530dA ei kiihdy lukko päällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudolf.D
    BTCF Member
    • Jul 2012
    • 24
    • E-P

    530dA ei kiihdy lukko päällä

    Tuli heitettyä ensimmäinen pitempi reissu autolla (530dA '02) ja havaittua seuraavaa:
    Kepin ollessa D-asennossa, vauhtia 85-90kmh, vitonen päällä ja turbiini lukossa. Tästä tilanteesta kun painaa kaasua reilummin, ei kuitenkaan niin paljon että lukko aukeaa ja nelonen kytkeytyy, ei auto kiihdy mihinkään. Kulutusmittari nousee hieman, vähän yli 10 litraan. Ei täristä tai jurista millään lailla, mutta nopeus ei vaan nouse. Sama ilmiö toistuu myös, jos laittaa käsipelillä vitosen. Isommissa vauhdeissa (120km/h) lähtee hieman paremmin kiihtymään. Jos polkaisee niin paljon, että laatikko pykältää pienempää niin sit kyllä mennään ihan reippaasti.

    Voisikohan laatikon/turbiinin olettaa kuitenkin ehjäksi, koska ei täristele ja lukko pysyy päällä? Muissa tilanteissa kyllä tuntuu moottorikin ihan pirteältä. Ei ole tullut hirveästi muilla yksilöillä ajettua, mutta ei kai tää nyt ominaisuus kuitenkaan ole? Vikakoodit menee lukuun kyllä kunhan ehtii.
    F11 N47
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Originally posted by Rudolf.D View Post
    Tuli heitettyä ensimmäinen pitempi reissu autolla (530dA '02) ja havaittua seuraavaa:
    Kepin ollessa D-asennossa, vauhtia 85-90kmh, vitonen päällä ja turbiini lukossa. Tästä tilanteesta kun painaa kaasua reilummin, ei kuitenkaan niin paljon että lukko aukeaa ja nelonen kytkeytyy, ei auto kiihdy mihinkään. Kulutusmittari nousee hieman, vähän yli 10 litraan. Ei täristä tai jurista millään lailla, mutta nopeus ei vaan nouse. Sama ilmiö toistuu myös, jos laittaa käsipelillä vitosen. Isommissa vauhdeissa (120km/h) lähtee hieman paremmin kiihtymään. Jos polkaisee niin paljon, että laatikko pykältää pienempää niin sit kyllä mennään ihan reippaasti.

    Voisikohan laatikon/turbiinin olettaa kuitenkin ehjäksi, koska ei täristele ja lukko pysyy päällä? Muissa tilanteissa kyllä tuntuu moottorikin ihan pirteältä. Ei ole tullut hirveästi muilla yksilöillä ajettua, mutta ei kai tää nyt ominaisuus kuitenkaan ole? Vikakoodit menee lukuun kyllä kunhan ehtii.
    Eikö lukko siis vapauta vitoselta pois? Tuntuuko kuin auto meinaisi puutua kun kaasua painaa? Vaihtaako neloselta vitoselle kun kaasu on melkein pohjassa? :think
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • Masatus
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 867
      • Haukipudas

      #3
      Fiksummat saa taas korjata, mutta oisko turbon alipaineletkut rikki ja siten alavääntö hukassa?

      Comment

      • djs^
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1177
        • Mikkeli

        #4
        Originally posted by Masatus View Post
        Fiksummat saa taas korjata, mutta oisko turbon alipaineletkut rikki ja siten alavääntö hukassa?
        Antaisin pisteet tolle alipaineletkulle, taikka sitte imuvuoto??
        EX :
        -E36 316
        -E36 325
        -E39 523
        -E39 530dA M-Sportx2
        -E60 525dA M-Sport x2
        -E60 545i Matte white
        -E53 x5
        -E91 3xx

        Comment

        • Rudolf.D
          BTCF Member
          • Jul 2012
          • 24
          • E-P

