Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528i nykii/pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 483
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Imuvuotohan se. Mikähän kone/tekniikka/vuosimalli on kyseessä?
    M52B28 taitaa olla ekan postauksen perusteella (-96).

    Originally posted by Nikke89 View Post
    -96 vuoden 528 on jo vuoden oirellut välillä alaväännön totaalisena katoamisena muutaman sekunnin ajaksi ja todella heikolla kaasuun vastaavuudella, kierrokset jäävät myös vähän "huutamaan" esim vaihteita vaihtaessa.
    Tänä aamuna töihin lähtiessä persdynon perusteella oma 528 oli huomattavasti pirteämpi kylmällä moottorilla, kun taas perille päästyäni koneen lämmettyä tuntui valoista lähtevät paljon vaisummin. Jos oikein ymmärrän, kylmänä annetaan moottorin käydä rikkaammalla, että saavutetaan nopeasti sopiva käyntilämpötila. Voisiko mun auton kohdalla joku anturi antaa sellaista tietoa, että seos menee turhan laihalle? Jotenkin epäilen, että sopivan kylmä ja kostea aamu toisi näin paljon tehoa ja vääntöä. Vikakoodeja ei ole.

    Originally posted by Nikke89 View Post
    3,5k on palanut vuoden sisään tämän auton korjauksiin joten arvostaisin kanssakirjoittajien apuna sen sijaan että maksan vian etsimisestä 110e/h jollekkin kahvilla istujalle. Kiitos jo etukäteen!
    Osaatko kertoa tarkemmin mitä kaikkea on tuohon rahaan laitettu? Huonoja tämän ikäiset autot omistajilleen, jos ei ole aikaa/paikkaa/taitoa korjailla itse.

    Comment

    • Nikke89
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 34
      • Tampere

      #17
      Originally posted by Janzu View Post
      M52B28 taitaa olla ekan postauksen perusteella (-96).
      Kyllä, juurikin tämä motti.


      Originally posted by Janzu View Post
      Tänä aamuna töihin lähtiessä persdynon perusteella oma 528 oli huomattavasti pirteämpi kylmällä moottorilla, kun taas perille päästyäni koneen lämmettyä tuntui valoista lähtevät paljon vaisummin. Vikakoodeja ei ole.
      Sama homma minulla, välillä tuntuu että saa kiihdyttää ihan kaasu pohjassa että pysyy 1.6 corollan perässä.

      Verenpaineen saa hyvin koholle heti aamusta kun katselee kierroslukumittaria kun kone huutaa mutta auto ei liiku miihnkään. Keskikulutus on nykyään myös 9,7. Auton hankkiessani 8,2.



      Originally posted by Janzu View Post
      Osaatko kertoa tarkemmin mitä kaikkea on tuohon rahaan laitettu? Huonoja tämän ikäiset autot omistajilleen, jos ei ole aikaa/paikkaa/taitoa korjailla itse.
      Jotain listaa voin laittaa, kuitenkin työllä on suuri osuus tuosta rahanmenosta.

      Syyläri, Vesipumppu satsi, Termostaatti, Jäähyletkuja, Ilmastoinnin kenno+täyttö x2(Ilm.huoltoon ilmeisesti kuuluu vaan täyttö ja äkkiä venttiilit kiinni täälläpäin). Abs-anturi x2 narinahelat x2, Tulpat, Nelipyöräsuuntaus, Renkaanlaakeri, Jarrulevyt joka kulmaan+palat, öljysuodattimen jalan tiivisteen vaihto mikä maksoi yksinään aika reilusti kun piti ilmeisesti purkaa aika reilusti tavaraa tieltä, Umpiot(vanhat ei näyttäneet mitään). + vikakoodien nollauksia jonkun verran, turvalaite nollauksetkin vaatii Bmw:n omat vehkeet eli nyrkkipajojen vikakoodivehkeet ei käy.Kardaanin tukilaakeri sekä ristinivel myös...

      Tähän lisäksi tietty mitä on "etsitty" tuota mystistä vikaa mikä saa koneen huutamaan ja tehottomaksi, sekä tietenkin kaikki muu ehostus mitä nyt en tähän laske, sehän ei ole auton vika että esim. ohjauspyörä on suunniteltu DDR:n aikoihin.

