Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iskunvaimentajan vaihto e39?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luxor
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 96
    • Hämeenlinna

    Iskunvaimentajan vaihto e39?

    Moro!
    Nyt taitaa tilanne olla se että olis etuiskareiden vaihdon aika kun toinen niistä välillä jäätyy.Elikkä onko joku jo tehnyt niin vois sellaset yksinkertaiset ohjeet antaa miten homman helpoiten tehdä ettei tarvis kokeilla ja harjotella tän auton kaikkia kikkoja???Oon kyl ennenkin iskareita vaihdellut...Mut se ainakin askarruttaa et täytyykö ottaa noita alapallo niveliä yms sellasia irti vai onnistuuko jotenkin helpommin?
    Kiitos kaikesta avuta jo etukäteen!Autohan oli 528 vm-97.
    -kaunis nainen on ilo silmälle-
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    #2
    Juu sama auto ja viime kesänä vaihdatin uuden iskarin eteen ja olin mukana katselemassa homman kulkua.

    Elikkä eka rengas pois -> jarrusatula irti (muutamalla pultilla kiinni) -> iskari yläpäästään irti, konetilan puolelta siis -> vaikea osuus, eli jollarin rautatangolla "taivutat" iskari+jousipaketin pois pyöränkotelosta, ylimääräistä tilaa ei ole... -> otat iskari+jousipaketin irti alaosastaan, lähtee vetämällä.

    Työn selvästi vaikein osuus on jousen irrottaminen ja laittaminen uuden iskarin sisään, tarviit jousipuristinta ja säkää, huonoilla puristimilla ja hätiköiden voi mennä henki, kun se jousi on suht tappava lentäessään irti iskarista...

    Takaisin laitto onnistuu helposti, eli irrotus käänteisessä järjestyksessä.

    ps: muista ostaa uudet iskarin haitarikumit, tais olla 2kpl ja sit se yks kumi siihen iskarin ja jousen väliin(tärkeä).



    Muut kertokoon lisää.

    Tsemppiä!

    Comment

    • luxor
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 96
      • Hämeenlinna

      #3
      Kiitos sulle ohjeista just tollasia ohjeita kaipasinkin!
      Tsemppiä sulle!
      -kaunis nainen on ilo silmälle-

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Voin luvata että käytännössä tuo homma ei "kotikonstein" tahdo mennä noin putkeen kuin mitä ylläluetusta voisi luulla. Viimeistään silloin menee sormi suuhun kun iskarin yläpultin saa auki. e39:ssä kun on ns.negatiivinen kaasu. Eli iskari vetäytyy kokoon jolloin jousi täytyy todella puristaa nippuun jotta asennus onnistuu. Suosittelen asennattamista huoltoliikkeessä. Homma pitäisi onnistua n.tunnin velotuksella etupäähän. Itse taistellen hommassa menee helposti x4.

        Comment

        • jartsa02
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 1131
          • Helsinki

          #5
          Tohon ohjeeseen on lisättävä, että kallistuksen vakaajan välitanko on irroitettava toisesta päästä ja raidetangonpää kanssa, jotta se paketti taipuu ulos sieltä.

          Tosta negatiivisesta kaasusta en tiiä, mulla ainakin vanhoissa toisesta oli liemet pihalla ja tilalla vettä ja toinen oli muuten vaan eloton ja takaisinlaitossa Bilsteinissa oli rehellinen "positiivinen" kaasu, kun kasassapito-hihnan katkasun jälkeen ilosesti tuli ulos .. tunti per puoli meni kotikonstein parit kahvitauot mukaanlukien 8)
          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

          Comment

          • bavaria:39
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 323
            • Kotka

            #6
            Joo kyllä unohtu mainita, että se iskari oli vuotanut -> oli täysin löysä ja siten helppo käsitellä.

            Ei siinä noita koiranluita irroteltu... mutta kukin tekee homman omalla tavallaansa.

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Täällä puhutaan yksikössä?? Tokihan vaihdatte molemmat iskarit, siis vasen ja oikea? Ja pyöräkulmat säätöön sen jälkeen...
              ...

