memebuy23buy

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naikou
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Eipä -96 mallin E39, 235000 km ajettu 2000,- maksanu pirssi mikää takuu uusi ole, eikä varmasti viatonkaan. Mitä muuta odotit tuohon hintaa? Kilometrienkin paikkansapitävyys saattaa olla vähän niin ja näin, kun kerran noin hyvässä kunnossa jo on...
    Kyllähän mä sen tiedän että bmw on hyvä auto 150tkm ja se jälkeen alkaa tiulemaa ne kaikki pikkuviat ja vähän isommatkin, tää mun auto on kehä3 sisäpuolella ollu koko sen ajan mitä on suomessa ollut ja kyllähän helsinkiläiset perusautoilijat tiedetään. Autoa käytetty vaan matkoihin mitä joukkoliikenteellä ei saa hoidettua, muuten seissy ruudussa kesät talvet ja tietysti ollaan sillä asenteella et jos ei autolla paljoo ajeta nii eipä sitä sillon tarvi huollossa käyttää ollenkaan. Huoltokirjan vika leima on 2007 vuonna helsinkiläiseltä korjaamolta 162tkm ja inspectionII tehty, varmaan joku nyrkkipaja kun oli vääränkokonen ilmansuodatinkin ja raitisilmasuodattimet heitetty kuikkaan...
    Last edited by naikou; 04-06-2014, 13:48. Reason: ...

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Auto on 235 tonnia ajettu ja muutama tkm sit on käyty leimaamassa ja päästöissä ei ollut onkelmia silloin, onko se silti nyt vaan katti hajalla? Ei kyllä muuta tuu mieleen kun nyt on meno alkanu tuntua ihan ku olis mopo 520i vaikka 523i mun auto on tai pitäis olla.

    Ostin auton liikkeestä 1kk sitten ja silloin oli vaikka mitä vikaa mitkä ite sit laitoin, tein autoon inspection 2-ohjeen mukaan huollon jolloin ilmeni:

    - pohjalevyn riittämätön ruostesuojaus, ruostuminen alkanut jo en tiedä saako pelastettua
    - 6 sytytystulpasta 1 oli riittävän tiukasti, käyntiääni siinä olikin traktorimainen
    - termostaatti viallinen, vaihdon jälkeen taas alkoi lämpenemään auto niinkun kuuluu
    - oikea etu pyöränlaakeri jurisi voimakkaasti, ihan sama mitä vauhtia ajoi
    - vasemman takaoven lukko ei aukea sähköllä, luutavasti menee koko lukkohärveli sieltä ovesta vaihtoon
    - ohjaustehostimen pumppu surisee, ei auttanu nesteiden vaihto että uutta pumppua vaan sit ku ei ollenka toimi enää


    Semmonen pommi, no 2000 menin maksamaan koko romusta että en tiedä onko paha, remontit itse tehty ja palo satoja siinäki. Jos se nyt katti on hajonnut niin tulee taas kallis remontti halpisautoon. Muuten ihan kiva siistikuntonen ulkoapäin ja alusta hyvä ei kolise/tärise eikä mitkää paikat repsota autossa tai oo reikiä penkeissä mutta toi ruosteinen pohja vituttaa, siitä ei tietysti ostaessa kukaan puhunu mitää vaikka varmasti on tiietty!
    Eipä -96 mallin E39, 235000 km ajettu 2000,- maksanu pirssi mikää takuu uusi ole, eikä varmasti viatonkaan. Mitä muuta odotit tuohon hintaa? Kilometrienkin paikkansapitävyys saattaa olla vähän niin ja näin, kun kerran noin hyvässä kunnossa jo on...
    Last edited by Havis; 04-06-2014, 12:10.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Omassa 96vm. manuaalivaihteisessa 523i on semmonen vaiva että auton käydessä ilmeisesti pakoputki kolisee voimakkaasti, vika tuli ilmi kun moottoritieltä poistumisen jälkeen alkoi kuulua joku ihme räpätys kiihdyttäessä 2000rpm kohilla. Sittemmin tämän jälkeen on kolissut jatkuvasti niin että jalankulkijoillakin päät kääntyy ihmettelemää tätä rikkinäistä bmw:tä.

