memebuy23buy

e39 -01 automaattiloota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Storoo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2012
    • 33
    • Vantaa

    e39 -01 automaattiloota

    Terve,

    Ostin tossa reilu vuos sit liikkeestä oman e39 525iA M-Sport Individual
    mallisen bimmerin, koe ajossa jo huomasin että automaattiloota nyki.
    Noh sanoin asiasta myyjälle ja hän kiven kovaa väitti että mitään
    ongelmaa ei ole ja kävin hänen kanssaan viellä ajamassa pitkän lenkin,
    ei enää nykymistä. Hiukan mietitytti auto ostaa mutta ostin sen kuitenkin
    pois. Nyt kuitenkin olen yrittänyt pitkään googlailla ja löytää mistä tuo vika
    voisi johtua kun se kuitenkin hiukan ärsyttää ja olen huomannut että taitaapi
    olla ihan tyyppi vika? Voiko öljynvaihto auttaa tähän vai onko laatikko rikki?
    Pakko vaihdolla olen huomannut että kun lyö pökköä pesään 2->3 niin nykäisee mutta tämäkään ei ihan joka kerta tapahdu. Öljyt vaihtoon ja katsoo poistuuko ongelma vai vienkö auton suoraan puristamolle? :think
    +vikakoodit on luettu ja sanoivat että jotain yhteysongelmia on laatikossa? Voiko johtua siitä kun laturi petti ja antaisi sen takia tuollaista vikakoodia?
    Last edited by Storoo; 24-07-2012, 08:33.
    BMW e39 -01 525iA M-Sport Individual
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Storoo View Post
    Terve,

    Ostin tossa reilu vuos sit liikkeestä oman e39 525iA M-Sport Individual
    mallisen bimmerin, koe ajossa jo huomasin että automaattiloota nyki.
    Noh sanoin asiasta myyjälle ja hän kiven kovaa väitti että mitään
    ongelmaa ei ole ja kävin hänen kanssaan viellä ajamassa pitkän lenkin,
    ei enää nykymistä. Hiukan mietitytti auto ostaa mutta ostin sen kuitenkin
    pois. Nyt kuitenkin olen yrittänyt pitkään googlailla ja löytää mistä tuo vika
    voisi johtua kun se kuitenkin hiukan ärsyttää ja olen huomannut että taitaapi
    olla ihan tyyppi vika? Voiko öljynvaihto auttaa tähän vai onko laatikko rikki?
    Pakko vaihdolla olen huomannut että kun lyö pökköä pesään 2->3 niin nykäisee mutta tämäkään ei ihan joka kerta tapahdu. Öljyt vaihtoon ja katsoo poistuuko ongelma vai vienkö auton suoraan puristamolle? :think
    +vikakoodit on luettu ja sanoivat että jotain yhteysongelmia on laatikossa? Voiko johtua siitä kun laturi petti ja antaisi sen takia tuollaista vikakoodia?
    Tässä on Saksalainen ZF jossa ei ole tyyppivikoja, eli ei nykimisongelmia eikä muutakaan.
    Vika löytyy varmasti moottoripuolelta(imuvuotoja?...joka puolestaan on tyyppivika).

    Comment

    • Storoo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 33
      • Vantaa

      #3
      Voisin viellä lisätä että auto on -01 vuos mallia ja vaihdettaessa D tai Pakille niin kuuluu todella ärsyttävää nirskuntaa + jos lähtee kiihdyttämään kovaa 1vaihteella niin kuuluu nirskuntaa, isommilla vaihteilla ei ole samaa ongelmaa...
      BMW e39 -01 525iA M-Sport Individual

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Missä vaiheessa nyki? Jos esim hidastettaessa vauhtia niin--> perä:think
        Nirskuntaa-> narinahelat:think
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Storoo
          Bimmer Rookie
          • Jul 2012
          • 33
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Arnolds View Post
          Missä vaiheessa nyki? Jos esim hidastettaessa vauhtia niin--> perä:think
          Nirskuntaa-> narinahelat:think
          Siis nykii kiihdyttäessa rauhallisesti/kovaa ja vaihtaessa 2->3 töksähtää välillä hiljentäessä vauhtia niin että vaihde tippuu 4->3 töksähtää

          Nirskunta tulee vain kun auto paikallaan ja vaihtaa P->D/paikki
          ja vaihtaessa edestakaisin D<->pakki ja kiihdyttäessa paikoiltaan
          muuten nirskuntaa ei tule.

