Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 9/99 (-00) aut. ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    #46
    Originally posted by -Tapi
    -kompressori menee pois päältä lämpimälläkin, kun järjestelmän haluttu lämpötila on saavuettu->
    Eipäs menekkään pois päältä.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #47
      Originally posted by 525TDS Touring
      Eipäs menekkään pois päältä.
      Jaa sinulla vai? Kyllä minun kaikissa ilmastoinnillisissa vehkeissä menee.
      ---

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #48
        Originally posted by -Tapi
        Jaa sinulla vai? Kyllä minun kaikissa ilmastoinnillisissa vehkeissä menee.
        No ei nyt vaan mene pois päältä. Kokeileppa ensi kesänä kuumana päivänä kun ilmastointi on viilentänyt sisätilan sopivaksi ja ota kompura pois päältä niin huomaat ettei mene montaa minuuttia kun on taas liian kuuma autossa. Ja eihän sen perusteella mitä väität, voisi käyttää lämmityslaitetta ilmastoinnin kanssa lainkaan kosteuden kuivattamiseen sadekelillä. Otappa vaikka yhteys ilmastointilaitteita huoltavaan yritykseen ja kysy sieltä jos et minua usko. Yksi poikkeus tähän sääntöön on, nimittäin uusi Renun Laguna, siinä kompura menee pois päältä vähän väliä automaattiasennolla, kun on riittävästi viilennyt, mikä ei ole kompuran kannalta kovin järkevää, mutta bemuissa ei todellakaan mene pois päältä.
        Last edited by 525TDS Touring; 14-02-2006, 13:17.
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Jos AC on kytketty niin kompura on aina päällä, paitsi jos: puhallin kytketään pois, kennon lämpötila on alle 2 astetta, moottorin kierrokset on alle 600 tai kaasu on pohjassa (silloin alussa 3 sek ajan kompura pois). Lisäksi järjestelmän paineenvalvonta voi kai katkaista kompuran pyörimisen.
          E39 528iA

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #50
            Originally posted by 525TDS Touring
            Yksi poikkeus tähän sääntöön on, nimittäin uusi Renun Laguna, siinä kompura menee pois päältä vähän väliä automaattiasennolla, kun on riittävästi viilennyt, mikä ei ole kompuran kannalta kovin järkevää, mutta bemuissa ei todellakaan mene pois päältä.
            Ainakin aikoinaan Palme 850 R:ssä kompura meni jatkuvasti päälle ja pois, joka tuntui selvänä nykäisynä ajaessa. Aika rasittavaa, eikä varmasti kompurankaan kannalta paras ratkaisu. Penarissa se tosiaan on koko ajan päällä, joka säästää kompuraa, konetta, voimansiirtoa, ja hermoja.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #51
              Originally posted by TJJ
              kennon lämpötila on alle 2 astetta
              Tämä toteutuu jotakuinkin koko ajan (ainakin kohtuullisilla helteillä). Kaikissa ilmastoinnillisissa autoissani (monta BMW:tä ja muitakin merkkejä) olen huomannut että auton käydessä kompura kytkeytyy irti tietyin väliajoin.

              Esim kerran 523:sta tutkaillessani (aut. ilm. päällä) ulkolämpötila oli noin -5 astetta ja kompura lähti päälle (kuulee äänestä ja näkee hihnapyörästä) noin 20 sekunniksi kerrallaan ollen noin 40 sekuntia irti.

              Samoin helteellä 530d:ta konehuoneen puolelta tutkaillessani kompura kytkeytyi silloin tällöin pois päältä noin 3 minuutin tarkastelujaksolla. Tällöin kennon paluulinjan putkikin jäätyi ulkopinnastaan aina hetkeksi. Kennohan jäätyy sinne +2 tietämille hyvin nopeasti kun ilmastointi on kunnossa. Voi olla että kovilla puhallinnopeuksilla se lämpenee niin paljon ettei kompura mene lepotilaan ollenkaan. Jos se ei menisi lepotilaan, tulisi ongelmia kun kylmäaine kylmenisi liikaa.

