Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 käynnistys ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    E39 M5 käynnistys ongelma

    Kevät kausi alkoi mutta ei ihan toivotusti.
    Viikko sitten kävin laittamassa akun kiinni ja käyttelin auto n puoli tuntia.

    Tänään hakemaan auto ja naps naps.
    Mittasin akun jännitteen se oli 12.3 v,kokeilin kahta muutakin akkua joissa lepojännite 12.2-12.6.
    Ei auttanut no onneksi lähti työntämällä käyntiin.
    Tämän jälkeen ajoa puoli tuntia ja sen jälkeen käynnistyy ihan avaimella.

    Eli oliko syynä alhainen akun jännite,startti vika tai joku muu ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • jkan
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 320
    • uusikaupunki

    #2
    Melko varmasti syynä oli alhainen jännite.

    Meinaan itsellä napsui samalla tavalla kun oli patteri melkein tyhjä
    Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Akussa oli tosiaan 12.3 v jännitettä,kokeilin sellaistakin akkua jolla oli 330d laitettu käyntiin ongelmitta..
      No seurataan tilannetta
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • Yltti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2792
        • Kuopio suamen texas

        #4
        Hapettunut virta/maahapiuha? Starttaushetkellä kannattaa katsoa sitä jännitettä mihin se tippuu. Starttikin osaa vetää aika paljon jos on solenoidi jumissa.
        1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
        F10 525d Xdrive comfort sitte
        Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
        www.rotator.fi

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6324
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Yltti View Post
          Hapettunut virta/maahapiuha? Starttaushetkellä kannattaa katsoa sitä jännitettä mihin se tippuu. Starttikin osaa vetää aika paljon jos on solenoidi jumissa.
          Tarkoitatko akun päässä vai laturin läheisyydessä?
          Auto ainakin eilen pelasi hienosti
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Lepojännite ei periaatteessa kerro akusta mitään. Esimerkiksi vaikka 24h "levänneen" akun napajännite kertoo kyllä jotain varaustilasta, kunhan akkua ei olla kuormitettu/purettu tai ladattu yhtään. 12.3V saattaa olla ehkä varaustilaltaan 25-40% luokkaa, riippuen akusta ja monesta muusta asiasta.

            Mutta sitten starttaushetkellä, esimerkiksi luokkaa hetkellisen 300A starttivirran aikana mitattu jännite kertoo paljonkin. Netistä löytyy hyvinkin ohjeita kuinka mitataan akun kuntoa kuormittamalla sitä, eli käytännössä ainoa tapa mitata akun todellinen kunto. Jos oletetaan että tuo 300A käynnistysvirta olisi vaikka 1/3 akun nimellisestä starttivirrasta, niin jännite ei saisi tippua kovinkaan paljon alle 10V starttaushetkellä. Alle 9V, niin akku on jo oikeasti huono.

            Mutta lähtökohtaisesti akun pitää olla varattu täyteen, ennen mittausta. Kovin paljon menee suomessa akkuja romuun, kun luullaan niiden olevan rikkinäisiä.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6324
              • P-Pohjanmaa

              #7
              akku viime kesänä uusittu varta 90 tai 100a,kerran meni tyhjäksi jonka jälkeen latasin sen täyteen nyt talvella.

              tänään lähdin ajamaan nax kuului ja saman tien käynnistyi.

              Mitkä maadoitukset kannattas tarkastaa?
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • Yltti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2792
                • Kuopio suamen texas

                #8
                Konehuoneen puolelta maadoitukset + startin pään piuhat, mut epäilen nyt et sulla on jotakin ongelmaa startissa: bendix ratas jumissa, hiilet jumii, solenoidi temppuilee...
                1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                F10 525d Xdrive comfort sitte
                Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                www.rotator.fi

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Yltti View Post
                  Konehuoneen puolelta maadoitukset + startin pään piuhat, mut epäilen nyt et sulla on jotakin ongelmaa startissa: bendix ratas jumissa, hiilet jumii, solenoidi temppuilee...
                  Tähän viittais tänään kun laitoin käyntiiin ensin nax nax.. ja sitten liikautin autoa vaihde päällä ja heti lähti käyntiin.
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Tänään taas nax nax ja ei käyntiin ollenkaan..4h annoin latausta ja käyntiin kuin palmun alta.
                    Seurannassa onko alle vuoden vanha akku kaput vai hukkaako johonkin virtaa:think
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4621
                      • Lahti.

                      #11
                      Originally posted by veku View Post
                      Tänään taas nax nax ja ei käyntiin ollenkaan..4h annoin latausta ja käyntiin kuin palmun alta.
                      Seurannassa onko alle vuoden vanha akku kaput vai hukkaako johonkin virtaa:think
                      Ja auto ei liikkunut yhtään sen välissä? Csi'ssani on vauhtipyörän vaihdon joskun noin että ei käynisty ennen kun työntää sen hieman eri asentoon...

                      Toisaalta starrttikin voi olla menossä jos kuuluu naks, mutta ei naks naks...sitten on virran puutte.

                      minulla on pari hyväkuntoiset cps'ssit ( uudempi malliset) jos muu osast ovat ok..
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by EPDM View Post
                        Ja auto ei liikkunut yhtään sen välissä? Csi'ssani on vauhtipyörän vaihdon joskun noin että ei käynisty ennen kun työntää sen hieman eri asentoon...

                        Toisaalta starrttikin voi olla menossä jos kuuluu naks, mutta ei naks naks...sitten on virran puutte.

                        minulla on pari hyväkuntoiset cps'ssit ( uudempi malliset) jos muu osast ovat ok..
                        Latailin vähän akkua ja toistaiseksi on lähtenyt ok käyntiin,eli ilmeisesti virran puutetta ilmassa.

                        Mitkä noi cps'ssit muuten on ?
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • peter
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 316
                          • xy

                          #13
                          imu ja pakonokkien asentotunnistimet

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6324
                            • P-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by peter View Post
                            imu ja pakonokkien asentotunnistimet
                            aa..noi on tähän vaihdettu vasta jos oikeen muistan
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Sen verran päivitystä että auto on pelannut kuin kello koko kesän ja reilut 5000km.
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