memebuy23buy

Helvetillinen humina konehuoneessa. Tehot kateissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko1976
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 12
    • Akaa

    Helvetillinen humina konehuoneessa. Tehot kateissa.

    Kävi viikonloppuna sellainen, että tulin liikennevaloihin ja yhtäkkiä kuului ihme "pamaus" ja alkoi konepellin alta kuulumaan helkkarinmoinen puhina. Hetken ajelin varovasti ja tulin siihen tulokseen, että visko ilmeisesti "leikkasi kiinni". Itse kysymys kuuluu, että onko normaalia, että tässä tapauksessa koneella tuntuu olevan tuskaa kierää yli 3500-4000? Vai hajosikohan jotakin muutakin?
    Toisaalta saattaisihan tuo mennä, mutta ei oikein itse viitsi kierrättää, kun tuntuu että kohta lentää jotakin taivaan tuuliin. Ja sama puhina kuuluu kun auton käynnistää aamulla kylmänä.

    Eilen tuota koitin vaihtaa, mutta oli kyllä mutteri niin kiinni, että ei auki lähtenyt... ropellista kun kiinni pitää ja 32 avaimella suht paljon voimaa käyttää, niin tuntuu jonkin verran liikkuvan, mutta eikös tuo ropelli pitäisi saada ihan sormella pysäytettyä kun kone on käynnissä ja kylmä?

    Ja autohan on 520, M52TU, -99
    E39, 520i, -99
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    ihan mutulla heitän tuntematta tuon M52TU:n pakopuolta:
    olisiko lisäilmapumpun venttiili korkannut ja pakopaine menee lisäilmapumpulle, pumppu alkaa pyörimään väärin, pakopaine siirtyy ilmanputsariin.

    Tai siis, näin kävi M73:n kanssa. ja oireina nimenomaan helvetillinen humina ja voiman puute. kone kyllä kiersi ihan ok.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Haatainen
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 1452
      • Tampere

      #3
      Originally posted by marko1976 View Post
      Kävi viikonloppuna sellainen, että tulin liikennevaloihin ja yhtäkkiä kuului ihme "pamaus" ja alkoi konepellin alta kuulumaan helkkarinmoinen puhina. Hetken ajelin varovasti ja tulin siihen tulokseen, että visko ilmeisesti "leikkasi kiinni". Itse kysymys kuuluu, että onko normaalia, että tässä tapauksessa koneella tuntuu olevan tuskaa kierää yli 3500-4000? Vai hajosikohan jotakin muutakin?
      Toisaalta saattaisihan tuo mennä, mutta ei oikein itse viitsi kierrättää, kun tuntuu että kohta lentää jotakin taivaan tuuliin. Ja sama puhina kuuluu kun auton käynnistää aamulla kylmänä.

      Eilen tuota koitin vaihtaa, mutta oli kyllä mutteri niin kiinni, että ei auki lähtenyt... ropellista kun kiinni pitää ja 32 avaimella suht paljon voimaa käyttää, niin tuntuu jonkin verran liikkuvan, mutta eikös tuo ropelli pitäisi saada ihan sormella pysäytettyä kun kone on käynnissä ja kylmä?

      Ja autohan on 520, M52TU, -99
      En sormia työntäs väliin, mutta joo, kyllä se aikalailla herkästi pitäs kylmänä luistaa.

      Siitä mutterista esitän tyhmän kysymyksen: muistithan vasenkätiset jengat? Ei muuten, mutta tuli joskus itsekin yksi tiukatuksi avatessa oikeen huolella.
      Alla:
      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
      E24 635Csi -84 Polaris metallic

      Ennenkin on ollut autoja

      Comment

      • marko1976
        Newbiemmer
        • Jul 2011
        • 12
        • Akaa

        #4
        Originally posted by Haatainen View Post
        En sormia työntäs väliin, mutta joo, kyllä se aikalailla herkästi pitäs kylmänä luistaa.

        Siitä mutterista esitän tyhmän kysymyksen: muistithan vasenkätiset jengat? Ei muuten, mutta tuli joskus itsekin yksi tiukatuksi avatessa oikeen huolella.
        Joo ei ehkä sormia väliin, mutta kumminkin aikas helposti pitäisi niin luistaa. Nyt jos sormet työntää väliin saattaisi nakin paloja lennellä.

        Juu ,kyllä sitä tuli edestä katsottuna oikealle hakattua.
        E39, 520i, -99

        Comment

        • marko1976
          Newbiemmer
          • Jul 2011
          • 12
          • Akaa

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          ihan mutulla heitän tuntematta tuon M52TU:n pakopuolta:
          olisiko lisäilmapumpun venttiili korkannut ja pakopaine menee lisäilmapumpulle, pumppu alkaa pyörimään väärin, pakopaine siirtyy ilmanputsariin.

          Tai siis, näin kävi M73:n kanssa. ja oireina nimenomaan helvetillinen humina ja voiman puute. kone kyllä kiersi ihan ok.
          Lisäilmapumppu? Missähän tuollainen sijaitsee, ja onko sitä tuossa ylipäänsä?

