E39 imupuolen ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markku Nieminen
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 34
    • Helsinki

    E39 imupuolen ongelma

    Moi,

    Kyseessä E39 525iA Touring vm.2003 ajettu n. 230 tkm.

    Ongelma:
    Konepellin alta kuuluu kiihdyttäessä voimakas imuääni. Ääni on kuin pölynimurista ja voimistuu kierroksia lisättäessä.

    Imupuoli näyttää olevan aikamoinen hässäkkä kaikkine letkuineen, mutta kysyn nyt kuitenkin, että mikäköhän letku siellä todennäköisesti falskaa?

    Kiitokset asiallisista vastauksista
    E39 525iA Touring -03
    ex: E39 523i -96
    ex: E34 520i -91
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    #2


    ^ löytyy apuja.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • Markku Nieminen
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 34
      • Helsinki

      #3
      Tässä mun kärryssä ei ole tyhjäkäynnin suhteen mitään ongelmaa..lisäksi tehojakin löytyy kohtalaisesti.

      Tarkistelin noita haitariputkia päällisin puolin, eikä ne näyttäneet kovinkaan repaleisilta. Tietysti palkeiden välissä saattaa olla murtumia, mutta en usko, että sitä kautta syntyy tommonen ääni, joka kuuluu sisälle vaikka radio olisi päällä.

      Yritin hapuilla noita kumitulppia, mutta ei sinne pääse kovin helpolla, joten täytyy kai sitten peilin kanssa tutkia tilannetta.

      Tuli vaan mieleen, että voisiko jäähdyttimen flekti ottaa ylikierroksia, sillä puhallus tuntui konehuoneessa tosi voimakkaasti?
      E39 525iA Touring -03
      ex: E39 523i -96
      ex: E34 520i -91

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2016
        • Kangasala

        #4
        Originally posted by Markku Nieminen View Post
        Tuli vaan mieleen, että voisiko jäähdyttimen flekti ottaa ylikierroksia, sillä puhallus tuntui konehuoneessa tosi voimakkaasti?
        Kyllä voi. Vikaantunut(jumittava), tai tarvikemallinen uusikin viskotuuletin voi pitää kuvailemaasi puhallusta ja huminaa, joka seuraa moottorin kierroksia. Kyseessä siis osa #2 http://www.realoem.com/bmw/showparts...79&hg=11&fg=35
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1844
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Markku Nieminen View Post
          Tarkistelin noita haitariputkia päällisin puolin, eikä ne näyttäneet kovinkaan repaleisilta.

          Haitarikumin kuntoa ei näe irroittamatta, koska tyypillisesti se hajoaa ensin alapuolelta. Alapuolta taas ei tutki irroittamatta kuin selvännäkijä
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • jkan
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 319
            • uusikaupunki

            #6
            Originally posted by schwarze View Post
            Kyllä voi. Vikaantunut(jumittava), tai tarvikemallinen uusikin viskotuuletin voi pitää kuvailemaasi puhallusta ja huminaa, joka seuraa moottorin kierroksia. Kyseessä siis osa #2 http://www.realoem.com/bmw/showparts...79&hg=11&fg=35
            Ääni tälle!

            Joskus e30:ssä visko jumitti ja oli aikamoinen puhina oli kun nosti kierroksia.
            Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3450
              • Janakkala

              #7
              Huohotin separaattori paskana ???
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Markku Nieminen
                Bimmer Rookie
                • Dec 2007
                • 34
                • Helsinki

                #8
                Joo, vika selvisi. Se on tosiaan se jumittava flektin viskokytkin. Se pitääkin pientä kitinää, jota ääntä ehdinkin jo ihmetellä..

                Letkut ja muut kumiosat näyttävät olevan tässä yksilössä vielä aika tuoreita, joten rappeutuminen alkanee vasta muutaman vuoden kuluttua..

                Flektin historia on tässä yksilössä vähän erikoinen, sillä myyjä tiesi kertoa, että joku urpo oli nojannut liian raskaasti flektin suojamuoviin ja samalla tuhonnut tuulettimen ja ilmeisesti jotain muutakin..

                Viime kesänä moottorin lämmöt alkoivat nousta huolestuttavasti, ja laadukkaassa monimerkkikorjaamossa todettiinkin, että jäähdytin vuotaa. Jäähdytin vaihdettiin ja taas kovaa ajoa..

                Kuukauden kuluttua lämmöt nousivat taas punaiselle. Syynä oli se, että laadukas monimerkkikorjaamo oli unohtanut kiristää kunnolla jonkun vesiletkun, joka sitten irtosi ja katkoi samalla tuulettimesta muutaman siiven.
                E39 525iA Touring -03
                ex: E39 523i -96
                ex: E34 520i -91

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2016
                  • Kangasala

                  #9
                  Originally posted by Markku Nieminen View Post
                  Joo, vika selvisi. Se on tosiaan se jumittava flektin viskokytkin. Se pitääkin pientä kitinää, jota ääntä ehdinkin jo ihmetellä.
                  Hyvä. Katso, että vaihto-osan on valmistanut Behr.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  Working...
                  X