Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -97 ei starttaa avaimesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jlracing
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 13
    • Keski-Suomi

    E39 -97 ei starttaa avaimesta

    Elikkä, ajoin auton talliin remonttiin ja kun piti lähteä liikkeelle parin päivän päästä auto ei starttaa. Kaikki muut sähköt kyllä toimii.

    Startin solenoidille ei tule virtaa missään vaiheessa, mutta kun ruuvimeisselillä yhistää navat, niin johan starttaa. Kokeiltu on eri akulla (toimivalla) ja apuvirralla, tosin ennen kuin huomasin startin toimivan "pakottamalla". Suora virta tulee solenoidille hyvin.

    Kokeiltu toisella virtalukon pohjalla, tosin käytetyllä, mutta tälläkin sama juttu, ei virka mittään. Kokeiltu huoltoavaimella, ei sano mitään. Auto on hyvin pitkälle karvalakki malli, joten liekkö tässä mitään ajonestoja? Ajettu 210 000.

    Vielä en ole autoa saanut piuhan nokkaan, mutta onko vielä jotain missä voisi olla jokin jippo???? Vai onko johto poikki ( mikä rotta sen on purru poikkki ).

    Mikä pinni/pinnit tuossa virtalukon pohjassa on startille, jos koittas vähän mittailla?
    E39 520iA -97

    ex: E34 520i -91
  • ämsport
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 118
    • Pori

    #2
    On siinä mitä luultavammin ajonesto joka vittuillessaan tekee juuri kyseisen ilmiön.Helppo se on tarkastaa onko,ota muovit pois virtalukon ympäriltä niin näet jos lukon ympärillä kiertää antenni-kehä josta lähtee johdot pienelle tikkuaskin kokoiselle laatikolle niin on,laatikko käteen ja auki ja suurimmalla todennäkösyydellä "kylmäjuotos"jossain piirissä.veikkaisin:think Tai sitten jos/kun on automaatti kyseessä voi olla siinä vaihdekepin asento systeemi hässäkässä kipua että tunnistaa kepin olevan D:eellä vaikka näin ei oiskaan.Mutta koodien purulla on hyvä alkaa.
    Last edited by ämsport; 24-05-2012, 22:04.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Ajonesto on vakiona E39:ssä, mutta se ei estä startin pyörimistä, vaan moottorin käynnistyminen estetään sytytysvirran ohjaamisella.

      Vika liittyy todennäköisimmin juuri tuohon automaattilaatikon vaihteenvalitsimeen. Mikä vaihde näkyy mittaristossa olevan päällä? Jos P:llä ei starttaa, niin starttaako N:llä?
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • jlracing
        Newbiemmer
        • Feb 2010
        • 13
        • Keski-Suomi

        #4
        Tuonkin vaihdehomman kokeilin aika alkutaipaleella, mutta ei vaikuttanut asiaan. Mittaristossa vaihtuu kyllä kirjaimet ihan oikein. Ja siis tomaatti kyseessä.


        Originally posted by kaol View Post
        Ajonesto on vakiona E39:ssä, mutta se ei estä startin pyörimistä, vaan moottorin käynnistyminen estetään sytytysvirran ohjaamisella.

        Vika liittyy todennäköisimmin juuri tuohon automaattilaatikon vaihteenvalitsimeen. Mikä vaihde näkyy mittaristossa olevan päällä? Jos P:llä ei starttaa, niin starttaako N:llä?
        E39 520iA -97

        ex: E34 520i -91

        Comment

        • jlracing
          Newbiemmer
          • Feb 2010
          • 13
          • Keski-Suomi

          #5
          Missä tuo vaihdekepin asentotunnistin muuten sijaitsee, jos näyttäs sille vähän alasinta ja vasaraa?

          No nyt on mitattu virtalukon pohjaan tuleva liitin, ja sinne tulee virta joka pinniin. Mustakeltaiseen johtoon viimeisenä kun yrittää startata.
          Viisaammat kertokaa mihinkä tuo mustakelta johto menee tuosta virtalukolta? Onko siellä joku boksi joka on vielä tuossa välissä?
          Niin ja vielä kun yrittää pihdeillä startata suoraan niin startti pyörii mutta auto ei lähde käyntiin...ajonesto???

          Miten olette ratkaisseet vastaavan pulman?
          Last edited by jlracing; 25-05-2012, 20:03.
          E39 520iA -97

          ex: E34 520i -91

          Comment

          • merbau
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 130
            • Pälkäne

            #6
            Originally posted by jlracing View Post
            Missä tuo vaihdekepin asentotunnistin muuten sijaitsee, jos näyttäs sille vähän alasinta ja vasaraa?
            Park/neutral -kytkin sijaitsee kepin oikealla puolella, juuri verhoilun alla, täällä

            Sitten kaiketi myös tuo osa 5 voi vaikuttaa, joka on enemmän kuralle ja kosteudelle altis. Vähän viisaammat kertovat varmaankin noiden kahden kytkimen merkitykset, erot ja diagnosoinnin.

            Omassani starttiongelmaan auttoi kun spreijasin contact cleaneria tuonne ensin mainittuun.
            540iA -00 M-sport
            Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

            Comment

            • ämsport
              Bimmer Rookie
              • Jun 2011
              • 118
              • Pori

              #7
              [QUOTE=kaol;2713066]Ajonesto on vakiona E39:ssä, mutta se ei estä startin pyörimistä, vaan moottorin käynnistyminen estetään sytytysvirran ohjaamisella.


              Ai,no itselläni tulee ainakin virrat mutta ei vaan pyöritä starttia kun kokeilin sitä siruttomalla avaimella.Nii ja auto on E39 523iA -97
              Last edited by ämsport; 27-05-2012, 19:34.

