Originally posted by OneAndOnly
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuttimen vaihto ja nollaus,pikaista apua tarvittas!
Collapse
X
-
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
-
-
No niin, kokeilin pyörittää autoa niin aika nihkeästi lähti käyntiin mut lähti kuitenkin. Kaikki oli ennallaan eli savutus,nakutus ja täristi autoa.
Tässä olis liveä suuttimista:
Nelos suutin oli minkä vaihdoin.
Tein vielä uudelleen inpalla sen injector value resetin,tällä kertaa auton käydessä mutta ei ollut mitään vaikutusta.
Nyt seurasin hieman tarkemmin tätä toimenpidettä niin pitääkö sen mennäkkin niin kun näytösti vaan oudolta että kun painoin että resetoi ne arvot niin näytössä luki jotain että se kirjoittaa sinne jotain, "new values are writen" tai jotain sinnepäin. Tuo rupesi minua huolettamaan että voisiko tosiaan olla kyse siitä että se tyrkkäs siihen viriohjelmaan nyt jotain vakio-arvoja ja sillä ei toimi. ideoita,vai kutsutaanko hinuri paikalle?
näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Tässä vielä vikalista minkä anto sen jälkeen kun autoa pyöritin päivällä.
================================================== =========================
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 12/01/12 19:12:36
ECU: ZKE3_GM1
JobStatus: OKAY
Variant: ZKE3_GM1
-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
166 mirror BT, potentiometer vertical or cable
Error frequency : 1
Static error
-------------------------------------------------------------
167 mirror BT, potentiometer horizontal or cable
Error frequency : 3
Sporadic error
================================================== ===========
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 12/01/12 19:12:37
ECU: IHKA39_5
JobStatus: OKAY
Variant: IHKA39_5
-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
10 AUC sensor
Error frequency : 10
Open circuit
-------------------------------------------------------------
30 Auxiliary water pump
Error frequency : 12
Short circuit to batt+
Error present
================================================== ===========
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 12/01/12 19:12:42
ECU: BORDMONI
JobStatus: OKAY
Variant: BORDMONI
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
22 Unknown error location
Error frequency : 33
================================================== ===========
E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 12/01/12 19:13:06
ECU: DDE40KW0
JobStatus: OKAY
Variant: DDE40KW0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
2550 Rail pressure control at start
Error frequency : 1
Logistic counter: 38
Engine speed 199.80 1/min
fuel pre-supply pressure 3.58 bar
Einspritzmenge 50.69 mm^3
RPC rail pressure 54.22 bar
Fehler aufgetreten bei 265230.00 km
Error not present
Rail-pressure build up
-------------------------------------------------------------
5651 Rough idle speed controller
Error frequency : 1
Logistic counter: 39
Engine speed 1048.95 1/min
Coolant temperature 9.49 Grad C
Einspritzmenge 9.22 mm^3
Supply voltage 13.77 V
Fehler aufgetreten bei 265230.00 km
Error not present
correction amount to big
================================================== ===========näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Minkälaiset olivat korjausarvot ennen 4-suuttimen vaihtoa? Nyt ainakin 6-suuttimella melkoisen korkea (3.00) ja antanut koodin "Rough idle speed controller", eli ainakin hetkellisesti käy raja-arvojen ulkopuolellakin.
Lisäksi "Rail pressure control at start" johtuu yleensä liiallisesta suuttim(i)en paluuvuodosta. Eli mittaa ne paluuvuodot suuttimien päältä auto käynnissä. Pitäisi olla enintään 20 ml/min /suutin.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostNo niin, kokeilin pyörittää autoa niin aika nihkeästi lähti käyntiin mut lähti kuitenkin. Kaikki oli ennallaan eli savutus,nakutus ja täristi autoa.
Tässä olis liveä suuttimista:
Nelos suutin oli minkä vaihdoin.
Tein vielä uudelleen inpalla sen injector value resetin,tällä kertaa auton käydessä mutta ei ollut mitään vaikutusta.