          Töksähtää vaihtojen välillä ei tapahdu aina
          mutta kuitenkin päivittäin.
          Last edited by Storoo; 24-07-2012, 13:56.
          BMW e39 -01 525iA M-Sport Individual

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Storoo View Post
            Voisin viellä lisätä että auto on -01 vuos mallia ja vaihdettaessa D tai Pakille niin kuuluu todella ärsyttävää nirskuntaa + jos lähtee kiihdyttämään kovaa 1vaihteella niin kuuluu nirskuntaa, isommilla vaihteilla ei ole samaa ongelmaa...
            Siis...kuuluuko "nirskunta" silloin kun poljet jarrut kiinni, vedät vaihteen päälle ja annat auton käydä jarrua vasten?
            Eli kuuluuko ko.ääni oikeasti laatikosta, vai onko kyseessä kuiva "narinahela"(=myös tyyppivika)?
            Nämä kaikki nykimisongelmat ovat kuitenkin näissä 99.9%:sti imuvuotoja.

            Comment

            • Storoo
              Bimmer Rookie
              • Jul 2012
              • 33
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Siis...kuuluuko "nirskunta" silloin kun poljet jarrut kiinni, vedät vaihteen päälle ja annat auton käydä jarrua vasten?
              Eli kuuluuko ko.ääni oikeasti laatikosta, vai onko kyseessä kuiva "narinahela"(=myös tyyppivika)?
              Nämä kaikki nykimisongelmat ovat kuitenkin näissä 99.9%:sti imuvuotoja.
              Eli jos autopaikallaan ja jarrutan niin että ei liiku eteenpäin niin ei kuulu mitään ääntä, ja jos vain nostan jarrun niin että auto lähtee liikkeelle ei tule ääntä, mutta kun polkaisen kaasua niin silloin vähän nirskuu, auto paikallaan jarrupohjassa ja vaihdan D tai R vaihteen niin ikävästi nirisee/narisee mutta vain sen hetken että vaihde on silmässä, tätä ei tapahdu muilla vaihtella.
              Mikäs tämä narinahela on? Mitä pitää vaihtaa että ongelma poistoo, mitä kustantaa?

              Onko imuvuotoja kuinka helppo tarkistaa? Pitääkö viedä ammattilaiselle pajalle, miks ongelma ilmenee vain vaihtaessa 3vaihteelle?
              BMW e39 -01 525iA M-Sport Individual

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by Storoo View Post
                Eli jos autopaikallaan ja jarrutan niin että ei liiku eteenpäin niin ei kuulu mitään ääntä, ja jos vain nostan jarrun niin että auto lähtee liikkeelle ei tule ääntä, mutta kun polkaisen kaasua niin silloin vähän nirskuu, auto paikallaan jarrupohjassa ja vaihdan D tai R vaihteen niin ikävästi nirisee/narisee mutta vain sen hetken että vaihde on silmässä, tätä ei tapahdu muilla vaihtella.
                Mikäs tämä narinahela on? Mitä pitää vaihtaa että ongelma poistoo, mitä kustantaa?

                Onko imuvuotoja kuinka helppo tarkistaa? Pitääkö viedä ammattilaiselle pajalle, miks ongelma ilmenee vain vaihtaessa 3vaihteelle?
                Yksinkertaisin tapa testata tuleeko ääni narinahelasta: Mene auton taakse ja painele vuoronperään molemmista takalokasuojan kulmista koria. Jos takajousituksen suunnalta kuuluu ääni korin liikkeen mukaan, todennäköisin syyllinen on narinahela.

                Jotkin on 'uudelleenvoidelleet' heloja neularuiskun ja notkean öljyn avulla, mutta se apu on useinmiten lyhytaikainen. Helan vaihto on paras keino poistaa narina.

                P.S. Vähän vaikealukusta toi sun teksti
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • djs^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1177
                  • Mikkeli

                  #9
                  Omassakin kuuluu narina kun laittaa vaihteen päälle. Ja se kuuluu jarruista, kuten olettaenkin. Onko autossa minkäänlaista tutinaa tietyissä nopeuksissa(e39:in tyyppivika)?? Jos tutina löytyy niin antaisin äänen siinätapauksessa narinahelalle. Nykiminen voi tulla laatikostakin.
                  Tarkista laatikkojen öljyt, voi olla pieni ensiapu, mutta ei se mitään korjaa!
                  EX :
                  -E36 316
                  -E36 325
                  -E39 523
                  -E39 530dA M-Sportx2
                  -E60 525dA M-Sport x2
                  -E60 545i Matte white
                  -E53 x5
                  -E91 3xx

                  Comment

                  • Rise
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 213
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Nirskuntaa voi kuulua myös kardaanin ristikosta vaihdettaessa esim. P -> D tai R. Siitä jos olisi kyse, niin siihen kannattaa melkeenpä vaihtaa koko kardaani, mutta niitä saa purkuosina aika edukkaasti alle 200e. Parhaiten pystysit varmaan kattomaan aiheuttajaa kun ajais auton kalteville pukeille niin pääsis vilkasee sinne pohjan puolelle mistä kuuluu samalla kun vaihtelee.
                    Ex
                    F11 530d m-sport
                    E46 325i cabriolet m-sport
                    E39 540iA m-sport
                    E39 523iA
                    E46 316i

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1662
                      • Vähäkyrö

                      #11
                      Omassa laatikossa, tosin GM, auttoi nykäsevään vaihtoon öljynvaihto hiukan. Lopullinen helpotus tuli laatikon adaptaatiot nollaamalla.

