Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA Startti pyörii tyhjää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    E39 523iA Startti pyörii tyhjää

    Eli olis ongelma, että startti toimii normaalisti, mutta ei aina ota kiinni vauhtipyörään, eli pyörii tyhjää. Välillä lähtee normaalisti käyntiin, välillä kesken pyörityksen irtoaa vauhtipyörästä ja usein startti pyörii, moottori ei.

    Eli mikä voisi olla vikana, ja mitä liikkuvia osia startin mekanismissa on?
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • Viltsu318
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 59
    • Kotka

    #2
    Todennäköisesti startin solenoidi jumittaa sulla. Itsellä oli keväällä sama ongelma, ota startti irti ja vie huollettavaks.. vaihtaa hiilet ja hilppeet siihen ni se on sama ku uus startti ja kestää taas vuosia
    E39 528iA -99

    Ex. E46 318i -03
    Ex. VW Golf 1.4 mk4
    Suzuki GSX-R 750 -01

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #3
      Miten tuo siis teknisesti toimii, eli liikkuuko startissa joku osa kohti vauhtipyörää vai onko siinä joku ratas välissä. Ei startin perusteet ole oikein hallussa. Kun kuitenkin jos pistän virrat päälle ja odotan 4sec ennenkuin starttaan niin lähes joka kerta starttaa, mutta jos heti starttaa kun virrat pistää päälle niin pyörii tyhjää.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • aripaa
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 520
        • Kuhmo

        #4
        Originally posted by Viltsu318 View Post
        Todennäköisesti startin solenoidi jumittaa sulla. Itsellä oli keväällä sama ongelma, ota startti irti ja vie huollettavaks.. vaihtaa hiilet ja hilppeet siihen ni se on sama ku uus startti ja kestää taas vuosia

        Tai sitten Bendix pyörän kytkin on menossa
        Ext. bmw:t
        e28 518i -87
        e34 518i -92
        e39 540ia sedan 7/98
        e39 540ia sedan 9/98
        e39 540ia tour. 12/98
        E34 525i Touring 7/92

        Vikakoodien lukua/nollausta.

        e39 540 ia sedan 7/96

        Comment

        • Viltsu318
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 59
          • Kotka

          #5
          Originally posted by Jax_KiBez View Post
          Miten tuo siis teknisesti toimii, eli liikkuuko startissa joku osa kohti vauhtipyörää vai onko siinä joku ratas välissä. Ei startin perusteet ole oikein hallussa. Kun kuitenkin jos pistän virrat päälle ja odotan 4sec ennenkuin starttaan niin lähes joka kerta starttaa, mutta jos heti starttaa kun virrat pistää päälle niin pyörii tyhjää.
          Vika täsmää aika tarkalleen samaa ku mulla oli. muistaakseni kun laitat virrat päälle bendixhaarukka siirtää rattaan kohti moottorin vauhtipyörän hahloa jota se sitten pyörittää.. (en oo ammattilainen ni en tiedä osien tarkkoja nimiä )

          Ajan myötä siihen bendixin akseliin kerääntyy sen verran kaikkee käimää ja kuraa ja rasva siitä pinnalta hupenee sillee et se ei ratas ei enää kovin herkäst liiku kun laitat virrat päälle...

          Jos tästä nyt yhtää selvis toiminta ni ihme

          aika moni autosähköpulju huoltaa ja korjailee noita startteja, mulle ainakin yritettiin tuputtaa uutta italialaista starttia tilalle samaan hintaan mut oon kuullu et ne ei oo mitää hyvää laatua et hajoaa helpost muutaman vuoden sisäl..
          E39 528iA -99

          Ex. E46 318i -03
          Ex. VW Golf 1.4 mk4
          Suzuki GSX-R 750 -01

          Comment

          • Jax_KiBez
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 2061
            • Pirkanmaa

            #6
            Eli pääseekö Bendixiin jotenkin käsiksi jos startin irroittaa, että pääsis putsaa paikkoja, mistä päin autoa tämä onnistuu parhaiten?
            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

            _____________________________________
            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
            Tästä mun kaluston showroomiin
            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

            Comment

            • Viltsu318
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 59
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Jax_KiBez View Post
              Eli pääseekö Bendixiin jotenkin käsiksi jos startin irroittaa, että pääsis putsaa paikkoja, mistä päin autoa tämä onnistuu parhaiten?
              Joo siis ne kaikki on yhtä pakettia... startti tarvii purkaa et pääsee osiin käsiks.. miks vaa putsaa vähän sieltä täältä ku ei siit oo mitää hyötyy.. koht ne on taas paskaset ja jumittaa.. kunnon huolto kerran ku se on saatu irti.. ite en ainakaa hirveen montaa kertaa haluu sitä irrottaa sielt(ainakaa ite)

              Startti on suoraan koneen takana.. Itse ainakin koin että helpoiten pääsee ja pääsin käsiks yläkautta kuskinpuolelta pikkasen kurkotellen.. vaatii vähän sorminäppäryyttä, mutta ku reitin löytää ni aika easy homma..
              E39 528iA -99

              Ex. E46 318i -03
              Ex. VW Golf 1.4 mk4
              Suzuki GSX-R 750 -01

              Comment

              • Fastpiksu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2010
                • 1571
                • Kajaani-Paltamo

                #8
                Taitaa olla bendix-rattaan vapaakytkin finaalissa.
                Koskaan en ole bemarin starttia purkanut, mutta muun merkkisissä rakenne on usein sellainen että solenoidi työntää siirtohaarukalla bendix-rattaan ulos, ja kytkee samalla virran itse starttimoottoriin. Eli ei olisi mahdollista että bendix-ratas ei tulisi ulos ja startti pyörisi silti.

                Pelkkä sytytysvirta päällä startille ei tapahdu mitään, käynnistysasennossa se solenoidi saa herätteen sylkästä rattaan pihalle ja kytkeä virran starttiin.

                Minusta nuita ei vaan ole mitään järkeä korjata.
                Chevrolet Express van
                Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                E36 325i group F

                Ex:
                e34 525i
                e34 525tds "superturbo"
                e39 530d M-Sport

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