongelma seuraava: Tossa kovilla pakkasilla auton lämmöt nousi epänormaalin nopeasti ja hetken päästä alkoi menemään jo puolivälin yli kohti punarajaa. Auto ei kuitenkaan puhaltanut lämmintä sisälle.

          Ratkaisuja: Vesipumppu? Termostaatti? Tuskin oli nesteet jäässä kun vajaa vuosi sitten laittoivat liikkeessä uudet ja puristelin vesiputkia ja pehmeet olivat.

          Kiitän jo etukäteen vastauksista, ettei tarvitse "pienen" vian takia suoraan korjaamolle kiikuttaa.
          Kaikki kuvailemasi oireet viittaa nimenomaan jäähdytinnesteen jäätymiseen. Letkuista sitä ei juuri huomaakkaan ennenkuin kaikki on totaalijäässä. Yleensä ensimmäisenä jäätyy syyläri ja lämppärinkenno.

          Originally posted by Keklu View Post
          Kyllä siellä nestettä oli. Pitänee hankkia jostai tollain mittauslaite (mistähän tällästä sais lainaan?) ni saa mitattua sen pakkaskestävyyden.

          Vesipumput yms. ei ole todennäkösiä tälläselle vialle?
          Jos olisin sinä, kiikuttaisin sen auton samaan liikkeeseen jossa se oli korjauksessa/huollossa. Heidän hommansa on huolehtia siitä että työn jälkeen siellä on riittävän jyrkät seokset jäähdytysjärjestelmässä. JOS ovat tehneet virheen tuossa niin se pitäisi hoitaa kuntoon ilman lisäkuluja asiakkaalle.

          Toinen vaihtoehto on vaikka imaista litra pois järjestelmästä ja kaataa max. merkkiin asti raakaa glykolia päälle. Melko vähällä jo pakkasenkesto paranee merkittävästi.
          Last edited by petrolhead; 12-02-2012, 18:13.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Keklu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 43

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Kaikki kuvailemasi oireet viittaa nimenomaan jäähdytinnesteen jäätymiseen. Letkuista sitä ei juuri huomaakkaan ennenkuin kaikki on totaalijäässä. Yleensä ensimmäisenä jäätyy syyläri ja lämppärinkenno.



            Jos olisin sinä, kiikuttaisin sen auton samaan liikkeeseen jossa se oli korjauksessa/huollossa. Heidän hommansa on huolehtia siitä että työn jälkeen siellä on riittävän jyrkät seokset jäähdytysjärjestelmässä. JOS ovat tehneet virheen tuossa niin se pitäisi hoitaa kuntoon ilman lisäkuluja asiakkaalle.

            Toinen vaihtoehto on vaikka imaista litra pois järjestelmästä ja kaataa max. merkkiin asti raakaa glykolia päälle. Melko vähällä jo pakkasenkesto paranee merkittävästi.
            Kiitos vastauksesta!

            Kävin äsken ajelemassa koelenkin, kylmänä nesteet oli aikalailla alarajoissa mitä tuolla nyt näki, "lämpösenä" nous siihen about vähän yli puoleen väliin. Eka mutka, mikä paisarin yläreunasta lähtee oli lämmin, moottorin vasemmalla puolella oleva letku taas kylmä. Kerkesin ajella ehkä 2-3min kun lämmöt oli puolivälissä, sen jälkeen n.5min kun lähtivät nousemaan kohti punrajaa.

            Sitten lämpösenä, kun avasin paisarinkorkkia, alkoi se suhisemaan ja alkoi kuulua älytön "pulp pulp" ääni n. 30sek ajan. Kertooko tämä mistään?

            Pitääkin huomenna soitella siihen liikkeeseen (onneks on n.3km päässä ni ei kerkee keittämään ajamallakaan).
            Last edited by Keklu; 12-02-2012, 18:44.
            ex. e39 528i
            nyk. F30 330e

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #7
              Jos on syyläri kunnolla jäässä, niin pullauttaa syyläristä alareunan ulos... ja sen jälkeen ajotietokone ilmoittaakin jo nesteen vajauksesta.
              Toivottavasti ei oo niin pahasti jäässä.