    Auto on 235 tonnia ajettu ja muutama tkm sit on käyty leimaamassa ja päästöissä ei ollut onkelmia silloin, onko se silti nyt vaan katti hajalla? Ei kyllä muuta tuu mieleen kun nyt on meno alkanu tuntua ihan ku olis mopo 520i vaikka 523i mun auto on tai pitäis olla.

    Ostin auton liikkeestä 1kk sitten ja silloin oli vaikka mitä vikaa mitkä ite sit laitoin, tein autoon inspection 2-ohjeen mukaan huollon jolloin ilmeni:

    - pohjalevyn riittämätön ruostesuojaus, ruostuminen alkanut jo en tiedä saako pelastettua
    - 6 sytytystulpasta 1 oli riittävän tiukasti, käyntiääni siinä olikin traktorimainen
    - termostaatti viallinen, vaihdon jälkeen taas alkoi lämpenemään auto niinkun kuuluu
    - oikea etu pyöränlaakeri jurisi voimakkaasti, ihan sama mitä vauhtia ajoi
    - vasemman takaoven lukko ei aukea sähköllä, luutavasti menee koko lukkohärveli sieltä ovesta vaihtoon
    - ohjaustehostimen pumppu surisee, ei auttanu nesteiden vaihto että uutta pumppua vaan sit ku ei ollenka toimi enää


    Semmonen pommi, no 2000 menin maksamaan koko romusta että en tiedä onko paha, remontit itse tehty ja palo satoja siinäki. Jos se nyt katti on hajonnut niin tulee taas kallis remontti halpisautoon. Muuten ihan kiva siistikuntonen ulkoapäin ja alusta hyvä ei kolise/tärise eikä mitkää paikat repsota autossa tai oo reikiä penkeissä mutta toi ruosteinen pohja vituttaa, siitä ei tietysti ostaessa kukaan puhunu mitää vaikka varmasti on tiietty!

    Leave a comment:


  • wham!
    replied
    Hemi

    Originally posted by Hemi View Post
    Ihan varmasti imuvuotoa.

    Oman käsityksen mukaan imuvuotoa ei pitäisi olla. Sitä itsekin epäilin aluksi pitkään mutta sellaista en ole löytänyt ajan mittaan tutkiskellessani.

    Tuo ajonaikainen nykiminen on nyt jäänyt enemmänkin satunnaiseksi mutta parkkipaikoilla pöryytellessä pintakaasulla tai tyhjäkäynnillä auton sammuminen on alkanut esiintymään sitäkin enemmän.

    Olen ainakin itse siinä käsityksessä että edelleen kampi-/nokka-anturissa olisi päivittämisen tarvetta.

    Inpalla en ole päässyt käymään mutta bmw-scanner ei edelleenkään anna mitään järkeviä erroreita (tosin viime kerrasta on jo vähän aikaa).

    Kiitos vastauksista!

    -wham

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Onko muilla m52b25-28 automaatin omistajilla aaltomaista kiihtyvyyttä, autossa meinaan? Tämä on ilmeisesti vain automaateissa ongelma? Kiva kuulla muiden kokemuksia?
    Last edited by janke; 31-05-2014, 14:33.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by wham! View Post
    Terve Janke!

    Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.

    En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.

    Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.

    Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.

    Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.

    Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.

    Pari kysymystä:

    - Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?

    - Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?

    - Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?

    Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia


    Kiitos


    -wham
    Ihan varmasti imuvuotoa.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by wham! View Post
    Terve Janke!

    Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.

    En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.

    Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.

    Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.

    Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.

    Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.

    Pari kysymystä:

    - Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?

    - Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?

    - Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?

    Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia


    Kiitos


    -wham
    Morjes!

    Mufler flap on ihan shadow memoryn tuoma "illuusio" joten, sitä ei löydy näistä 523:ta.

    Tyhjäkäynnin notkahdus on ihan normaalia näissä siinä ~1000rpm kohdalla, kun päästää kaasulta jalan, joten siitä ei tarvitse murehtia.

