Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS-antureista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2062
    • Pirkanmaa

    E39 ABS-antureista

    Nyt heitti lisää vettä myllyyn tämä BMW, nyt sytty ABS- ja ACS-valo, joten veikkaus oikea taka ABS-anturi, ja yllätyksekseni huomasin että Touringin anturi on puolet kallimpi kuin sedan.

    Mitä eroa näissä sedan ja touring mallin taka-antureissa on sitten eroa?
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Mä veikkaan etuanturia. Otappa ne irti ja puhdista se kiinnistys. Se väli oksidoituu ja työntää anturia ulospäin. Jossain vaiheessa se anturin kiinnitys pettää. Uudet etuanturin ebaystä 50€.

    Comment

    • Lopaka
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 407

      #3
      Originally posted by Jax_KiBez View Post
      Nyt heitti lisää vettä myllyyn tämä BMW, nyt sytty ABS- ja ACS-valo, joten veikkaus oikea taka ABS-anturi, ja yllätyksekseni huomasin että Touringin anturi on puolet kallimpi kuin sedan.

      Mitä eroa näissä sedan ja touring mallin taka-antureissa on sitten eroa?
      Jotain perusteita veikkaukselle? Ihan samalla tavalla voi olla vaikka vasen etuanturi...

      Comment

      • E.K.
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 494
        • Helsinki

        #4
        tuossa lukee jotain antureiden muista vaikutuksista .....(wse:ltä lainattua)



        View Single Post
        05-06-2011, 00:46 #722
        WSE1
        Bimmer Enthusiast



        Join Date: Apr 2006
        Location: Rovaniemi / Lohja
        Posts: 2,304
        Ja vielä lyhyt tiivistelmä vioista:

        ABS ohjausyksikön vikaa on 9/98 jälkeen valmistetuissa joissa Bosch 5.7.
        Vanhemmissa joissa erillinen yksikkö hanskalokeron takana ei juuri yksikkövikoja ole, pääosin vain anturivikoja.

        Ohjausyksikön vika ilmenee usein siten että kaikki toimii kylmänä mutta moottoitilan ja sitämyötä abs yksikön lämmettyä valo syttyy ja jokin toiminta mahdollisesti lakkaa riippuen siitä mikä linja on poikki.

        ASC yksiköissä yleisin on anturilinjan katkos yksikön sisällä. Diagnostiikassa tämä näkyy anturin vikakoodina.
        DSC yksikössä yleisin on maadoituksen katkos yksikön sisällä, diagnostiikassa tämä näkyy siten ettei yksikköön päästä kiinni tai välttämättä auton muihinkaan yksiköihin päästä kiinni ennen abs yksikön kaapelin irroittamista.
        Näiden lisäksi yksiköillä voi tietysti olla tallessa myös vanhoja anturivikakoodeja.

        Jos vika ei ole lämpötilariippuvainen on se mahdollisesti abs anturissa tai sen johdotuksessa. Diagnostiikka kertoo missä anturissa. Myös johdotus varsinkin oikealle etuanturille on altis vikaantumaan läpivientien läheltä. Anturivian (sähköisen) voi poissulkea kytkemällä ehjä anturi pistokkeeseen (ei tarvitse asentaa) ja virrat päälle auton seisoessa, jos valo nyt sammuu on aika alkaa anturin vaihtoon.
        JA ilman diagnostiikkalaitteita: Nopeusmittari ei toimi = vasen taka (kuljettajan puoli siis), vakkari ei toimi = oikea taka, ilmastointi ei toimi/sekoilee = oikea etu, navi sekoilee ajoittain = jompikumpi etu.

        Jos ABS valot sammuvat auton ollessa paikoillaan käynnissä (liikkeelle ei ole lähdetty vielä) niin sähköisesti anturit ja johdotukset ovat todennäköisesti kunnossa - jos abs valot syttyvät heti liikkeelle lähdettyä on kysymys siitä ettei jokin anturi pysty muodostamaan järkevää pulssia, diagnostiikka kertoo mikä anturi. Jos abs syttyy kuoppaan ajaessa on anturin omassa liitosjohdossa todennäköisesti katkos (joustoliikkeen mukana eläminen).

