E39 525I 2001 Touring Manual, ajettu 395tkm. Ollut minulla viimeiset 260tkm ja pääsäntöisesti huollot ja korjaukset tehty itse auton ollessa minulla.
Ongelmana EML -, DSC ja Moottorinhäiriövalon syttyminen.
EML - Valosta on monta pitkää keskustelua, mutta niistä en saa apua. Auton saapuassa Suomeen aikoinaan, siihen vaihdettiin Scandinavian mallinen huohotinpaketti, jonka jälkeen tyhjäkäynti alkoi kymänä seilailemaan. Myöhemmin tämä oire laajeni myös oireilemaan lämpimässä moottorissa. Käynti tasoittuu kun polkaisee kaasua.
Pari kuukautta sitten syttyi moottorin häiriövalo ja jokamiehen vikakoodinlukija arvioi syyksi ilmamassamäärämittarin. Vaihdoin Schmiedmanilta uuden ja homma pelasi ok pari kuukautta, jolloin syttyi EML + DSC valo. Vikakoodi d3, joten putsasin ICV:n. Ei auttanut. Ostin uuden käytetyn ICV:n ja samalla pikaisesti tsekkasin imuvuotoja. Kaikki viat poistui. Mutta vain pariksi päiväksi. Parin viikon ajan tilanne paheni niin, että EMl valo syttyy melkeimpä heti ajoon lähdettyä ja moottorihäiriön merkkivalo päälle. Virtoja kun käyttää vauhdissa pois, kaikki muut paitsi DSC nollaantuu ja auto toimii normaalisti taas hetken. Valot sytty vain kaupunkiajossa, ei moottoritiellä. Lisäksi vakkari alkoi oireilemaan, ettei mennyt vauhdista päälle aina noin muutama vuosi sitten. Enää ei mene ollenkaan. Menee jos kytkee päälle heti hiljaisessa vauhdissa ja kiihdyttää sataseen ja lukitsee vauhdin. Kun jarruttaa, ei vakkari jää stand byhyn vaan sammuu, eikä mene enää päälle. Katsastuksessa ei oireita ollut, ilmestyivät konttorin pihallakun ajoin pois, ja kuittasin vikaoodit ennen sisälle ajoa konttoriin. Katsastusmies sanoi, että OBD ei saa yhteyttä kuin 3/6 kohteisiin, mutta kaikki arvot ok. ELi autoni antaa vikakoodiksi d3, eli Idle COntrol valve mechanically Stuck, mutta kun minusta se ei ole jumissa.
Tästä johtosarjaviasta on ollut puhetta. Eräällä taisi vastaava vika tulla kuntoon johtojen vaihdolla, onko tästä miten kokemuksia. Jenkeissä joku keskustelu viittaa vialliseen abs anturiin..
Löytyisikö ideoita?
Ongelmana EML -, DSC ja Moottorinhäiriövalon syttyminen.
EML - Valosta on monta pitkää keskustelua, mutta niistä en saa apua. Auton saapuassa Suomeen aikoinaan, siihen vaihdettiin Scandinavian mallinen huohotinpaketti, jonka jälkeen tyhjäkäynti alkoi kymänä seilailemaan. Myöhemmin tämä oire laajeni myös oireilemaan lämpimässä moottorissa. Käynti tasoittuu kun polkaisee kaasua.
Pari kuukautta sitten syttyi moottorin häiriövalo ja jokamiehen vikakoodinlukija arvioi syyksi ilmamassamäärämittarin. Vaihdoin Schmiedmanilta uuden ja homma pelasi ok pari kuukautta, jolloin syttyi EML + DSC valo. Vikakoodi d3, joten putsasin ICV:n. Ei auttanut. Ostin uuden käytetyn ICV:n ja samalla pikaisesti tsekkasin imuvuotoja. Kaikki viat poistui. Mutta vain pariksi päiväksi. Parin viikon ajan tilanne paheni niin, että EMl valo syttyy melkeimpä heti ajoon lähdettyä ja moottorihäiriön merkkivalo päälle. Virtoja kun käyttää vauhdissa pois, kaikki muut paitsi DSC nollaantuu ja auto toimii normaalisti taas hetken. Valot sytty vain kaupunkiajossa, ei moottoritiellä. Lisäksi vakkari alkoi oireilemaan, ettei mennyt vauhdista päälle aina noin muutama vuosi sitten. Enää ei mene ollenkaan. Menee jos kytkee päälle heti hiljaisessa vauhdissa ja kiihdyttää sataseen ja lukitsee vauhdin. Kun jarruttaa, ei vakkari jää stand byhyn vaan sammuu, eikä mene enää päälle. Katsastuksessa ei oireita ollut, ilmestyivät konttorin pihallakun ajoin pois, ja kuittasin vikaoodit ennen sisälle ajoa konttoriin. Katsastusmies sanoi, että OBD ei saa yhteyttä kuin 3/6 kohteisiin, mutta kaikki arvot ok. ELi autoni antaa vikakoodiksi d3, eli Idle COntrol valve mechanically Stuck, mutta kun minusta se ei ole jumissa.
Tästä johtosarjaviasta on ollut puhetta. Eräällä taisi vastaava vika tulla kuntoon johtojen vaihdolla, onko tästä miten kokemuksia. Jenkeissä joku keskustelu viittaa vialliseen abs anturiin..
Löytyisikö ideoita?
Comment