Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530 sammuu ajosta - ilmaa pa-letkussa - tankkipumppu vaihdettu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kallelam
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 6

    e39 530 sammuu ajosta - ilmaa pa-letkussa - tankkipumppu vaihdettu

    moi,

    eli olen lueskellut foorumia ja ei oikein löytynyt vastausta niin ajattelin avata uuden threadin.

    eli jos tankki vajenee alle 1/4 osan niin auto sammuilee.
    jos löpöä on yli tuon 1/4 osan niin ongelmia ei ole.
    => tankkipumpun ongelma? no se on vaihdettu ja saa virtaa koska pitää ääntä virtojen päällä ollessa (eli rele lienee kunnossa?).

    ennen käynnistystä;
    Suodattimen jälkeinen kirkas letku on tyhjä.
    Kun pitää virtoja päällä muttei starttaa, niin putki alkaa pikkuhiljaa täyttymään kuplien pikkuhiljaa vähetessä.
    Samaan aikaan kuuluu tankin suunnasta "kurlutusta" - eli lienee nuo ilmat ajetaan sinne?

    Jos odottaa hetken virrat päällä -ilmat vähenee putkesta - niin auto käynnistyy.
    Putkessa saattaa pyöriä koko ajan ilmaa uton ollessa käynnissä mutta joskus taas saattaa olla ilmaton.

    kun auton sammuttaa niin hetken kuluttua putkessa oleva löpö häviää ja siis jäljelle jää vain ilmat. ikäänkuin paineet laskeutuu ja sitten löysää löpöt pois.

    eli mikä neuvoksi?
    -Kokemus on kouluksi kallis, mutta hölmöt ei muualla opi-
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2966
    • Uusikaupunni

    #2
    Toimiiko auton pohjassa, kuskin alla oleva siirtopumppu?
    Jos on testeri käytössä niin tarkistaa rail paineet virrat päällä auto sammuksissa. 2-4 bar muistaakseni pitäis olla.
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • kallelam
      Newbiemmer
      • Sep 2004
      • 6

      #3
      Originally posted by intfreak View Post
      Toimiiko auton pohjassa, kuskin alla oleva siirtopumppu?
      Jos on testeri käytössä niin tarkistaa rail paineet virrat päällä auto sammuksissa. 2-4 bar muistaakseni pitäis olla.
      toimii.
      sekin on vaihdettu. ihan orkkispumppuun vielä.
      -Kokemus on kouluksi kallis, mutta hölmöt ei muualla opi-

      Comment

      • kallelam
        Newbiemmer
        • Sep 2004
        • 6

        #4
        kysymyksiä

        Originally posted by kallelam View Post
        toimii.
        sekin on vaihdettu. ihan orkkispumppuun vielä.
        Tietääkö kukaan mikä on noiden venttiilien tarkoitus?
        Ettei paine karkaa väärään paikkaan?
        osat 8 ja 11 siis.



        voisiko ongelma johtua noista?
        näyttäisi siltä että kun auton sammuttaa niin alhaalta päin alkaa (11 venttiilin kautta) tulemaan ilmaa ja hetken kuluttua paine puskee löpöt tankkiin paluuletkun kautta.

        ja onko niin että pa imetään oikealta puolen ja paluu on myös sinne?
        ja tankkipumppu vain pumppaa vasemmalta oikealle?

        testasin muuten että auto toimii ilman tankkipumppuakin kunhan löpöä on tankissa tarpeeksi
        -Kokemus on kouluksi kallis, mutta hölmöt ei muualla opi-

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Jos PA-letkussa näkyy nytkin ilmaa, kun tankissa on reilusti löpöä, niin eiköhän se hörsi ilmaa jostain letkusta tai liitoksesta jostain muulta kuin tankista.

          Osassa nr. 11 on paineregulaattori, joka säätelee siirtopainetta, regun kautta yhteys paluulinjaan.

          Osa nr. 8 on venttiili, joka ohjaa rail-pumpun paluuvirtauksen lämpötilan mukaan suoraan paluulinjaan tai PA-jäähdyttimen kautta.

