Announcement

Collapse
No announcement yet.

aitoja kokemeuksia motonetin iskareista, jarruista, tukivarsista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    aitoja kokemeuksia motonetin iskareista, jarruista, tukivarsista

    Moi,

    Autona 520i touring vm.-99, jolla kilometrejä takana 284tkm. Ystävällinen katsastusmies päästi tänään auton läpi muutamalla suullisella huomautuksella ("kannattaisi ehkä kohta vaihtaa etuiskarit" jne jne...), mutta edellisen huollon perusteella tosiasia on se, että lähitulevaisuudessa etuiskarit, etupään tukivarret, jarrulevy ja -palat ainakin menevät vaihtoon, vaikka ne nyt saivatkin hieman armoa katsatuksessa.

    Ajattelin laittaakin toisen autoni kiertoon ja jättää tämän kakkosautoksi. Tällöin ajosuorite tulisi varmaankin olemaan n.10tkm/v seuraavan n. 5 vuoden ajan. Eli aika vähän. Tällöin myös tavoite olisi pitää auto ajossa pienillä kustannuksilla. Merkkiosat olen jo aikaa sitten hylännyt ja nyt etsin laadukkaiden tarvikeosien tilalle vielä edullisempaa (mutta toimivaa) vaihtoehtoa. Motonetin osat näyttävät melko edullisilta, mutta onko jollain aitoja kokemuksia heidän tukivarsista, jarruista, gabriel-isakreista jne. ???
    JA huomioiden siis tuo alhainen ajomäärä ja se että auto on vakioalustainen ja sillä ei todellakaan revitellä autobaanalla 200km/h lasissa.
    Last edited by hjpl; 31-07-2012, 14:13. Reason: pahimmat kirjoitusvirheet korjattu
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    #2
    Tuosta tukivarsia eteen http://www.ebay.de/itm/BMW-528i-528-...ht_2411wt_1270

    tuosta taakse http://www.ebay.de/itm/BMW-5ER-E39-M...ht_4037wt_1270
    Last edited by Marko.K; 31-07-2012, 14:51.
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm

    Comment

    • riuska
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1160
      • Lahti

      #3
      Originally posted by hjpl View Post
      Moi,

      Autona 520i touring vm.-99, jolla kilometrejä takana 284tkm. Ystävällinen katsastusmies päästi tänään auton läpi muutamalla suullisella huomautuksella ("kannattaisi ehkä kohta vaihtaa etuiskarit" jne jne...), mutta edellisen huollon perusteella tosiasia on se, että lähitulevaisuudessa etuiskarit, etupään tukivarret, jarrulevy ja -palat ainakin menevät vaihtoon, vaikka ne nyt saivatkin hieman armoa katsatuksessa.

      Ajattelin laittaakin toisen autoni kiertoon ja jättää tämän kakkosautoksi. Tällöin ajosuorite tulisi varmaankin olemaan n.10tkm/v seuraavan n. 5 vuoden ajan. Eli aika vähän. Tällöin myös tavoite olisi pitää auto ajossa pienillä kustannuksilla. Merkkiosat olen jo aikaa sitten hylännyt ja nyt etsin laadukkaiden tarvikeosien tilalle vielä edullisempaa (mutta toimivaa) vaihtoehtoa. Motonetin osat näyttävät melko edullisilta, mutta onko jollain aitoja kokemuksia heidän tukivarsista, jarruista, gabriel-isakreista jne. ???
      JA huomioiden siis tuo alhainen ajomäärä ja se että auto on vakioalustainen ja sillä ei todellakaan revitellä autobaanalla 200km/h lasissa.
      Kyllä motonetistakin voi saada ihan hyvää tavaraa, mutta sitä ei koskaan tiedä ku niillä on niiin paljon eri merkkisiä varaosia...

      Ootko KL-varaosista kattonu??
      F30 320d
      F30 320i
      E46 320i
      E36 325i
      E30 316

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        Jos laadulla ei ole väliä niin ebaystä halvimmat tilaukseen.. Samaa kuraa kuin motonet mutta halvemmalla. Tai jos tuuri käy niin saa paremmat kamat tuota kautta.

        Tai jos haluaa kestävät osat niin lemföderit ja nekin tuolta saksan ebaystä. Jarruiksi vaikka zimmermannin kamat.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • hjpl
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 196

          #5
          Originally posted by _nixu_ View Post
          Jos laadulla ei ole väliä niin ebaystä halvimmat tilaukseen.. Samaa kuraa kuin motonet mutta halvemmalla. Tai jos tuuri käy niin saa paremmat kamat tuota kautta.