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Jartsa: Vakioiskari toimii juuri päinvastoin, eli vetää itsensä kokoon heti kun irroittaa lautasesta mutterin. Arvaa onko vitt..nen koota uudelleen kun jousi pitää puristaa täysin nippuun/kiinni jotta jousilautasen mutterin saa uudelleen kiinni... Muistakaa prikkojen oikea järjestys!

                Comment

                • jartsa02
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 1131
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Hemi
                  Jartsa: Vakioiskari toimii juuri päinvastoin, eli vetää itsensä kokoon heti kun irroittaa lautasesta mutterin. Arvaa onko vitt..nen koota uudelleen kun jousi pitää puristaa täysin nippuun/kiinni jotta jousilautasen mutterin saa uudelleen kiinni... Muistakaa prikkojen oikea järjestys!
                  Joo, en oo nähnyt kuin rikkinäisiä vakioiskareita, jotka ei oo liikkunu enää mihinkään päin. Voi kyllä uskoa, että on p**seestä yrittää puristaa sitä aivan länään, varsinkin kun se jousi on pallomainen ja tavallisilla halpispuristimilla, jotka on tark. suorille jousille, ei saa rutattua sitä kuin parista jengasta. Ne prikat sit kans pitää olla oikeessa järjestyksessä: mulla eibachin setin laittanut Rengasmaailma oli laittanut ne toisella puolella väärään järjestykseen ja yläpään laakeroinnissa oli sen takia ne alumiiniosat rouhineet toisiaan vasten ..
                  BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    joo, ja kun minulla ei ole edes ihan halvimmat puristimet. En vaan ole keksinyt miten iskarinmännän saisi vedettyä täysin ulos ja pidettyä sen niin että se siinä myös pysyisi kootessa jouset+kilkkeet takaisin. Juuri tuossa vaihdoin uudet vaiojousissa olevat vakiopumput ja herne meinasi nenuun mennä. Jousi oli puristettava niin nippuun että huvä jos 0.5mm:n rakotulkki olisi kierteiden väliin mennyt. Ei siinä mitään, muttakun puristinkieliä ei saa kiinni ihan ylhäältä, jää vapaata jenkaa helposti aina sen verran että homma ei onnistu. Takaiskaristahan jousen vaihto on muutaman minuutin homma...sen jälkeen kun sen on saanut irti?!

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Köyhä.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Ja samalla kun iskaritolppa on irti, niin voi vilkaista että olinko vain huono-onninen vai onko näin käynyt muillekin:




                        Pari vuotta sitten kesärenkaat eivät mahtuneet -97 523iA:ssa alle ja ihmettelin että miksi, kun vasta syksyllä ne irrotin.. Kumpikin jousilautanen oli murtunut samasta kohdasta ja toinen oli jo niin pitkällä, että talvikumin ja lautasen väliin jäi muutama milli. Seuraavaksi jousi olisi karannut lautaselta ja päässyt pyörän ja tolpan väliin.
                        ---

                        Comment

                        • jartsa02
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 1131
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          joo, ja kun minulla ei ole edes ihan halvimmat puristimet. En vaan ole keksinyt miten iskarinmännän saisi vedettyä täysin ulos ja pidettyä sen niin että se siinä myös pysyisi kootessa jouset+kilkkeet takaisin. Juuri tuossa vaihdoin uudet vaiojousissa olevat vakiopumput ja herne meinasi nenuun mennä. Jousi oli puristettava niin nippuun että huvä jos 0.5mm:n rakotulkki olisi kierteiden väliin mennyt. Ei siinä mitään, muttakun puristinkieliä ei saa kiinni ihan ylhäältä, jää vapaata jenkaa helposti aina sen verran että homma ei onnistu. Takaiskaristahan jousen vaihto on muutaman minuutin homma...sen jälkeen kun sen on saanut irti?!
                          Onneks ei oo tollaseen ongelmaan törmänny, mun 10 euron Motonet puristimilla ei paljoo tollee kikkailla Takaiskarihan onkin suora jousi ja siellä se onkin paljon helpompaa .. ja ei se takaiskareitten irrotus oo oikeestaan sen pahempi kuin edessäkään :wink:
                          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            ...eikö? Vai oliko sulla farkku?

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #15
                              Ei oo Hiace, vaan sedani ..
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