Nyt seurasin hieman tarkemmin tätä toimenpidettä niin pitääkö sen mennäkkin niin kun näytösti vaan oudolta että kun painoin että resetoi ne arvot niin näytössä luki jotain että se kirjoittaa sinne jotain, "new values are writen" tai jotain sinnepäin. Tuo rupesi minua huolettamaan että voisiko tosiaan olla kyse siitä että se tyrkkäs siihen viriohjelmaan nyt jotain vakio-arvoja ja sillä ei toimi. ideoita,vai kutsutaanko hinuri paikalle?
Mittasitko paluuvuodot ennen suuttimen vaihto-operaatiota vai vaihdoitko suuttimen pelkästään korjausarvojen perusteella?
Mitä omasta rojektistani muistan, suuttimet korjaavat toisiaan ristiin, eli vika ei välttämättä ole pelkästään siinä sylinterissä missä korjausarvo heittää. Tämän takia tuo paluuvuototesti kertoo tilanteen kaikkein parhaiten.
Paluuvuodon kanssa suosittelen vielä tekemään testin myös kuormituksella(esim 1500 rpm). Itselläni meni yksi suutin takuisiin, sillä suutin toimi hyvin tyhjäkäynnillä, mutta kun se sai kuormaa->railpaineet romahti kohonneen paluupuolen vuodon takia->mittaristoon injection system failure ja auto sammui.- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
kaikkihan on mahdollista mutta minusta olisi outoa että joku suutin olisi särkynyt juuri sillä sekunnilla kun nollasin ne adaptio arvot,koska sen jälkeenhän tämä vika tuli. Ennen nollausta, vaihdettuani suuttimen auto lähti käymään ja pyöri aivan moitteettomasti. Itse olisin sillä kannalla että siellä on nyt mennyt resotoinnissa vaan jostakin syystä biteissä ykköset ja nollat sekaisin. Alunperin nelos suuttimen korjausarvo oli himpun yli +6 ja silti autolla pystyi ajamaan kun ajossa vikaa ei edes tiennyt,ainut oire oli että tyhjäkäynnillä täristi. Tästä päästään ajatukseen kun naapurissa asuu heppu joka ohjelmoi autoja niin onko mahdollista kokeilla jos sillä on jossain jemmassa joku vastaavan biimerin alkuperäissofta niin tyrkätä se minun autoon? Täytyykö softan olla nimenomaan johonkin autoon tarkoitettu vai voiko esimerkiksi laittaa "naapurin" samanlaisen biimerin vakiosoftan minun autoon. Ymmärsittekö mitä ajoin takaa... =) joo,pötköön tuli kirjoitus mut puhelimella hankalampi naputella tätä... =)näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
No niin, nyt olis seuraavaa tehty autolle... vakio-ohjelma laitettiin sisään niin ei vaikutusta asiaan. Sitten en muuta keksinyt niin vaihdoin entisen suuttimen takaisin paikoilleen niin, käynti muuttui normaaliksi,ei ravista/täristä mutta edelleen pukkaa polttoaineen hajuista pakokaasua. Tavaraa putkesta tulee ihan reippaasti mut ei niin paljoa mitä edellisellä suuttimella.
Kai niistä suuttimista pitäis sitä vikaa tosiaankin rueta ehtimään tai voisiko kyseessä olla ilmavuoto? Tai olisko teoriassa mahdollista että edellisellä suuttimella polttoainetta olis voinu päästä jonnekkin minne se ei kuulus ja nyt sen takia utuaa noin?
Tälläinen huonokuntoinen letku löyty konehuoneesta osaisko kukaan kertoa mikä letku se on? Jos katsotaan konehuoneeseen edestäpäin niin vasemmalla alhaalla on jokin "haitaripallo" Siitä lähtee letku ja tulee koneen etuosasta yläkautta ja menee imusarjan alla olevaan letkuun johon liittyy T-haaralla. muutama kuva:
Kenelläkään tietoa mikä letku toi on? Joo, hieman isoks ampu kuvat...näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Näyttäisi olevan letku, joka menee turbon siipiä ohjaavaan säätöyksikköön.