              Minäkin olin joskus Volvon kyydissä, jonka kompuran päällelähdön huomasi ajossa, mutta sen kompura alkoi kuulostamaan betonimyllyltä jonkin ajan kuluttua ja hajosikin pian

              Joku kirjoitti: "No ei nyt vaan mene pois päältä. Kokeileppa ensi kesänä kuumana päivänä kun ilmastointi on viilentänyt sisätilan sopivaksi ja ota kompura pois päältä niin huomaat ettei mene montaa minuuttia kun on taas liian kuuma autossa."

              Tietenkin, en väitäkään että ohjaamossa pysyisi se lämpötila, mikä sinne on kerran saatu, mutta kun lämpötila on alle ohjausrajan, ilmastointi ei kylmennä kennoa enää "liian" kylmäksi.

              Ja samainen kirjoittaja jatkaa:
              "eihän sen perusteella mitä väität, voisi käyttää lämmityslaitetta ilmastoinnin
              kanssa lainkaan kosteuden kuivattamiseen sadekelillä"

              Miksei? Jäikö fysiikantunteja väliin? Kun ilman kosteus sidotaan kylmäkennoon, ei sitä mistää ilmesty ilmaan lisää vaikka sitä lämmitettäisiin kennoa ennen tai sen jälkeen. Mitä suurempi lämpötilaero, sitä suurempi kondensoituminen=> autossa ei voida maksimoida kondensoitumista koska jäähdytyskin vie tehoa.

              "Otappa vaikka yhteys ilmastointilaitteita huoltavaan yritykseen"

              Olen asentanut ilmastoinnin Bemariin, oletko sinä?
              ---

              Comment

              • Jarde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 446
                • Oulu

                #52
                Omassa E39:ssä kompura pyöri kokoajan. Ilmastoinnin huollon jälkeen (mm. lisätty kylmäainetta reilu 100g) alkoi kompura pysähteleen välillä, jopa kovallakin helteellä. Eli tästä vois päätellä, että jos kylmäainetta on liian vähän kompura pyörii koko ajan.
                E46 320d sedan vm-02
                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                Comment

                • 5er
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 208
                  • Savo

                  #53
                  Originally posted by jaki
                  Jos joku on nyt hommaamassa E39:iä ja valittavana on yksilö, jossa on tuplalasit (doppelverglasung) suosittelen. Millään ilmalla & henkilömäärällä ei sivulasit ole koskaan huurussa.
                  Itsellä on kyseiset lasit enkä muista että koskaan olisi ollut minkäänlaista huurretta sivulaseissa.

                  Mutta joskus etulasi menee kevyeen huurteeseen. Yleensä pidän puhallinta auto asennossa, ilmastointi pois päältä. Lattiamatot (plyyssi) on kuivat, suodattimet vaihdettu syksyllä eikä jäähdytysnestettä näyttäisi häviävän. Kuskioven tiiviste on hieman haljennut, vaikutusta asiaan?
                  ex E60 530iA -07 M-Sport
                  ex E39 528iA -99

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    #54
                    Originally posted by TJJ
                    Jos AC on kytketty niin kompura on aina päällä, paitsi jos: puhallin kytketään pois, kennon lämpötila on alle 2 astetta, moottorin kierrokset on alle 600 tai kaasu on pohjassa (silloin alussa 3 sek ajan kompura pois). Lisäksi järjestelmän paineenvalvonta voi kai katkaista kompuran pyörimisen.
                    No näinhän se menee. Ja "se joku" mainitsee vielä "senjonkuntoisen" kirjoitukseen, että edelleenkään sillä saavutetulla sisälämmöllä ei ole merkitystä kompuran poiskytkeytymiseen, vaan homma on kuten tuossa yllä sanotaan. Eikä asia siitä muutu, vaikka olisi asentanut kuinka monta ilmastointilaitetta.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #55
                      Originally posted by 525TDS Touring
                      No näinhän se menee. Ja "se joku" mainitsee vielä "senjonkuntoisen" kirjoitukseen, että edelleenkään sillä saavutetulla sisälämmöllä ei ole merkitystä kompuran poiskytkeytymiseen, vaan homma on kuten tuossa yllä sanotaan. Eikä asia siitä muutu, vaikka olisi asentanut kuinka monta ilmastointilaitetta.
                      Jotain vikaa luetunymmärtämisessä?
                      ---

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