Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520d: vaihteisto takkuaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti_L
    Newbiemmer
    • Nov 2012
    • 19
    • Etelä-Savo

    E39 520d: vaihteisto takkuaa

    Moro!

    Kirjoittelen ekaa kertaa BTCF:lle.

    Ostin vuosi sitten marraskuussa E39 520d sedanin (facelift -malli vuodelta 2000, manuaalivaihteistolla). Auto on loistava, olen ollut siihen todella tyytyväinen kaikin puolin - jämäkkää saksalaista laatua. Ostaessa mittarissa oli 180 000 km, nyt 20 000 km enemmän, eikä tunnu missään. 520d ei tietysti ole tehonsa puolesta mikään tykki, mutta kyllä sillä on täällä maaseudulla pysynyt muun liikenteen mukana. Auto on ihmeen taloudellinen ollakseen "iso" (matka-ajossa alle 5 litraa / 100km). Se on myös todella hiljainen, menee maantiellä vakionopeudensäädin päällä kuin juna, ja E39 on mielestäni nykypäivänäkin erittäin hyvännäköinen ja sulavalinjainen korimalli!

    Yksi asia kuitenkin harmittaa, nimittäin vaihteisto takkuilee hieman. Ei koko ajan, mutta usein. Vika on pahin kylmänä. Lämpimänä vaihteet tuntuvat toimivan jouhevammin. Välillä vapaalta 1. vaihteelle ei mene silmään muuten kuin käyttämällä vaihde ensin esim. 2:sella, tai muuten 'rumppaamalla' vaihteita/kytkintä, tai valuttamalla autoa 10cm johonkin suuntaan. En oikein ole varma aina mikä vaikuttaa mihinkin, mutta joka tapauksessa tuo 1. vaihde on takkuinen. Esim. liikennevaloista lähtiessä vika on piinaava. Silloin kun vaihde ei mene päälle edes takkuillen, tuntuu että vastassa on ikään kuin 'seinä'. Olen seurannut foorumia, ja oppinut paljon BMW:n sielunelämästä, mutta tähän vaihteistoasiaan en ole onnistunut löytämään yksiselitteistä neuvoa.

    Nostin auton pukeille ja tutkailin vähän vaihteistoa. En tiedä voisiko vika johtua vaihteensiirtomekanismista, pikkuisen huonosti sinne näkee / pääsee käsiksi kun se on siellä kardaanin päällä piilossa. Ruiskuttelin kaikkiin näkyviin niveliin CRC:tä, mutta ei se ainakaan vaikuttanut millään tavalla. Pientä öljyvuotoa näytti olevan, varmaan sieltä stefasta mihin se vaihdetanko menee. Vähän oli märkänä siinä alapuolella oleva pelti. Autotallin lattialle ei ole kuitenkaan tiputtanut pisaraakaan mitään öljyä, joten vuoto ei liene kovin suurta.

    Vaihteiston kyljessä on näköjään keltainen tarra, jossa merkintä:

    MTF-LT-1
    BMW SCHALTGETRIEBE-ÖL
    LIFETIME OIL, NO OIL CHANGE
    BMW BEST.-NR.: 23 00-1434 404

    Vuosi sitten vaihdatin BMW -huollossa autoon muiden nesteiden ohella myös vaihteistoöljyn. Kuitissa osanumeroksi on merkitty 83220309031, joka pikaisella Googletuksella paljastui MTF-LT-2 SAE 75W 80 -öljyksi. Huollatin auton heti kun sain sen, ja siksi en nyt osaa sanoa varmuudella takkuilivatko vaihteet ENNEN tätä vaihteistoöljynvaihtoa. En ainakaan muista, että olisin huomannut mitään epänormaalia.

    En itse ole mikään autoguru. BMW-huollossa (Inspection II) pari kuukautta sitten vika ei tietenkään juuri silloin esiintynyt, joten siellä siihen ei osattu ottaa kantaa sen enempää. Mutisivat vain tiskin takana jotakin "synkrojen loppumisesta" tai "koko vaihteiston rikkinäisyydestä" tms. Siksi kysynkin nyt asiaa täältä foorumilta, kun täällä on paljon BMW-tietäjiä.

    - Onkohan tuo huollossa laitettu öljy oikeanlaista?
    - Voiko olla että sitä olisi laitettu liian vähän tms. (en tarkistanut öljymäärää vielä)?
    - Voisiko vika olla kytkimessä? Minusta kytkin kyllä toimii normaalisti.

    Olen kiitollinen kaikesta avusta!

    T. Matti
    E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
    ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Huono mennä sanomaan, kun itse ajanut nyt jo kohta 3vuotta automaatilla, mutta lähtisin ehkä ensiksi tarkistelemaan vaihdevivustoa ja kytkintä. Kuten järkikin sanoo, jos kytkin ei pure kunnolla niin ei ne vaihteetkaan mene päälle. Oletko huomannut mitään eroa jos pidät kytkintä hetken aikaa pohjassa, ennenkuin laitat 1 vaihdetta päälle, meneekö helpommin? onko moottorin ja laatikon kannatin/tukikumit missä kunnossa, lieneekö kone tai laatikko täysin optimaalisessa linjassa?