    Kammen ja nokan tunnistimet voivat olla niin sanotusti "puoliksi" paskana joten pitäisi kyllä jäädä noista "yleensä" kooditkin jos jotain vikaa. Kampiakselin tunnistin voi olla myös huonosti paikallaan jos joskus vaihdettu autoosi, niin jos 1-mm välissä likaa, niin voi aiheuttaa mitä oireita tahansa. Myös kammen anturi voi hukkua lian ja kaiken muun sarssin peittoon joka voi heikentää tunnistimen toimintaa.
    Nokan tunnistinta pystyt seuraamaan inpalla jos live-arvoissa kääntyy ~20-astetta, niin toimii.

    Suosittelen käymään kaikki imupuoleen liittyvät letkut/putket ihan käsissä pyörittämällä läpi ja juurikin tuon tyhjäkäyntiluistin puhdistusta sekä varmistamaan se, että se menee varmasti oikein ja tukevasti paikalleen. Lisäksi jos on aikaa ja rahaa, niin tulpanhatut kannattaa uusia sekä suuttimet ehkä kannattaa käyttää testauksessa sekä puhdistuksessa. Ei mielestäni kannata suinpäin ostella antureita, jos ja kun ei ole selvää "kunnon" nykimis vikaa!? Ja jos meinaat uudet anturit kuitenkin hankkia, niin alkuperäiset vain sitten toimii ja muut ovat täyttä sekundaa.

    Itsellä on toiminut ihan moitteitta pitkän aikaa motti, toki tuo oma icv:n asennus virhe jonka kiireellä taannoin laitoin kiinni, mutta eipä tuossa kuinkaan käyny.

    Leave a comment:


  • wham!
    replied
    Jankelle

    Terve Janke!

    Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.

    En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.

    Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.

    Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.

    Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.

    Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.

    Pari kysymystä:

    - Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?

    - Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?

    - Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?

    Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia


    Kiitos


    -wham
    Last edited by wham!; 30-05-2014, 21:50. Reason: Tarkennus

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Kirjotellaas pitkästä aikaa tännekin.

    Justiin itsellä oli pahanlainen imuvuoto, kun Icv ei ollut kunnolla paikallaan ja sieltä tiivisteen välistä haukkasi ilmaa toden teolla. Oireet olivat iso suhahdus sammutuksen jälkeen ja huono käyntiinlähtö ja ponneton kiihtyvyys. Kokeilin ennen inpan kiinnilaittoa suihkutella cleaneria letkuihin ja siitähän tyhjäkäynti aina nytkähteli. Inpa kiinni ja tutkimaan vikakoodeja ja lambdoja herjasi ja fuel trim limittiä bank 1-2.
    Sitten katsoin inpan live-tietoja ja adaptation value multiply Olivat plussalla noin 20.00 eli rikasta seosta tarjosi kierroksilla. Add:t, eli tyhjäkäynti korjaus arvot bank 1-2 olivat 0.00.:think
    Jokin rajoittaa tuon M52b25 riittävää ilmansaantia tyhjäkäynnillä joka ei nyt ole kuitenkaan mikään vakava asia, kun eihän tyhjäkäynnillä saisi oikein pidelläkkään pitkiä aikoja.

    Elikkäs, kannattaa huolella kiinnittää separaattori ja toi tyhjäkäyntiluisti "ICV" ettei tule vastaavia ongelmia. Noi imuvuodot ovat kyllä "yleensä" syypäitä moneen moottorin toimintahäiriöihin.

    Leave a comment:


  • rausku
    replied
    e39 540iA -98

    Katsastuksessa hylky päästöistä, aiemmin ei niiden kanssa ollut ongelmaa. Etummaiset lambdat vaihdettu ehkä 3 vuotta sitten ja KAT:t uusittu 1.5vuotta sitten, IMM uusittu 2 vuotta sitten. INPA:lla ei hälytyksiä moottorinohjauksessa. Ohessa livedataa, parin vuoden takaiseen seuraavia pienehköjä muutoksia:
    - ilmamäärät n. +1.5kg/h
    - lambda voltage1 0.76 -> 0.66 (voltage2 ennallaan)
    - lambda integrator 1 & 2 nousua +1.00 molempiin
    - additiv 1: 4 -> 0
    - multiplikativ 1 & 2: -2.0 molempiin

    Löytyisikö täältä vinkkejä mistä kannattaisi lähteä yrittämään korjausta (ilmansuodatin, tulpat..)?

