Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
hankkimassa,millainen on e39 525?
Collapse
X
-
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
-
-
no jonki käsityksen
saa tietty tosta mun käyttiksestä 523 e39
Olen alustasarjalla saanut hiukkan tarkempaa ajotuntumaa,ettei ole ihan niin vetelä lahna =)
Mutta kyseistä koppia ei näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan ja sedanilla ja farkulla on kuitenkin eroa...
miettinyt uudempaa sedaniakin 535 v8..mutta jooh,voi olla että siirrytään takasin e36 malliin kun pitää leikkiä! ;DNykyiset:e39 530i & e36 325
---------------------------------------------------
Exät:
vw golffi
e46 328 -00
e30 320 -87
e30 325 -83
e36 325 -91
e36 328 -98
e30 325 M-tech1 -87
Comment
-
-
Kyllä ainakin e39 530d:ssä on omat vikansa ja se on niin suhteellista, mitä pitää kalliina ylläpitona ja mitä ei. Jos verrataan johonkin neloskoppaiseen diesel Golfiin, niin varmasti e39:n ylläpitokustannukset tulevat kalliimmaksi. Yksistään jo etupään tukivarsia on e39:ssä paljon enemmän.
Mutta jos otetaan huomioon se, että premium autossa on premium auton huoltokustannukset, niin eivät ne silloin niin kamalia ole, jos verrataan muiden valmistajien vastaaviin autoihin.
Kaikki viime kädessä riippuu ostamastasi yksilöstä. Itselläni on yleensä aina ollut käytettyjen autojen kohdalla sellainen nyrkkisääntö, että rahaa tulee menemään jotakuinkin seuraavalla tavalla: auton hankintakustannus + 1000€ + yksi rengassarja. Tuohon kun varautuu, niin ei heti ensimmäisenä pety hankintaansa. Toki harrastepelit ovat erikseen, mutta tällöin puhutaan nimenomaan harrastuksesta sen rahansyönti on täysin oma lukunsa.
Jos joitakin tärkeitä seikkoja pitäisi tuoda esille, olisivat ne seuraavia:
- Auton korivauriot ovat yleensä kalleimpia korjata, ellei itsessä ole automaalarin vikaa. E39:t alkavat olla jo faceliftienkin osalta yli kymmenvuotiaita, joten ruostevaurioita voi jo melko yleisesti esiintyä. Tyypillisimmät ruostevauriot koskettavat ovien saumoja ja takaluukkua. Pienenkin ruostevaurion korjaaminen maksaa helposti +500€.
- Alusta näissä on suhteellisen usein huonossa kunnossa, ellet satu ostamaan juuri huollettua versiota. Varsinkin halvemman pään autoissa alustassa on lähes aina sanomista. Jos kaikki tukivarret joutuu uusimaan, katsotaan n. 1000-1400€:n kokonaiskustannusta suuntauksineen.
- Dieseleitä koskettavat erityisesti läppäviat ja ne on syytä korjata mahdollisimman pian. Käytännössä tämä tarkoittaa läppien poistoa, mikäli sellaista ei ole jo aiemmin tehty. Operaation voi toteuttaa itsekin ja se ei oikeastaan maksa paljon mitään. Jos homman jättää tekemättä, siitä seuraava konevaurio voikin sitten olla jo koko auton hintainen.
- Jäähdytysjärjestelmissä on jonkin verran esiintynyt vuotoja, mikä tuntuu olevan varsin tyypillistä Bemareille. Ne kannattaa tsekata. Lisäksi koeajotilanteessa on hyvä salavalikosta katsoa auton todellinen lämpötila, sillä mittari ei sitä yleensä kerro kuin kovin pääpiirteisesti.
- Siirtopumppu ja/tai polttoainepumppu näistä menee kovin herkästi jossain kohtaa, joten niiden vaihtoon kannattaa varautua. Myös siihen, että auto saattaa joku päivä jättää tielle. Näitä on kuitenkin kovin vaikea etukäteen arvioida. Ainoa varmuus niiden kunnosta voidaan selvittää lähinnä siten, jos niiden vaihdosta on olemassa tositteet tai jos pääset tsekkaamaan auton livedataa, voi teoriassa olla mahdollista hieman ennakolta todeta jos esimerkiksi siirtopumpussa on vikaa, siirtopaineen ollessa varsin matala.
- Samalla jos pääsee käsiksi livedataan, on tietysti hyvä tsekata myös muut arvot, esim. suuttimien korjausarvot ja lisäksi on hyvä lukea myös vikakoodit.
- Monesti 530d:ssä on webasto ja vieläpä sellaisella erikoisuudella, ettei se toimi, joten ei tee pahaa selvittää sen kunto jo ennen varsinaista kaupantekoa. Moni nimittäin myynti-ilmoituksessa kauheasti kehuu kuinka autosta löytyy alkuperäinen webasto, mutta paikan päällä se osoittautuukin vialliseksi. Siitä voi pienen alennuksen saada jos kyseinen seikka on jätetty ilmoituksessa mainitsematta.
Lopuksi vielä huomauttaisin, että mikäli autolla haluaa leikkiä, e39 ei ole oikea auto sinulle! Vielä kyseenalaisempaa on se, että jos haluaa autollaan leikkiä, miksi huoltokustannukset huolettavat niin paljon? Tyypillisesti näillä autoilla leikkivät ihmiset aiheuttavat jo ihan omalla toiminnallaan vahinkoja omalle autolleen, jolloin niitä ei voida laskea auton normaaleiksi ylläpitokustannuksiksi. Eli jos polttelee kumia ja laatikko pettää, vika ei ole autossa, vaan kuljettajassa!Last edited by Ramzez; 28-11-2012, 15:31.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostLeikkimisen ilot katoaa ja huomaat ostaneesi kömpelön laivan joka on suunniteltu lähinnä maantie/moottoritieajoon.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Mr.Speed
Originally posted by e30_M-tech1 View Postsaa tietty tosta mun käyttiksestä 523 e39
Olen alustasarjalla saanut hiukkan tarkempaa ajotuntumaa,ettei ole ihan niin vetelä lahna =)
Mutta kyseistä koppia ei näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan ja sedanilla ja farkulla on kuitenkin eroa...
miettinyt uudempaa sedaniakin 535 v8..mutta jooh,voi olla että siirrytään takasin e36 malliin kun pitää leikkiä! ;D
"Olen alustasarjalla saanut hiukkan tarkempaa ajotuntumaa,ettei ole ihan niin vetelä lahna =)
Mutta kyseistä koppia ei näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan ja sedanilla ja farkulla on kuitenkin eroa..." :think Kait sulla nyt sitten jonkilainen käsitys pitäis olla e39:n ominaisuuksista jos kerran sellainen käyttiksenä on? Pitkäkattoinen on sen verran isompi ja myös raskaampi kuin farmarimallit noin yleensäkin vs. sedan, mutta ei mun mielestä muuten ole juuri erilainen, näin omiin kokemuksiini nojaten.
Lukoton perämurikka on mitä on, mutta kyllä minä tuon oman norsuni saan poikittain jos haluan. Minnekään radalle en tuon kans välittäis lähtiä, enkä senkään vertaa e36 325:sen..
Comment
Comment