      Tähän päälle luonnollisesti vielä perus suodattimien ja öljyjen vaihdot yms. Sekä paljon palikkaa puuttuu varmasti tuosta listasta kun ei muista kaikkea.

      Comment

      • Janzu
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 483
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by Nikke89 View Post
        Kyllä, juurikin tämä motti.


        Sama homma minulla, välillä tuntuu että saa kiihdyttää ihan kaasu pohjassa että pysyy 1.6 corollan perässä.

        Verenpaineen saa hyvin koholle heti aamusta kun katselee kierroslukumittaria kun kone huutaa mutta auto ei liiku miihnkään. Keskikulutus on nykyään myös 9,7. Auton hankkiessani 8,2.



        Jotain listaa voin laittaa, kuitenkin työllä on suuri osuus tuosta rahanmenosta.

        Syyläri, Vesipumppu satsi, Termostaatti, Jäähyletkuja, Ilmastoinnin kenno+täyttö x2(Ilm.huoltoon ilmeisesti kuuluu vaan täyttö ja äkkiä venttiilit kiinni täälläpäin). Abs-anturi x2 narinahelat x2, Tulpat, Nelipyöräsuuntaus, Renkaanlaakeri, Jarrulevyt joka kulmaan+palat, öljysuodattimen jalan tiivisteen vaihto mikä maksoi yksinään aika reilusti kun piti ilmeisesti purkaa aika reilusti tavaraa tieltä, Umpiot(vanhat ei näyttäneet mitään). + vikakoodien nollauksia jonkun verran, turvalaite nollauksetkin vaatii Bmw:n omat vehkeet eli nyrkkipajojen vikakoodivehkeet ei käy.Kardaanin tukilaakeri sekä ristinivel myös...

        Tähän lisäksi tietty mitä on "etsitty" tuota mystistä vikaa mikä saa koneen huutamaan ja tehottomaksi, sekä tietenkin kaikki muu ehostus mitä nyt en tähän laske, sehän ei ole auton vika että esim. ohjauspyörä on suunniteltu DDR:n aikoihin.

        Tähän päälle luonnollisesti vielä perus suodattimien ja öljyjen vaihdot yms. Sekä paljon palikkaa puuttuu varmasti tuosta listasta kun ei muista kaikkea.
        Kulutukseen on vaikea sanoa mitään, kun se riippuu niin paljon käyttäjästä ja ajoista, itsellä 9,8 l ollut läpi talven, ajo on sekalaista ja aika lyhyitä matkoja kerrallaan.

        Tuosta listasta ainoastaan tulpat näyttää olevan ainoa moottorin käyntiin ja toimintaan suoraan vaikuttava korjaus/huolto. Toki jäähdytyskin, mutta voi aika varmasti sulkea pois tehottomuuden aiheuttajista. Kannattaisi tutkia/tutkituttaa huohotin sekä kaikki ilmaletkut ilmamassamittarin ja imusarjan väliltä. Sun on varmaan vaikea sanoa miten tarkkaan ovat korjaamolla katsoneet noita perus-syyllisiä imuvuotoihin, mutta pitäisi saada varmuudella pois suljettua vian aiheuttajista. Sehän ei auta, jos niitä vain katsellaan ja suihkitaan jotain helposti syttyviä aineita sinne päin ja kuunnellaan josko moottori jotenkin tähän reagoisi.

        Comment

        • Nikke89
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 34
          • Tampere

          #19
          Eli voiko nuo nokan ja kampuran asentoanturit sulkea pois jos kone käy?

          Pienellähän siinä pääsisi jos kyse olisi "vaan" imuvuodosta, vähän kuitenkin epäilen. Vasta meni katsastuksesta läpi eli päästölukemat lienee kuitenkin ihan kohdallaan.

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16357
            • Leppävirta

            #20
            Kone käy kyllä nokan asentoanturin ollessa sökö. Tuo sellaista alaväännön puutetta. Joko ne vikakoodit luettu?
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Nikke89
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 34
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Haju69 View Post
              Kone käy kyllä nokan asentoanturin ollessa sökö. Tuo sellaista alaväännön puutetta. Joko ne vikakoodit luettu?
              On luettu ja mitään koodia ei anna.

