Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 EML + DSC valo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Amex10
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 62
    • Turku

    E39 EML + DSC valo

    E39 525I 2001 Touring Manual, ajettu 395tkm. Ollut minulla viimeiset 260tkm ja pääsäntöisesti huollot ja korjaukset tehty itse auton ollessa minulla.

    Ongelmana EML -, DSC ja Moottorinhäiriövalon syttyminen.

    EML - Valosta on monta pitkää keskustelua, mutta niistä en saa apua. Auton saapuassa Suomeen aikoinaan, siihen vaihdettiin Scandinavian mallinen huohotinpaketti, jonka jälkeen tyhjäkäynti alkoi kymänä seilailemaan. Myöhemmin tämä oire laajeni myös oireilemaan lämpimässä moottorissa. Käynti tasoittuu kun polkaisee kaasua.

    Pari kuukautta sitten syttyi moottorin häiriövalo ja jokamiehen vikakoodinlukija arvioi syyksi ilmamassamäärämittarin. Vaihdoin Schmiedmanilta uuden ja homma pelasi ok pari kuukautta, jolloin syttyi EML + DSC valo. Vikakoodi d3, joten putsasin ICV:n. Ei auttanut. Ostin uuden käytetyn ICV:n ja samalla pikaisesti tsekkasin imuvuotoja. Kaikki viat poistui. Mutta vain pariksi päiväksi. Parin viikon ajan tilanne paheni niin, että EMl valo syttyy melkeimpä heti ajoon lähdettyä ja moottorihäiriön merkkivalo päälle. Virtoja kun käyttää vauhdissa pois, kaikki muut paitsi DSC nollaantuu ja auto toimii normaalisti taas hetken. Valot sytty vain kaupunkiajossa, ei moottoritiellä. Lisäksi vakkari alkoi oireilemaan, ettei mennyt vauhdista päälle aina noin muutama vuosi sitten. Enää ei mene ollenkaan. Menee jos kytkee päälle heti hiljaisessa vauhdissa ja kiihdyttää sataseen ja lukitsee vauhdin. Kun jarruttaa, ei vakkari jää stand byhyn vaan sammuu, eikä mene enää päälle. Katsastuksessa ei oireita ollut, ilmestyivät konttorin pihallakun ajoin pois, ja kuittasin vikaoodit ennen sisälle ajoa konttoriin. Katsastusmies sanoi, että OBD ei saa yhteyttä kuin 3/6 kohteisiin, mutta kaikki arvot ok. ELi autoni antaa vikakoodiksi d3, eli Idle COntrol valve mechanically Stuck, mutta kun minusta se ei ole jumissa.

    Tästä johtosarjaviasta on ollut puhetta. Eräällä taisi vastaava vika tulla kuntoon johtojen vaihdolla, onko tästä miten kokemuksia. Jenkeissä joku keskustelu viittaa vialliseen abs anturiin..

    Löytyisikö ideoita?
    Last edited by Amex10; 21-05-2012, 13:45.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Imuvuotoa huohotinvaihdon jäljiltä, nyt päälle ilmeisesti tarvikemallin massamittari? Tuo vikakoodi tulee siitä ettei ecu saa vaikutusta aikaiseksi tyhjäkäyntiventtiiliä säätämällä, se ei siis tiedä onko se varsinaisesti jumissa tai sähkötön. Onko tyhjäkäynti kohdallaan?

    Livedatasta pitäis vähän kattella arvoja myös.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Amex10
      Bimmer Rookie
      • May 2012
      • 62
      • Turku

      #3
      Huohotinvaihdon jälkeen tyhjäkäynti seilasi kylmänä, mutta tasoittui lämpinänä. Oireet alkoivat pahenemaan moottorin merkkivalon sytymisellä ja vikakoodina oli massamittari + muistaakseni sytkävirhettä 4.pytyssä. 4. sylinterin tulppa oli karstainen ja muut normaalit. Vaihdoin tarvikemallin massamittarin + uuded tulpan + puolia keskenään kutosen kanssa. Nelossylinteri polttaa nyt normaalisti ja kaikki oli ok parisen kuukautta, kunnes tämä EML tuli kehiin yllättäen. Tyhjäkäynti seilaa sekä kuumana, että kylmänä, mutta kun valoissa polkaiset kaasua, ei veto päällä, niin tyhjäkäynti korjaantuu normaaliksi ja käy hyvin.

      Comment

      • Amex10
        Bimmer Rookie
        • May 2012
        • 62
        • Turku

        #4
        Huohotin on vaihdettu siis noin kuusi vuotta sitten ja tyhjäkäyntijumppaa oli ennen vain talvisin. Parina viime vuonna tyhjäkäynti on seilannut ympäri vuoden, enemmän talvella. Pahasti se seilaa.

        Vaihdoin siis käytetyn ICV:n pari viikkoa sitten ja imusarjan perällä olevat kumitulpat. Kaikki toimi täydellisesti pari päivää. Sitten tyhjäkäynti alkoi heitellä aluksi vähän. Parissa päivässä tilanne on entisen tasolla, eli seilausta löytyy ja samalla tuli mukaan nämä tutut valoshowt.

