Nyt on vaihdettu ennen katalysaattoria olevat lambdat (ei ollut kovasti kiinni, helppo homma) ja tuossa sentään huomasi jotain eroa: moottorin kierrosherkkyys parani. Eron huomaa selvästi tuossa 1800-2000 kierroksen kohdalla kun painaa kevyesti kaasua. Auto alkaa kiihtymäään heti, ei siis kuitenkaan mitään hurjaa vääntöä, vaan moottori jotenkin on eloisamman tuntuinen. Myöskin kiihdytys 0-60 tuntui olevan tasainen ilman tehottomuutta tuolla alueella. Mutta: ei tämä vieläkään ole sellainen kuin silloin kun "hurjat tehot" menee päälle. Pitää tutkia imupuolen alipaineita, Bilteman 9€ mittarilla tietty. Sieltä pitäisi ilmeisesti nähdä pakoputkiston ongelmiakin, ainakin jossain määrin.
Tutkikaapa muutkin mitä teillä lambdat näyttää tuolla Phenon ohjelmalla (pohjalla pitää olla Inpa/edabas). Siis näkyykö tuollainen alla olevan kuvan näköinen muutos lambdojen käyrän nopeudessa 1-2 sek. siitä kun nostaa kierroksia tyhjäkäynnistä -> 2500. Vanhoilla ei minulla näkynyt, uusilla näkyy.
Onko tuosta ohjelman asentamisesta parempia ohjeita, että minäkin pystisin(tajuaisin) sen jotenkin asentaan
Kun sinulla on jo Inpa toiminnassa, niin eihän siinä tarvitse kuin ladata tuo testo-zip ja purkaa sen sisältö jonnekin (esim. Työpöydälle omaan kansioon) ja käynnistää sieltä kansiosta testo.exe tiedosto. Jos tulee dll-höpinää, pitää asentaa tuo: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555
Kun sinulla on jo Inpa toiminnassa, niin eihän siinä tarvitse kuin ladata tuo testo-zip ja purkaa sen sisältö jonnekin (esim. Työpöydälle omaan kansioon) ja käynnistää sieltä kansiosta testo.exe tiedosto. Jos tulee dll-höpinää, pitää asentaa tuo: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555
Veli puhdisti 530i:stä kaasuläpän. Oli aika karstainen ja nokinen. Nyt auto kulkee ja kiihtyy paljon paremmin.
No teinpä omaan m52tu koneeseen sitten saman. Kaasuläppähän on erilainen toiminnaltaan, eikä vaikuttanut mitään.
Kuitenkin, tuli mieleen voisiko tuo sähköosa tuossa tehdä välillä heikompaa kulkua? Jos jostain syystä kääntää läppää pienemmälle kesken kaasuttelun?
Asiasta kukkalaatikkoon, vaihdoitteko eri läpän vai putsasitte vanhan vaan?
Antoi vikakoodina moottorinohjauksen sisäistä vikaa liittyen läppään mutta en oikein siihen itse usko...
Lienee järkevin testata toisella läpällä eka?
Kuitenkin, tuli mieleen voisiko tuo sähköosa tuossa tehdä välillä heikompaa kulkua? Jos jostain syystä kääntää läppää pienemmälle kesken kaasuttelun?
Mielenkiintoinen teoria! Pitäisi tutkia onko pyydetyssä läpän asennossa eroa todelliseen. Löytyyköhän Inpasta joku tuollainen näille M52TU-koneille? Läpän asennon se taitaa näyttää ja siitä nyt voisi kaasu pohjassa tilanteessa jotain päätellä, siis jos läppä ei olekaan täysin auki.
Mutta olen (tietysti...) myös tuon läppärungon vaihtanut eikä se mitään vaikuttanut. Joten jos joku tuollainen vika on, niin sen aiheuttaa joku muu asia ja DME vain reagoi siihen. Läppärungossa on asennon tunnistuksessa tuplapotikat ja niiden sekoilusta tulisi virhekoodi.
Asiasta kukkalaatikkoon, vaihdoitteko eri läpän vai putsasitte vanhan vaan?
Antoi vikakoodina moottorinohjauksen sisäistä vikaa liittyen läppään mutta en oikein siihen itse usko...
Lienee järkevin testata toisella läpällä eka?
Putsasi vanhan ja sen jälkeen on toiminut. Oli aika karstainen. Ostin myös toisen läpän, mutta sitä ei nyt ole tarvittu.
Pitää varmaan rakentaa ulos huohottava huohotin kun sottaa imusarjan. Disakin oli jäätävässä sotkussa.
Mielenkiintoinen teoria! Pitäisi tutkia onko pyydetyssä läpän asennossa eroa todelliseen. Löytyyköhän Inpasta joku tuollainen näille M52TU-koneille? Läpän asennon se taitaa näyttää ja siitä nyt voisi kaasu pohjassa tilanteessa jotain päätellä, siis jos läppä ei olekaan täysin auki.
Mutta olen (tietysti...) myös tuon läppärungon vaihtanut eikä se mitään vaikuttanut. Joten jos joku tuollainen vika on, niin sen aiheuttaa joku muu asia ja DME vain reagoi siihen. Läppärungossa on asennon tunnistuksessa tuplapotikat ja niiden sekoilusta tulisi virhekoodi.
Ei taida mikään mitata kaasunpyyntiä. Eli jos läppä ei aukea kokonaan, ainut tapa varmistaa on kokeilla sormella. Ajossa aika hankalaa.