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16357
                • Leppävirta

                #22
                Onko kokeilitu toista vikakoodin lukijaa? Kaikki ei taida päästä käsiksi noihin.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Nikke89
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 34
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Onko kokeilitu toista vikakoodin lukijaa? Kaikki ei taida päästä käsiksi noihin.
                  Täytynee viedä marmoritiskille koko vehje kun nämä nyrkkipajojen hommat on vähä niin ja näin.

                  100e/Tunti tietty vähä kirpasee mutta jospa he löytäisivät sillä rahalla jonkun vian jopa.

                  Comment

                  • Janzu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 483
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by Nikke89 View Post
                    Täytynee viedä marmoritiskille koko vehje kun nämä nyrkkipajojen hommat on vähä niin ja näin.

                    100e/Tunti tietty vähä kirpasee mutta jospa he löytäisivät sillä rahalla jonkun vian jopa.
                    Tuttu on Laakkosella mekaanikkona ja heilläkin on näiden vanhojen autojen kanssa välillä vaikeaa, jos katsovat liian uudella testerillä. Itse asiassa sillä vanhemmallakin testerillä pitää mennä johonkin vanhempaan tilaan, että näkee kaiken mitä pitää. Muutaman valikon läpi piti mennä ennenkuin pääsi katsomaan mitä lukemaa kukin abs-anturi näyttää.

                    Voisi olla fiksumpaa etsiä foorumilta joku vikakoodinlukua tarjoava kaveri Tampereen seudulta, joka voisi katsoa myös sitä arvokasta livedataa, kun kaikesta ei välttämättä jää vikakoodia. Nokan- ja kammenanturin vika kyllä jää yleensä muistiin. Itsellä oli vikakoodi kampiakselin anturilta ja se ilmenee ajoittaisena vedon katkeamisena ajossa sekä saattaa sammua yhtäkkiä tyhjäkäynniltä, käynnistyminen voi olla myös hankalaa.

                    Ja varmaan Tampereen seudultakin löytyy sellainen "nyrkkipaja" missä tunnetaan Bemareita.
                    Last edited by Janzu; 19-04-2012, 12:40.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #25
                      Katso säätyykö se nokka vai ei, 20 astetta pitäs aikastaa noin 3000 jälkeen.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Nikke89 View Post
                        Eli voiko nuo nokan ja kampuran asentoanturit sulkea pois jos kone käy?

                        Pienellähän siinä pääsisi jos kyse olisi "vaan" imuvuodosta, vähän kuitenkin epäilen. Vasta meni katsastuksesta läpi eli päästölukemat lienee kuitenkin ihan kohdallaan.
                        Imuvuoto se silti on.

                        Comment

                        • Janzu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 483
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Imuvuoto se silti on.
                          Samaa mieltä, kaasuläppä menee kiinni, mutta saa ilmaa jostain raosta ja kierrokset laskee viiveellä. Tehoa ja vääntöä uupuu, kun saa ilmaa mitä ilmamassamittari ei ole mukaan laskenut, seos laihaa. Eikö se näin mene?

                          Comment

                          • Nikke89
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 34
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Janzu View Post
                            Samaa mieltä, kaasuläppä menee kiinni, mutta saa ilmaa jostain raosta ja kierrokset laskee viiveellä. Tehoa ja vääntöä uupuu, kun saa ilmaa mitä ilmamassamittari ei ole mukaan laskenut, seos laihaa. Eikö se näin mene?
                            Noinhan se menee jos järjellä miettii.

                            Bemarien viat taas ei aina aukene maalaisjärjellä

                            Tosin toivotaan näin, että olisi vain imuvuoto mitä ei tunnu kukaan löytävän...

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #29
                              No mitä korjausarvot sanoo?
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by Nikke89 View Post
                                Noinhan se menee jos järjellä miettii.

                                Bemarien viat taas ei aina aukene maalaisjärjellä

                                Tosin toivotaan näin, että olisi vain imuvuoto mitä ei tunnu kukaan löytävän...
                                Bemarin m52-m54 kutoskoneiden viat ovat 80-90%:sti imuvuotojen aiheuttamia, joita toki usein korjataan tulppia, öljyjä, vanoksa, puolia,ym.vaihtamalla sekä puhtaasti arpomalla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