    Mitatut arvot tyhjäkäynti / kierroksilla:
    CO: 0.78 (raja 0.5) / 0.45 (raja 0.3)
    HC: 152 (raja 100) / 36 (ok)
    CO2: 13,7 / 14,4 (ok)
    O2: 1,15 / 0,58 (ok)
    lambda - / 1,012 (ok)
    Attached Files

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Kylmä moottori vaatii rikkaamman seoksen, että käynti on tasaista eikä esim. liikkeellelähtö ole nykivää. Kyseessä on siis ominaisuus.
    Onko sulla koskaan ollut autoa, jossa on kaasarimoottori ja manuaalinen ryyppy?
    No tuota, kun en ole tuota haistanut aikaisemmin.. nenä ollut vissiin tukossa
    Kyl on ollut kaasarivehkeitä jotka haisivat muutenkin bensalta

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mikäs kun starttaa auton kylmästä, niin haisee selvästi bensalta pakokaasu jonkin aikaa? Onko tämä normaalia kun en ole mielestäni aikaisemin haistanut bensiiniä? Vitsi kun noi Add:t eivät nouse niin korkeelle, että antaisi vikakoodia jostain!
    Kylmä moottori vaatii rikkaamman seoksen, että käynti on tasaista eikä esim. liikkeellelähtö ole nykivää. Kyseessä on siis ominaisuus.
    Onko sulla koskaan ollut autoa, jossa on kaasarimoottori ja manuaalinen ryyppy?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Mikäs kun starttaa auton kylmästä, niin haisee selvästi bensalta pakokaasu jonkin aikaa? Onko tämä normaalia kun en ole mielestäni aikaisemin haistanut bensiiniä? Vitsi kun noi Add:t eivät nouse niin korkeelle, että antaisi vikakoodia jostain!

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Minähän silloin tein kattiin etupuolelle sellasen 40x40mm luukun rälläkällä ja katsoin miltä siellä näytti, ja ensinmäinen kenno oli ainakin ehjä. Suihkutin sitten sinne pari pottia cleaneria ja paineilmaa perään ja hitsasin luukun kiinni. Ei ollut tuostakaan mitään apua.

    Tuo imusarjan irroitus on muutenkin hyvä idea, kun saa tarkistettua tarkasti sieltä alta kaikki kumitulpat ja separaattorin ja ICV:n tiivisteet näkee samalla. Minullahan oli jotenkin kummallisesti se imusarjan alapuolella oleva luukku jossa on noi imu "pisteet" niin näytti, että se luukku oli jotenkin vääntynyt ja on voinut sieltäkin imeä reunoilta ilmaa. Laitoin siihen uuden tiivisteen ja tiivisteliimaa joten alkoi sekin kunnolla pitämään.
    Pitää huomenna tutkia mutta en ehdi saamaan imusarjan tiivisteitä ku kohta loppuu korjausaika..

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Nii sitä minäkin. Eli onkohan niin että ne toimii mulla ja vika on katissa koska nii isoo imuvuotoa mulla tuski on...
    Minähän silloin tein kattiin etupuolelle sellasen 40x40mm luukun rälläkällä ja katsoin miltä siellä näytti, ja ensinmäinen kenno oli ainakin ehjä. Suihkutin sitten sinne pari pottia cleaneria ja paineilmaa perään ja hitsasin luukun kiinni. Ei ollut tuostakaan mitään apua.

    Tuo imusarjan irroitus on muutenkin hyvä idea, kun saa tarkistettua tarkasti sieltä alta kaikki kumitulpat ja separaattorin ja ICV:n tiivisteet näkee samalla. Minullahan oli jotenkin kummallisesti se imusarjan alapuolella oleva luukku jossa on noi imu "pisteet" niin näytti, että se luukku oli jotenkin vääntynyt ja on voinut sieltäkin imeä reunoilta ilmaa. Laitoin siihen uuden tiivisteen ja tiivisteliimaa joten alkoi sekin kunnolla pitämään.

    Leave a comment:

Working...
X