Kyllä laadullisesti joka kantilta bose ja harman veivaa parhaat vehkeet.
Ei -30 luvulla paljonj firmaa tarvinnu.. kansallissosialistit palkkasivat professori bosen hommiin että parasta laatua saadaan ja homma alkoi kehittyy.. Bose ja himmler tilasivat kasan kanteleitakin suomesta koska saundi miellytti herras miehiä kovasti.. Bose itse kävi suomessa ja äänitti karjalassa suomalaista kansanmusiikkia paljon. -64 on sitten "nyky bose" laitettu pystyyn ja vuosien opit hyödennetty, että laadukas firma saadaan heti oikealle tasolle..
Auttaa kummasti ku 50v reenaa ja tutkii, sit firmaa pystyyn ja kaiuttimet bemariin ni johan toimii!!! Bose on edellä kävijä akustiikassa ja sille ei voi mitään halusi tai ei..
Amar Bose on amerikkalainen ukko, joka 10 vuotiaana jeesasi natseja? Jep. Himmer hommasi kanteleet ss joukoille muista syistä, eikä siellä amerikkalaisia kaiutin valmistajia näkynyt.
Nyt haiskahtaa siltä, että olis kannattanu pysyä Corollassa ja kahessa huippukaiuttimessa. Pitäsköhän munki ky vaihtaa nokia boseen ja laittaa 5" subi ja 8" diskantit ja kirkkourkujen kaiuttimet takaluukun kanteen festareita varten, niin vois kuunnella huippulaadulla äänitettyjä kansantanhuja vuodelta 64 ennen sotia
Bosen juuret on vähän syvemmellä kun amar bosessa.. Amar Bose aloitti pariisissa auton alustoja ja sitten siirtyi myös kaijuttimiin.. Vanhempi professori bose oli berliinissä akustisen instituutin johtaja.. Sodan jälkeen olikin natsit huonossa valossa ja Bose ei halua varmaan historiaan nykyään mainostaa ja netistä huono moista tutkia.. Jenkithän tunnetusti varasti paljon teknologiaa jota myöhemmin mainostettiin amerikkalaisena keksintönä.. Sattumalta kummallakin vai Bose sukunimi?? Niinhän "jenkkien" kuuraketissakin oli 4 v2 ohjuksen moottoria ja valmistajana BMW.. Professori Bose taisi jo vetää pitkää unta vuonna 64..
että semmosta.. Netistä nyt muutenkin vaikeaa totuuttaa löytää moneen asiaan kun halutaan salailla ja valehdella että vanhaan kirjastoon vaan jos asia kiinnostaa.. Itse en usko että kaksi bosea peräkkäin tekee huippu akustiikkaa liittymättä toisiinsa... Wikipedian tekstit ei mene yhteen ja selvästi monia asioita peitellään ja salaillaan. Mutta jokainen päätelköön itse..
Harmanit on joo aikas harvinaista herkkuu mun mielestä bemuissa.
Jos kirkossa ois automaatti ja mustat nahat, sekä yli 200 huiput ni joo voisin muuttaa.. Akustiikka ainakin toimisi varmasti.
Mut älkää nyt ihmiset kopioiko 5min wikipedia tutkimuksia tänne, kun sieltä on vaikeaa löytää muuta kuin eriäviä mielipiteitä ja amerikkalaisia faktoja. (suomeksi fiktiota) Historiaa ja teknologiaa, varsinkin kaikkia moottori härveleitä itse innostunut jo lapsena tutkimaan. Tulihan sitä sit innostuttuu akustiikasta ja tulihan tosta bosestakin muutamasta kirjasta luettuu ja vähän sai matskua, et pysty havainnollistaa miten brändi kehittyi. Mutta eipä kukaan oo tainnu olla bosella töissä sodan aikaan eikä -60 luvulla että jokaista tosiseikkaa turha alkaa miettii ja vääntää.
Turhaa tämmösistä asioista on alkaa kinaamaan kun tosiaan makuasioita ja mielipiteitä. Eihän Lada mieskään vaihda mersuun ja päinvastoin.
