Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää ja ajotuntuma veltto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    E39 täristää ja ajotuntuma veltto

    Eli ostin keväällä -01 E39 525 DA:n (ajettu noin 220 tkm). Ajotuntuma oli talvikumeilla mainio, ehkä paras koskaan ajamistani autoista! Ohjaus oli tarkka jämäkkä. No kesäsarjan alle vaihdettuani alkoi tärinä, jotain häikkää varmasti setissä. Muutaman viikon päästä kuului mutkassa sitten kolaus (kuulostelin, että olisi ollut oikealta edestä) ja samalla renkaiden tärinä nousi ties monenteenko potenssiin ja samalla ajotuntumasta katosi kaikki tarkkuus. Tasapainotin siinä renkaatkin ja vähän parani ominaisuudet, mutta heikolta tuntui edelleen. Käytin sitten uudestaan vielä talvikumet alla ja niillä tärinät olivat vielä kauheammat, kun vielä keväällä auto niillä meni kuin juna! Ilmeisesti jäykemmillä ja paremmilla kumeilla alustan virheet tulivat paremmin vain esiin.

    Autoa on nyt käytetty huollossa (erittäin pätevässä paikassa) ja diagnoosi oli, että koiranluu kuskin puolelta ainoa selkeästi väljä paikka autossa, mutta siitä ei tämän kai pitäisi johtua(?). Onko vinkkejä mitä autolle kannattaa alkaa tekemään (puslien uusinta, tukivarret, reaktiotangot... muuta?)? Eli onko näissä jotain tyyppivikaa, kun mitään selkeää alustasta ei kyllä löytynyt. Tympii kunnolla, koska ostin ajettavuudeltaan parhaan ajamani auton ja nyt ajettavuus on todellakin jotain ihan muuta...
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #2
    Oisko tuolta apua, posti #1241 köhän se oli Hemin postaus. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50241&page=42

    Tutinat siis johtuu jarrujen/napojen välisestä paskasta ja levyn/vanteen välisestä. Tuosta kannattaa ainakin lähtä liikkelle jos tukivarret ja renkaat/vanteet on kunnossa!
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Reaktiotangot kannattaa tutkia kunnolla. Niiden kuntoa (etummaista puslaa) ei voi luotettavasti arvioida ellei niitä ota (edestä) irti. Tutinat johtuu muualta, mutta kuluneet reaktiotangot tuo ongelman selvemmin esille.
      E39 528iA

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by MayheM View Post
        Eli ostin keväällä -01 E39 525 DA:n (ajettu noin 220 tkm). Ajotuntuma oli talvikumeilla mainio, ehkä paras koskaan ajamistani autoista! Ohjaus oli tarkka jämäkkä. No kesäsarjan alle vaihdettuani alkoi tärinä, jotain häikkää varmasti setissä. Muutaman viikon päästä kuului mutkassa sitten kolaus (kuulostelin, että olisi ollut oikealta edestä) ja samalla renkaiden tärinä nousi ties monenteenko potenssiin ja samalla ajotuntumasta katosi kaikki tarkkuus. Tasapainotin siinä renkaatkin ja vähän parani ominaisuudet, mutta heikolta tuntui edelleen. Käytin sitten uudestaan vielä talvikumet alla ja niillä tärinät olivat vielä kauheammat, kun vielä keväällä auto niillä meni kuin juna! Ilmeisesti jäykemmillä ja paremmilla kumeilla alustan virheet tulivat paremmin vain esiin.

        Autoa on nyt käytetty huollossa (erittäin pätevässä paikassa) ja diagnoosi oli, että koiranluu kuskin puolelta ainoa selkeästi väljä paikka autossa, mutta siitä ei tämän kai pitäisi johtua(?). Onko vinkkejä mitä autolle kannattaa alkaa tekemään (puslien uusinta, tukivarret, reaktiotangot... muuta?)? Eli onko näissä jotain tyyppivikaa, kun mitään selkeää alustasta ei kyllä löytynyt. Tympii kunnolla, koska ostin ajettavuudeltaan parhaan ajamani auton ja nyt ajettavuus on todellakin jotain ihan muuta...
        Jarrusatuloiden kiinnityksen ja jarrupalojen kunnon voisi tarkistaa.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          #5
          Kiitoksia vastauksista.