Jos ei turbon siivet säädy oikein on syypää yleisimmin tämä letku. Tuli itsekkin tuossa reilu kk sitten vaihdettua. Ei muuta kuin esim. motonetistä ostamaan sopiva pätkä letkua tilalle.- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Pitää huomenna kokeilla taas koodit ottaa näkyiskö niissä mitään ihmeellistä.
Tänään kokeilin taas autoa niin polttoainepumppu ei enää surise niin pitkään mitä edellisellä suuttimella ja kun auto hörähti käyntiin niin meni ehken 30s ennenkuin putkesta rupes tulemaan savua reilummin, jotta heti käynnistyttyään näytösti normaalilta. Kierroksilla savua (sellaista harmaata/tummaa ei mustaa) ja välillä meinaa polttoaine tuoksahtaa. Tyhjäkäynnillä auto pyörii ihan nätisti,kierroksilla tuntuu että jotain ylimääräistä vois kuulua kun kaasun löysää tai sit se on jokin imuääni tai vastaava kun ei ole niitä suojamuoveja sun muita härpäkkeitä paikoillaan.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostPitää huomenna kokeilla taas koodit ottaa näkyiskö niissä mitään ihmeellistä.
Tänään kokeilin taas autoa niin polttoainepumppu ei enää surise niin pitkään mitä edellisellä suuttimella ja kun auto hörähti käyntiin niin meni ehken 30s ennenkuin putkesta rupes tulemaan savua reilummin, jotta heti käynnistyttyään näytösti normaalilta. Kierroksilla savua (sellaista harmaata/tummaa ei mustaa) ja välillä meinaa polttoaine tuoksahtaa. Tyhjäkäynnillä auto pyörii ihan nätisti,kierroksilla tuntuu että jotain ylimääräistä vois kuulua kun kaasun löysää tai sit se on jokin imuääni tai vastaava kun ei ole niitä suojamuoveja sun muita härpäkkeitä paikoillaan.
Mitäs live-data näyttää nyt kiinni olevilla suuttimilla? Jos ei meinaa hermot enää kestää, vaihda suuttimet 3,4 ja 6. Pitäisi ainakin sillä tavalla tulla kuntoon. Huollata vanhat suuttimet ja pistä myyntiin/hyllyyn seuraavaa suutinremppaa ajatellen.
Täällä voi huollattaa suuttimia:
EPS Saksa
Biberach Saksa
Tai sitten ihan kotimaassa esim. Bosch diesel centtereissä.- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
No niin, päivitetääs tilannetta.
Eli dde boxi ohjelmoitiin uudelleen ei mitään vaikutusta,eli vika ei ollut siinä vaikka itse olin melko varma siitä. Sitten en muuta keksinyt niin vaihdoin takaisin sen alkuperäisen suuttimen ja dadaa, auto kävi kuin kävikin nätisti. Tosin utua tuli vielä putkesta ja polttoaine meinasi tuoksahtaa.
Aikani siinä ihmetellessä arvelin että pakko kai konetta on vaan käyttää kun kerta niin nätisti kävi,pienen lenkin ajettuani savutuskin väheni ja kotiin tultua jätin pihamaalle pyörimään ja jonkin puolentunnin päästä kävin katsomassa niin ei savunnut enää. Siitä sitten uudelle testilenkille niin savutus/semmoinen utuaminen oli jo paljon vähäisempää. Nyt ajaessa utua ei enää hirveästi tule mut jonkin verran kylläkin,näytöstää että taitaa vähetä kokoajan kun autolla vaan ajelee.
Inpalla katoin sit noita suuttimien livedatoja niin tyhjäkäynnillä kaikki korjausarvot olivat +-2 sisään ja kun kierrokset nosti 1400rpm tai yli niin kaikki meni nollaan, tuota en tiedä meneekö ne oikeasti vai tuleeko tiedonkulkuun joku härö mut inpa näyttää nollaa?
Ihmeellistähän tässä on myös se että nyt toi alkuperäinenkin suutin näyttäis toimivan kun outo ei hytky edes tyhjäkäynnillä niinkuin ennen "remonttia" minkä vuoksi tähän hommaan ylipäätään rupesin. Tiedä sit milloin hytkyminen tulee takaisin.
