Announcement

Collapse
No announcement yet.

hankkimassa,millainen on e39 525?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Hohhoijaa...
    Väitän kuitenkin -99 ja uudemman e39 bemarin kutosdieseltekniikan olevan varsin luotettavaa verrataan sitä mihin tahansa.
    Itse perusmoottori on ikiliikkuja ja kun nyt vesipumpun ja naftansuodattimet vaihtaa perushuoltojen lisäksi silloin tällöin, niin muuten ei juuri tarvitse käsiään kyllä tahria.
    Minulle on varmaan sattunut sitten huono yksilö, kun remonttia joutunut tekemään aika reilusti:
    Last edited by BreeZi; 28-11-2012, 12:45. Reason: Typoja.
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • e30_M-tech1
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 340
      • Tampere

      #17
      no jonki käsityksen

      saa tietty tosta mun käyttiksestä 523 e39
      Olen alustasarjalla saanut hiukkan tarkempaa ajotuntumaa,ettei ole ihan niin vetelä lahna =)
      Mutta kyseistä koppia ei näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan ja sedanilla ja farkulla on kuitenkin eroa...
      miettinyt uudempaa sedaniakin 535 v8..mutta jooh,voi olla että siirrytään takasin e36 malliin kun pitää leikkiä! ;D
      Nykyiset:e39 530i & e36 325
      ---------------------------------------------------
      Exät:
      vw golffi
      e46 328 -00
      e30 320 -87
      e30 325 -83
      e36 325 -91
      e36 328 -98
      e30 325 M-tech1 -87

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by e30_M-tech1 View Post
        ...miettinyt uudempaa sedaniakin 535 v8..mutta jooh,voi olla että siirrytään takasin e36 malliin kun pitää leikkiä! ;D
        Näin on varmasti parempi ja pamahtaahan se kovempaa kun osuu...

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #19
          Kyllä ainakin e39 530d:ssä on omat vikansa ja se on niin suhteellista, mitä pitää kalliina ylläpitona ja mitä ei. Jos verrataan johonkin neloskoppaiseen diesel Golfiin, niin varmasti e39:n ylläpitokustannukset tulevat kalliimmaksi. Yksistään jo etupään tukivarsia on e39:ssä paljon enemmän.

          Mutta jos otetaan huomioon se, että premium autossa on premium auton huoltokustannukset, niin eivät ne silloin niin kamalia ole, jos verrataan muiden valmistajien vastaaviin autoihin.

          Kaikki viime kädessä riippuu ostamastasi yksilöstä. Itselläni on yleensä aina ollut käytettyjen autojen kohdalla sellainen nyrkkisääntö, että rahaa tulee menemään jotakuinkin seuraavalla tavalla: auton hankintakustannus + 1000€ + yksi rengassarja. Tuohon kun varautuu, niin ei heti ensimmäisenä pety hankintaansa. Toki harrastepelit ovat erikseen, mutta tällöin puhutaan nimenomaan harrastuksesta sen rahansyönti on täysin oma lukunsa.

          Jos joitakin tärkeitä seikkoja pitäisi tuoda esille, olisivat ne seuraavia:

          - Auton korivauriot ovat yleensä kalleimpia korjata, ellei itsessä ole automaalarin vikaa. E39:t alkavat olla jo faceliftienkin osalta yli kymmenvuotiaita, joten ruostevaurioita voi jo melko yleisesti esiintyä. Tyypillisimmät ruostevauriot koskettavat ovien saumoja ja takaluukkua. Pienenkin ruostevaurion korjaaminen maksaa helposti +500€.

          - Alusta näissä on suhteellisen usein huonossa kunnossa, ellet satu ostamaan juuri huollettua versiota. Varsinkin halvemman pään autoissa alustassa on lähes aina sanomista. Jos kaikki tukivarret joutuu uusimaan, katsotaan n. 1000-1400€:n kokonaiskustannusta suuntauksineen.

          - Dieseleitä koskettavat erityisesti läppäviat ja ne on syytä korjata mahdollisimman pian. Käytännössä tämä tarkoittaa läppien poistoa, mikäli sellaista ei ole jo aiemmin tehty. Operaation voi toteuttaa itsekin ja se ei oikeastaan maksa paljon mitään. Jos homman jättää tekemättä, siitä seuraava konevaurio voikin sitten olla jo koko auton hintainen.

          - Jäähdytysjärjestelmissä on jonkin verran esiintynyt vuotoja, mikä tuntuu olevan varsin tyypillistä Bemareille. Ne kannattaa tsekata. Lisäksi koeajotilanteessa on hyvä salavalikosta katsoa auton todellinen lämpötila, sillä mittari ei sitä yleensä kerro kuin kovin pääpiirteisesti.