          Paluulinja on yhteydessä PA-syöttöön jo heti siirtopumpun takapuolella, jossa haaroituskappaleen kautta osa paluuvirtauksesta ohjautuu kuristimen kautta suoraan siirtopumpun syöttöpuolelle. Pääosa paluuvirtauksesta menee tankin vas. puolen lappoputken kautta ja siitä oikealle.

          Koko hommasta saa paremman käsityksen, kun käy TIS:stä kurkkaamassa PA-syötön kaaviokuvat.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • juoko
            Newbiemmer
            • Apr 2012
            • 10
            • Kiiminki

            #6
            Täälläkin vajaalla tankilla sammuu (E39).
            Tankin pumppu juuri vaihdettu ja liittimestä mitattu 12V.
            Viimeksi sammuessa, salavalikko näytti tankin vasen puoli 8 litraa ja oikea 11.
            Konehuoneen kirkkaassa letkussa ilmaa reilusti. Pumput surisee sen minuutin virran päällelaiton jälkeen ja konehuoneen letkuista kuuluu suhinaa.
            Kun lisää 10 litraa polttoainetta, letku täyttyy polttoaineella ja lähtee käyntiin.
            Onko nyt tuomio se penkin alla oleva siirtopumppu?
            Onko se kotikonstein vaihdettavissa, mitä on purettava että saa näkyviin?

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by juoko View Post
              Täälläkin vajaalla tankilla sammuu (E39).
              Tankin pumppu juuri vaihdettu ja liittimestä mitattu 12V.
              Viimeksi sammuessa, salavalikko näytti tankin vasen puoli 8 litraa ja oikea 11.
              Konehuoneen kirkkaassa letkussa ilmaa reilusti. Pumput surisee sen minuutin virran päällelaiton jälkeen ja konehuoneen letkuista kuuluu suhinaa.
              Kun lisää 10 litraa polttoainetta, letku täyttyy polttoaineella ja lähtee käyntiin.
              Onko nyt tuomio se penkin alla oleva siirtopumppu?
              Onko se kotikonstein vaihdettavissa, mitä on purettava että saa näkyviin?
              Ei lähde pelaamaan poltoaineen lisäyksellä jos siirtopumppu loppu.

              Vasen puoli pitäisi näyttää nollaa, eli oikea puoli pitäisi alkaa vähetä vasta kun vasen on tyhjä. Olisko anturikin oikealla sökö, jospa se olikin tyhjä ja hori ilmaa, eikä 11 litraa?
              Tankkipumppu tai se vasemman puolen imuputki...tankkipumpun mukana tulee se polttoaineanturikin.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Night-Wind
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 1534
                • 02

                #8
                Originally posted by juoko View Post
                Täälläkin vajaalla tankilla sammuu (E39).
                Tankin pumppu juuri vaihdettu ja liittimestä mitattu 12V.
                Viimeksi sammuessa, salavalikko näytti tankin vasen puoli 8 litraa ja oikea 11.
                Konehuoneen kirkkaassa letkussa ilmaa reilusti. Pumput surisee sen minuutin virran päällelaiton jälkeen ja konehuoneen letkuista kuuluu suhinaa.
                Kun lisää 10 litraa polttoainetta, letku täyttyy polttoaineella ja lähtee käyntiin.
                Onko nyt tuomio se penkin alla oleva siirtopumppu?
                Onko se kotikonstein vaihdettavissa, mitä on purettava että saa näkyviin?
                Omassa oli joskus sama vika. Moottori sammui yhtäkkiä jos tankissa oli tavaraa 15L tai alle. Vika häipyi kun vaihdettiin kuskin alla oleva siirtopumppu. Tästä jo melkein vuosi aikaa ja jälkeenpäin ajettu monta kertaa liiankin tyhjällä tankilla, mutta koneen sammahtamista ei ole enää esiintynyt.
                ex: BMW E38 735iA -97
                ex: MB W211 E200CDI -03
                ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                ex: BMW E39 528iA -96
                ex: MB W126 300SE -89
                ex: BMW E34 525iAT -95
                ex: BMW E36 316iA -91

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Lainataan tätä.