        Jos kysymyksessä on tilanne ettei joltakin anturilta saada oikeanlaista / lainkaan pulssia (livedata ja nopeustietoero auttaa vianrajoituksessa - on huomioitava että järjestelmän ollessa tyytyväinen livedata blokataan pois yli 20km/h nopeuksissa, vika päällä dataa saadaan aina), ovat vikamahdollisuudet seuraavanlaisia:
        - etuanturien toimiessa sähköisesti mutta nopeuspulssia ei tule, on syynä useimmiten anturin ja navan väliin muodotunut oksidi joka nostaa anturia pari milliä -> liian suuri etäisyys laakeriin (pulssikehä laakerissa). Korjauksena anturin irroitus, kiinnitystason puhdistus ja anturin uudelleen kiinnitys.

        -millä tahansa anturilla ei lainkaan nopeuspulssia liikkeessä eikä johdu em syystä (vain etu) mutta sähköisesti anturi ok (paikallaan ollessa abs tytyväinen) = anturi vialla, jollei johdu viimeisinä luetelluista->->

        - epämääräinen nopeuspulssi = anturin ja kehän välissä magneettista likaa (muulla lialla ei merkitystä). Toinen mahdollisuus viallinen (tarvike) anturi joka paljastuu usein siitä että nopeuspulssia tulee noin 3-8km/h vaikka auto ei liiku lainkaan.

        - nopeuspulssi katkoo satunnaisesti = anturin, johdot tai yksikön vika. Auto voi myös kiihdytellä itsekseen. Livedatalla löytyy oikea anturi minkä piiristä vikaa voi rajoittaa.

        ->Jos vika on tullut iskunvaimentajien vaihdot tms yhteydessä lienee ko anturin liitäntäjohto vaurioitunut.
        ->Jos vika on tullut laakerin vaihdon yhteydessä laakeri on asennettu väärin tai viallinen! tai anturiin on osunut jotakin. Laakerin abs kehä ei vikaannu käytännössä koskaan itsestään. Laakerin väljyydellä ei ole merkitystä abs:n toimintaan jos väljyyttä ei huomaa normaalisti ajaessakaan.


        Ja vielä rautalangasta pari juttua:
        Jos pyöränlaakeri ei ole toivottoman väljä eikä sille ole tehty mitään, vika ei ole siinä.
        Jos etuanturilta ei tule pulssia (paikallaan ok) on puhdistettava kiinnityspinta ensin ja katsottava että anturi menee kunnolla napakappaletta vasten, ennenkuin mitään muuta tehdään. Myös aina etuanturin vaihdon yhteydessä.
        Jos vain asc/dsc valo jää palamaan mutta abs valo sammuu normaalisti ovat kaikki ABS järjestelmään liittyvät komponentit kunnossa!
        Taka-anturit ovat lujassa kiinni. Varaa aikaa ja hermoja, pora ja ruuvi reikään+ pihdeillä nitkuttelua ovat hyvä menetelmä.

        Bosch 5.7 yksikön voi korjata lähes aina paitsi maadoituksen katkottua sisäisesti riittävän paljon.
        __________________
        -- BMW korjaamo Nummelassa -- www.autorepair.fi --
        -- BMW tuontiautoja -- www.autoimport.fi --
        -- kaikki bmw huollot ja korjaukset -- www.autorepair.fi --
        -- diagnostiikka alkaen 35€, työt 65€/h. --

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2062
          • Pirkanmaa

          #5
          Epäilen oik. taka-anturia koska olen joskus lukenut että taka-antureista toinen hoitaa jotenkin luistonestoa ja toinen nopeusmittaria, ja etupyörät vain ovat jarruantureita, ja muistaakseni juuri oikea taka on luistonestoon.

