Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Lohkolämppäri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #16
    Originally posted by BreeZi View Post
    Suosittelen enemmän letkulämmitintä. Oli edellisessä autossa(528) tuo säteilijä, eikä sillä oikein tehnyt mitään kunnon pakkasilla. Kaverilla oli omassa E46:ssa(330d) kanssa säteilijä ensiksi. Jonkin aikaa se sen kanssa tappeli ja vaihtoi letkulämmittimeen. Toimi kuulema todella hyvin.

    Miten olette todenneet ettei säteilylämppärillä tehnyt mitään? Mitä itse olen lukenut aiheestä tältäkin foorumilta, niin on porukka kertonut että salavalikon kautta nähtynä moottoriöljy on plussan puolella muutaman tunnin jälkeen pikku pakkasella. Itse en köyhäile tuon lämmittimen käyttöajan kanssa. -20c pakkasella joku tunnin lämmitys on aikalailla sama kun ei olis lämmittänyt ollenkaan.

    Tuosta letkulämmittimestä oon kuullut paljon juttua ettei oikein pelitä näissä :think En ole sen kummemmin perehtynyt tähän letkulämmitys asiaan, mutta onko moottorin lämpötila-antureiden kanssa ollut ongelmia kun lämpenevät, ja ecu jättää kylmäkäynnistyksessä jonku lisärikastuspiirin pois?? autoa ei siis meinaa saada käyntiin.

    Jos mulla olis 1500€ polkaista jostain auton lämmittimeen, niin asennuttaisin eberin kaukosäätimellä. Edelliseen autoon laitatin ja olihan se elämä helppoa, ainakin niin kauan kun akussa riitti virtaa

    Comment

    • Guest's Avatar

      #17
      Originally posted by E.K. View Post
      Omakin weba oli autoa ostaessa rikki vaikka piti toimia. Laitoin säteilijän ja korjautin weban kortin(makso jotain satasen). Nyt kolmatta talvea sama orkkisweba pyörii ilman mitään muuta huoltoa, joten ei ne ihan paskoja ole. Ja kun kaukosäätimellä keittiöstä saa käynnistettyä en paljoa säteilijän johtoa viitsi pistorasiaan laittaa.

      Minä käytin paikallisessa autosähkössä webaston huollossa, ja tuntui että ei ollut vikaa kortissa. Olis pitänyt irroittaa koko romu pois ja alkaa tutkimaan. Tiskillä vaan antoi sen verran korkeaa hinta-arviota korjaukselle, niin sanoin että antaapa olla.

      Voishan tuon joskus itse huvikseen purkaa ja tutkia mikä sieltä vois olla epäkunnossa.

      Comment

      • miccou
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 488
        • Iisalmi

        #18
        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Miten olette todenneet ettei säteilylämppärillä tehnyt mitään? Mitä itse olen lukenut aiheestä tältäkin foorumilta, niin on porukka kertonut että salavalikon kautta nähtynä moottoriöljy on plussan puolella muutaman tunnin jälkeen pikku pakkasella. Itse en köyhäile tuon lämmittimen käyttöajan kanssa. -20c pakkasella joku tunnin lämmitys on aikalailla sama kun ei olis lämmittänyt ollenkaan.
        Säteilylämmittimessähän on se ongelma että sitä pitää esim. 20 asteen pakkasissa pitää pirun pitkään piuhassa että on jotain hyötyä:



        Ongelmahan on se, että joissakin lämpötolpissa tuo lämmitysjakso on rajoitettu siihen kahteen tuntiin

        EDIT: itsellähän on näilläkin (-8C) asteen pakkasilla jo tuo säteilylämmitin sen 3 tuntia päällä (+akkulaturi myös) ja sitten vielä parikymmentä minuuttia webastoa päälle
        Last edited by miccou; 29-11-2012, 07:42.
        VW Passat 1.8t -04


        X1 20Da X-Drive -13
        E39 530Da Touring -01
        E39 525iA Touring -01
        E46 325iA Sedan -01
        E46 320D Touring -00
        Audi A3 1.9TDI -01
        VW Multivan 2.5 TDI -05

        Comment

        • öpel
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 253
          • ??????