                  Potilaana tuttavan facelift e39 530dA.

                  Kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kaasun painallus sammutti tai aiheittu aaltoilevan kierrosten nousun, auto liikkui hädin tuskin omin voimin.

                  Siirtopumpun ääni hyvin voimakas ja diagnostiikan kautta siirtopaine ~2bar ja kaasua painettaessa tippui ~1bar. DMEssä vikakoodu Pre-Supply pressure monitor, eikä mitään muita. Railipaine muistikuvan varassa ~800.

                  Vaihdettu uusi siirtopumppu, nyt ottaa kierroksia, mutta täysin suorituskyvytön, menee juuri ja juuri ylämäkeen kaasu pohjassa.

                  Siirtopaine nyt mitattuna mittarilla ~2bar stabiili, ei juuri reagoi kierroksiin, diagnostiikan kautta ei vielä ole keretty katsomaan arvoja.

                  Miten jatkan vianhakua?

                  EDIT: suutin korjausten ääripäät ~-1 ja +4 eli ainakin 1 suutin mahtaa kusta, mutten pitänyt niitä olennaisina ennenkuin saan siirtopaineen kohdalleen.

                  EDIT2: ilmaa ei näy siirtoletkussa ja löpöä on lisätty tankkiin, ei vaikutusta.
                  Last edited by Rocla; 17-10-2012, 22:01.
                  Olli.

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Lainataan tätä.

                    Potilaana tuttavan facelift e39 530dA.

                    Kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kaasun painallus sammutti tai aiheittu aaltoilevan kierrosten nousun, auto liikkui hädin tuskin omin voimin.

                    Siirtopumpun ääni hyvin voimakas ja diagnostiikan kautta siirtopaine ~2bar ja kaasua painettaessa tippui ~1bar. DMEssä vikakoodu Pre-Supply pressure monitor, eikä mitään muita. Railipaine muistikuvan varassa ~800.

                    Vaihdettu uusi siirtopumppu, nyt ottaa kierroksia, mutta täysin suorituskyvytön, menee juuri ja juuri ylämäkeen kaasu pohjassa.

                    Siirtopaine nyt mitattuna mittarilla ~2bar stabiili, ei juuri reagoi kierroksiin, diagnostiikan kautta ei vielä ole keretty katsomaan arvoja.

                    Miten jatkan vianhakua?

                    EDIT: suutin korjausten ääripäät ~-1 ja +4 eli ainakin 1 suutin mahtaa kusta, mutten pitänyt niitä olennaisina ennenkuin saan siirtopaineen kohdalleen.

                    EDIT2: ilmaa ei näy siirtoletkussa ja löpöä on lisätty tankkiin, ei vaikutusta.
                    Tämä tapaus selvinnyt, olikin mystinen moniongelma.

                    Eli alkuperäinen siirotpumppu ei ollut se varsinainen aiheuttaja vaikka äänsikin pahasti, nyt auto toimii molemmilla pumpuilla.

                    Hukassa ollut siirtopaine johtui joko ihan vähän ulospäin vuotavasta putkesta pa-suodattimelta eteenpäin tai horona vuotavasta suuttimesta(en tiedä voiko suutin vuotaa niin paljon).

                    Suuttimen vaihdon jälkeen alkoi käydä tyhjäkäyntiä ja osakuormaa todella hyvin, mutta ei vieläkään suostunut kiertämään puhtaasti eikä ollut vääntöjä.

                    Ei tullut katsottua ilmamassoja muutoin kuin tyhjäkäynnillä(ei isoa poikkeamaan) ja jatkotutkimuksissa oli selvinnyt että EGRventtiilin sisuskalut olivat kadonneet... eli sama kuin olisi EGR kokoajan täysin auki.

                    EGR:n sisukaluja ei löydy imusarjasta eikä kannesta ja kone käy nätisti, missä lienevät männässä pystyssä.

                    Kaikkea sitä.
                    Olli.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