          Mutta E.K jo valaisi tota jotenkin että muistan ilmeisesti väärin, meinaa vakkari toimi normaalisti, samoin nopeusmittari.

          Mutta koitan sitten illalla INPA:lla että mitä näyttää.
          Ja kun edellisessä E39:issä meni oikea etutunnistin niin VAIN ABS-valo paloi, ei ASC-valo.
          Syttyy muuten heti valot kun virrat pistää päälle, viittaako johonkin kun entisessä syttyi vasta n. 200m ajon jälkeen.

          Mutta voisiko joku vastata alkuperäiseen kysymykseen että mitä eroa on sedan ja touring-antureilla?
          Last edited by Jax_KiBez; 15-03-2012, 13:33.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • jsi
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 325
            • Savonlinna

            #6
            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Epäilen oik. taka-anturia koska olen joskus lukenut että taka-antureista toinen hoitaa jotenkin luistonestoa ja toinen nopeusmittaria, ja etupyörät vain ovat jarruantureita, ja muistaakseni juuri oikea taka on luistonestoon.
            Mulla oli oikea etuanturi paskana, niin paloi kyllä luistonesto ja abs valot..
            Chevrolet captiva -07

            ex. e91 320d touring -06
            ex. e39 530da touring "m-sport" -99
            ex. e36 325i sedan -91
            ex. e30 318i coupe "m-look" -88

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by jsi View Post
              Mulla oli oikea etuanturi paskana, niin paloi kyllä luistonesto ja abs valot..
              Sama mulla, mutta on dsc.

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2062
                • Pirkanmaa

                #8
                Eli mulla oli kovin yksilöllinen bemmi
                No joo, nyt yhtäkkiä kesken ajon lamput sammui eivätkä vielä palanneet :kopp :kopp
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14467
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by jsi View Post
                  Mulla oli oikea etuanturi paskana, niin paloi kyllä luistonesto ja abs valot..
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Sama mulla, mutta on dsc.
                  Tottakai kaikki nopeustunnistimet vaikuttaa...
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • DriveFast
                    BTCF Member
                    • Apr 2010
                    • 165
                    • Turku

                    #10
                    Jatketaas jutustelua..

                    Eli omassa oli epäsäännöllistä vikaa vasemman taka-anturin kanssa (hävitti signaalin kokonaan = abs-/luistonesto/nopeusmittari ei toiminut.) Korjaamolla vaihdettiin anturi(bosch), jonka jälkeen nopeusmittari näytti hippasen liian vähän ja absit "rutisivat" pienestäkin jarrutuksesta, ei siis tarvinnut seistä jarrun päällä vaan kevyt jarrun painallus esim. risteykseen tultaessa riitti aktivoimaan abs:t..

                    Vaihdoin uuden anturin (topran) ja ongelma pysyi samana, tosin nyt abs/luistonesto ei toimi ollenkaan ja virhe nopeusmittarissa on useita kymmeniä km/h..

                    Eli sanokaa oonko väärässä jos veikkaan (tosta E.K.:n liittämästä tekstistä opiskelleena), että kyse on liasta tuossa kehässä.. Livedatalla katsottuna nopeus heitteli vasemmassa takarenkaassa melkoisesti.. Välillä mentiin oikeaa nopeutta ja välillä hypättiin vaikkapa 5km/h jne.. Tuo "magneettinen lika" ei varmaankaan lähde pelkästään paineilmalla vaan vaatii ihan fyysisen putsauksen? Muita ideoita?
                    Last edited by DriveFast; 16-04-2012, 09:05.
                    BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                    Exät:
                    BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                    BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                    Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                    Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Originally posted by DriveFast View Post
                      Jatketaas jutustelua..

                      Eli omassa oli epäsäännöllistä vikaa vasemman taka-anturin kanssa (hävitti signaalin kokonaan = abs-/luistonesto/nopeusmittari ei toiminut.) Korjaamolla vaihdettiin anturi(bosch), jonka jälkeen nopeusmittari näytti hippasen liian vähän ja absit "rutisivat" pienestäkin jarrutuksesta, ei siis tarvinnut seistä jarrun päällä vaan kevyt jarrun painallus esim. risteykseen tultaessa riitti aktivoimaan abs:t..

