Announcement

Collapse
No announcement yet.

hirveä tärinä ratissa.. selvitetty..+ varoitus laakereista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tontsa80
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 271
    • pori

    hirveä tärinä ratissa.. selvitetty..+ varoitus laakereista.

    eli keväällä ostin hankook ventus evot.. alkoi tärinä välittomästi ratissa 110kmh kohdalla.. eikun uudelleen painotukseen.. asentajan mukaan pystyheittoa, mutta siirteli ja parani kuulemma.. eikun ajoa.. jep ja taas täristää..

    Yhteys renkaat myyneeseen ja kauhealla valituksella sain vaihdettua bridgestoneen.. (myyjät antoi kuvan että vika on autossa, eikä kumeissa)
    Heti lähtiessä tunsin ettei nämäkään paljoa paremmat ole.. ajelin kuitenkin ja aloin jo uskomaan itsekin alustavikaa.. vaihtelin raidetangot,laakerit,levyt ja käytin nelipyöräsuuntauksessa.. vipinä senkun vaan paheni..

    Sitten tuli mieleen että alusta asti olin epäillyt renkaat asentanutta liikettä.. liekö onnistunut kunnolla.. pakko oli kaivaa viimiset 60e taskusta ja marssia porin euromasterille.. sanoin että nyt tutkitaan kumit ja vanteet niin että voin laskea ne pois vikalistasta..

    Jep jep.. koko perkeleen show ja tärinät johtuneet pelkästään siitä ettei raumalla osata tasapainottaa renkaita.. vanhempi asentaja euromasterilla nauroi ja sanoi ettei todellakaan ihmettele et on täristänyt..
    Painot heitti 30g 30g 50g ja 60g.. näytti myös mulle miten kone valehtelee painotuksen, jos muovinen sovite on paikallaan tasapainotuksen ajan.. 10g heitto heti. nyt auto menee kuin uusi ja tärinät historiaa..

    Tekisi mieli hakea tuo 60e kyllä sieltä rauman päästä.. liike oli muuten lonsin-kumi.. kiertäkää kaukaa..

    Sitten laakereista, eli motonetin (joo oon köyhä) gsp napalaakeripaketti.. turha jumpata paikalleen, absit hakkaa koko-ajan.. tästäkin motonetin takuumiehen kanssa päästiin yhteisymmärrykseen.. pitäis tulla takuuseen toisen tavaratoimittajan "varmasti" toimivat tilalle.. saa nähdä mikä merkki tälläkertaa..

    Eli turhaa työtä ja hiustenlähtöä muiden osaamattomuuden takia, sekä oman köyhyyden..

    Ps, e39 skf navat, Siis 2kpl saksasta postikuluineen 230euroo. löyty turhan myöhään itelle.

    Että tämmöstä.
    Vikakoodien lukua porin suunnalla
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by Tontsa80 View Post
    eli keväällä ostin hankook ventus evot.. alkoi tärinä välittomästi ratissa 110kmh kohdalla.. eikun uudelleen painotukseen.. asentajan mukaan pystyheittoa, mutta siirteli ja parani kuulemma.. eikun ajoa.. jep ja taas täristää..

    Yhteys renkaat myyneeseen ja kauhealla valituksella sain vaihdettua bridgestoneen.. (myyjät antoi kuvan että vika on autossa, eikä kumeissa)
    Heti lähtiessä tunsin ettei nämäkään paljoa paremmat ole.. ajelin kuitenkin ja aloin jo uskomaan itsekin alustavikaa.. vaihtelin raidetangot,laakerit,levyt ja käytin nelipyöräsuuntauksessa.. vipinä senkun vaan paheni..

    Sitten tuli mieleen että alusta asti olin epäillyt renkaat asentanutta liikettä.. liekö onnistunut kunnolla.. pakko oli kaivaa viimiset 60e taskusta ja marssia porin euromasterille.. sanoin että nyt tutkitaan kumit ja vanteet niin että voin laskea ne pois vikalistasta..

    Jep jep.. koko perkeleen show ja tärinät johtuneet pelkästään siitä ettei raumalla osata tasapainottaa renkaita.. vanhempi asentaja euromasterilla nauroi ja sanoi ettei todellakaan ihmettele et on täristänyt..
    Painot heitti 30g 30g 50g ja 60g.. näytti myös mulle miten kone valehtelee painotuksen, jos muovinen sovite on paikallaan tasapainotuksen ajan.. 10g heitto heti. nyt auto menee kuin uusi ja tärinät historiaa..

