530d ilmamassamittari mysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    530d ilmamassamittari mysteeri

    No niin tuli tutkittua tuota omaa 530d laitosta hieman.
    Eli vedot hieman hukassa ja tuota maffia ihmettelin hiukan. Maf varaosanumero on 0928400468 eli lukemani perusteella uudempi malli vanhaan -314 loppuiseen verrattuna ja vaatii ilmeisesti dde softan päivityksen.

    Inpalla kattelin ton dde purkin tietoja ja siellä lukee seuraavaa
    Date of production 28.02.03
    Software number 7789482
    Assembly number 7789481

    Jossain näissä ilmamassamittaria käsittelevissä viestiketjuissa oli juttua tosta assemblynumberista ja ilmeisestikin toi -481 loppuinen on vanha softaversio:think

    Elikkäs onko nyt niin että tohon kiesiin on joku edellinen omistaja vaihtanut uudemman mallisen imm ja jättänyt dde softan päivittämättä ja siksi auto temppuilee?
    Kumminkin tossa on jotain hämärää kun auto on 2000 vuosimallia ja toi production date on 03.

    Livedata näyttää seuraavaa.
    tyhjäkäynnillä soll air mass 310 ja ist air mass seilaa 410-440
    kierroksia kun nostaa noin 1700 niin ist air mass menee yli viidensadan
    Noin 2500 kiekoilla menee soll air mass myös yli viiteen sataan

    Eikös tuo soll air mass ole ohjelman pyynti? Mikä siihen vaikuttaa kun kerta sekin menee ulos asteikosta?
    Mutta voiko tuo pyynnin ja todellisen ero silti johtua päivittämättömästä softasta?
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by TsKo View Post
    No niin tuli tutkittua tuota omaa 530d laitosta hieman.
    Eli vedot hieman hukassa ja tuota maffia ihmettelin hiukan. Maf varaosanumero on 0928400468 eli lukemani perusteella uudempi malli vanhaan -314 loppuiseen verrattuna ja vaatii ilmeisesti dde softan päivityksen.

    Inpalla kattelin ton dde purkin tietoja ja siellä lukee seuraavaa
    Date of production 28.02.03
    Software number 7789482
    Assembly number 7789481

    Jossain näissä ilmamassamittaria käsittelevissä viestiketjuissa oli juttua tosta assemblynumberista ja ilmeisestikin toi -481 loppuinen on vanha softaversio:think

    Elikkäs onko nyt niin että tohon kiesiin on joku edellinen omistaja vaihtanut uudemman mallisen imm ja jättänyt dde softan päivittämättä ja siksi auto temppuilee?
    Kumminkin tossa on jotain hämärää kun auto on 2000 vuosimallia ja toi production date on 03.

    Livedata näyttää seuraavaa.
    tyhjäkäynnillä soll air mass 310 ja ist air mass seilaa 410-440
    kierroksia kun nostaa noin 1700 niin ist air mass menee yli viidensadan
    Noin 2500 kiekoilla menee soll air mass myös yli viiteen sataan

    Eikös tuo soll air mass ole ohjelman pyynti? Mikä siihen vaikuttaa kun kerta sekin menee ulos asteikosta?
    Mutta voiko tuo pyynnin ja todellisen ero silti johtua päivittämättömästä softasta?
    Tuo 7789481/7789482 on uudemman MAFfin softa 09/99 - 09/00 ikäiselle autolle ja tuo "production date" ei ole valmistuspäivä vaan ajankohta, jolloin tuo uudempi softa on siihen autoon lykätty.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • TsKo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 127
      • Loppi

      #3
      Originally posted by jartsa02 View Post
      Tuo 7789481/7789482 on uudemman MAFfin softa 09/99 - 09/00 ikäiselle autolle ja tuo "production date" ei ole valmistuspäivä vaan ajankohta, jolloin tuo uudempi softa on siihen autoon lykätty.
      Eli mittari ja softa ovat toisilleen sopivat. Nykyinen versio 0928400527 on ilmeisesti vastaava mun 468 loppuisen kanssa ja toimii sellaisenaan tuolla moottorisoftalla? (mikäli se nykyinenkään maffi on risa)
      e70 X5 40d -11
      ex e39 530D touring -00
      ex e39 TDSa touring -99

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by TsKo View Post
        Eli mittari ja softa ovat toisilleen sopivat. Nykyinen versio 0928400527 on ilmeisesti vastaava mun 468 loppuisen kanssa ja toimii sellaisenaan tuolla moottorisoftalla? (mikäli se nykyinenkään maffi on risa)
        Juu, se on juuri oikea tuohon eli sama kuin bmw:n ...076 loppuinen.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • TsKo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 127
          • Loppi