                      Vaihdoin uuden anturin (topran) ja ongelma pysyi samana, tosin nyt abs/luistonesto ei toimi ollenkaan ja virhe nopeusmittarissa on useita kymmeniä km/h..

                      Eli sanokaa oonko väärässä jos veikkaan (tosta E.K.:n liittämästä tekstistä opiskelleena), että kyse on liasta tuossa kehässä.. Livedatalla katsottuna nopeus heitteli vasemmassa takarenkaassa melkoisesti.. Välillä mentiin oikeaa nopeutta ja välillä hypättiin vaikkapa 5km/h jne.. Tuo "magneettinen lika" ei varmaankaan lähde pelkästään paineilmalla vaan vaatii ihan fyysisen putsauksen? Muita ideoita?
                      Vanha anturi porattu irti ja osuttu samalla laakerin abs-kehään. Kehä paskana -> laakeri vaihtoon.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • DriveFast
                        BTCF Member
                        • Apr 2010
                        • 165
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Morkai View Post
                        Vanha anturi porattu irti ja osuttu samalla laakerin abs-kehään. Kehä paskana -> laakeri vaihtoon.
                        Mjoo kyllä tuo kuulemma porattu on, mutta asentaja väitti ettei osunut mihinkään ylimääräiseen(uskoo ken tahtoo) :think

                        Mutta ei tuossa taida muuta mahdollisuutta olla, koska tuskin kahdessa anturissa ainakaan on samaa vikaa..
                        Onkos tuo laakeri sitten tällainen: http://www.kl-varaosat.fi/verkkokaup...view/26754/687

                        Kiitoksia btw nopeasta vastauksesta
                        BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                        Exät:
                        BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                        BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                        Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                        Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                        Comment

                        • Tommi
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 289
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by DriveFast View Post
                          Mjoo kyllä tuo kuulemma porattu on, mutta asentaja väitti ettei osunut mihinkään ylimääräiseen(uskoo ken tahtoo) :think

                          Mutta ei tuossa taida muuta mahdollisuutta olla, koska tuskin kahdessa anturissa ainakaan on samaa vikaa..
                          Onkos tuo laakeri sitten tällainen: http://www.kl-varaosat.fi/verkkokaup...view/26754/687

                          Kiitoksia btw nopeasta vastauksesta
                          kyllä on.
                          Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                          Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                          e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by DriveFast View Post
                            Jatketaas jutustelua..

                            Eli omassa oli epäsäännöllistä vikaa vasemman taka-anturin kanssa (hävitti signaalin kokonaan = abs-/luistonesto/nopeusmittari ei toiminut.) Korjaamolla vaihdettiin anturi(bosch), jonka jälkeen nopeusmittari näytti hippasen liian vähän ja absit "rutisivat" pienestäkin jarrutuksesta, ei siis tarvinnut seistä jarrun päällä vaan kevyt jarrun painallus esim. risteykseen tultaessa riitti aktivoimaan abs:t..
                            Mulle tekee aivan samaa, ei ole boschin anturi, mutta muuten toimii "kuin bosch".

                            Eihän tuohon anturikehään pitäisi voida osua poralla, koska se on poraussuunnasta katsottuna sivulla??? Ainakin jos tätä ohjetta kattelee (niin ja tuota aikasemmassa tuota kl:n sivuakin), niin aika pirun vinoon saa porata että osuisi tuohon kehään? :think

                            Taidan omastani ottaa tuon takalaakerin irti kun vaan saa jostain sen Torx hylsyn ja ja, aikaa.
                            Jos tuosta poraamisesta olis sitte jotain likaa sinne tullu, jos on vikaa, niin uus laakeri sitte, rasittavaa jarrutella kun aina rutisee. Tai ei ihan aina, mut kuitenkin. Hitaassa nopeudessa etenkin. Isommissa ei niinkään.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