Eilen ilmeni seuraavanlainen ongelma, potilaana E39 M54B22 vuosimallia ´02.
Lähdin liikkeelle parkkipaikalta, auto liikkui hyvin noin 10m kunnes hyytyi täysin, jäi käyntiin mutta ei vastannut kaasuun. Moottorin vikavalo, eml- ja dsc-valot loistivat kaikki. Käynnistin uudelleen, valot sammuivat ja kaikki toimi normaalisti.
Muutaman tunnin kuluttua teki saman kun lähdin uudelleen liikkeelle. Tosin ongelmat tulivat jo startissa, kaikki edellämainitut valot paloivat, auto kävi tyhjää 1000rpm (vähän normaalia korkeammalla) mutta ei vastaa kaasuun. Kaasun painaminen saa koneen yskimään ja pätkimään. Jouduin starttaamaan muutaman kerran ennenkuin alkoi toimia taas normaalisti. Nyt jäi tosin moottorin vikavalo palamaan, mutta eml- ja dsc-valot sammuivat. Ajoin tallille lukemaan vikakoodit ja obd-lukija antoi P1619 ja P1632.
Varsinkin kovemmilla pakkasilla auto harvemmin jää käymään ekalla startilla, joten katsoi vikakoodeja kerran talvella ja silloin oli ainoastaan tuo P1619 koodi. Ostin silloin uuden termarikotelo-termostaattipaketin, jota tosin en ole vieläkään saanut aikaseksi vaihdettua koska eipä tuo ongelma nyt ole kovin suuri ollut. Nollasin myös koodin silloin pois.
P1632 viittaa internetin (jenkkifoorumien) mukaan ongelmiin kaasuläpän potikassa ja/tai juuttuneeseen kaasuläppään. Korjaukseksi tarjoavat kaasuläpän vaihtoa.
Nyt tänä aamuna sama vika oli päällä heti ensistartista. Kaikki em. valot loistivat ja kone ei ottanu kierroksia. Noin 10 minuutin kiukuttelun ja 30 startin jälkeen eml- ja dsc-valot sammuivat ja kone toimi normaalisti. Moottorin vikavalo jäi kuitenkin palamaan.
Onko jollain kokemusta tästä P1632 vikakoodista tai näistä oireista, että mikä voisi olla vikana? Vai menenkö suoraan kaasuläppäkauppaan.
Vaihdoin syksyllä autoon cold climate-huohottimen letkuineen, vanoksen tiivisteet ja tutkin alipaineletkut, joten nää perusjutut on katottu jo silloin
Lähdin liikkeelle parkkipaikalta, auto liikkui hyvin noin 10m kunnes hyytyi täysin, jäi käyntiin mutta ei vastannut kaasuun. Moottorin vikavalo, eml- ja dsc-valot loistivat kaikki. Käynnistin uudelleen, valot sammuivat ja kaikki toimi normaalisti.
Muutaman tunnin kuluttua teki saman kun lähdin uudelleen liikkeelle. Tosin ongelmat tulivat jo startissa, kaikki edellämainitut valot paloivat, auto kävi tyhjää 1000rpm (vähän normaalia korkeammalla) mutta ei vastaa kaasuun. Kaasun painaminen saa koneen yskimään ja pätkimään. Jouduin starttaamaan muutaman kerran ennenkuin alkoi toimia taas normaalisti. Nyt jäi tosin moottorin vikavalo palamaan, mutta eml- ja dsc-valot sammuivat. Ajoin tallille lukemaan vikakoodit ja obd-lukija antoi P1619 ja P1632.
Varsinkin kovemmilla pakkasilla auto harvemmin jää käymään ekalla startilla, joten katsoi vikakoodeja kerran talvella ja silloin oli ainoastaan tuo P1619 koodi. Ostin silloin uuden termarikotelo-termostaattipaketin, jota tosin en ole vieläkään saanut aikaseksi vaihdettua koska eipä tuo ongelma nyt ole kovin suuri ollut. Nollasin myös koodin silloin pois.
P1632 viittaa internetin (jenkkifoorumien) mukaan ongelmiin kaasuläpän potikassa ja/tai juuttuneeseen kaasuläppään. Korjaukseksi tarjoavat kaasuläpän vaihtoa.
Nyt tänä aamuna sama vika oli päällä heti ensistartista. Kaikki em. valot loistivat ja kone ei ottanu kierroksia. Noin 10 minuutin kiukuttelun ja 30 startin jälkeen eml- ja dsc-valot sammuivat ja kone toimi normaalisti. Moottorin vikavalo jäi kuitenkin palamaan.
Onko jollain kokemusta tästä P1632 vikakoodista tai näistä oireista, että mikä voisi olla vikana? Vai menenkö suoraan kaasuläppäkauppaan.
Vaihdoin syksyllä autoon cold climate-huohottimen letkuineen, vanoksen tiivisteet ja tutkin alipaineletkut, joten nää perusjutut on katottu jo silloin

Comment