Jaa sinulla vai? Kyllä minun kaikissa ilmastoinnillisissa vehkeissä menee.
No ei nyt vaan mene pois päältä. Kokeileppa ensi kesänä kuumana päivänä kun ilmastointi on viilentänyt sisätilan sopivaksi ja ota kompura pois päältä niin huomaat ettei mene montaa minuuttia kun on taas liian kuuma autossa. Ja eihän sen perusteella mitä väität, voisi käyttää lämmityslaitetta ilmastoinnin kanssa lainkaan kosteuden kuivattamiseen sadekelillä. Otappa vaikka yhteys ilmastointilaitteita huoltavaan yritykseen ja kysy sieltä jos et minua usko. Yksi poikkeus tähän sääntöön on, nimittäin uusi Renun Laguna, siinä kompura menee pois päältä vähän väliä automaattiasennolla, kun on riittävästi viilennyt, mikä ei ole kompuran kannalta kovin järkevää, mutta bemuissa ei todellakaan mene pois päältä.
Jos AC on kytketty niin kompura on aina päällä, paitsi jos: puhallin kytketään pois, kennon lämpötila on alle 2 astetta, moottorin kierrokset on alle 600 tai kaasu on pohjassa (silloin alussa 3 sek ajan kompura pois). Lisäksi järjestelmän paineenvalvonta voi kai katkaista kompuran pyörimisen.
Yksi poikkeus tähän sääntöön on, nimittäin uusi Renun Laguna, siinä kompura menee pois päältä vähän väliä automaattiasennolla, kun on riittävästi viilennyt, mikä ei ole kompuran kannalta kovin järkevää, mutta bemuissa ei todellakaan mene pois päältä.
Ainakin aikoinaan Palme 850 R:ssä kompura meni jatkuvasti päälle ja pois, joka tuntui selvänä nykäisynä ajaessa. Aika rasittavaa, eikä varmasti kompurankaan kannalta paras ratkaisu. Penarissa se tosiaan on koko ajan päällä, joka säästää kompuraa, konetta, voimansiirtoa, ja hermoja.
Tämä toteutuu jotakuinkin koko ajan (ainakin kohtuullisilla helteillä). Kaikissa ilmastoinnillisissa autoissani (monta BMW:tä ja muitakin merkkejä) olen huomannut että auton käydessä kompura kytkeytyy irti tietyin väliajoin.
Esim kerran 523:sta tutkaillessani (aut. ilm. päällä) ulkolämpötila oli noin -5 astetta ja kompura lähti päälle (kuulee äänestä ja näkee hihnapyörästä) noin 20 sekunniksi kerrallaan ollen noin 40 sekuntia irti.
Samoin helteellä 530d:ta konehuoneen puolelta tutkaillessani kompura kytkeytyi silloin tällöin pois päältä noin 3 minuutin tarkastelujaksolla. Tällöin kennon paluulinjan putkikin jäätyi ulkopinnastaan aina hetkeksi. Kennohan jäätyy sinne +2 tietämille hyvin nopeasti kun ilmastointi on kunnossa. Voi olla että kovilla puhallinnopeuksilla se lämpenee niin paljon ettei kompura mene lepotilaan ollenkaan. Jos se ei menisi lepotilaan, tulisi ongelmia kun kylmäaine kylmenisi liikaa.
Minäkin olin joskus Volvon kyydissä, jonka kompuran päällelähdön huomasi ajossa, mutta sen kompura alkoi kuulostamaan betonimyllyltä jonkin ajan kuluttua ja hajosikin pian
Joku kirjoitti: "No ei nyt vaan mene pois päältä. Kokeileppa ensi kesänä kuumana päivänä kun ilmastointi on viilentänyt sisätilan sopivaksi ja ota kompura pois päältä niin huomaat ettei mene montaa minuuttia kun on taas liian kuuma autossa."
Tietenkin, en väitäkään että ohjaamossa pysyisi se lämpötila, mikä sinne on kerran saatu, mutta kun lämpötila on alle ohjausrajan, ilmastointi ei kylmennä kennoa enää "liian" kylmäksi.
Ja samainen kirjoittaja jatkaa:
"eihän sen perusteella mitä väität, voisi käyttää lämmityslaitetta ilmastoinnin
kanssa lainkaan kosteuden kuivattamiseen sadekelillä"
Miksei? Jäikö fysiikantunteja väliin? Kun ilman kosteus sidotaan kylmäkennoon, ei sitä mistää ilmesty ilmaan lisää vaikka sitä lämmitettäisiin kennoa ennen tai sen jälkeen. Mitä suurempi lämpötilaero, sitä suurempi kondensoituminen=> autossa ei voida maksimoida kondensoitumista koska jäähdytyskin vie tehoa.
"Otappa vaikka yhteys ilmastointilaitteita huoltavaan yritykseen"
Olen asentanut ilmastoinnin Bemariin, oletko sinä?
Omassa E39:ssä kompura pyöri kokoajan. Ilmastoinnin huollon jälkeen (mm. lisätty kylmäainetta reilu 100g) alkoi kompura pysähteleen välillä, jopa kovallakin helteellä. Eli tästä vois päätellä, että jos kylmäainetta on liian vähän kompura pyörii koko ajan.
E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Jos joku on nyt hommaamassa E39:iä ja valittavana on yksilö, jossa on tuplalasit (doppelverglasung) suosittelen. Millään ilmalla & henkilömäärällä ei sivulasit ole koskaan huurussa.
Itsellä on kyseiset lasit enkä muista että koskaan olisi ollut minkäänlaista huurretta sivulaseissa.
Mutta joskus etulasi menee kevyeen huurteeseen. Yleensä pidän puhallinta auto asennossa, ilmastointi pois päältä. Lattiamatot (plyyssi) on kuivat, suodattimet vaihdettu syksyllä eikä jäähdytysnestettä näyttäisi häviävän. Kuskioven tiiviste on hieman haljennut, vaikutusta asiaan?
Jos AC on kytketty niin kompura on aina päällä, paitsi jos: puhallin kytketään pois, kennon lämpötila on alle 2 astetta, moottorin kierrokset on alle 600 tai kaasu on pohjassa (silloin alussa 3 sek ajan kompura pois). Lisäksi järjestelmän paineenvalvonta voi kai katkaista kompuran pyörimisen.
No näinhän se menee. Ja "se joku" mainitsee vielä "senjonkuntoisen" kirjoitukseen, että edelleenkään sillä saavutetulla sisälämmöllä ei ole merkitystä kompuran poiskytkeytymiseen, vaan homma on kuten tuossa yllä sanotaan. Eikä asia siitä muutu, vaikka olisi asentanut kuinka monta ilmastointilaitetta.
No näinhän se menee. Ja "se joku" mainitsee vielä "senjonkuntoisen" kirjoitukseen, että edelleenkään sillä saavutetulla sisälämmöllä ei ole merkitystä kompuran poiskytkeytymiseen, vaan homma on kuten tuossa yllä sanotaan. Eikä asia siitä muutu, vaikka olisi asentanut kuinka monta ilmastointilaitetta.
Comment