                      Tuo, että kannattaako öljynvaihto on vähän kaks piippunen asia, riippuen ajetuista kilometreistä. Hyvässä lykyssä pääset laatikolla pidemmälle, jos et vaihda öljyjä ja ajelet nykivällä laatikolla, kunnes antautuu. Tuota adaptaation nollausta kannattaa koittaa ja ne imuvuodot tarkistaa.

                      Comment

                      • Tejuka
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 692
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by Samppae39 View Post
                        Omassa laatikossa, tosin GM, auttoi nykäsevään vaihtoon öljynvaihto hiukan. Lopullinen helpotus tuli laatikon adaptaatiot nollaamalla.

                        Tuo, että kannattaako öljynvaihto on vähän kaks piippunen asia, riippuen ajetuista kilometreistä. Hyvässä lykyssä pääset laatikolla pidemmälle, jos et vaihda öljyjä ja ajelet nykivällä laatikolla, kunnes antautuu. Tuota adaptaation nollausta kannattaa koittaa ja ne imuvuodot tarkistaa.
                        OT: missä vaihdatit öljyt ja paljon kustansi? Itellä 199tkm mittarissa ja öljyt ilmeisesti joskus vaihdettu, tai ainakin lisätty.. Nyt ois aikomus ne vaihdattaa!

                        Comment

                        • Parrumies
                          Newbiemmer
                          • Jan 2013
                          • 14
                          • Finland

                          #13
                          e39 530d -01 automaatti ihmetyttää...

                          lisätäänpäs vähän uutta probleemaa..

                          elikkäs kyseisen pirssin hommasin vähän aikaa sitten ja yksi asia alkoi laatikon toiminnassa askarruttaa. Eli kun autolla kiihdyttää esim 0-50km/h (niin että vaihtaa 2 vaihteelle) ja nostaa jalan kokonaan kaasulta, auto rullaa normaalisti sekunnin pari, ja sitten nytkäyttää tuntuvasti Ja jatkaa rullaamista.. tämä korostuu etenkin sportilla kiihdytettäissä. vaihtaa vielä manuaalilla kokeillessa kuitenkin ykkösen vielä nytkäyksen jälkeen.. tekee tätä vain 2 vaihteella ja loota pelaa muuten hienosti, eikä nytkäystä normaaliajussa juuri huomaa.

                          Ihmetyttää vain kyseinen käytös kun ei ole ennen mokomaa tullut vastaan enkä ole täältä foorumiltakaan vastaavaa vikaa/ominaisuutta löytänyt.

                          onko kellään kokemusta/tietoa mitähän siellä lootassa mahtaa tapahtua? :think öljyt vaihdettu n 50tkm sitten.
                          Last edited by Parrumies; 21-01-2013, 21:18. Reason: kirjoitushärö

                          Comment

                          • E.K.
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 494
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Parrumies View Post
                            lisätäänpäs vähän uutta probleemaa..

                            elikkäs kyseisen pirssin hommasin vähän aikaa sitten ja yksi asia alkoi laatikon toiminnassa askarruttaa. Eli kun autolla kiihdyttää esim 0-50km/h (niin että vaihtaa 2 vaihteelle) ja nostaa jalan kokonaan kaasulta, auto rullaa normaalisti sekunnin pari, ja sitten nytkäyttää tuntuvasti Ja jatkaa rullaamista.. tämä korostuu etenkin sportilla kiihdytettäissä. vaihtaa vielä manuaalilla kokeillessa kuitenkin ykkösen vielä nytkäyksen jälkeen.. tekee tätä vain 2 vaihteella ja loota pelaa muuten hienosti, eikä nytkäystä normaaliajussa juuri huomaa.

                            Ihmetyttää vain kyseinen käytös kun ei ole ennen mokomaa tullut vastaan enkä ole täältä foorumiltakaan vastaavaa vikaa/ominaisuutta löytänyt.

                            onko kellään kokemusta/tietoa mitähän siellä lootassa mahtaa tapahtua? :think öljyt vaihdettu n 50tkm sitten.
                            Oma tekee samaa. siis täyskaasulta kun nostaa jalan pois nopeasti.

                            Comment

                            • Parrumies
                              Newbiemmer
                              • Jan 2013
                              • 14
                              • Finland

                              #15
                              Oletko E.K saanut selville mistä lie johtuu?

                              Sitten taas kun kiihdytyksen jälkeen heti jarruttaa tai kaasulla vähän "saattelee" niin ei töksäytä.

                              Comment

                              Working...
                              X