Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i -99 vs. 520i -01, kumpi parempi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LazzeL
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 1
    • Oulu

    e39 523i -99 vs. 520i -01, kumpi parempi?

    Eli parin hairahduksen jälkeen halu on kova palata taas aina(?) luotettavaan bemuun. Ostoaikeet pyörii tällä hetkellä otsikon mukaisten mallien välillä, joten tähän kaipaisin vinkkejä henkilöiltä, jotka ovat mahdolllisesti omistaneet molemmat, tai edes toisen.

    Kokemuksia siis löytyy paljonkin myös tältä foorumilta molemmista autoista yksittäin, mutta näiden kahden vertailuun en suoraan oikeen infoa löytänyt.

    Tuossa -01 vuoden 520 mallissa siis on jo tuo hieman pirteämpi 125kw 2.2l kone ja -99 523 kulkee 2.5l 125kw koneella. Miten nämä loppupeleissä eroaa toisistaan? Onko kulutus samaa luokkaa ja mitenkäs muuten koneiden luotettavuus yms.?

    Ostopäätöstä pohitessa mietyttää lähinnä hinta, koska tuo 523 vaihtaisi omistajaa n. 2500e halvemmalla. Tällä on vielä kilometrejä mittarissa ~20tkm vähemmän kuin tuolla 520 bemulla.

    Yleensäkkään noissa ei erityisen paljon vikoja taida olla muutakuin alustan palikoissa, joskin nekin saa vaihdettua (suht) edullisesti kestävimpiin? Molemmat liikkuu automaattilaatikon avustuksella ja varustelutaso on aikalailla sama, joten onko mitään järkevää syytä kääntyä uudemman puoleen? Mitäs kaikkea muutoksia tuossa parissa vuodessa on ehtinyt tulla?

    Kiitos ja anteeksi jo etukäteen!

    Edit! Tiedän, että 525/528 tuo lisää tehoja pienellä rahalla yms. mutta vaihtoehdot ovat tällä hetkellä nuo kaksi mallia
    Last edited by LazzeL; 24-07-2012, 15:05. Reason: lisäystä..
  • Storoo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2012
    • 33
    • Vantaa

    #2


    tossa -01 näyttäis olevan muutama tyyppivika vähemmän
    mutta kokemusta mulla ei kyllä sori ole :( 525iA e39
    BMW e39 -01 525iA M-Sport Individual

    Comment

    • Timelord
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 504
      • Loimaa

      #3
      Kiitos ja anteeksi jo etukäteen!

      Ostopäätökseen ainakin itsellä vaikuttaisi enemmän autojen kunto ja varusteiden määrä kuin ikä/ moottori.

      Vrt. esm -01 peruskangasjakkaroilla, manuaali-ilmastoinnilla, -99 sporttijakkarat, automaatti-ilmastointi. Olettaen että autot teknisesti samassa kuosissa...
      W201 2,5D
      W123 280ce
      E21 316
      ex-E60 530ia
      ex-E53 4,4i
      ex-E39 523i
      ex-E34 520ia
      ex-E21 318i

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        #4
        Ajanut en ole kumpaakaan, mutta uskon että vaikka nimellisteho sama niin tuo 523 liikkuu rivakammin. Ainakin TM:ssä kun oli aikanaan 520iA (2,2l) Touringin koeajo niin siinä haukuttiin laiskaksi ja reilusti kuluttavaksi.

        Ja samaa mieltä että kokonaisuus ratkaisee.
        Last edited by sonikk; 25-07-2012, 20:48.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Käy ehdottomasti koeajamassa molemmat, ja jos -01 vuoden 520iA tuntuu selvästi paremmalta osta se. Muussa tapauksessa valitse edullisempi 523iA. Mutta sekin vain jos varusteet toimii, jäähdytysnesteet ei vuoda, sisusta ja ulkokuori on siisti ja automaatti toimii moitteetta.

          Nimittäin sillä 2500 eurolla laittaa jo jotain pientä jos (=kun) niitä eteen tulee. Mainitsemallasi ajomääräerolla (20000km) ei liene mitään merkitystä jos autoilla on ajettu se liki 200000km tai enempi.

          Veikkaan että 523i kuluttaa hiukan vähemmän kuin 520i, varsinkin automaattina.
          Last edited by Havis; 25-07-2012, 21:50.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Mitä itsellä on kokemusta noista moottoreista, niin 523i:n kone on käyttöominaisuuksiltaan parempi. Automaattivaihteisto pienentää toki eroja. 520i:ssä voi olla sitä M54:n tyypillistä öljynsyöntiongelmaa. Kunto-Hinta-Varustelu-Kilometrit tuossa ratkaisee. Molemmissa voi hyvinkin esiintyä Luukkujen saumoissa ruostetta, jos jommassa kummassa ei ole, ota se.