          - Siirtopumppu ja/tai polttoainepumppu näistä menee kovin herkästi jossain kohtaa, joten niiden vaihtoon kannattaa varautua. Myös siihen, että auto saattaa joku päivä jättää tielle. Näitä on kuitenkin kovin vaikea etukäteen arvioida. Ainoa varmuus niiden kunnosta voidaan selvittää lähinnä siten, jos niiden vaihdosta on olemassa tositteet tai jos pääset tsekkaamaan auton livedataa, voi teoriassa olla mahdollista hieman ennakolta todeta jos esimerkiksi siirtopumpussa on vikaa, siirtopaineen ollessa varsin matala.

          - Samalla jos pääsee käsiksi livedataan, on tietysti hyvä tsekata myös muut arvot, esim. suuttimien korjausarvot ja lisäksi on hyvä lukea myös vikakoodit.

          - Monesti 530d:ssä on webasto ja vieläpä sellaisella erikoisuudella, ettei se toimi, joten ei tee pahaa selvittää sen kunto jo ennen varsinaista kaupantekoa. Moni nimittäin myynti-ilmoituksessa kauheasti kehuu kuinka autosta löytyy alkuperäinen webasto, mutta paikan päällä se osoittautuukin vialliseksi. Siitä voi pienen alennuksen saada jos kyseinen seikka on jätetty ilmoituksessa mainitsematta.


          Lopuksi vielä huomauttaisin, että mikäli autolla haluaa leikkiä, e39 ei ole oikea auto sinulle! Vielä kyseenalaisempaa on se, että jos haluaa autollaan leikkiä, miksi huoltokustannukset huolettavat niin paljon? Tyypillisesti näillä autoilla leikkivät ihmiset aiheuttavat jo ihan omalla toiminnallaan vahinkoja omalle autolleen, jolloin niitä ei voida laskea auton normaaleiksi ylläpitokustannuksiksi. Eli jos polttelee kumia ja laatikko pettää, vika ei ole autossa, vaan kuljettajassa!
          Last edited by Ramzez; 28-11-2012, 15:31.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7455
            • Oulu

            #20
            Originally posted by TJJ View Post
            Leikkimisen ilot katoaa ja huomaat ostaneesi kömpelön laivan joka on suunniteltu lähinnä maantie/moottoritieajoon.
            Ei kai tuota voi kovin agileksi kukaan kutsua, mutta talvella luistaa perä melko helposti rampeissa ja ympyröissä ainakin sedanissa vaikkei haluaisikaan leikkiä. Onhan toi silti tosi helppo ajaa luistossakin kun reagointi on hyvin hyvin rauhallista. Ei multa ole ilo kadonnut tässä kohta 7 vuoden aikana mitä olen tuolla ajanut, ja tielläkin on aina pysytty.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Guest's Avatar

              #21
              Originally posted by e30_M-tech1 View Post
              saa tietty tosta mun käyttiksestä 523 e39
              Olen alustasarjalla saanut hiukkan tarkempaa ajotuntumaa,ettei ole ihan niin vetelä lahna =)
              Mutta kyseistä koppia ei näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan ja sedanilla ja farkulla on kuitenkin eroa...
              miettinyt uudempaa sedaniakin 535 v8..mutta jooh,voi olla että siirrytään takasin e36 malliin kun pitää leikkiä! ;D
              Wtf? Kyselet ensin millainen auto on e39 525 ym. "miten perä lähtee ja viekö massa entä jarrutustilanteet mennäänkö massalla taas vai pysyykö lapasessa yhtähyvin kuin noi 325 kipot?" . Sitten myöhemmin kerrot "no jonki käsityksen saa tietty tosta mun käyttiksestä 523 e39"

              "Olen alustasarjalla saanut hiukkan tarkempaa ajotuntumaa,ettei ole ihan niin vetelä lahna =)
              Mutta kyseistä koppia ei näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan ja sedanilla ja farkulla on kuitenkin eroa..." :think Kait sulla nyt sitten jonkilainen käsitys pitäis olla e39:n ominaisuuksista jos kerran sellainen käyttiksenä on? Pitkäkattoinen on sen verran isompi ja myös raskaampi kuin farmarimallit noin yleensäkin vs. sedan, mutta ei mun mielestä muuten ole juuri erilainen, näin omiin kokemuksiini nojaten.

              Lukoton perämurikka on mitä on, mutta kyllä minä tuon oman norsuni saan poikittain jos haluan. Minnekään radalle en tuon kans välittäis lähtiä, enkä senkään vertaa e36 325:sen..

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