          #19
          Muistan aikanaan jonkin TM:n testin lohkolämppäri vs. säteilijä ja siinä haukkuivat säteilylämmittimen maan rakoon täysin tehottomana. Testiautona taisi olla jokin VAGina. Ilmeisesti niissä on eroja, sillä ainakin Bemuni säteilijä toimii.

          Testasin omaani kun ulkona noin -17 ja annoin olla roikan päässä 3 tuntia ja näytti jäähdytysnesteen lämpötilaksi tasan nollaa (öljy tietenkin paljon lämpimämpää). Ennen lämmitystä tämä E39:n ajotietokoneen salavalikko näytti jäähdytysnesteen lämpötilaksi samaa kuin ulkolämpötila, kuten kuuluukin olla jos anturit toimivat. Tarkottaisi että se säteilijän vastus toimii ja hyvin.

          Sen kyllä tuntee ja kuulee startatessa että onko konetta lämmitetty vai ei. Säteilylämmitin vaatii aikaa. Senverran minä arvostan omaa autoani, että lämmitän aina kun ulkona alle +10.
          BMW 523i E39 MY1999

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            #20
            Täältä ääni säteilylämmittimen puolesta.

            Omassa E39:ssa oli ensin n. 4 vuotta letkulämmitin, ja nyt lähtee kolmas talvi säteilylämppärillä. Parina viime talvena alle -30 pakkasöitä, ja ihan hyvin säteilylämppärillle se taloyhtiön 2h lämmitysaika riitti.

            Ja bonuksena jää ne letkulämppärin letkuviidakon mukana tuomat nestevuotojen jännittämiset tyystin pois

            Edelletyksenä tietysti, että sen säteilyelementin asentaa oikein!
            Last edited by Havis; 29-11-2012, 10:46.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Masatus
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 867
              • Haukipudas

              #21
              Testiä tänään -99 540ia, säteilylämppärit molemmin puolin lohkoa eli yhteensä 2kpl lämmityselementtiä. Lämmöt salavalikosta katsottu. Kolmen tunnin kohdalla auto käyntiin ja lämmöt nousi +30 asteeseen ensimmäisen 30 sekunnin aikana...
              Last edited by Masatus; 03-03-2014, 14:35.

              Comment

              • BreeZi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 2371
                • Jyväskylä

                #22
                Tästä laitteesta/vastaavasta on itsellä pohdinta käynnissä:


                Tämähän laite on integroidulla vesipumpulla toimiva letkulämmitin. Liittimet ei tosin ole ihan parhaat mahdolliset. Näissä dieseli E39:ssä on vain yksi lptanturi kahdella piirillä, joten ei pitäisi noita ruiskuhommia sekoittaa.
                - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                - E- ja F- sarjan avaimet.
                - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                .

                Finmodi oy
                050-3063926
                [email protected]

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8258
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #23
                  Originally posted by Havis View Post
                  Täältä ääni säteilylämmittimen puolesta.

                  Omassa E39:ssa oli ensin n. 4 vuotta letkulämmitin, ja nyt lähtee kolmas talvi säteilylämppärillä. Parina viime talvena alle -30 pakkasöitä, ja ihan hyvin säteilylämppärillle se taloyhtiön 2h lämmitysaika riitti.

                  Ja bonuksena jää ne letkulämppärin letkuviidakon mukana tuomat nestevuotojen jännittämiset tyystin pois