              Comment

              • tmth
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 2194
                • Kangasala

                #8
                [QUOTE=ämsport;2714920]
                Originally posted by kaol View Post
                Ajonesto on vakiona E39:ssä, mutta se ei estä startin pyörimistä, vaan moottorin käynnistyminen estetään sytytysvirran ohjaamisella.


                Ai,no itselläni tulee ainakin virrat mutta ei vaan pyöritä starttia kun kokeilin sitä siruttomalla avaimella.Nii ja auto on E39 523iA -97
                Estää kyllä startin pyörimisen. Virrat saa kyllä päälle. Mullakin on yksi avain jotenkin hukannut tuon koodin.

                F10 & R55
                ex:
                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                Comment

                • jlracing
                  Newbiemmer
                  • Feb 2010
                  • 13
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  hermot mänöö

                  no niin, nyt on vikakoodit luettu ja kyllä siellä ajonestolla oli vikakoodi päällä, mutta suoraan EWS:ään ei päässyt käsiksi. Kaikki vikakoodit on kuitenkin poistettu, ja auto ei vaan starttaa, ei millään avaimella. Avaimen patterikin on vaihdettu, ei apua. Jos starttia pyörittää väkisin, se taitaa tehdä vikakoodin ajonestolle, näin ainakin näyttäs tuossa tapauksessa.

                  sanokaahan nyt viisaammat mitä helevettiä tuolle pitää tehdä?

                  minkälainen ajonestoratkaisu tuossa on, kun virtalukon ympärillä ei ole mitään kehää, mikä siellä tunnistaa sirun?
                  E39 520iA -97

                  ex: E34 520i -91

                  Comment

                  • TS530DT
                    Newbiemmer
                    • Jun 2006
                    • 22
                    • Tampere

                    #10
                    Oliskohan tässä samanlainen vika kuin omassa (tosin 3/2000) mutta apukuskin penkin edessä mattojen alla on sulakerasia, jossa on muutama isompi sulake F11* jotain, tämä siis muistin mukaan. Mulla oli yksi sulake palanut, eikä kieputtanut starttia avaimesta, virrat meni ok ja kun anto solenoidille virtaa nii lähti tulille. Tuo sulake kannattaa vielä tarkistaa WDS:stä ite löysin sen sieltä.

                    -TS

                    Comment

                    • jlracing
                      Newbiemmer
                      • Feb 2010
                      • 13
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      kun ei starttaa niin ei starttaa

                      no nyt on kokeiltu avaimen uudella patterilla, ei auta, ja on synkattu avain uudestaan autolle, ei auta...mistähän vielä koittas vikaa ehtiä..?

                      en löytänyt vänkerin penkin alta / edestä sulakkeita, liekkö näin vanhassa ollenkaan siellä sulakkeita, tai en minä ainakaan löydä? onko sulakkeita vielä jossain muualla kuin hanskalokerossa ja peräkontissa akun yläpuolella?

                      virtalukolta löytyy kyllä tämä kehäantenni nyt kun ottaa silmän käteen ja katsoo, mutta mistä tietää onko tämä kehäantenni sökö? voiko sitä jotenkin todeta??
                      (kun ews:n vikakoodi poistettiin, niin tämä vikakoodi ei tullut uudestaan vaikka yritti startata avaimesta)

                      onko ajonestolle erityisesti joku sulake jossain???

                      apua...
                      E39 520iA -97

                      ex: E34 520i -91

                      Comment

                      • TS530DT
                        Newbiemmer
                        • Jun 2006
                        • 22
                        • Tampere

                        #12
                        moi.
                        Linkin mukainen pömpeli pitäs vissiin löytyä kaikista:

                        Comment

                        • jlracing
                          Newbiemmer
                          • Feb 2010
                          • 13
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Originally posted by TS530DT View Post
                          moi.
                          Linkin mukainen pömpeli pitäs vissiin löytyä kaikista:
                          http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E39_EF112A.htm
                          kiitos kuvalinkistä, löytyhän ne sieltä kun kaivoi. On paikkaan tungettu.
                          Yleismittarilla mittasin että joka sulakkeen jälkeen pitäs virran kulkea, mitä muutakaan tuollaselle mötikälle osaa tehdä? Ilmeisesti nämä siis ovat kunnossa...

                          vian etsintä jatkuu...lisää hyviä ideoita kaivataan mistä tutkia.
                          Last edited by jlracing; 05-06-2012, 20:31.
                          E39 520iA -97

                          ex: E34 520i -91

                          Comment

                          • jlracing
                            Newbiemmer
                            • Feb 2010
                            • 13
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            palataanpa vielä ihan alkuun, elikkä vaihdoin kuskin puolen takajousen, olisiko tässä voinut tapahtua jotain joka aiheuttaa tämän starttaamattomuuden???

                            voiko olla että jokin abs-anturi olisi voinut ottaa siipeensä ja aiheuttaisi tämän??
                            vikakoodeja tosin ei ole eikä ilmesty kun yrittää käynnistää...

                            apuja kaivataan!
                            E39 520iA -97

                            ex: E34 520i -91

                            Comment

                            • brassi
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 27
                              • fäänland

                              #15
                              e39 ei käynnisty vaikka mitä tekis

                              Ittellä samanoloinen vika, radioavain hukassa 523I 1996:sta. Mekaanisella avaimella starttaa, mut ei käynnisty.

                              Siis se immobilisaattori tarttis saada huut v...uun. Eikö keltään löydy neuvoja kuinka tällainen operaatio tehdään. Vanhoissa romuissa ei kannata jäädä ajoneston oikuttelun armoille.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