          Milläs tuollaisen asian pystyisi tarkistamaan? Ilmanputsari irti ja sieltä pitäisi ilmaa hönkiä väärään suuntaan?
          E39, 520i, -99

          Comment

          • Madfexx
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3646
            • Lempäälä

            #6
            Itse olen ainakin saanut kaikki ropellien kiinnitysmutterit lyömällä isolla tuurnalla tai lattapäisellä meisselillä vasaralla avustaen siihen mutterin yhteen kulmaan aukeamissuunnan mukaisesti. Yleensä parilla-kolmella napakalla lyönnillä on lähtenyt aukeamaan. Toinen vaihtoehtohan on tietysti tehdä asiaan soveltuva erikoistyökalu.
            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Oliko niin että E39:ssä se on etupuskurin takana pelkääjän puolella.

              Tossa kuvaus järjestelmästä



              Mulla tuli tehot takaisin kun otin sen lisäilmapumpun (tuossa lontoonkielisesä SAP, Secondary Air Pump) ilmanottoputken irti ilmanputsarin kotelosta ja tukin sen ilmanputsarin reiän.
              Tällä saa selvitettyä että oliko tässä ongelmaa, mutt ase ei vielä poista ongelmaa.

              EDIT: en ola yhtään varma, että ottaako tuo SAP ilman ilmanputsarin kotelosta sun autossasi. Jos se ei ole sinne kytköksissä niin tässä ei varmaankaan ole se tehohäviöongelma.
              Last edited by BeamR; 31-07-2012, 08:45.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by marko1976 View Post
                Lisäilmapumppu? Missähän tuollainen sijaitsee, ja onko sitä tuossa ylipäänsä?
                Ei ole ainakaan minulla (-99 M52TU), se taitaa olla vain jenkkiversiossa.
                E39 528iA

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ei ole ainakaan minulla (-99 M52TU), se taitaa olla vain jenkkiversiossa.
                  paljon mahdollista, realoem ei antanut sitä euroversioon.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • jamoc8
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 277
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by marko1976 View Post
                    Kävi viikonloppuna sellainen, että tulin liikennevaloihin ja yhtäkkiä kuului ihme "pamaus" ja alkoi konepellin alta kuulumaan helkkarinmoinen puhina. Hetken ajelin varovasti ja tulin siihen tulokseen, että visko ilmeisesti "leikkasi kiinni". Itse kysymys kuuluu, että onko normaalia, että tässä tapauksessa koneella tuntuu olevan tuskaa kierää yli 3500-4000? Vai hajosikohan jotakin muutakin?
                    Toisaalta saattaisihan tuo mennä, mutta ei oikein itse viitsi kierrättää, kun tuntuu että kohta lentää jotakin taivaan tuuliin. Ja sama puhina kuuluu kun auton käynnistää aamulla kylmänä.

                    Eilen tuota koitin vaihtaa, mutta oli kyllä mutteri niin kiinni, että ei auki lähtenyt... ropellista kun kiinni pitää ja 32 avaimella suht paljon voimaa käyttää, niin tuntuu jonkin verran liikkuvan, mutta eikös tuo ropelli pitäisi saada ihan sormella pysäytettyä kun kone on käynnissä ja kylmä?

                    Ja autohan on 520, M52TU, -99
                    Jos ei ole se visko jumissa, niin eihän sytytystulppa irronnut?
                    ---- Bee äm dapl juu ----

                    Comment

                    • marko1976
                      Newbiemmer
                      • Jul 2011
                      • 12
                      • Akaa

                      #11
                      Visko vaihdatettu ja humina ainakin väheni. Tehot silti yhä kateissa. Kaasutellessa esim. 3500 kierrokseen putkesta kuuluu ikään kuin tussahtelua jossakin putkessa... Vähän vaikea kuvailla. Onko kellään putken sisuskalut irronneet? Tuntuu aivan kuin putki olisi tukossa.
                      E39, 520i, -99

                      Comment

                      • TFV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 3080
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Olisko katin sisukset "poikittain" putkessa?
                        Ei olis ensimmäinen..........
                        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                        Comment

                        • Ziggis
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 454
                          • Melbourne (Mellilä)

                          #13
                          ääni tuolle kattien sisuskalujen irtoamiseen...
                          Ex. e39 540i -97
                          Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                          Ex. e36 325iA -92
                          Ex. e34 540iA -94
                          Ex. e30 325 2.7 eta -86
                          Ex. e34 540iA -93 touring
                          Ex. e32 730i -89

                          Tällä mennään

                          Comment

                          • marko1976
                            Newbiemmer
                            • Jul 2011
                            • 12
                            • Akaa

                            #14
                            Milläs tuon todentaisi? Päästömittaus varmaankin kertoisi aikas paljon? Vähän turhan arvokas (arvokkaita) osa alkaa vaihtamaan testimielessä.
                            E39, 520i, -99

                            Comment

                            • Pretoriaani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 3842
                              • Hyvinkää, Finland

                              #15
                              Auton alta kattia koputtelemaan. Jos siellä jotain irti, pitäisi helistä/kolista/jotainmuutavastaavaaääntä.
                              I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                              Comment

                              Working...
                              X