    Mikä oli kyseisen pajan nimi, missä autosi huollatit?
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • eiskalt
      Bimmer Fanatic
      • May 2012
      • 836
      • Hyvinkää

      #3
      On muuten sama homma ton vapaalta ykköselle vaihdon kanssa. Melko harvoin onneksi. Ei vaan mene muuten, kun esim. kakkosen kautta. Ja ainakaan omassa tapauksessa ei auta, vaikka seisoisi kytkimen päällä kuinka kauan.
      No, vaihtaahan jotkut muutenkin aina kakkosen kautta ykköselle, vaikkei mitään syytä oliskaan. Liityt vaan siihen porukkaan.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Oiskohan tässä kyse kytkinlevyn tahmaamisesta booreihin, tuota vikaa ainakin on ollut joskin pääasiassa E46:ssa. Asetelma irroittaa puristuksen, mutta kytkinlevy on jumissa akselilla jolloin jää vielä sen verran pänniä että vaihteet ei meinaa mennä sisälle vaikka kaikki muuten tuntuu normaalilta. Asiasta oli bemarin service bulletin jopa olemassa, en muista mitä malleja siinä sanottiin asian koskevan.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Torsti19
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 52
          • Tampere

          #5
          Samaa takeltelua ilmenee täälläkin. Lisäksi satunnaisesti ykkönen hyppää silmästä liikkeellelähdössä. Kakkosen kautta kun laittaa vaihteen silmään tapahtuu tätä ehkä kerran/1-2 kk.

          Myös, kun kytkimen nostaa kuuluu ovi auki selvä napsahdus. Näin siis, vaikka vaihdetta ei olisi silmässäkään. Jos kytkintä pitää pohjassa pitkään ja nostaa polkimen ei napsausta kuulu.

          Comment

          • Matti_L
            Newbiemmer
            • Nov 2012
            • 19
            • Etelä-Savo

            #6
            Originally posted by djs^ View Post
            ...lähtisin ehkä ensiksi tarkistelemaan vaihdevivustoa ja kytkintä. Kuten järkikin sanoo, jos kytkin ei pure kunnolla niin ei ne vaihteetkaan mene päälle. Oletko huomannut mitään eroa jos pidät kytkintä hetken aikaa pohjassa, ennenkuin laitat 1 vaihdetta päälle, meneekö helpommin? onko moottorin ja laatikon kannatin/tukikumit missä kunnossa, lieneekö kone tai laatikko täysin optimaalisessa linjassa?

            Mikä oli kyseisen pajan nimi, missä autosi huollatit?
            -Mielestäni ei ole mitään eroa miten pitkään kytkintä pitää pohjassa ennen vaihteen laittoa. Muutenkin se tuntuu jotenkin mystiseltä, kun välillä toimii ja välillä ei.

            -Tuosta moottorin ja laatikon tukikumi- / linjausasiasta ei ole kyllä mitään hajua. Onko miten yleistä että kone/laatikko ei ole linjassa? Voin silmämääräisesti koittaa tarkastella tukikumeja.

            -Huollatin Karikolla, ei täällä Savonlinnassa muita BMW-huoltoja ole. En ole mitenkään merkkihuoltofanaatikko, mutta kun autossa on 100% BMW-huoltokirja, niin jotenkin ei viittinyt 'rikkoa' sarjaa Luulisi että niillä nyt on jotain tietämystä BMW:stä. Onko Suomessa jotain erityisen hyvää BMW-huoltoa tämmöisissä vaihteistoasioissa?

            Originally posted by Cell
            Oiskohan tässä kyse kytkinlevyn tahmaamisesta booreihin, tuota vikaa ainakin on ollut joskin pääasiassa E46:ssa. Asetelma irroittaa puristuksen, mutta kytkinlevy on jumissa akselilla jolloin jää vielä sen verran pänniä että vaihteet ei meinaa mennä sisälle vaikka kaikki muuten tuntuu normaalilta. Asiasta oli bemarin service bulletin jopa olemassa, en muista mitä malleja siinä sanottiin asian koskevan.
            -Ok. Minkäslainen homma tuo on tutkia? Laatikko irti ja osiksi? Mietin vaan kun ei itse osaa tehdä, niin tuleeko halvemmaksi ostaa uusi auto?