No niin, nyt on katittomat rosteri pakosarjat. Pienten koeajojen perusteella tuntuu pirteämmältä ja sitä tukee muutama racechrono mittaus. Tarkemmat mittaukset teen joku päivä. Vetoa on nyt kokoajan samalla lailla kuin ennen oli hyvänä päivänä, toivotaan ettei huonoja päiviä enää tule.
Toinen kateista kuulostaa kuin olisi hiekkaa täysi, rohisee ja rahisee kun ravistaa. Oletettavasti hilut siis osittain irti ja sulaneet tukkoon. Pitää varmaan kokeilla puhaltaa läpi
No niin, nyt on katittomat rosteri pakosarjat. Pienten koeajojen perusteella tuntuu pirteämmältä ja sitä tukee muutama racechrono mittaus. Tarkemmat mittaukset teen joku päivä. Vetoa on nyt kokoajan samalla lailla kuin ennen oli hyvänä päivänä, toivotaan ettei huonoja päiviä enää tule.
Toinen kateista kuulostaa kuin olisi hiekkaa täysi, rohisee ja rahisee kun ravistaa. Oletettavasti hilut siis osittain irti ja sulaneet tukkoon. Pitää varmaan kokeilla puhaltaa läpi
Tuli mieleen että, eikös näissä vanhemmissa e39 malleissa ole ollut tuota kattivikaa aika paljonkin? Meinasin kun ei ainakaan mitään kolinoita kuulu katista, mutta voisko se olla jotenkin tukossa... vaikka kenkääkin on saanut viimeaikoina.
Olisko tuossa autossa jotain niin fiksua, että se haistaa jos katti tukossa, kun Inpa näyttää aina, että "Muffler flap: ON" ?? Eli aina läppä actiivisena, vaikka koko läppää ei autossa ole??:think
Tuli mieleen että, eikös näissä vanhemmissa e39 malleissa ole ollut tuota kattivikaa aika paljonkin? Meinasin kun ei ainakaan mitään kolinoita kuulu katista, mutta voisko se olla jotenkin tukossa... vaikka kenkääkin on saanut viimeaikoina.
Olisko tuossa autossa jotain niin fiksua, että se haistaa jos katti tukossa, kun Inpa näyttää aina, että "Muffler flap: ON" ?? Eli aina läppä actiivisena, vaikka koko läppää ei autossa ole??:think
Sulla vanhempi siglevanos kone? Niissä katteja on mennyt tukkoon. Mulla uudempi tu kone jossa katit pakosarjoissa, eikä juuri koskaan hajoa. Katin tukkeutumista ei mikään mittaa tai kerro. Tu koneessa on katin jälkeiset monitorointi lambdat, mutta ne kertoo vain katin polttotehosta.
Sulla vanhempi siglevanos kone? Niissä katteja on mennyt tukkoon. Mulla uudempi tu kone jossa katit pakosarjoissa, eikä juuri koskaan hajoa. Katin tukkeutumista ei mikään mittaa tai kerro. Tu koneessa on katin jälkeiset monitorointi lambdat, mutta ne kertoo vain katin polttotehosta.
Single vanoshan tuo on. Mutta miksi se näyttää tuota Muffler flappia? :think
Mites lambdat? Eikö katin jälkeiset lambdat anna nyt väärää tietoa ja sotkee moottorinohjauksen? Vai onko ne ohitettu ja tehty tilalle simulaattori?
Kaikki lambadat paikoillaan. Takimmaiset on aina antanut vikakoodia, eli taitavat olla kaput. Saamieni tietojen mukaan ne olisi voinut jättää poiskin, ei pitäisi vaikuttaa mihinkään?
Joo postaillaanpa nyt, kun hurjat tehot ilmestyivät autoon tänään!
Aiemmin vaihdettu uudet imuilmaputket, CCV-systeemi, NGK BKR6EQUP-tulpat ja Vanoksen tiivisteet. Ja tänään tuli tehtyä...
-Vaihdoin molemmat nokan anturit + o-renkaat uusiin orkkiksiin (130 tkm mittarissa, ei vikakoodeja tai muutakaan outoa INPA:lla)
-Puhdistin kaasuläpän ja ICV:n kiiltävän puhtaiksi bensalla ja brake cleanerillä, ICV:n sisukset kilkattivat lopuksi hyvin
-Kaasuläpän runko sai uuden o-renkaan
-Vaihdoin bensanpaineen säätimelle menevän pienen alipaineletkun ylemmän osan F-haarasta sinne kovamuoviseen putkeen
-Puhdistin MAFfin (taas vaihteeksi), kun sekin oli tietty irti
-Nollasin kaikki adaptaatiot INPA:lla
-Tarkistin, että kaikki liitokset tuli kunnolla kiinni, ettei jäänyt vuotoja
Persdynolla mitattuna tehoja oli tullut n. 50 hp lisää, kone kiertää paljon herkemmin ja kierrokset laskevat nopeammin. Parkissa tuli lisäksi testattua, kuinka kierrokset muuttuvat, kun koneen yrittää "tukehduttaa". Aiemmin kierrokset jäivät pomppimaan, nyt ne laskevat nopeasti tyhjäkäynnille. Auto myös tärisee huomattavasti vähemmän tyhjäkäynnillä. Moottorin suuttimien tikitys pysyi mielestäni samana kuin aiemminkin. INPA:lla katottuna patrol adaption-arvot laskivat +6 % arvoista keskelle ja vaihtelevat nyt keskikohdan molemmin puolin, eli imuvuota ei enää pitäisi olla. Toivottavasti nyt pysyy noin! Kerrankin tuntuu, että tehot ovat ihan oikeasti tallessa ja saa märällä tiellä jopa hieman varoa, ettei perä karkaa. Edit.
Comment