    Tekisi mieli hakea tuo 60e kyllä sieltä rauman päästä.. liike oli muuten lonsin-kumi.. kiertäkää kaukaa..

    Sitten laakereista, eli motonetin (joo oon köyhä) gsp napalaakeripaketti.. turha jumpata paikalleen, absit hakkaa koko-ajan.. tästäkin motonetin takuumiehen kanssa päästiin yhteisymmärrykseen.. pitäis tulla takuuseen toisen tavaratoimittajan "varmasti" toimivat tilalle.. saa nähdä mikä merkki tälläkertaa..

    Eli turhaa työtä ja hiustenlähtöä muiden osaamattomuuden takia, sekä oman köyhyyden..

    Ps, e39 skf navat, Siis 2kpl saksasta postikuluineen 230euroo. löyty turhan myöhään itelle.

    Että tämmöstä.
    Hyvä että joku edes pääsi tärinöistä eroon.
    Vai ei soviterenkaita saisi olla paikallaan tasapainotuksessa:think Jännä juttu!! Täytyypä informoida asentajaa, kun seuraavaksi käy tasapainotuksessa.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Tontsa80
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 271
      • pori

      #3
      juu ei

      Originally posted by janke View Post
      Hyvä että joku edes pääsi tärinöistä eroon.
      Vai ei soviterenkaita saisi olla paikallaan tasapainotuksessa:think Jännä juttu!! Täytyypä informoida asentajaa, kun seuraavaksi käy tasapainotuksessa.
      no ei ainakaan muoviset.. tuskin sitten metallisetkaan hyvää tekee, mutta varmaksi en osaa sanoa.. auto ainakin kulkee nyt hienosti, niin uskottava se on.
      Vikakoodien lukua porin suunnalla

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Ne muoviset soviterenkaat kun ei vaan voi vaikuttaa tuossa tapauksessa. Todella epätodennäköistä että niissä olisi yli 2g heittoa, ja noin pienellä halkaisijalla ei kymmenenkään grammaa vaikuta mihinkään.
        Pienenpieni vekki (2-5g metallia puuttuu) jarrulevyn ulkoreunassa vaikuttaa paljon enemmän kuin tuo, etkä sä niitä missään koneessa tasapainota.

        Suuremmalla todennäköisyydellä nuo muoviset soviterenkaat ovat estäneet rengasta keskittymästä kunnolla tasapainotuskoneeseen (mikä sekin kuulostaa aika epätodennäköiseltä). Luultavasti kuitenkin vaan kalibroinnin tarpeessa oleva tasapainotuskone taikka tekijän ammattitaidon puute.


        ...Kaiken muun kyllä uskon.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14447
          • Oulu

          #5
          No ei todellakaan painoteta soviteet paikallaan. Keskitys on todella epävarmaa sovitteet paikallaan ja monesti se taipuukin mutkalle ja vanne vipattaa jo silmiin nähden koneessa.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Tontsa80
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 271
            • pori

            #6
            Originally posted by Supra^ View Post
            Ne muoviset soviterenkaat kun ei vaan voi vaikuttaa tuossa tapauksessa. Todella epätodennäköistä että niissä olisi yli 2g heittoa, ja noin pienellä halkaisijalla ei kymmenenkään grammaa vaikuta mihinkään.
            Pienenpieni vekki (2-5g metallia puuttuu) jarrulevyn ulkoreunassa vaikuttaa paljon enemmän kuin tuo, etkä sä niitä missään koneessa tasapainota.

            Suuremmalla todennäköisyydellä nuo muoviset soviterenkaat ovat estäneet rengasta keskittymästä kunnolla tasapainotuskoneeseen (mikä sekin kuulostaa aika epätodennäköiseltä). Luultavasti kuitenkin vaan kalibroinnin tarpeessa oleva tasapainotuskone taikka tekijän ammattitaidon puute.


            ...Kaiken muun kyllä uskon.
            ihan miten vaan, mutta ei mun vanteita enää painoteta muovisilla tai edes metallisilla soviterenkailla. niiden irrottamiseen menee 1sek per vanne, jos ei siihen oo aikaa on työn hinta laskettu väärin.
            Vikakoodien lukua porin suunnalla