            Oletteko nyt sitä mieltä että tuosta vaihteistoöljystä se ei voi johtua? Eli että se on oikeanlaista ja ei kannata edes testimielessä vaihtaa uuteen /erilaatuiseen?
            E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
            ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Homma on täysin vastaava kytkimen vaihdon kanssa, ainoa että booreihin saa kiinnittää ehkä vähän erityishuomiota kasatessa.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                #8
                Samaa olen havainnut joskus omassa vm 2000 523issä, nimenomaan 1. vaihteen kanssa. Tosin tuntuu, että joskus ongelma on pahempi ja toisinaan vaihteet menee taas tosi hyvin päälle. Olen huomannut, että jos 1stä päälle laitettaessa tulee se 'seinä' vastaan, auttaa kun ihan vähän nostaa kytkintä pohjasta ja samalla tökkää vaihteen sisään. Ongelma on kuitenkin ollut niin vähäinen, että ei itseäni vaivaa niin en ole asialle mitään tehnyt. Vaihteistoöljyt olen kerran vaihdattanut, mutta sillä ei tuntunut tuohon mitään vaikutusta olevan.

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #9
                  MTF-LT1:n voi korvata MTF-LT2:lla. Kytkinlevy saattaa jumittaa kuivalla kytkinakselilla vähän enemmän kylmänä, mutta voi tuo johtua laatikostakin. ZF:n laatikoissa on ollut ongelmaa "detent pin" :ien jumituksen kanssa (ongelma korostuu kylmänä) ennen huhtikuuta 2002 valmistettujen laatikoiden kanssa. Tähän myydään korjaussarjaa ja osat voi vaihtaa laatikon kupeesta, mutta vaatii laatikon pudotuksen. Joillakin ongelma on lieventynyt vaihtamalla eri öljyihin. Ongelmaa on huollossa hankala todeta, koska laatikko on sinne ajamisen jäljiltä jo lämmennyt. Ainoa järkevä keino todeta ongelma on tehdä testi suoraan yön yli pihalla kylmässä seisoneella autolla. Vaihdekepin puslien uskoisin noilla kilometreillä ja diisselillä olevan vielä ihan kunnossa.

                  Mulla rempattiin juuri 130 tkm ajetun auton kytkin kuivan kytkinakselin takia. Samalla harrastettiin ylihuoltoa ja osia vaihtui kytkimen lisäksi paljon muitakin. Kytkinakseliin tuli unirex s2 rasva. Laatikon pinnit tosin jätettiin vaihtamatta. Kepin puslat vaihdettiin, mutta vanhoillakin olisi mennyt hyvin. Rempan jälkeen toimii vaihdot paljon paremmin, mutta alle +5 lämpötiloissa 1 ja 2 ovat vielä hieman jäykät, ennen kuin laatikko lämpeää. Taitaa olla kyllä ominaisuus, mitä näitä juttuja bemareiden laatikoista olen lukenut. Ei taida kellään toimia kuin sula voi, varsinkaan kylmänä. Mullakin on 1 hieman jäykkä välillä, kun ajelee kaupungilla. Helpottaa tosiaan, jos juuri on ollut 2 silmässä, tai auton pääsee täysin pysäyttämään ennen vaihtoa ykköselle. Täytyy noiden detent pinnien vaihtoa miettiä vielä, mutta pidän laatikon toimintaa jo nyt aika normaalina.
                  Last edited by Bomb5; 18-11-2012, 10:45.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • igoritigeri
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2010
                    • 115
                    • Lappeenranta/Mikkeli

                    #10
                    Miun bemari tekee ihan samoja asioita. Ykkönen ei meinaa ain toimia mut huomasin painaa kytkintä toisen kerran niin yleensä ykkönen rupes toimimaan. Autoni on kuitenkin ajettu 400000km.. -02vuosmallia oleva e39 diiseli.
                    Ex e34 518i,-96. Ex e39 520d,-02. Nykyinen e91 320d, 08.

                    Comment

                    • Matti_L
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 19
                      • Etelä-Savo

                      #11
                      Terve,

                      Vähän mennyt aikaa, mutta nyt vasta ehdin jatkaa tämän aiheen parissa...

                      Eli takkuaminen jatkuu, viimeksi oli "tosi hauskaa" Helsingissä iltapäiväruuhkassa pohjoisesplanadilla, jossa jono pysähteli 10m välein ja vaihteisto takkuili pahemman kerran

                      Autohan on siis manuaalivaihteinen E39 520d, vuosimalli 2000, valmistenumero WBADM71060GU45859, ajettu 210 000km.

                      Nyt ehdin ottaa auton pukeille ja katsoa vaihteiston kyljistä numeroita. Onkohan noista joku, josta käy ilmi laatikon tarkka tyyppi/sarjanumero, ja sitä kautta mahdolliset huoltotiedotteet, että pääsisin asiassa eteenpäin?

                      Oikealla takaosassa 1053 401 151
                      Oikealla etuosassa 1053 401 146 (tämän yläpuolella ZF -logo)

                      Vasemmalla takaosassa 2106-4, sen alla 226
                      Vasemmalla etuosassa 2102-2 226 (tai 225, en nähnyt kunnolla hankalasta paikasta)

                      Laiton kyselyä myös BMW-merkkihuoltoon ja ZF-Centeriin Kuopioon, katotaan vastaavatko mitä...


                      Terveisin,
                      Matti
                      E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
                      ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