Eli onkohan nyt toi minun tilaama suutin susi mut outoa että se sen yhden starttauksen silloin toimi. Että tälläistä täällä tällä erää,sormet ristiin kunhan käy kokeilemassa millaisen pakokaasutestin tuloksen saa kunhan käyttää.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostNo niin, päivitetääs tilannetta.
Eli dde boxi ohjelmoitiin uudelleen ei mitään vaikutusta,eli vika ei ollut siinä vaikka itse olin melko varma siitä. Sitten en muuta keksinyt niin vaihdoin takaisin sen alkuperäisen suuttimen ja dadaa, auto kävi kuin kävikin nätisti. Tosin utua tuli vielä putkesta ja polttoaine meinasi tuoksahtaa.
Aikani siinä ihmetellessä arvelin että pakko kai konetta on vaan käyttää kun kerta niin nätisti kävi,pienen lenkin ajettuani savutuskin väheni ja kotiin tultua jätin pihamaalle pyörimään ja jonkin puolentunnin päästä kävin katsomassa niin ei savunnut enää. Siitä sitten uudelle testilenkille niin savutus/semmoinen utuaminen oli jo paljon vähäisempää. Nyt ajaessa utua ei enää hirveästi tule mut jonkin verran kylläkin,näytöstää että taitaa vähetä kokoajan kun autolla vaan ajelee.
Inpalla katoin sit noita suuttimien livedatoja niin tyhjäkäynnillä kaikki korjausarvot olivat +-2 sisään ja kun kierrokset nosti 1400rpm tai yli niin kaikki meni nollaan, tuota en tiedä meneekö ne oikeasti vai tuleeko tiedonkulkuun joku härö mut inpa näyttää nollaa?
Ihmeellistähän tässä on myös se että nyt toi alkuperäinenkin suutin näyttäis toimivan kun outo ei hytky edes tyhjäkäynnillä niinkuin ennen "remonttia" minkä vuoksi tähän hommaan ylipäätään rupesin. Tiedä sit milloin hytkyminen tulee takaisin.
Eli onkohan nyt toi minun tilaama suutin susi mut outoa että se sen yhden starttauksen silloin toimi. Että tälläistä täällä tällä erää,sormet ristiin kunhan käy kokeilemassa millaisen pakokaasutestin tuloksen saa kunhan käyttää.
Tilasitko suuttimen kotimaasta vai ulkomailta?
Itse olen näiden suuttimien kanssa joutunut aikoinani sen verran paljon touhuamaan, että jatkossa haluan testipöytäkirjan kun tilaan/huollatan suuttimia jostain. Nykyaikaisien dieselpajojen koneet ajaa suutintestin läpi automaattisesti ja hommaan ei mene kauaa. Joissain tapauksissa vuotaviin suuttimiin on vain vaihdettu tiivisteet, eikä testiajoa ole tehty ollenkaan. Tällöin ei tiedetä suuttimen oikeanlaisesta toiminnasta kunnolla. Nykyään commonrailin suuttimien korjaus on mikroskooppityötä. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy, homma ole aivan niin läpihuutojuttu, verraten perinteisien esikammiodieseleiden suuttimien korjaukseen.
Suutin- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Korjattujen suutinten osalta kirjo on valtava riippuen, mitä sille on oikeasti tehty. Jos suutin ei ole Boschin tehdaskorjaama tai siitä ei ole Boschin testipenkin pöytäkirjaa, niin lopputulos on herran haltuun.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKorjattujen suutinten osalta kirjo on valtava riippuen, mitä sille on oikeasti tehty. Jos suutin ei ole Boschin tehdaskorjaama tai siitä ei ole Boschin testipenkin pöytäkirjaa, niin lopputulos on herran haltuun.
Mukaan tuli testipöytäkirjat ja toimii loistavasti.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKorjattujen suutinten osalta kirjo on valtava riippuen, mitä sille on oikeasti tehty. Jos suutin ei ole Boschin tehdaskorjaama tai siitä ei ole Boschin testipenkin pöytäkirjaa, niin lopputulos on herran haltuun.- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
Comment