          Tai jos haluaa kestävät osat niin lemföderit ja nekin tuolta saksan ebaystä. Jarruiksi vaikka zimmermannin kamat.
          Niin, tavoite oli optimoida hinta-laatusuhdetta ottaen huomioon alhaiset kilometrit. Eli jos ajaisin 30tkm/v niin odotukset osille olisivat toisenlaiset. Mutta en siis haluaisi kerran vuodessakaan uusia, kun en itse kuitenkaan osaa vaihtaa.
          F31 320iA xdrive Msport -13
          F10 520dA -15

          Comment

          • Storoo
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 33
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by hjpl View Post
            Niin, tavoite oli optimoida hinta-laatusuhdetta ottaen huomioon alhaiset kilometrit. Eli jos ajaisin 30tkm/v niin odotukset osille olisivat toisenlaiset. Mutta en siis haluaisi kerran vuodessakaan uusia, kun en itse kuitenkaan osaa vaihtaa.
            Kylle itse kun omistin onnellisen pojan ensimmäisen lelun (opel)
            niin motonet tuli tutuksi, kyllä sieltä saa tavaraa mikä kestää 10tkm vuosi
            ajoa ainakin 3vuotta voisin kuvitella. Eivät ne nyt ainakaan ensimäisen kahden vuoden aikana petä jos aijot todella noin vähän ajaa (10tkm)
            BMW e39 -01 525iA M-Sport Individual

            Comment

            • hjpl
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 196

              #7
              Originally posted by Storoo View Post
              Kylle itse kun omistin onnellisen pojan ensimmäisen lelun (opel)
              niin motonet tuli tutuksi, kyllä sieltä saa tavaraa mikä kestää 10tkm vuosi
              ajoa ainakin 3vuotta voisin kuvitella. Eivät ne nyt ainakaan ensimäisen kahden vuoden aikana petä jos aijot todella noin vähän ajaa (10tkm)
              Kilometrit jäävät tosiaan tuohon, kun autolla on tarkoitus ajaa työmatkaa (10km/pv), käydä kaupassa ja satunnaisesti mökillä. Nyt tässä käytössä ollut mondeo, johon 6vuodessa tullut 40tkm, mutta laitan sen kierrätykseen ja ostamme perheelle ykkösautoksi tuoreemman e61 (tai e91):n, kunhan nyt sopiva löytyy.
              F31 320iA xdrive Msport -13
              F10 520dA -15

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #8
                Pitää vaan muistaa että niiden halpistukivarsien suojakumit ei kestä vuottakaan vaikkei kilometrejä tuliskaan paljoa. Eli alle febi-bilsteiniä, trw:tä tai lemförderiä. Tai sitten vaihdat orkkisvarsista suojakumit niihin halpistukivarsiin ja samalla rasvaat nivelet kunnolla..
                Last edited by Tome; 31-07-2012, 21:25.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14353
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Tome View Post
                  Pitää vaan muistaa että niiden halpistukivarsien suojakumit ei kestä vuottakaan vaikkei kilometrejä tuliskaan paljoa.
                  Kestävyyden voit laskea viikoissa. Juurikin siis näissä mapco, ossca ym. italy/kiina varsissa.
                  Last edited by zener; 31-07-2012, 22:55.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • AnttiR
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 819
                    • Jyväskylä

                    #10
                    E39:ssä tukivarret, reaktiotangot, taakse bumerangit ja ne pienemmän tukivarret takana motonetistä lisäksi kaikki jarrupalat, -levyt ja käsijarrukengät. Jotkut osat olleet kohta kaksi vuotta paikallaan ja kilometrejä ehkä 50tkm takana. Suojakumit edelleen ehjiä, itse asiassa kaikki on ihan tiukassa kunnossa vieläkin. Sen olen aina tehnyt että avannut suojakumit ja laittanut reilusti kunnon vaseliiniä niveliin asennusvaiheessa.
                    Ainoa miinus on se että takajarrupalat oli alkuun melko vinkuvaa sorttia mutta siitäkin vaivasta pääsi helpolla. Yhden taka bumerangin vaihdoin takuuseen kerran mutta taisi olla enempi asentajassa vika mitä osassa.
                    E61 535d -04

                    Comment

                    • puppetmaster
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2003
                      • 74
                      • Tampere

                      #11
                      Gabriel/TRW -iskarit tuntuvat kestävän noin 100 tkm. Eli vähemmän kuin vaikka orggikset, mutta hintansa verran kyllä. Nuo kaksi merkkiähän ovat samoja iskareita. Kaksi paria noita nyt kulutettu, ja tosiaan aika tarkkaan 100 tkm.

                      Ocap -merkkiset alatukivarret vaihdettiin eteen 60 tkm ajon jälkeen, kun auto ei meinannut pysyä enää kaistalla. Väljää oli ihan tolkuttomasti.

