Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käyntiongelmia e39/535/m62(3/98)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VeeTee
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 1
    • Kymenlaakso

    Käyntiongelmia e39/535/m62(3/98)

    Hello! Paljon on tullut kaivettua loistavaa infoa tältä foorumilta, mutta nyt iski sellainen kriisi että oli pakko rekisteröityä joukon jatkoksi.
    Eli tuli ostettua tuollain -98 alkuvuoden 535 kun "halavalla" sai. Osasin varautua kyllä kaikenlaiseen käsien rasvaukseen mutta nyt alkaa loppua vähäisetkin taidot.
    Mutta asiaan lyhyen yhteisen historiamme (n.6kk) kautta; mielestäni kävi jo aluksi hieman huonosti ja rikkaalla. Lopulta kuitenkin ongelmat pahenivat ja etenkin tyhjäkäynti kävi entistä epätasaisemmaksi. Lopulta ei meinannut pysyä enää edes käynnissä. Käydä kolkotti vaan joten kuten ja välillä tuntui että sytytti väärään aikaan jossain.

    Ilmamassamittaria epäilin ensimmäisenä ja se antoi myös vikamuistiin herjaa. Lisäksi oli jotenkin "siipeensä saaneen oloinen" ilmeisesti aikaisempien omistajien puhdistusyritysten seurauksena. No, tilasin uuden - ei auttanut. Seuraavaksi tsekattiin venakoppien tiivisteet, vuotavat hieman mutta ei juurikaan ole öljyä tulppien montuissa. Seuraavana epäilevä katse kohdistui imusarjan takakanteen huohottimineen. Vahvistusta ajatukselle tuli kun kylmäkäynnistysventtiilin reijästä näkyi selvästi imusarjassa oleva öljy. Takakantta ei saatu kuitenkaan irti millään, joten taistelua jatkettiin pitkän kaavan kautta. Eli koko imusarja irti -> takakansi uusiksi (huohotin ihan säpäläleinä), imusarjan pesu, kaikkien tiivisteiden uusiminen, tulppien uusiminen -> koko komeus kasaan. Pari laatusanaa kajahti tallissa kun tyhjäkäynti oli edelleen ihan persiillään. Toinen kantoon ajettu lambda tuli myös samalla vaihdettua. Muutaman päivän huilin jälkeen takaisin konehuoneeseen ja puoliksi päreet polttaneena repimään antureiden piuhoja yksi kerrallaan irti toivoen että jostain tapahtuisi jotain mielenkiintoista. Viimein pääsin kylmäkäynnistysventtiilin kohdalle ja kappas, siitä kun nyppäsi piuhan irti niin käynti muuttui koko lailla hyväksi. Venttiili irti ja pudistus (oli jumissa) plus mittaus ja vaikutti jälleen toimivalta. Paikoilleen laiton jälkeen tilanne oli kuitenkin sama, eli piuhan ollessa paikoillaan huono käynti -> piuha irti niin parani.

    Tänään tuli sitten vajaan viikon huilin jälkeen taas siirryttyä talliin ja hetken mielijohteesta päätin nyhtää vielä kerran tuon kylmäkäynnistysventtiilin irti ja vieläpä avata sen. Aukoessa takakantta huomasin, että joku oli joskus aiemmin jo aukonutkin sen ja mieleen hiipi mahdollisuus että kansi oli roottoreineen (tai mikä tuo oikealta nimeltään onkaan) väärässä asennossa. Sen pystyy asentamaan kolmeen eri asentoon koska pultit ovat symmetrisesti. Tietämättä onko asennolla mitään merkitystä päätin kuitenkin kokeilla myös kaksi muuta asentoa. Aloitin leikin - kannen kääntö - käyntiin - piuha irti - kannen kääntö... Jossain vaiheessa tuntui että kone kävi hieman paremmin, mutta sitten iski varsinainen pommi, eli yhtäkkiä kone otti täydet kierrokset ja tuli aika vipinä sammuttamaan auto. Kädet vapisten kokeilin startata uudestaan ja sama juttu, kone starttaa ja nostaa kierrokset rajoittimelle. Ja nyt tekee sen joka kerta kun starttaa, eli kokeilut on ainakin aikalailla jäissä.

    Vikakoodia en löydä (V-checker) muuta kuin tuosta kylmäkäynnistysventtiilin irti nyppimisestä. Olis kyllä saanut jäädä nämä viimeiset kikkailut tekemättä, auton olisi saanut varmaankin ajeltua jonnekin asiantuntevampaan hoitoon mutta nyt seistään sitten täällä korvessa...

    Olisiko jollain edes jotain ajatusta mitä tapahtui tänään tai mikä tuossa voisi olla alunperinkin vikana? Mistä tuo kylmäkäynnistysventtiili (onko muutes sama asia kuin lisäilmaluisti...?) saa komentonsa ja ohjauksensa? Ja miten hitossa tuo edes voi viskata nuo kiekat tuolla tavalla? AJATUKSIA? Kiitos jo etukäteen.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Ainakin hyvin kirjoitettu vian kuvaus. Jos ymmärsin lukemani oikein niin olisko sen tyhjäkäyntimoottorin uusiminen paikallaan?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Ja livedataa/vikakoodeja voisi tutkailla jollain fiksummalla softalla. INPA varmaan löytyy joltain siellä suunnalla :think

      Nokka-akselin asentotunnistin voi aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä/sammuilua myöskin.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • janne1974
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 405
        • Kuopio

        #4
        Aivan ensiksi kannattaa etsiä tyhjäkäyntimoottorista kuvia ja verrata sitä omaan. Sillä sen tyhjäkäyntimoottorin sisusten asennolla on väliä missä asennossa ne siellä sisällä on. Siten saat ainakin auton edes ajokuntoon. Todennäköisesti vika on imuvuoto tai em. osassa.
        PS. sitä tyhjäkäyntimoottorin sisusta voi pyörittää ympäri, kun vaan löysää ne 3 ruuvia.. ei siis tarvii irroittaa kokonaan.

        -Janne-
        -Janne-

        F10 535iX sedan -11
        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
        ex. E39 528i touring -99
        ex. E36 325ia coupe -93

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