          #5
          Originally posted by djs^ View Post
          Eikö lukko siis vapauta vitoselta pois? Tuntuuko kuin auto meinaisi puutua kun kaasua painaa?
          Lukko tosiaan aukeaa vasta kun kaasun painaa pohjaan asti ja samallahan vaihtuu sitten vaihdekkin pienempään. Kyllähän tuo puutumiselta tuntuu :think Täytyypä tarkistella noi alipaineletkut. Voisihan ne vaihtaa vaikka varmuudeksi muutenkin.
          F11 N47

          Comment

          • Hebbu ///M3
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1625
            • Dallas

            #6
            Ot, lukitseeko e39 steppi turbiinin aina kun vauhti on yli 85-90kmh oli sitten 3,4 tai vitosvaihe päällä? Entäs alemmissa nopeuksissa vaikka nelosella?
            Sotkamo Connection

            Comment

            • Masatus
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 867
              • Haukipudas

              #7
              Originally posted by Rudolf.D View Post
              Lukko tosiaan aukeaa vasta kun kaasun painaa pohjaan asti ja samallahan vaihtuu sitten vaihdekkin pienempään. Kyllähän tuo puutumiselta tuntuu :think Täytyypä tarkistella noi alipaineletkut. Voisihan ne vaihtaa vaikka varmuudeksi muutenkin.
              Imusarjan alla on lämmin paikka, sieltä ainakin oman 530da:n alipaineletkut olivat menneet ihan hapraiksi.

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by Rudolf.D View Post
                Lukko tosiaan aukeaa vasta kun kaasun painaa pohjaan asti ja samallahan vaihtuu sitten vaihdekkin pienempään. Kyllähän tuo puutumiselta tuntuu :think Täytyypä tarkistella noi alipaineletkut. Voisihan ne vaihtaa vaikka varmuudeksi muutenkin.
                Eli vaikea kiihyttää nätisti? Itellä on nimittäin tällä hetkellä täysin sama vika.
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                • Rudolf.D
                  BTCF Member
                  • Jul 2012
                  • 24
                  • E-P

                  #9
                  Originally posted by djs^ View Post
                  Eli vaikea kiihyttää nätisti? Itellä on nimittäin tällä hetkellä täysin sama vika.
                  No vähän turhankin nätisti kiihtyy, jos ei sit runno kickdowniin asti Jostain syystä vähän paremmin alkanu toimia vaikka en oo valohoitoa kummempaa tehnyt. Ettei siellä nyt sit turbon siivet jumittelisi. Ainakin tanko näytti liikkuvan käynnistyksessä ja paikallaan kaasutellessa. Ahdin on perimätiedon mukaan vaihdettu ~70tkm sitten.

                  Tuli noi alipaineletkut katottua ja olihan tuo turbolle imusarjan alta menevä letku ihan valmis. En vielä vaihtanut uutta, että tiedä sit onko vaikutusta asiaan.
                  F11 N47

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1662
                    • Vähäkyrö

                    #10
                    Originally posted by Rudolf.D View Post
                    No vähän turhankin nätisti kiihtyy, jos ei sit runno kickdowniin asti Jostain syystä vähän paremmin alkanu toimia vaikka en oo valohoitoa kummempaa tehnyt. Ettei siellä nyt sit turbon siivet jumittelisi. Ainakin tanko näytti liikkuvan käynnistyksessä ja paikallaan kaasutellessa. Ahdin on perimätiedon mukaan vaihdettu ~70tkm sitten.

                    Tuli noi alipaineletkut katottua ja olihan tuo turbolle imusarjan alta menevä letku ihan valmis. En vielä vaihtanut uutta, että tiedä sit onko vaikutusta asiaan.
                    Kuinka alla se alipaineletku on, että joutuuko purkamaan paljo, notta pääsee tarkastamaan?

                    Comment

                    • Rudolf.D
                      BTCF Member
                      • Jul 2012
                      • 24
                      • E-P

                      #11
                      Originally posted by Samppae39 View Post
                      Kuinka alla se alipaineletku on, että joutuuko purkamaan paljo, notta pääsee tarkastamaan?
                      Itse purin vaan noita moottorin suojamuoveja vähän pois niin näki ihan riittävästi. Vaihto ei varmaan ilman imusarjan irrotusta onnistu, ainakaan jos meinaa kerralla kaikki letkut vaihtaa?
                      F11 N47

                      Comment

                      Working...
                      X