            Comment

            • öpel
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 253
              • ??????

              #7
              Kun olin itse ostamassa viime syksynä E39 Bemuani, niin katselin myöskin kahden välillä, oli vm 2000 520i M54 koneella ja sitten tämä vanhempi vm.1999 523i M52TU moottorilla. Molemmat manuaalina. Signatuurista näkyy kumman valitsin.

              Paperilla väittävät koneita saman tehoisiksi, mutta kyllähän sen huomaa kuin 523:n isompi pata vääntää paljon paremmin. Ei tuosta uudemmasta 520:stä hirveen paha maku jäänyt, kyllä sillä hyvin liikenteessä pärjää, mutta jos pitäisi moottorin perusteella valita, niin ilman muuta 523. Siinä on hyvin voima ja kulutus tasapainossa. Loisto kone. Luotettavuudesta en osaa sanoa muuta kuin että omassani ei ole vielä mitään vikaa ollut. Kävin kesällä Saksassa lomareissulla ja kivasti keräsi 523i 250 km/h mittariin, todellinen nopeus oli varmaan 230-240 välillä.

              Mutta takaisin asiaan, eli ilman muuta suosittelen ostamaan auton joka paremmassa kunnossa. Niin minäkin tein. Tässä tapauksessa maksoin vanhemmasta autosta ennemmän kuin uudemmasta, mutta olikin selvästi vähempi ajettu ja paremmassa kunnossa tekniikaltaa ja koriltaan. Kokemus on opettanut, että ruostevikojen korjaaminen on haastavaa ja kallista touhua. Ja usein hyvin lyhytaikainen apu kun sieltä se kuitenkin puskee läpi. Kyllä sen näkee onko auto ollut hyvällä pidolla vai ei. Tukivarsia ja tekniikkaa on kuitenkin helppo ja suht halpa uusia, mutta jos on kukkaa kori täynnä, niin kalliiksi tulee. Karvalakkivarusteiden kanssa oppii elämään, kunhan on vakkari ja ilmastointi. Bemussani ei ole nahkoja, eikä automaatti ilmastointia, mutta ei ole pahemmin ruostettakaan. Bemun "manuaali" ilmastointi on kuitenin puoliautomaattinen ja paljon parempi, kuin täysin manuaalinen.

              Tietenkin jos tiedät haluavasi ehdottomasti paremman moottorin tai tietyt varusteet, niin sitten valinta oman maun mukaan. Auton oston ei tarvitse olla perusteltu järjellä
              BMW 523i E39 MY1999

              Comment

              • kyf
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 206
                • Kangasala

                #8
                Itsellä sama 523 ia.




                Originally posted by öpel View Post
                Kun olin itse ostamassa viime syksynä E39 Bemuani, niin katselin myöskin kahden välillä, oli vm 2000 520i M54 koneella ja sitten tämä vanhempi vm.1999 523i M52TU moottorilla. Molemmat manuaalina. Signatuurista näkyy kumman valitsin.

                Paperilla väittävät koneita saman tehoisiksi, mutta kyllähän sen huomaa kuin 523:n isompi pata vääntää paljon paremmin. Ei tuosta uudemmasta 520:stä hirveen paha maku jäänyt, kyllä sillä hyvin liikenteessä pärjää, mutta jos pitäisi moottorin perusteella valita, niin ilman muuta 523. Siinä on hyvin voima ja kulutus tasapainossa. Loisto kone. Luotettavuudesta en osaa sanoa muuta kuin että omassani ei ole vielä mitään vikaa ollut. Kävin kesällä Saksassa lomareissulla ja kivasti keräsi 523i 250 km/h mittariin, todellinen nopeus oli varmaan 230-240 välillä.