                      Motonet myy paljon ABS -merkkisiä jarruosia. Palat tuntuvat olevan aika pölyävät, mutta muuten kai ihan OK. Josko nuokaan kaikki samalta tehtaalta toisaalta tulevat...

                      Comment

                      • hjpl
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 196

                        #12
                        Originally posted by puppetmaster View Post
                        Gabriel/TRW -iskarit tuntuvat kestävän noin 100 tkm. Eli vähemmän kuin vaikka orggikset, mutta hintansa verran kyllä. Nuo kaksi merkkiähän ovat samoja iskareita. Kaksi paria noita nyt kulutettu, ja tosiaan aika tarkkaan 100 tkm.

                        Ocap -merkkiset alatukivarret vaihdettiin eteen 60 tkm ajon jälkeen, kun auto ei meinannut pysyä enää kaistalla. Väljää oli ihan tolkuttomasti.

                        Motonet myy paljon ABS -merkkisiä jarruosia. Palat tuntuvat olevan aika pölyävät, mutta muuten kai ihan OK. Josko nuokaan kaikki samalta tehtaalta toisaalta tulevat...
                        Kiitos - tällaisia kommentteja oikeastaan kaipasinkin. Toki olisi kiva saada muutama muukin samanlainen aito kokemus. Tämän perusteella olisi aika loogista siirtyä motonetin osiin minun tapauksessani.

                        Täydennyksenä vielä se että itselläni alkuperäiset etuiskarit vaihdettiin 140tkm jälkeen uusiin alkuperäisiin Laakkosella ja nyt sitten 144tkm jälkeen nuokin ovat loppu. Eli ei ne BMWn omatkaan välttämättä kauaa kestä.
                        Last edited by hjpl; 01-08-2012, 16:09. Reason: lisäys
                        F31 320iA xdrive Msport -13
                        F10 520dA -15

                        Comment

                        • djs^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2009
                          • 1177
                          • Mikkeli

                          #13
                          Ite hain motonetistä nuo "m-sport" iskarit eteen, ja mahollisimman pian laitan alle! Voin sit kertoa kokemuksista miten pelaa!
                          EX :
                          -E36 316
                          -E36 325
                          -E39 523
                          -E39 530dA M-Sportx2
                          -E60 525dA M-Sport x2
                          -E60 545i Matte white
                          -E53 x5
                          -E91 3xx

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14353
                            • Oulu

                            #14
                            OSSCA:n visko alkaa jo olla romukamaa... Pitikin mennä ostamaan tuo kun helteillä ei kaupungissa pysynyt lämmöt kurissa. Tuo kyllä puhkuu ja tarraa, mutta ei se kyllä tarvi näillä lauhemmilla keleillä motarilla 110km/h vauhdissa enää puhkua. Ei siis löysää enään missään vaiheessa.

                            Osa ei ole kovin montaa kuukautta vanha. Täytyy alkaa sassin tai behrin visko tilaamaan.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Motonetin myymissä merkeissä tuntuu olevan suuria laatuvaihteluita. Itse olen ostanut Motonetistä osia lähinnä halvimpiin käyttiksiin, koska parin tonnin kulkupeleihin ei ole kovinkaan fiksua lähteä ostamaan kaikkea alkuperäisenä.

                              Muutama havainto on tullut tehtyä ja se on, että jotkut halvat Mapcon raidetangon päät voivat kestää jopa 150 tkm, mutta sitten löytyy myös niitä yksilöitä jotka eivät kestä edes 50 tkm. Useimmiten kumiosa alkaa haurastua ja se on aina koko varren tuho.

                              Lisäksi tuli todistettua, kuinka tarvikemallin jäähdyttimen korkki aiheutti tuhottomasti rahan menoa ja paljon remontoitavaa kun ex Primeraan ostin uuden jäähdyttimen ja korkin. Korkki ei ilmeisesti päästänyt ylipaineita läpi tai ei ollut tiivis, josta syystä järjestelmään kehittyi ylipaine, joka rikkoi vesipumpun tiivisteen ja rikkoi lämmityslaitteen kennon. Viiden euron korkki aiheutti useiden kymmenien eurojen menot ja mm. koko kojelaudan purkamisen.

                              Rahaa ei siis kannata säästää kriittisissä paikoissa, vaan tinkiä kannattaa korkeintaan ei niin tärkeissä osissa. Alustakin on vähän kiikun kaakun, koska nopeasti väljistyvät tukivarret aiheuttavat pitkässä juoksussa paljon remonttia ja renkaiden kulumista, sekä vuosittaista käyntiä pyöränsuuntauksissa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