                  Edelletyksenä tietysti, että sen säteilyelementin asentaa oikein!
                  niin siis mihin riitti? ei nimittäin ole omalle kohdalle osunut sellaista bensa-bemaria joka pakkasen takia ei olisi lähtenyt käyntiin. :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #24
                    Originally posted by peto2 View Post
                    niin siis mihin riitti? ei nimittäin ole omalle kohdalle osunut sellaista bensa-bemaria joka pakkasen takia ei olisi lähtenyt käyntiin. :think
                    Tuo yllä on totta! Jos ei lähde käyntiin pakkasella, niin ei lähde lämpöisenäkään. Itsellä säteilylämppäri ja pidän sitä vähintään tupla ajan päällä verrattuna lohkolämppäriin. Hyvin on toiminut, vaikka 15v. vanha.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #25
                      Originally posted by peto2 View Post
                      niin siis mihin riitti? ei nimittäin ole omalle kohdalle osunut sellaista bensa-bemaria joka pakkasen takia ei olisi lähtenyt käyntiin. :think
                      Vastapallo: Jaa siis etkö ole havainnut eroa kylmäkäynnityksessä ja välittömästi sen jälkeisessä tyhjäkäynnissä kun verrataan pakkasella moottori esilämmitettynä vs. ilman lämmitystä?

                      Minusta ero on selvä. Toki käynnistyy kunnossa ollessaan lämmittämättäkin, joka paikassa kun ei ole mahdollisuutta lämmityssähköön, ja aina ei voi olla kotonakaan . Mutta mielelläni kyllä käytän esilämmitintä aina kun mahdollista.

                      Mielestäni säteily- ja letkulämppärin tehoero ei ole lähelläkään niin suuri, että välttämättä kannattaisi nähdä vaivaa nimenoman letkuvehkeen asentamiseksi, on se sen verran työläämpi homma. Markkinoilla on monenlaista välinettä lämmitykseen, joista jokainen voi toki asentaa parhaaksi katsomansa vaihtoehdon.

                      2h riittää kun kerran enempääkään kellotolpasta ei irtoo, eikä oo vielä kertaakaan kyllä lisäaikaa kaivannutkaan.
                      Last edited by Havis; 03-12-2012, 09:49.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • sonikk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 1664
                        • Kerava

                        #26
                        Kyllä tuo M54B25:kin lähtee paljon nätimmin käyntiin parin tunnin säteilyannoksen jälkeen.

                        Comment

                        • puari
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2012
                          • 41
                          • seinäjoki

                          #27
                          Ite asensin omaan 523:een lohkon kylkeen tulevan defan säteilylämppärin viime talvena. Hyvin on toiminu. Tämä ei lämmitä öljyä, vaan vettä.

                          Pistokkeen laitoin puskurin sivuun niin löytyy helposti hämäräs katokses ilman akrobatiaa..

                          Comment

                          • kyf
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 204
                            • Kangasala

                            #28
                            Thanks,samaa suunnitellu ittekin,kauanko oot pitäny lämmitystä päällä,kun esim -20 C?




                            Originally posted by puari View Post
                            Ite asensin omaan 523:een lohkon kylkeen tulevan defan säteilylämppärin viime talvena. Hyvin on toiminu. Tämä ei lämmitä öljyä, vaan vettä.

                            Pistokkeen laitoin puskurin sivuun niin löytyy helposti hämäräs katokses ilman akrobatiaa..

                            Comment

                            • Kukkalapio
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 48
                              • Lahti

                              #29
                              Onko kokemuksia e39 M5 moottorilämmittimen hommaamisesta? Olen kiertänyt liikkeitä läpi, kaikki myy ei-oota. Menin lopuksi vielä auto Salpaankin, he lähettivät kyselyn eteenpäin ja saivat vastauksen että kyseiseen autoon ei myydä lohko-, säteily- eikä letkulämmitintä. Tuntuu aika kummalle ettei osata mitään lämmitintä edes suositella. Sanovat vaan että ehkä siihen joku käy mutta emme lähde siihen että arvuutellaan kun ei ole valmistajan antamaa suositusta.
                              Jonku lämmittimen kuitenkin siihen haluaisin. Kokemuksia?

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #30
                                Kyllähän sinne nyt varmasti saa letkulämmittimen asennettua. Se voi olla, että sinne ei mikään valmistaja suoraan sellasta "suosittele", mutta kunhan vaan oikean kohdan löytää, niin ei muuta kuin yleismallista letkulämppäriä vaan asentelemaan...
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