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by zener View Post
              No ei todellakaan painoteta soviteet paikallaan. Keskitys on todella epävarmaa sovitteet paikallaan ja monesti se taipuukin mutkalle ja vanne vipattaa jo silmiin nähden koneessa.
              Soviterengashan on nimenomaan sitä varten että se keskittää vanteen napaan autossa, joten periaatteessa keskitys täytyy olla kohdallaan jos ei soviterengas ole vialla. Tasapainoitukseen soviterenkaan paikoillaanolo ei vaikuta koska:
              - peltivanteissa ei tavallisemmin käytetä soviterenkaita
              - aluvanteet keskitetään aina keskityskartiota käytettäessä keskireiän ulommalta puolelta jossa ei luonnollisestikaan koskaan ole soviterengasta.
              -pulttikeskitintä käytettäessä ei soviterenkaiden kiinniolo vaikuta mihinkään.
              - jos joku käyttää keskityskartiota aluvanteille sisäpuolella ja kiristää ulkopuolelta kumikartiolla hänen on ehkä syytä asennoitua tasapainoitushommiin muutenkin uudelleen.
              Last edited by WSE1; 16-09-2012, 22:35.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by Tontsa80 View Post
                ihan miten vaan, mutta ei mun vanteita enää painoteta muovisilla tai edes metallisilla soviterenkailla. niiden irrottamiseen menee 1sek per vanne, jos ei siihen oo aikaa on työn hinta laskettu väärin.
                Nopeampaa on vaihtaa se keskityskartio sille puolen vannetta missä sen kuuluukin aluvanteilla olla, jos siis ei käytetä pultinreikäsovitinta.
                Last edited by WSE1; 16-09-2012, 22:42.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  .....
                  Last edited by WSE1; 16-09-2012, 22:41.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14447
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    - aluvanteet keskitetään aina keskityskartiota käytettäessä keskireiän ulommalta puolelta jossa ei luonnollisestikaan koskaan ole soviterengasta.
                    - jos joku käyttää keskityskartiota aluvanteille sisäpuolella ja kiristää ulkopuolelta kumikartiolla hänen on ehkä syytä asennoitua tasapainoitushommiin muutenkin uudelleen.
                    Kyllä uudemmilla koneilla, joissa automaattilukitus keskityskartio on sisäpuolella ja vanteen lukitus tapahtuu pultin reikiin tulevalla sovittimella. Muovikartiota käytetään vain peltivanteiden painotuksessa.

                    Määrittelemäsi tapa on toimiva vanhemmilla koneilla missä ei pultireikiin tulevaa sovitetta ole olemassa.
                    Last edited by zener; 16-09-2012, 22:43.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by zener View Post
                      Kyllä uudemmilla koneilla keskityskartio on sisäpuolella ja vanteen lukitus tapahtuu pultin reikiin tulevalla sovittimella. Muovikartiota käytetään vain peltivanteiden painotuksessa.

                      Määrittelemäsi tapa on toimiva ehkä vanhemilla koneilla missä ei pultireikiin tulevaa sovitetta ole olemassa.
                      Olet oikeassa, kannattaahan se kartio sinne sisäpuolelle laittaa pulttikeskittimelläkin, jolloin soviterengas täytyy ottaa pois. Ennenhän pulttikeskitintä käytettiin vain ongelmavanteilla joissa ei rakenteensa puolesta ollut säännöllisen muotoista keskireikää. Kun on tullut lähes aina tasapainoitettua aluvanteet ulkopuolen kartiokeskityksellä niinkuin aika monessa pienemmässä paikassa tehdään edelleenkin niin ei tullut heti mieleen.
                      Pultinreikäsovite tai pultinreikäkeskitin mitä ne kaikki taitavat kuitenkin käytännössä olla, on saatavilla kyllä jälkeenpäinkin useimpiin vanhoihinkin koneisiin sopivana. Toki kaikissa aivan vanhimmissa ei ole sisäänpäinuvaa sisäkeskiosaa jolloin sisäpuolisen kartion käyttö ei välttämättä ole mahdollista.
                      Last edited by WSE1; 16-09-2012, 22:44.

                      Comment

                      • beemers
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 5136
                        • Oulunsalo/Oulu

                        #12
                        Originally posted by Tontsa80 View Post
                        Sitten laakereista, eli motonetin (joo oon köyhä) gsp napalaakeripaketti.. turha jumpata paikalleen,
                        joo toi gsp on merkkinä meleko susi. yhelle asiakkaalle vaihdettu jo 3 takuuseen saman valmistajan laakereita v50 volvoon. Muistaakseni haulla löytyi juttua jostain australiasta mihin oli menny ainakin melkonen erä virheellisiä laakereita ja jossain maassa oli kielletty koko merkki. Mutta täytyy tosiaan muistaa että motonet myy näitä ja monen muunkin merkkisiä, ei valmista

                        E36Ticompact -95 HELLROT
                        -: orava : connection-

                        EX:E30///M3 replica Tic
                        EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