Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihtovivut rattiin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by markok View Post
    Olikos sulla jo ennestään monitoimiratti? Mikä oli tämän uuden slipringin varaosanumero? Mikäli ymmärsin oikein näitä RealOEM:stä katsellessa niin näyttäisi kaikki slipringit sopivan ristiin eri ratteihin kun vaan valmistusajankohta täsmää. Mietin vaan kun omassa ei ole monitoimirattia niin jos laittaisi normaalin monitoimiratin slipringin niin sillähän varmaan saisi nämä kontaktit tehtyä. Jokos sulla on paddletkin hommattuna?
    Minulla on jo ennestään m-sport monitoimiratti. Slipringin osanumero on 32 34 1 094 262. Mutta tuo siis käy vain 3/1999 vanhempiin autoihin, uudemmissa on sitten eri osanumero ja erilainen slipring.

    Onko sinulla siis sporttiratti mutta ei nappeja? Monitoimiratin slipringillä pitäisi tuo tosiaan silloin onnistua, siinä taitaa olla 3 kontaktia enemmän kuin vakiossa. Paddlet on jo hommattu eli kaikki osat olisi valmiina...
    E39 528iA

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by TJJ View Post
      Minulla on jo ennestään m-sport monitoimiratti. Slipringin osanumero on 32 34 1 094 262. Mutta tuo siis käy vain 3/1999 vanhempiin autoihin, uudemmissa on sitten eri osanumero ja erilainen slipring.

      Onko sinulla siis sporttiratti mutta ei nappeja? Monitoimiratin slipringillä pitäisi tuo tosiaan silloin onnistua, siinä taitaa olla 3 kontaktia enemmän kuin vakiossa. Paddlet on jo hommattu eli kaikki osat olisi valmiina...
      Minulla on siis tämä perus sport ratti ilman nappeja http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...teering_wheel/

      Auto on myös tällä vanhemmalla airbagilla eli 11/98 valmistettu. Eikös nuo paddlet kuitenkin vaadi neljä kontaktia lisää, että saa kytkettyä, joten riittääkö tuo monitoimiratin slipring sitten kuitenkaan?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by markok View Post
        Auto on myös tällä vanhemmalla airbagilla eli 11/98 valmistettu. Eikös nuo paddlet kuitenkin vaadi neljä kontaktia lisää, että saa kytkettyä, joten riittääkö tuo monitoimiratin slipring sitten kuitenkaan?
        Paddlet vaatii vain kaksi lisäkontaktia, ne kytkee laatikonohjauksen up/down nastoja maahan ja maa on jo ratilla.

        Tuon logiikkasysteemin suunnittelin ja se taitaakin onnistua paljon helpommin kuin aluksi luulin. 555 piiri, yksi rele ja jotain pientä, niin onnistuu tuo paddlea painamalla sport päälle ja automaattinen paluu D:lle halutun ajan jälkeen siitä kun paddlen käyttö loppuu. Tuo tosin on testattu vasta kytkentäsimulaattorissa, joten savumerkkien vaara on olemassa...
        E39 528iA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Nyt on paddlet asennettu ja ne jopa toimii. Meni siinä aikaa ekan paddlen kanssa ihmetellessä ja sovitellessa, toinen asentui jo nopeammin.

          Seuraavaksi pitää tehdä tuo d->s vaihdon tekevä elektroniikka, saas nähdä toimiiko eka versio vai meneekö säätämiseksi...
          E39 528iA

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by TJJ View Post
            Nyt on paddlet asennettu ja ne jopa toimii. Meni siinä aikaa ekan paddlen kanssa ihmetellessä ja sovitellessa, toinen asentui jo nopeammin.

            Seuraavaksi pitää tehdä tuo d->s vaihdon tekevä elektroniikka, saas nähdä toimiiko eka versio vai meneekö säätämiseksi...
            Jos tuli kuvia otettua projektin aikana niin olisi mielenkiintoista nähdä miten homman toteutit?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by markok View Post
              Jos tuli kuvia otettua projektin aikana niin olisi mielenkiintoista nähdä miten homman toteutit?
              Eipä tullut otettua kuvia kun niitä oli jo tuon ekan viestini linkissä.

              Paddleja piti hiukan muokata jotta ne upposi tarpeeksi syvälle, paddlen runko kun on kaareva juuri väärään suuntaan BMW:n rattiin nähden. Eli tuosta kiinnitysruuvin reiän "mutterista" otin vähän muovia pois jotta se kohta upposi syvemmälle. Rattiin tarvitsi porata vain yksi reikä/puoli, kaapeli menee läpi tuosta kumiosasta.

              Paddlen kaapelit vedin samaa reittiä mistä menee vaijeri virtalukolta vaihdekepille.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Tämä täysin turha amisprojekti jatkuu... Nyt on elektroniikka/logiikka kytketty ja se jopa toimii. Eli kun D-asennossa vetää paddlesta, menee S-päälle ja koska paddlen painallus rekisteröityy samaan aikaan, niin mittaristo näyttääkin jo vaihteen numeron eikä S-kirjainta kuten kepin kanssa. Tuossa vaiheessa siis vaihde vaihtuu yhden pykälän alemmas.

                Laatikko palaa takaisin D-tilaan säädettävän ajan kuluttua sen jälkeen kun jompaa kumpaa paddlea ei ole enää käytetty. Säätövaraa on n. 10-40 sek, täytyy testailla mikä siinä on optimi. Tuntuu, ettei se kovin pitkä aika pidäkään olla vaan jopa alle 10 sek. riittää useimmissa tapauksissa. Toki tuossa toimii yhä kepin alkuperäinen S-asento ja paddlet sielläkin.

                Ainoa pikkuongelma on se, että tuo piiri on nyt päällä aina eli P/R/N-asennoissakin se menee päälle (jos jostain kumman syystä paddleja silloin haluaa käyttää). Mutta ei sillä onneksi mitään vaikutusta ole, kepin S-valo vaan syttyy. Joten en taida miettiä tuohon erillistä jännitteen ohjausta/katkaisua, alunperin se piti tuossa olla, mutta yksi signaali olikin erilainen kuin luulin.

                Tuolta se sitten näyttää, täytyy vielä "hiukan" siistiä kytkentää... Alkuperäisiä johtoja ei ole katkottu vaan laitoin uudet liittimet/jatkot entisiin:

                E39 528iA

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