                Mutta takaisin asiaan, eli ilman muuta suosittelen ostamaan auton joka paremmassa kunnossa. Niin minäkin tein. Tässä tapauksessa maksoin vanhemmasta autosta ennemmän kuin uudemmasta, mutta olikin selvästi vähempi ajettu ja paremmassa kunnossa tekniikaltaa ja koriltaan. Kokemus on opettanut, että ruostevikojen korjaaminen on haastavaa ja kallista touhua. Ja usein hyvin lyhytaikainen apu kun sieltä se kuitenkin puskee läpi. Kyllä sen näkee onko auto ollut hyvällä pidolla vai ei. Tukivarsia ja tekniikkaa on kuitenkin helppo ja suht halpa uusia, mutta jos on kukkaa kori täynnä, niin kalliiksi tulee. Karvalakkivarusteiden kanssa oppii elämään, kunhan on vakkari ja ilmastointi. Bemussani ei ole nahkoja, eikä automaatti ilmastointia, mutta ei ole pahemmin ruostettakaan. Bemun "manuaali" ilmastointi on kuitenin puoliautomaattinen ja paljon parempi, kuin täysin manuaalinen.

                Tietenkin jos tiedät haluavasi ehdottomasti paremman moottorin tai tietyt varusteet, niin sitten valinta oman maun mukaan. Auton oston ei tarvitse olla perusteltu järjellä

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by LazzeL View Post
                  Mitäs kaikkea muutoksia tuossa parissa vuodessa on ehtinyt tulla?
                  Etupuskuri hiukan erimallinen, valot erilaiset, munuaiset hieman leveämmät, kaasuvaijeri korvattu sähköjohdolla, sivulistat korinväriset, yms pientä.

                  Vaihteisto sama, moottorikin kutakuinkin vaikka tyyppimerkintä eri.

                  Tämä oletaen että 523 on todellakin -99, eikä esim. 7/98 valmistettu ja myöhemmin käyttöönotettu.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by LazzeL View Post
                    Tuossa -01 vuoden 520 mallissa siis on jo tuo hieman pirteämpi 125kw 2.2l kone ja -99 523 kulkee 2.5l 125kw koneella. Miten nämä loppupeleissä eroaa toisistaan? Onko kulutus samaa luokkaa ja mitenkäs muuten koneiden luotettavuus yms.?

                    Mitäs kaikkea muutoksia tuossa parissa vuodessa on ehtinyt tulla?
                    Tuo 99-mallisen 523i:n ilmoitettu 125kw teho perustuu vuonna-1995 annettuun m52 moottorin tehospeksiin, ei todellisuuteen.
                    Moottori muuttui kuitenkin läpikotaisin 9/98, jolloin moottorin mallimerkintä pidettiin kuitenkin samana, eli M52, mutta tyypiksi tuli TU, eli M52TU.
                    Tämä on käytännössä kuitenkin täysin sama moottori kuin M54 moottorit, poislukien jotkin pikkunyanssit.
                    Eli tuon 99-mallisen 2.5 litraisen M52TU moottorisen 523i:n ilmoitettu 125kw teholukema on -95 vuodelta ja käytännössä eri moottorista peräisin oleva "paperilukema" ja käytännössä puhtia löytyy tätä enemmän.
                    Taasen tuo 2.2 litraisen -01 M54 520i pitänee hyvinkin paikkansa joten jo perstuntumalta tuo -99 523i on kyllä selvästi puhdikkaampi.
                    Polttoaineen kulutuksissa ei ole käytännön eroja.
                    Eli, 9/98 uudemmat ja vanhemmat ovat käytännössä täysin eri autoja, mutta tuo -01 facelift toi -99:iin verrattuna käytännössä vain uusia mallimerkintöjä ja pintameikkiä.

                    Comment

                    • tecro
                      BTCF Member
                      • Dec 2009
                      • 185
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Etupuskuri hiukan erimallinen, valot erilaiset, munuaiset hieman leveämmät, kaasuvaijeri korvattu sähköjohdolla, sivulistat korinväriset, yms pientä.

                      Vaihteisto sama, moottorikin kutakuinkin vaikka tyyppimerkintä eri.

                      Tämä oletaen että 523 on todellakin -99, eikä esim. 7/98 valmistettu ja myöhemmin käyttöönotettu.
                      Ei kyllä 99 ole vielä facelift muuten kuin tekniikaltaan..
                      Eikös nuo ulkonäkö jutut oo vasta 2000 luvulla..
                      Last edited by tecro; 28-07-2012, 08:46.
                      Gelbe Blinker, H7-Licht und 17" Reifen YEAH!

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by tecro View Post
                        Ei kyllä 99 ole vielä facelift muuten kuin tekniikaltaan..
                        Eikäs nuo ulkonäkö jutut oo vastaa 2000 luvulla..
                        Facelift tuli 9/00, onko joku muuta väittänyt?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Facelift tuli 9/00, onko joku muuta väittänyt?
                          Tarkasti ottaen Facelift tuli -01 malleihin...9/00, kun bemarilla mallisarjat muuttuu.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