Kerroinpa vaan mitä tietoa itse vuosien varrella kertynyt bosesta ja akustiikasta harrastajana ja tuttujen ammattilaisten kautta. Muut merkithän on paljon oppinut ja kopioinut boselta ja laatu erot huippu merkeissä olemattomat ollut jo vuosia.. Nyky audioo vaan saa kiittää bosesta kuunteli mitä skobeja vaan ja niinhän se kehitys kaikessa menee, kopioidaan ja jopa parannellaan muiden hyväksi havaittua tuotetta. Et ei tarvitse hernettä kenenkään imasta..
Ja myönnän et vähän oli kärkäs mun nokia kyykytys, mut se on mun mielipide pitkä aikaisena hifi harrastelijana ja varmaan pärjää niillä nokioilla jos ei tämmönen audio fiilistelijä ja harrastelija ole. Kääntö puoli on se, et älkää myös ylistäkö "paskoja" jos ette ole "parhaita" kuunnellu ja tutustunut aiheeseen kunnolla.
Ja laittakaa jokainen just semmonen audio joka omaa korvaa miellyttää, niin se pitää aina autossa olla. Itsekkin pitää kovia kompromisseja tehdä tai muuten palaa älyttömät 10.000e hetkessä eikä pääse kun alkuun.. Taidanpa itsekkin etsiä jonkun keskitason hyvän hinta laatu sarjan ja koittaa miten pärjäilee sillä kun koti studiolle auto ei kuitenkaan ikinä tule pärjäämään.
Mutta eiköhän tää nyt jo riitä.. Siitä varmaan päästää kompromissiin, että Bemari on mainio vehje ajella kesä päivänä, ottaa rennosti ja tyyttäillä vaikka neitosille! Hyvät viikonloput kaikille!
Ääni ei sitten välttämättä parane jos laitat etuovissa erillissarjan 5,25" elementin Nokian elementin tilalle sinne ovessa olevaan muovipurkkiin. Tuo Nokia kun on optimoitu tuohon pikkukoteloon ja muilla elementeillä lopputulos on vähemmän bassoa ja kumiseva korostuma alemmalla keskialueella.
Tämä ei ole mikään Nokian ylistys vaan kokemuspohjainen havainto. Kannattaa siis jo valmiiksi miettiä joku muu systeemi joissa muovikotelo poistetaan, joko 5,25" elementti kiinni ovipahviin (luultavasti rämisee) tai MDF-sovitinlevy ja 6,5" elementti muovikotelon paikalle. Tähän tyyliin: http://i10.photobucket.com/albums/a1...dio-MK3002.jpg
Hyvältä naytti kyllä tuossa kuvassa.. Joo tommosta 6,5" sovitin levyllä oon ajatellu ja sit kunnon diskantit eteen, sekä miettii jos hyödyntäis sen orkkis subbari tilan ja laittais sinne esim 8" tai 10" subin jos mahtuis..? Koira kuitenkin matkustelee touringin kontissa ja ei viittis toisen koppiin änkee kauheeta subbi boxia.. Auto on kuitenkin niin tuore, että nyt kuunneellaan aluksi ilolla kutosen murinaa ja aikaa on suunnitella hyvä ratkaisu soitto peleille..
.... Nyky audioo vaan saa kiittää bosesta kuunteli mitä skobeja vaan ja niinhän se kehitys kaikessa menee, kopioidaan ja jopa parannellaan muiden hyväksi havaittua tuotetta. Et ei tarvitse hernettä kenenkään imasta..
Jos Bose keksi 50-luvulla hyödyntää äänentoistossa ympäröivän tilan heijastuksia, niin se ei todellakaan tarkoita sitä että Bose olisi koskaan ollut mikään innovaattori audiopuolella...aidosta Hifistä nyt puhumattakaan.
Bosella toki itsellään näin voidaan nähdä, mutta sitten pitäisi esittää hieman virstanpylväitä Bosen kehittämistä innovaatioista jotka tänä päivänä vaikuttaisivat äänentoston maailmassa?
Eli jos tällaiseen oikeasti uskoo on kyse pelkästä sokeasta itsepetoksellisesta merkki/brändiuskovaisuudesta.
....niin ja autossa ja auton äänentoistossa ei muuten koskaan voida oikeasti puhua aidosta Hifistä.
Aito Hifi ja henkilöauto ovat absoluuttisesti mahdoton yhtälö.
