e39 528 -96 Tehottomuus ja kulutus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tertsoni
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 145
    • Satakunta

    e39 528 -96 Tehottomuus ja kulutus ongelma

    Eli autossa on kylmällä koneella potkua ok, mut lämpimänä alavääntö hukassa ja muutenki nuhanen ja ajoittain sitä potkua löytyy, esim. pienen revityksen jälkeen..
    Puolavika oli joskus ja vaihdoin sen yhteydessä tulpatkin, mutta en tiä voihan siä aina yks maanantaipäivän tulppakin olla..?

    Maantie ajossa kulutus 9.5L/100km :/
    Moottorijarruttaessa tuntuu niinkuin raaka bensa paukkuisi putkessa.

    Päästöt oli mitä sattu, mut kunnon polkasun jälkeen ainakin hetkellisesti kohdallaan.
    Vikakoodeja ei ole..

    Nyt kaipaisin neuvoa et mistä kannattaisi aloittaa ongelman selvittäminen..

    Työmatkaa ittellä 120km päivässä ni olishan se kiva saada tua pelittämää oikein. Kitos etukäteen.
    sigpic
    EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d
  • julli75
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 302
    • lpr

    #2
    vikakoodit lukuun.vaikuttais kyllä lambda vialta koska kulutus on noussut
    ja kannattaa tarkistaa myös et on jäähdytysnestettä koneessa.:think
    voi antaa ohjaus yksikköön väärää tietoa jos lämpöanturit antaa ristiriitaisia lämpöjä.
    Last edited by julli75; 15-03-2012, 01:11.

    Comment

    • rasvapeukalo
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 22
      • Siuro, Nokia

      #3
      Nokka-akselin asentoanturi. Kylmänä pelaa, mut kannen lämmetessä lakkaa toimimasta.

      Samoilla oireilla ei mullakaan tullut vikakoodeja ja oireet pahenivat n. puolen vuoden aikana. Kampiakselin asentoanturi kandee vaihtaa samalla kertaa.
      528i Touring steptr. 1997 270tkm

      Comment

      • Tertsoni
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 145
        • Satakunta

        #4
        saako noita antureita testattuu mitenkää ku ei innostas arpomalla niitä alkaa vaihtelee..?
        sigpic
        EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

        Comment

        • atte.o
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2009
          • 894
          • haukipudas

          #5
          mittaa vastusarvo nokka-akselin anturilta 1 ja 2 pinnin väliltä pitäs olla ehjässä n.1280 ohm.
          E61 M-sport

          Comment

          • Tertsoni
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 145
            • Satakunta

            #6
            Tuossa pengottuani löysin topicin missä jollain oli vastaavat viat, nii siiihen syynä oli kampuran anturi et kumpihan se nyt sitte on, vissii aika ilkeessä paikassa sen liitin..

            Käynpä mittaamassa ton nokka anturin, mut olisko ton kampiakselin anturin mittaukseen kellää ohjetta?
            sigpic
            EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Ne vikakoodit kannattaisi lukea kun niissä voisi löytyä suoraan mitä vikaa siellä on.

              Comment

              • Tertsoni
                Bimmer Rookie
                • Dec 2009
                • 145
                • Satakunta

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Ne vikakoodit kannattaisi lukea kun niissä voisi löytyä suoraan mitä vikaa siellä on.
                Kuten jo kirjotin ei näytä vikakoodeja mihinkää.....
                sigpic
                EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                Comment

                • Tertsoni
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2009
                  • 145
                  • Satakunta

                  #9
                  Nokka-akselinasentoanturin mittasin ja ei puhunu mittari mitää..

                  Eli eikö se liitin ollu siä imusarjan alapuolella puolesvälis ja vieres todnäkösesti kampiakselin asentoanturin liitin...?

                  Kumma että mootori käy ja kukkuu silti..
                  sigpic
                  EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                  Comment

                  • Tertsoni
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 145
                    • Satakunta

                    #10
                    Ojasta allikkoon, nyt on anturi vaihdettu auto alko pelaamaan muuten hyvin, mut nyt sitä saa sahata käyntii minuutin.

                    No sitte pohdittii varaosamyyjän kans sitä ni sitä oli kahden mittasella johdolla pitempi on kuulemma pakosarjan puolelle tulevaan anturiin ja lyhempi imusarjan puolelle.

                    Ja minähän sain sitte ton väärän prkl..

                    Mikshän niiden järjestelmä anto tolle moottorille 2 vaihtoehtoo?

                    Ja kaipa niitä sitte on eripuolilla tai jotai.

                    Ja liittimen tyyppiki oli vaihtunu joutu muokkaa et sai paikoillensa ja ku katottii kuvasta ni molemmis oli samanlaine liitin..

                    No nyt olis pitemmällä johdolla oleva myytävänä.
                    sigpic
                    EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      #11
                      Sun moottorissa ei ole pakopuolella nokka-akselianturia ollenkaan.

                      Tarvikeliikkeiden luettelot on täynnä virheitä, eikä ne myyjät välttämättä tiedä sen paremmin. Varmin tapa saada oikea osa, on mennä vanha osa kädessä ostamaan uutta.

                      Jos liitin on erilainen, niin siihen on varmasti hyvä syy. Ei niitä kuulu ominpäin "muokkailla" sopivaksi. Todennäköisesti olet saanut väärän anturin. Olisi kannattanut palauttaa se, eikä ruveta puukottamaan.


