Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käyntihäiriö ja vikakoodit p1619 ja p1632

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skorppi
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 120
    • Turku

    E39 käyntihäiriö ja vikakoodit p1619 ja p1632

    Eilen ilmeni seuraavanlainen ongelma, potilaana E39 M54B22 vuosimallia ´02.

    Lähdin liikkeelle parkkipaikalta, auto liikkui hyvin noin 10m kunnes hyytyi täysin, jäi käyntiin mutta ei vastannut kaasuun. Moottorin vikavalo, eml- ja dsc-valot loistivat kaikki. Käynnistin uudelleen, valot sammuivat ja kaikki toimi normaalisti.

    Muutaman tunnin kuluttua teki saman kun lähdin uudelleen liikkeelle. Tosin ongelmat tulivat jo startissa, kaikki edellämainitut valot paloivat, auto kävi tyhjää 1000rpm (vähän normaalia korkeammalla) mutta ei vastaa kaasuun. Kaasun painaminen saa koneen yskimään ja pätkimään. Jouduin starttaamaan muutaman kerran ennenkuin alkoi toimia taas normaalisti. Nyt jäi tosin moottorin vikavalo palamaan, mutta eml- ja dsc-valot sammuivat. Ajoin tallille lukemaan vikakoodit ja obd-lukija antoi P1619 ja P1632.

    Varsinkin kovemmilla pakkasilla auto harvemmin jää käymään ekalla startilla, joten katsoi vikakoodeja kerran talvella ja silloin oli ainoastaan tuo P1619 koodi. Ostin silloin uuden termarikotelo-termostaattipaketin, jota tosin en ole vieläkään saanut aikaseksi vaihdettua koska eipä tuo ongelma nyt ole kovin suuri ollut. Nollasin myös koodin silloin pois.

    P1632 viittaa internetin (jenkkifoorumien) mukaan ongelmiin kaasuläpän potikassa ja/tai juuttuneeseen kaasuläppään. Korjaukseksi tarjoavat kaasuläpän vaihtoa.

    Nyt tänä aamuna sama vika oli päällä heti ensistartista. Kaikki em. valot loistivat ja kone ei ottanu kierroksia. Noin 10 minuutin kiukuttelun ja 30 startin jälkeen eml- ja dsc-valot sammuivat ja kone toimi normaalisti. Moottorin vikavalo jäi kuitenkin palamaan.

    Onko jollain kokemusta tästä P1632 vikakoodista tai näistä oireista, että mikä voisi olla vikana? Vai menenkö suoraan kaasuläppäkauppaan.

    Vaihdoin syksyllä autoon cold climate-huohottimen letkuineen, vanoksen tiivisteet ja tutkin alipaineletkut, joten nää perusjutut on katottu jo silloin
    ´13 F25 X3
    Corvette C6 Coupe Supercharged
  • John Doe
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 119

    #2
    Oma 525iA -01 tekee samaa silloin tällöin. Ajaessa oikein tuntee, kun kaasupolkimeen reagointi muuttuu jotenkin omituiseksi, ja hetken päästä pamahtaa "Engine failsafe mode" näyttöön.
    Yleensä vika on kuittaantunut pois sammutuksella/starttauksella, mutta nyt viime aikoina on pari kertaa tehnyt juuri tuota, että ei enää tottele kaasupoljinta ollenkaan.
    Pitänyt kuljettaa läppäriä mukana autossa, että saa tien päällä vikakoodit poistettua...

    Nyt on hyllyllä tehdaskunnostettu kaasuläppäkotelo odottamassa asennusta, josko pääsisi tuosta vaivasta eroon .

    Comment

    • Skorppi
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 120
      • Turku

      #3
      Vaihdoin eilen vihdoin koko termostaattihässäkän. Ruiskuttelin kaasuläpän liittimeen ensin kontaktin puhdistusainetta ja nitkuttelin liitintä kiinni-auki muutamia kertoja. Se jälkeen ruiskutin liittimeen korroosionestoöljyä ja nitkuttelin taas liitintä kiinni-auki muutamia kertoja. Lopuksi nollasin vikakoodit pois. Auto on nyt toiminut tämän päivän ajelut hyvin ja vikakoodit eivät ole tulleet takaisin. Pidän peukkuja, että kyseessä oli pelkkää hapettumaa liittimessä. Mikäli vika vielä uusii vaihdan ensin johtosarjaan uudeen liittimen ja sitten kaasuläpän jos ei vieläkään auta.
      Last edited by Skorppi; 23-05-2012, 17:20.
      ´13 F25 X3
      Corvette C6 Coupe Supercharged

      Comment

      • Tumppa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1812
        • Oulu

        #4
        Vastaavalla "korjaustoimenpiteellä" oon ite yhen korjannut ja toiminut jo kauan ilman ongelmia.
        F31 320d LCI

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