Tuo on täydellisesti totta, että auto ei ole todellakaan paras paikka sujuvaan akustiikkaan.. Kaikki suhteellisen kovapintaiset materiaalit ovat; lasit, paneelit jne jne, poislukien penkit, lattiamatto ja useimmiten katto. Kun muotoja on auto täynnä mistä ääni kimpoilee ja tilakin on todella pieni, sekä tietysti kaiuttimien sijoittelu on parhaimmiillaankin kompromissi. Kokonaisuutena auto värisee väkisinkin ja ajaessa tulee tietysti ajo ääniä ja vaikka mitä..
Itse arvostan Bosen kehitystyötä vaikka tuo ehkä osittain vanhaa onkin.
Tässähän ois sit virstanpylväitä;
Direct/ Reflecting® Speaker Technology
From the power of a symphony to the intimacy of an acoustic guitar, the experience of a live perform...
Acoustimass® Technology
An industry-wide objective of the early 1980's was the goal of delivering big sound from small speak...
Acoustic Waveguide Technology
Thirty years ago, filling a room with sound meant filling it with equipment.
It was an al...
ADAPTiQ™ Audio Calibration System
Customers buy systems based on specifications or how they hear them in a showroom. Their expectation...
Acoustic Noise Cancelling™ Headphone Technology
The Initial Problem: Aircraft Noise
It all began on a 1978 flight to Europe. Dr. Am...
Surround sound without room invasion.
Bose™ today offers a system that delivers most of the performance of premium 5-speaker systems for m...
The Bose™ Suspension System
Resolving the conflict between comfort & control
Tossa alkuun muutama tunnettu innovaatio.
Ja varmaan lähes kaikki käytössä tänäkin päivänä.
Bosessahan huonoin puoli on korkea hinta.
Monet perfektionisti hifistit kyllä haukkuukin bosea. Esim vuonna -78 stereophile lehti haukkui ettei bosen 901 ole edes oikea hifi ääni, mutta myönsi, että 901 tuottama ääni on maailman realistisin.. Tuo lausunto aikas mukavasti kumoaa itsensä.. Hyvä esimerkki siitä, että makunsa kullakin
2000 luvulla on esim. harman (JBL) joutunut maksamaan korvauksia käytettyään luvattomasti bosen patentteja. Tuskinpa bosella patentteja ilman innovaatioita olisi.
Tuo on täydellisesti totta, että auto ei ole todellakaan paras paikka sujuvaan akustiikkaan.. Kaikki suhteellisen kovapintaiset materiaalit ovat; lasit, paneelit jne jne, poislukien penkit, lattiamatto ja useimmiten katto. Kun muotoja on auto täynnä mistä ääni kimpoilee ja tilakin on todella pieni, sekä tietysti kaiuttimien sijoittelu on parhaimmiillaankin kompromissi. Kokonaisuutena auto värisee väkisinkin ja ajaessa tulee tietysti ajo ääniä ja vaikka mitä..
Itse arvostan Bosen kehitystyötä vaikka tuo ehkä osittain vanhaa onkin.
Tässähän ois sit virstanpylväitä;
Direct/ Reflecting® Speaker Technology
From the power of a symphony to the intimacy of an acoustic guitar, the experience of a live perform...
Acoustimass® Technology
An industry-wide objective of the early 1980's was the goal of delivering big sound from small speak...
Acoustic Waveguide Technology
Thirty years ago, filling a room with sound meant filling it with equipment.
It was an al...
ADAPTiQ™ Audio Calibration System
Customers buy systems based on specifications or how they hear them in a showroom. Their expectation...
Acoustic Noise Cancelling™ Headphone Technology
The Initial Problem: Aircraft Noise
It all began on a 1978 flight to Europe. Dr. Am...
Surround sound without room invasion.
Bose™ today offers a system that delivers most of the performance of premium 5-speaker systems for m...
The Bose™ Suspension System
Resolving the conflict between comfort & control
Tossa alkuun muutama tunnettu innovaatio.
Ja varmaan lähes kaikki käytössä tänäkin päivänä.
Bosessahan huonoin puoli on korkea hinta.
Monet perfektionisti hifistit kyllä haukkuukin bosea. Esim vuonna -78 stereophile lehti haukkui ettei bosen 901 ole edes oikea hifi ääni, mutta myönsi, että 901 tuottama ääni on maailman realistisin.. Tuo lausunto aikas mukavasti kumoaa itsensä.. Hyvä esimerkki siitä, että makunsa kullakin
2000 luvulla on esim. harman (JBL) joutunut maksamaan korvauksia käytettyään luvattomasti bosen patentteja. Tuskinpa bosella patentteja ilman innovaatioita olisi.
