Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 kardaanin vakionopeusnivel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gargo
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 27

    E 39 kardaanin vakionopeusnivel

    Tervehdys! Miten tuon kyseisen nivelen voitelu onnistuu,eli mitä pitää purkaa että pääsee rasvaamaan?
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Gargo View Post
    Tervehdys! Miten tuon kyseisen nivelen voitelu onnistuu,eli mitä pitää purkaa että pääsee rasvaamaan?
    jos sen haluaa hyvin tehdä niin kardaani irti, nivel irti, puhdistus ja uudet rasvat. Toinen vaihtoehto on avata nivelen liitos perästä ja ruutata laippojen välistä rasvaa niin paljon kun saa menemään, sama homma suojakumin päästä; klemmari irti ja suojakumin välistä. Tarviit ison lääkeruiskun ja ohutta muoviletkua ja vetonivelrasvaa. Jos se nivel on päässy kuivumaan ja väljistymään ei taida uudet rasvat enää pelastaa.

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      #3
      Eipä taida onnistua purkamatta koko ristikkoa pois kardaanista? En ainakaan usko että ois rasvanippaa näissä...
      Ja samallahan sitä vaihtaa uuden ristikon... Ja laittaa rasvanipallisen tilalle.

      Nii, ja siis kardaanissahan ei oo muuta kuin ristikoita? Vakionopeusnivelet sitte vetareissa?
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • Jakuza
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 516
        • Brisbane

        #4
        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Eipä taida onnistua purkamatta koko ristikkoa pois kardaanista? En ainakaan usko että ois rasvanippaa näissä...
        Ja samallahan sitä vaihtaa uuden ristikon... Ja laittaa rasvanipallisen tilalle.

        Nii, ja siis kardaanissahan ei oo muuta kuin ristikoita? Vakionopeusnivelet sitte vetareissa?
        Ohan tossa vakionopeusnivel siinä perän puolella. Itse vaihoin tiivisteen ja uudet rasvat samalla kun asensin Quaifen paikalleen. Kannattaa tosiaan tuo tiiviste vaihtaa samalla, että pysyykin uudet rasvat jonkin aikaa. Ja ei siellä rasvatilanne vajaa 200tkm kohdalla enää mikään kovin hyvä ollut.

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Jakuza View Post
          Ohan tossa vakionopeusnivel siinä perän puolella.


          Katos vaa, siis tuo myökky juuri ennen perää...? Kaikkea sitä oppii. Jokseenkin tuntuu erikoiselta ratkaisulta... :think
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Haukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 1366
            • Valkeala

            #6
            Siis onko tuo "vakionopeusnivel" tällänen niinku tässä videolla? Klik

            liittyykö tuo sitten jotenkin vakionopeuteen vai mistä tuo nimitys?
            Last edited by Haukkis; 06-11-2012, 15:20.

            Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Vakionopeusnivelessä pyörimisnopeus pysyy vakiona nivelkulmasta riippumatta.

              Comment

              • Haukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1366
                • Valkeala

                #8
                eikö tavallisessa ristinivelessä sitten pysy?

                Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by Haukkis View Post
                  eikö tavallisessa ristinivelessä sitten pysy?
                  Tavallisessa nivelakselissa nopeus muuttuu kulman muuttuessa, tarvitaan toinen nivel samassa kulmassa jotta nopeus vakiintuu. Sen takia kardaaneissa yleensä etu ja takaristikko.

                  Comment

                  • Haukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 1366
                    • Valkeala

                    #10
                    Niinpäs onkin, eipä ole tullut koskaan ajateltua tuommoistakaan.. Kiitos infosta ja sori ot:stä

                    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Tavallisessa nivelakselissa nopeus muuttuu kulman muuttuessa, tarvitaan toinen nivel samassa kulmassa jotta nopeus vakiintuu. Sen takia kardaaneissa yleensä etu ja takaristikko.

                      http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/...ne_eli/vk2.htm
                      Wtf? Miten toi on mahdollista ees?
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Haukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 1366
                        • Valkeala

                        #12
                        Ilmeisesti pitää olla samassa vaiheessa nuo nivelet, jotta nuo nivelet kumoaisivat toistensa aiheuttaman nopeuden heijauksen?
                        Tässä kuvassa e30 kardaani


                        Mitenkäs muuten nyt tuo ekalla sivulla oleva realoemin kuva tuosta e39:stä, siinähän on vain 1 ristinivel. Onko se silloin suorassa jolloin nopeuden epätasaisuutta ei tule, kun oon käsittäny et ristinivelen ois kulumisen kannalta hyvä olla aina pienessä kulmassa?
                        Last edited by Haukkis; 06-11-2012, 21:21.

                        Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                        Comment

                        • kani
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 699
                          • Espoo

                          #13
                          Onkohan täällä E39 puolella hyviä ideoita sen nivelkupin irrottamiseen perän laipasta?? Istuu e46 330:ssä nivelkuppi kiinni laipassa kun tauti. Kardaani siis irtosi nivelestä kun yriteltiin irrottaa siitä tasauspyörästöstä niin että kuulat putosi pitkin lattiaa.. Kokeilulistalla on vielä jäljellä kuivajäätä nivelkuppiin ja perän laipan kuumennus, jonkinlaisen ulosvetimen sovittelu siihen. Koko takakelkan pudotus ja irrotusyrityksien jatkaminen tallin lattialla. Ja paineilmataltta. :(

                          Irroitusöljyä, nitkutusta, koputtelua, hakkaamista, vääntöä, lämpöä ja voimaa on jo kokeiltu :(
                          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