        Imupuolella kaikki näyttää ehjältä, eikä esim. starttipilotilla saa kyllä mitään riemunkiljahduksia aikaiseksi.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Kaasuläpän johtosarja tai liitin.

          Comment

          • Amex10
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 62
            • Turku

            #6
            Originally posted by WSE1 View Post
            Kaasuläpän johtosarja tai liitin.
            Onko sinulla kokemuksia onko noita johtosarjoja mennyt ja onko vika sillä korjaantunut? Oireet kyllä sopivat hyvin tuohon johtosarjaan liittyvään ongelmaan, josta se tiedotekkin on laadittu.

            Katsastuksessa sanoivat, että testeri saa yhteyden vain kolmeen kuudesta kohteesta. Tarkasti lambdat manuaaliohjelmalla.

            Johtosarja vai imuvuoto.. siinäpä kysymys.

            Comment

            • Amex10
              Bimmer Rookie
              • May 2012
              • 62
              • Turku

              #7
              Originally posted by Amex10 View Post
              Onko sinulla kokemuksia onko noita johtosarjoja mennyt ja onko vika sillä korjaantunut? Oireet kyllä sopivat hyvin tuohon johtosarjaan liittyvään ongelmaan, josta se tiedotekkin on laadittu.

              Katsastuksessa sanoivat, että testeri saa yhteyden vain kolmeen kuudesta kohteesta. Tarkasti lambdat manuaaliohjelmalla.

              Johtosarja vai imuvuoto.. siinäpä kysymys.
              Lisäys: Mielestäni tuo vakionopeudensäätimen toimimattomuus voisi viitata tuohon johtosarjaan.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1839
                • Kotona/Poissa

                #8
                Koska oireet alkoivat huohotinjärjestelmän muutostyön jälkeen, kannattaa käydä kertaalleen kaikki ne johtoliittimien ja ilmaletkujen kiinnitykset läpi, jotka oli irti kyseisessä rempassa. Samalla varmistaa että sähköliittimet on menneet oikeille paikoilleen.

                Tällaiset ovat yks pirullisimmista ongelmista, kun selvää syyllistä ei helpolla löydy...
                Vika voi olla itsessään vaikka kuinka edullisesti/helposti korjattava kunhan sen pirun vaan ensi löytäis

                P.S.
                Onko alkuperäinen huohotinsysteemi vielä tallessa? Jos on, itse kokeilisin laittaa sen hetkeksi takaisin paikoilleen. Jospa siinä 'skandinavia' mallissa onkin jokin valmistus tms vika.
                Last edited by Havis; 29-05-2012, 20:51.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Amex10
                  Bimmer Rookie
                  • May 2012
                  • 62
                  • Turku

                  #9
                  Huohitinpaketin vaihdon jälkeen alkoi mielestäni tyhjäkäynnin seilaus. Tämän seilaavan tyhjäkäynnin kanssa on ajeltu 250tkm. Käynti seilasi kovastikin, moottori sai sen itse tasoitettua, tai se tasoittui kun käytti pikaisesti suurempia kierroksia. Koskaan ei kuitenkaan EML valo syttynyt.

                  Perusjutut on ronklattu läpi eikä selkeää vuotopaikkaa ole vuosien varrella löytynyt eikä edellinen separaattori ole tallessa.

                  MAF - liittimen kun irrottaa, niin toimii moitteettomasti. 50km ajon jälkeen sytyttää pdc - valon, koska MAF - arvot matalat, mutta kone toimii melkein moitteettomasti. Tyhjäkäynti ei seilaa, eikä EML valo syty. Jos vika on kaasuläpän liittimessä, niin toimisiko kone kunnolla MAF - liitin irti, eikö vika liittimessä pitäisi tulla esille tässäkin. Tietysti ilman MAF liitintä, kone on lieneen jossakin pakko-ohjelmassa. Voisika tästä päätellä mitään? Mikä muuttuu Maf - liittimen irrottaessa niin, että saa koneen toimimaan oikein?

                  Minulla on myös livedatan lukulaite, joten voisin heitellä tänne arvoja, joten joku joka ymmärtää voisi niitä tulkita. Mitä arvoja poimin ylös?

                  Comment

                  • Amex10
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 62
                    • Turku

                    #10
                    Lisäksi kiinnostaisi tietää mistä kannattaa ostaa imusarjan tiivistepaketti. Ajettelin vaihtaa, jos käytättää sarjaa irti,

                    Comment

                    • S.P.R
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1009
                      • Oulu area

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Kaasuläpän johtosarja tai liitin.
                      Onko tuohon kaasuläpälle jokin oma johtosarja kun siinä BMW:n service bulletinissa käsketään vaihtaa engine harness, jolla on hintaa juhlavasti yli 500e..

                      Onko mitään keinoja selvittää onko vaihdon tarpeessa kaasuläppäasetelma vai johtosarja?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