Näitä "innovaatio" listoja löytyy kaikilta valmistajilta jotka audiota valmistavat pilvin pimein ja jokainen väittää keksineensä pyörän uudelleen.
mm.Philipsiltä taitaa löytyä kymmen....tai satakertainen määrä innovaatioita suhteessa boseen, joten ne eivät todellakaan kerro valmistajan varsinaisesta Hifi-uskottavuudesta yhtään mitään.
Jos nyt kuitenkin puhutaan bosesta autoissa, niin eipä ne Audin bosejärjestelmät ole kyllä missään testissä koskaan loistaneet vastaaviin BMW:n "Nokialaisiin"...muuta kuin toki kuluttajien romanttisissa mielikuvissa.
Hifistä on kuitenkin ihan turha puhua silloin kun kuuntelutilana on henkilöauto, oli laitteet ihan mitkä tahansa.
Ok, me toki saadaan eri taajuusalueita korostettua/voimistettua vaihtamalla laitteet tehokkaimpiin, mutta Hifin varsinaisessa merkityksessä (high fidelity/korkea=maksimaalinen todenmukaisuus), autohifi on illuusio.
Hifi=tarkoitus on toistaa tallennettu materiaali muokkaamattomana ja mahdollisimman alkuperäisen kaltaisena, ei suinkaan oikeasti tarkoita sitä että volyymiä lisäämällä ja lähdettä muokkaamalla oltaisiin lähempänä Hifiä, vaan nimenomaan päin vastoin.
On kuitenkin totuus että näillä autovalmistajien/audioinsinöörien juuri ko.autoon suunnittelemilla "hifisarjan" orggislaitteilla ollaan kuitenkin kovin helposti lähempänä aitoa Hifiä, kuin asentelemalla vain "katu-uskottavia" kovaa ja epäluonnollisesti soivia "tuning" järjestelmiä.
En väitä etteikö lähemmäksi aitoa Hifiä voida päästä kotikonsteinkin, mutta se ei todellakaan tapahdu ilman todellista tietoa/taitoa.
Minkään valmistajan merkki elementissä ei todellakaan ole sinällään tae yhtään mistään, koska itse auto on tässä kohtaa myös yksi värähtelevä elementti.
Toisaalta, koko hommahan menee heti uusiksi siinä tapauksessa jos autossa istuu joku...tai kaksi...tai kolme, jne.
Se kuinka monen suunnanmuutoksen ääniaalto joutuu kokemaan ennen kuin se saavuttaa korvamme, takaa sen että Hifi tarkoittaa autoissa vain markkinointikikkaa ihmisille jotka oikeasti eivät edes tiedä mitä hifi oikeasti ja livenä tarkoittaa.
Heille kuitenkin tehon lisääminen yli ajomelun on sitä "Hifiä", ei suinkaan äärimmäinen pikkutarkka luonnonmukaisuus joka silmät kiinni laitettaessa luo täydellisen kuvallisen illuusion itse musiikin esitystapahtumasta.
Heh.. Eipä tässä ole enää muuta sanottavaa, kun täällä olis sitten tommonen huippu professional nokia setti tarjolla. Jos joku haluais vaihtaa johokin "halpis paska" kaiutin settiin esim. bose tai joku muu käy, niin nyt onnistuis ilman välirahaa kesän kunniaksi!!
Heh.. Eipä tässä ole enää muuta sanottavaa, kun täällä olis sitten tommonen huippu professional nokia setti tarjolla. Jos joku haluais vaihtaa johokin "halpis paska" kaiutin settiin esim. bose tai joku muu käy, niin nyt onnistuis ilman välirahaa kesän kunniaksi!!
Tästä ei kai ole vielä ollut puhetta: mikä audiopaketti sinulla tuossa on? Vakio, hifi, dsp vai m/individual? Kaikissa on eroja elementeissä, vahvistimissa ja myös elementtien sijoittelussa. Ei niistä mikään tietenkään huippuhyvin soi, mutta ero kuitenkin tuon ekan ja viimeisen välillä on suuri. Autossa voi olla professional radio ja silti vain tuo huonoin audiopaketti.
Comment