          Vika tuolla jarrupuolella voi sikäli pitää hyvinkin paikkaansa, että renkaidenvaihdon yhteydessä tuli vedettyä ylipitkät pultit kesävanteille (tuore auto minulle ja koskaan aiemmin en ole autoissani kaksia pultteja tarvinut) -> meni jarrukilvet ryttyyn edestä ja sitä tutkiessa tuli siis irroiteltua jarrusatulat ja -levyt ja on saattanut siinä jotain likaa päästä sopivaan väliin. Ja jonkun aikaa siinä tuli ajeltua ilman jarrukilpiäkin, mikä on ehkä mahdollistanu ylimääräisen roinan pääsyn strategisiin paikkoihin.

          Sitten taas jotain kyllä tapahtui tien päällä myöhemmin, mikä sitten pilasi lopullisesti ajo-ominaisuudet, vahvisti tärinöitä ja löysytti alustan + kadotti ohjaustuntuman. Eli jarruosasto menee putsaukseen, mutta sen lisäksi olettaisin että alustassa on vielä vähän muutakin häikkää. Ehkä sekin selviää ajan myötä.

          Polttoaineen kulutuskin on muuten noussut lähes litran satasella siitä mitä se kevättalvella oli, joten joku siellä taitaa selvästi kanittaa vastaan.

          Pitäis ehkä vielä tsekata onko ne ylipitkät pultit voineet aiheuttaa käsijarruihinkin jotain damagea. Hitto kun pitikin mennä ryssimään...
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • pyra
            Newbiemmer
            • Oct 2011
            • 7
            • Suomi

            #6
            Tere

            Itelläni (E39 530D) ilmestyi epämääräistä hiljalleen voimistuvaa tärinää, kunnes lopulta tuntu että joku paikka repee ajettaessa, pysähtyessä
            taas hetkeksi vaimeni. Oli apparin etujarrusatulan mäntä jumissa ja lämmitti
            levyä lähes kiinnileikkautumispisteeseen. Mietin vaan että jos polttoaineenkulutus on noussut niin vois olla tuo sama oire. Kokeile ajon jälkeen poltatko sormesi jarrulevyissä

            Comment

            • |parsakaali|
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 996

              #7
              Liekköhän pyörän laakerit missä kunnossa? Jos täristäminen on alkanut heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen ja liian pitkien pulttien käytön jälkeen, niin kyllä nyt itse kallistuisin siihen pyörän laakeriin tai jarruihin. Nosta auto ilmaan ja pyöritä eturengasta ilmassa ja katso pyöriikö hyvin ja onko välystä (sivuttain tai pystysuunnassa). Mikäli rengas pyörii hyvin ja ei ole välystä kokeile pyörittää rengasta vaudilla ja seuraa vanteen reunaa silmällä ja katso pyöriikö suoraan vai heittääkö reuna.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by |parsakaali| View Post
                Nosta auto ilmaan ja pyöritä eturengasta ilmassa ja katso pyöriikö hyvin ja onko välystä (sivuttain tai pystysuunnassa).
                Sitte ku välystä on niin paljo että sen kuulee, niin näyttää tältä: http://s17.photobucket.com/albums/b5...T/MVI_4577.mp4
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • MayheM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 521
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by |parsakaali| View Post
                  Liekköhän pyörän laakerit missä kunnossa? Jos täristäminen on alkanut heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen ja liian pitkien pulttien käytön jälkeen, niin kyllä nyt itse kallistuisin siihen pyörän laakeriin tai jarruihin. Nosta auto ilmaan ja pyöritä eturengasta ilmassa ja katso pyöriikö hyvin ja onko välystä (sivuttain tai pystysuunnassa). Mikäli rengas pyörii hyvin ja ei ole välystä kokeile pyörittää rengasta vaudilla ja seuraa vanteen reunaa silmällä ja katso pyöriikö suoraan vai heittääkö reuna.
                  On tullut rullailtua pyöriä, eikä mitään erityistä havaittavissa. Tuntuu, että ehkä hippaisen joku laahaa apukuskin puolella edessä, mutta ei pahasti ja mielestäni laakerista kysymys. Välystäkään ei suuremmin ole, eikä muualla kuin kuskin koiranluussa havaittavissa löysää alustassakaan. Vasemmalta takaa kirskuu jarruttaessa melko voimakkaasti, mutta olettaisin sen johtuvan vain lasittuneista levyn pinnoista. Viikonloppuna pitää tutkia taas tarkemmin ja suorittaa tuo "Hemin jarruhuolto".
                  BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                  BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                  BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                  BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                  VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                  BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                  Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                  Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                  Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