              -Janne-
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • janne1974
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 405
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Keklu View Post
                Kiitos vastauksesta!

                Kävin äsken ajelemassa koelenkin, kylmänä nesteet oli aikalailla alarajoissa mitä tuolla nyt näki, "lämpösenä" nous siihen about vähän yli puoleen väliin. Eka mutka, mikä paisarin yläreunasta lähtee oli lämmin, moottorin vasemmalla puolella oleva letku taas kylmä. Kerkesin ajella ehkä 2-3min kun lämmöt oli puolivälissä, sen jälkeen n.5min kun lähtivät nousemaan kohti punrajaa.

                Sitten lämpösenä, kun avasin paisarinkorkkia, alkoi se suhisemaan ja alkoi kuulua älytön "pulp pulp" ääni n. 30sek ajan. Kertooko tämä mistään?

                Pitääkin huomenna soitella siihen liikkeeseen (onneks on n.3km päässä ni ei kerkee keittämään ajamallakaan).
                Ettei vaan ois pullistanu syylärin.. ja nyt on/oli ilmaa kierrossa... :think

                -Janne-
                -Janne-

                F10 535iX sedan -11
                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                ex. E39 528i touring -99
                ex. E36 325ia coupe -93

                Comment

                • Keklu
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 43

                  #9
                  Originally posted by janne1974 View Post
                  Jos on syyläri kunnolla jäässä, niin pullauttaa syyläristä alareunan ulos... ja sen jälkeen ajotietokone ilmoittaakin jo nesteen vajauksesta.
                  Toivottavasti ei oo niin pahasti jäässä.

                  -Janne-
                  Ajotietokone ei oo kertonut kyllä mitään, mutta mietin itekin tossa, et onko sinne päässy nyt ilmaa, ja ilmaamalla kenties lähtis wörkkimään?
                  ex. e39 528i
                  nyk. F30 330e

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Keklu View Post
                    Ajotietokone ei oo kertonut kyllä mitään, mutta mietin itekin tossa, et onko sinne päässy nyt ilmaa, ja ilmaamalla kenties lähtis wörkkimään?
                    No kannattanee käydä kurkkaamassa syylärin alareunaa, toivoa parasta ja pelätä pahinta.. (itse kantapään kautta oppineena)

                    -Janne-
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • Jakuza
                      BTCF Member
                      • Nov 2006
                      • 516
                      • Brisbane

                      #11
                      Originally posted by Keklu View Post
                      Kyllä siellä nestettä oli. Pitänee hankkia jostai tollain mittauslaite (mistähän tällästä sais lainaan?) ni saa mitattua sen pakkaskestävyyden.

                      Vesipumput yms. ei ole todennäkösiä tälläselle vialle?
                      Kyllä juuri oireilee samalla tavalla jos vesipumppu ei toimi.

                      Comment

                      • Keklu
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 43

                        #12
                        Vesipumppu tuohon vaihdettiin about 200tkm kohdalla viimeeksi. Nyt ajettu 250tkm. Eikö niiden normisti pitäis pidempään kestää? Auto on huomenna menossa liikkeeseen ainakin nesteiden mittaukseen, saas nähdä nyt sitten jatkotoimenpiteistä.
                        ex. e39 528i
                        nyk. F30 330e

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          #13
                          Jos sinne on laitettu joku halpismallinen tarvikepumppu,niin ei olisi ihme vaikka muovisiivet olisi irti tai rikki.

                          Comment

                          • Keklu
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 43

                            #14
                            Auto tuli takasin huollosta, termari oli paskana, jonka vaihtoivat ja ilmasivat järjestelmän. Kaiken kukkuraksi lysti oli On the House Nyt pelas auto ihan moitteitta... ainakin toistaiseksi.

                            Kiitokset kaikille vastauksista!
                            ex. e39 528i
                            nyk. F30 330e

                            Comment

                            • sonikk
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 1664
                              • Kerava

                              #15
                              No ainakin faijan autosta kun joskus levisi vesipumppu niin se oireili tismalleen samalla tavalla, en nyt maallikkona ihan ymmärrä miten termari voi aiheuttaa sen että lämmöt nousee muttei puhalla sisälle lämmintä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