                      Comment

                      • Janzu
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 483
                        • Vantaa

                        #12
                        Lainataan topicia, kun otsikko on niin osuva.

                        Oma 4/96 528i on kanssa alkanut käyttäytymään oudosti. Pari kuukautta sitten luettiin koodit, kun sammui välillä valoihin ja saattoi katketa veto hetkeksi ajossa, vika luonnollisesti kammen anturissa. Vaihdettiin samalla myös nokan anturi. Nyt alkuviikosta auto hyytyi aamulla lähes täysin, ei kiertänyt kuin 3500, jätin auton kotiin ja illalla kokeilin käyttää konetta, tuntuisi taas toimivan, mutta ei kierrä kuin 5400 eikä kuulosta siltä, että rajoitin ottaisi vastaan. Kylmänä täristää tyhjäkäynnillä ja vastaa kaasuunkin pienellä viivellä, mutta kumma kyllä, vetoja tuntuu olevan selkeästi paremmin kylmällä koneella ja alhaalta asti. Lämpöisenä tuntuu pirteältä vasta lähemmäs 4000 kierroksen paikkeilla, alavääntö siis aika ohutta.

                        Vuoden sisään on vaihdettu venttiilikopantiiviste ja tulpat sekä huohotin letkuineen. Imuvuotoja on tullut etsittyä, kun kierrokset laskee vähän viiveellä, mutta ei löytynyt vuotoja ainakaan niistä vakiopaikoista. Tyhjäkäyntiventtiilin ajattelin vielä putsata.

                        Mistä voisi vikaa alkaa etsimään? Pitäisihän tuon yli 6000 kiertää ja "hakata" rajoittajaan. Ensiviikolla pitäisi katsastaa eli päästölappukin tulee otettua ja siitä varmaan näkee onko katti/putki tukossa.

                        edit. Lisätään vielä, että kulutus ajotietokoneen mukaan 9,8 l/100 km, ajo sekalaista moottoritie/kehätyömatka ja kauppareissuja.
                        Last edited by Janzu; 06-04-2012, 13:21.

                        Comment

                        • Janzu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 483
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Janzu View Post
                          Lainataan topicia, kun otsikko on niin osuva.

                          Oma 4/96 528i on kanssa alkanut käyttäytymään oudosti. Pari kuukautta sitten luettiin koodit, kun sammui välillä valoihin ja saattoi katketa veto hetkeksi ajossa, vika luonnollisesti kammen anturissa. Vaihdettiin samalla myös nokan anturi. Nyt alkuviikosta auto hyytyi aamulla lähes täysin, ei kiertänyt kuin 3500, jätin auton kotiin ja illalla kokeilin käyttää konetta, tuntuisi taas toimivan, mutta ei kierrä kuin 5400 eikä kuulosta siltä, että rajoitin ottaisi vastaan. Kylmänä täristää tyhjäkäynnillä ja vastaa kaasuunkin pienellä viivellä, mutta kumma kyllä, vetoja tuntuu olevan selkeästi paremmin kylmällä koneella ja alhaalta asti. Lämpöisenä tuntuu pirteältä vasta lähemmäs 4000 kierroksen paikkeilla, alavääntö siis aika ohutta.

                          Vuoden sisään on vaihdettu venttiilikopantiiviste ja tulpat sekä huohotin letkuineen. Imuvuotoja on tullut etsittyä, kun kierrokset laskee vähän viiveellä, mutta ei löytynyt vuotoja ainakaan niistä vakiopaikoista. Tyhjäkäyntiventtiilin ajattelin vielä putsata.

                          Mistä voisi vikaa alkaa etsimään? Pitäisihän tuon yli 6000 kiertää ja "hakata" rajoittajaan. Ensiviikolla pitäisi katsastaa eli päästölappukin tulee otettua ja siitä varmaan näkee onko katti/putki tukossa.

                          edit. Lisätään vielä, että kulutus ajotietokoneen mukaan 9,8 l/100 km, ajo sekalaista moottoritie/kehätyömatka ja kauppareissuja.
                          Itse itselleni vastaten:

                          Eilen nollattiin vikamuisti ja nyt taas kiertää punaiselle asti eli tälläinen ECUn "safe mode", mistä luin muutamassa paikassa, on totta tosiaan olemassa näinkin vanhassa. Ennen nollaamista kokeiltiin vielä mihin asti kiertää ja päälle 5000 kierrokset loppui kuin seinään. Vikamuistissa oli tuo kampiakselin anturin vika tallentunut ja sitä ei oltu nollattu vaihdon jälkeen. Nyt tuntuu olevan paremmin vetoa lämpimänäkin ja jo 2000 kierroksesta lähtien, auto ei tunnu enää olevan 516i

                          Päästöissä oli HC koholla, mutta pienen polkemisen jälkeen meni alle 100.

                          Pitää vielä tuo tyhjäkäyntiventtiilin putsaus tehdä ja vaihtaa haitarikumi tyhjäkäyntiventtiilille menevän letkun kanssa, kun nuo kierrokset laskee hieman viiveellä.
                          Last edited by Janzu; 12-04-2012, 08:17.

                          Comment

                          Working...
                          X