          #5
          Originally posted by Rahu View Post
          Juu, se on juuri oikea tuohon eli sama kuin bmw:n ...076 loppuinen.
          Osaatko Rahu sanoa tohon mitään mikä ton soll-air-mass arvon vois nostaa yli viiteen sataan tai onko toi pyydetyn ja todellisen ilmamäärän ero niin suuri että tota maffia vois epäillä vialliseksi?
          e70 X5 40d -11
          ex e39 530D touring -00
          ex e39 TDSa touring -99

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by TsKo View Post
            Osaatko Rahu sanoa tohon mitään mikä ton soll-air-mass arvon vois nostaa yli viiteen sataan tai onko toi pyydetyn ja todellisen ilmamäärän ero niin suuri että tota maffia vois epäillä vialliseksi?
            Arvoja tutkimalla harvemmin pystyy varmaksi sanomaan onko siellä vikaa vai ei, paras konsti edelleenkin on ottamalla piuha irti ja kokeilemalla, piuha irroitettuna auton pitäisi kulkea aika selvästi huonommin kuin ehjällä maffilla.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • TsKo
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 127
              • Loppi

              #7
              Joo tulin viikonloppuna kokeilleeksi ajaa maffin piuha irti ja ei ollu paljoa vaikutusta.
              Tänään hommasin ja laitoin uuden Boschin mittarin kiinni, nyt tuntuu vetävän tasaisesti ja voimaa on kyllä paremmin.

              Kattelin niitä livedata arvoja ja nyt mitattu ilmamäärä menee vielä rajummin yli asteikon muistaakseni jotain 520 oli lukema jo tyhjäkäynnillä. Mut pääasia että pelaa. Mahtaako egr tulppaus vaikuttaa tuohon?
              e70 X5 40d -11
              ex e39 530D touring -00
              ex e39 TDSa touring -99

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by TsKo View Post
                Joo tulin viikonloppuna kokeilleeksi ajaa maffin piuha irti ja ei ollu paljoa vaikutusta.
                Tänään hommasin ja laitoin uuden Boschin mittarin kiinni, nyt tuntuu vetävän tasaisesti ja voimaa on kyllä paremmin.

                Kattelin niitä livedata arvoja ja nyt mitattu ilmamäärä menee vielä rajummin yli asteikon muistaakseni jotain 520 oli lukema jo tyhjäkäynnillä. Mut pääasia että pelaa. Mahtaako egr tulppaus vaikuttaa tuohon?
                Kyllä sieltä enemmän menee ilmaa läpi kun egr on tukittu.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Ja nostaa nimenomaan tyhjäkäynnillä ja osakaasulla sitä MAF-arvoa. Täyskaasullahan EGR on muutenkin pois pelistä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • TsKo
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 127
                    • Loppi

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Ja nostaa nimenomaan tyhjäkäynnillä ja osakaasulla sitä MAF-arvoa. Täyskaasullahan EGR on muutenkin pois pelistä.
                    Juu noin se miekii sen aattelin.
                    e70 X5 40d -11
                    ex e39 530D touring -00
                    ex e39 TDSa touring -99

                    Comment

                    • TsKo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 127
                      • Loppi

                      #11
                      Se kun on kiva näin harrastajan seurata inflaation kehitystä niin laitetaan tähän vielä päivän hinta Bosch 0928400527 maf anturista 300eur sis alv ja ostopaikkana bosch service Riihimäki eli tehtaankadun autohuolto oy.
                      e70 X5 40d -11
                      ex e39 530D touring -00
                      ex e39 TDSa touring -99

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by TsKo View Post
                        Se kun on kiva näin harrastajan seurata inflaation kehitystä niin laitetaan tähän vielä päivän hinta Bosch 0928400527 maf anturista 300eur sis alv ja ostopaikkana bosch service Riihimäki eli tehtaankadun autohuolto oy.
                        Kertoo enemmänkin paikallisen varaosamyyjän katteen kehityksestä. Saman osan saa alle 200€ varmasti mafshop:sta. Ja juuri tovi sitten, kun olin samaisen osan tilannut tuolta, niin kaveri oli ostanut täsmälleen saman orkkis Boschin vielä edullisemmin ihan paikallisen varaosaliikkeen kautta.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • TsKo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 127
                          • Loppi

                          #13
                          No perkele joo. Kattelin noita joskus netistä ja jäi semmonen tunne että hinta oli jotain yli 200eur plus lähetys. No eipä ollu ku mafshopissahan oli tosiaa se 170e

                          Eli ois kannattanu kyllä tilata ulkoa, no toki hätänen ku pitää olla niin saipahan samana päivänä auton kuntoon kun aamulla tilasi puhelimella osan.

                          Joo ei täältä kotimaasta kyllä mitään kannata ostaa jos nyt vaikka noita suuttimien hintoja vertaa kotimaassa vs esim diesel levante ni eihän se oo ku kolminkertainen hinta kotimaisella.
                          e70 X5 40d -11
                          ex e39 530D touring -00
                          ex e39 TDSa touring -99

                          Comment

                          Working...
                          X