Ilmastoinnin jännite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spacewagon
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 4
    • Pohjanmaa

    Ilmastoinnin jännite

    Oon lueskellut ilmastointi ongelmista foorumilta, mutta ei tahdo vastaavaa ongelmaa tulla vastaan.

    Ilmastoinnin kompura ei käynnisty, kompuran + liittimeen tulee vain 5 volttia auton käydessä, ilmastoinnin ollessa päällä.
    Olen mitannut myös paineanturille tulevan liittimen ja sinne tulee 2 ja 3 nastoille 5 volttia.

    Pitäisikö paineanturille tulla n.14V ilmastoinnin säätöyksiköstä "vakiona", ja sen kautta sitten kompuralle 14V jos paineet on ok?

    Ulkolämpötila anturi toimii, järjestelmässä on painetta. Flekti pyörii silloin tällöin jos pitää ilmastointia päällä.

    Onko kenelläkään hajua mihin loput jännitteistä voisi jäädä? :think

    Auto on vm.2001 ja 530i.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Paineanturin jännite ei ole suoraa yhteydessä kompuran ohjausjännitteeseen, kompuraa ohjataan erikseen.

    Paineanturille pitääkin tulla 5V ja tuosta toisesta nastasta pitää tulla 1-3 volttia paineen mukaan vaihdellen. Mittaus pitää suorittaa liitin kiinni. Jos liitin on irti, on tuossa toisessakin aina 5V. Kompura ei käynnisty jos siinä on noin paljon jännitettä. Kolmas johto on maa, tarkista sekin. Jos maa on poikki, on tuossa myöskin aina 5V eikä kompura käynnisty.

    Vika voi olla myös kompuran magneettikytkimessä.
    E39 528iA

    Comment

    • spacewagon
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 4
      • Pohjanmaa

      #3
      Okei, elikkä mittailin liitintä nyt uudestaan.

      Auto käynnissä, ilmastointi päällä ja liitin paikoillaan:
      1 Nasta maissa (en huomannut eilen mutta on koko ajan maissa), 2nastaan ei tule mitään ja 3 nastassa eli maajohdossa aina 5 volttia.

      Sama tulos auto sammuksissa ja liitin kiinni, mutta kun liitin on irti niin 1. on maissa, 2. on 4.4V ja 3. myös 4.4V

      Huomasin kun liittimen laittaa anturiin kiinni niin 2. nastasta katoaa virta.

      Eli onko tuo maajohto poikki ja aiheuttaa ongelmia?

      Kompuran pääty pyörii käsin nätisti eikä pidä ylimääräisiä ääniä, voiko ongelma olla myös siellä?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Ei tuo maajohdosta johdu. 1 on maa (paneelin kautta), 2. painearvo jännitteenä ja 3. +5 volttia. (2. nasta on vedetty ilmastointipaneelissa vastuksella 5 volttiin jotta liittimen irrottaminen tai maan katkeaminen nostaa jännitteen tuohon ja estää kompuran käynnistyksen.)

        Mistä tiedät, että järjestelmässä on painetta? Millä se on mitattu? 0 volttia 2. nastassa tarkoittaa, että joko paineanturi on rikki tai järjestelmä on tyhjä.
        E39 528iA

        Comment

        • spacewagon
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 4
          • Pohjanmaa

          #5
          Jees, tässä tapauksessa taitaa olla paine anturi sitten sökö.

          Edellinen omistaja on huollatanut ilmastoinnin puolivuotta sitten, koska ilmastointi ei käynnistynyt, eipä ollut auttanut.
          Ostin auton tammikuussa ja ajattelin, että vika on ulkolämpötila anturissa(ei ollut koko anturia), laitoin uuden anturin viikko sitten, kun rupes olemaan lämmintä, mutta eipä auttanut.
          Tarkistutin vielä ilmastoinnin paineet mittarilla, en tiedä tarkkaa freonien määrää, mutta paineet olivat kohdallaan.

          Kaippa anturin 2 nastalle tulisi tässä tapauksessa edes jonnin verran jännitettä kun painetta varmasti on.

          Järjestelmän joutuu ilmeisesti tyhjäämään että anturin saa vaihdettua...
          Onkohan tämä Valeon anturi ok, vai kannateeko hakia samantien marmori tiskiltä?
          High pressure switch VALEO 509864 ➤ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima


          Kiitos neuvoista!!

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Alkuperäisen anturin itse laittaisin, tosin se nyt voi olla ihan sama kuin tuo. Pitää tyhjentää systeemi.

            Jos on pelle peloton, niin tuota voisi vielä testata niin, että (anturin liitin irti) kytkee 2. nastan potikan kautta 1. nastaan ja säätää potikalla 2. nastan jännitteen 2,1 volttiin. Silloin kompuran pitäisi lähteä käyntiin. Potikan arvo on mysteeri, ehkä 1Kohm arvoisella voisi testata.

            Mutta tuo siis täysin omalla vastuulla jos olet varma, että systeemi on täynnä ja vain lyhyttä testiä varten. Tuolla 2,1 voltin arvolla auto luulee paineen olevan n. 14 bar ja sähköisen puhaltimen pitäisi jo pyöriä. Jos auton antaa käydä tuolla virityksellä liian kauan, voi lopputulos olla pamaus kun paineet tulee kompuran ylipaineventtiilistä ulos.
            E39 528iA

            Comment

            Working...
            X