Announcement

Collapse
No announcement yet.

530i öljykorkissa valkoista rasvaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • N1ksu
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2012
    • 321
    • Hyvinkää

    530i öljykorkissa valkoista rasvaa?

    Joo elikkäs tuli eilen vaihdeltua uudet öljyt e39 530i 2002vm laitteeseen ja siinä huomasin että öljykorkissa oli jotain valkosta ns rasvan olosta tavaraa sama oli myös korkin reunoilla koneen sisällä?. Öljyn vaihdon jälkeen putsasin korkin ja kaikki missä sitä töhnää oli ja pidemmän ajolenkin jälkeen korkissa oli taas tavaraa. Ensiksi kävi mielessä että pääsis jäähdnesteet öljyn sekaan mutta ite öljyn seassa ei mitään poikkeavaa näkynyt joten onko vielä syytä huoleen ja mistä moinen voisi johtua että kerää töhnää tohon korkkiin ja reunoille? :think
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7433
    • Oulu

    #2
    Aika tavallista tuo kai näissä koneissa on varsinkin jos ajat enimmäkseen lyhyttä pätkää. On tästä ollut muutama vuosi sitten paljonkin juttua täällä, löytynee hakusanalla majoneesi*.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • McBeast
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2007
      • 2998
      • Tallinn

      #3
      Originally posted by N1ksu View Post
      Joo elikkäs tuli eilen vaihdeltua uudet öljyt e39 530i 2002vm laitteeseen ja siinä huomasin että öljykorkissa oli jotain valkosta ns rasvan olosta tavaraa sama oli myös korkin reunoilla koneen sisällä?. Öljyn vaihdon jälkeen putsasin korkin ja kaikki missä sitä töhnää oli ja pidemmän ajolenkin jälkeen korkissa oli taas tavaraa. Ensiksi kävi mielessä että pääsis jäähdnesteet öljyn sekaan mutta ite öljyn seassa ei mitään poikkeavaa näkynyt joten onko vielä syytä huoleen ja mistä moinen voisi johtua että kerää töhnää tohon korkkiin ja reunoille? :think
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=209765
      Tuossa vähän luettavaa aiheesta.

      EDIT: Ja Kekkonen ehtikin ensin..
      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

      Comment

      • miccou
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 488
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by N1ksu View Post
        Joo elikkäs tuli eilen vaihdeltua uudet öljyt e39 530i 2002vm laitteeseen ja siinä huomasin että öljykorkissa oli jotain valkosta ns rasvan olosta tavaraa sama oli myös korkin reunoilla koneen sisällä?. Öljyn vaihdon jälkeen putsasin korkin ja kaikki missä sitä töhnää oli ja pidemmän ajolenkin jälkeen korkissa oli taas tavaraa. Ensiksi kävi mielessä että pääsis jäähdnesteet öljyn sekaan mutta ite öljyn seassa ei mitään poikkeavaa näkynyt joten onko vielä syytä huoleen ja mistä moinen voisi johtua että kerää töhnää tohon korkkiin ja reunoille? :think
        Ensiksi: käytä searchiä. Asiasta löytyy keskusteluja vaikka kuinka paljon.

        Toiseksi: tuota "majoneesia" syntyy yleensä kun ajetaan lyhyttä matkaa. Kovaa ajoa ja pitempää matkaa alle niin majoneesit häviää. Kannattaa kuitenkin tarkistaa se huohotinputki ettei mene tukkoon. Searchillä löytyy, että mikä putki ja missä se on...

        EDIT: hidassssssssshhh
        VW Passat 1.8t -04


        X1 20Da X-Drive -13
        E39 530Da Touring -01
        E39 525iA Touring -01
        E46 325iA Sedan -01
        E46 320D Touring -00
        Audi A3 1.9TDI -01
        VW Multivan 2.5 TDI -05

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #5
          Ei voi olettaa, että ketjun aloittaja osaisi vielä käyttää searchia, tai muita tämän foorumin kikkoja. Ja Google on paljon tehokkaampi ja selkeempi hakemaan tämän foorumin keskusteluista. Näitä samoja kysymyksiä tulee tänne vielä tuhansittain.

          Mutta vinkki: Kannattaa lukea foorumin käyttöohjeet ja tutustua niihin tarkasti, sillä ei vie hirveästi aikaa.

          Ja "Majoneesiin" Ei ole vaarallista ja sitä kertyy tosiaanki lyhyellä ajolla. Kunnon parintunnin ajolenkki reilulla kaasulla, niin pitäisi olla majoneesit tiessään.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • N1ksu
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2012
            • 321
            • Hyvinkää

            #6
            Okei, kiitoksia vastauksista ja yritin tossa jo etiskellä vastaavaa mutta ei vaan toi majoneesi sitten sattunut silmään. Kiitos ja anteeksi nyt kumminkin!

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3598
              • Raisio

              #7
              Lisää turvaa saat tukkimalla vaikka Ikean pahvilaatikosta repäistyllä suikaleella munuaiset tukkoon. Konehuone pysyy lämpösempänä ja vähentää kylmäliman/majoneesin muodostusta.

              Jos pajon pätkäajoa, kannattaa välillä vetästä vaikka ajamisen ilosta pidempi lenkki niin vähenee kosteudet öljyn joukosta kun kone kerkee käydä täydessä lämpötilassa pidempään.

              Majoneesiongelma johtaa pahimmillaan matkan katkeamiseen ja bemu hinurin lavalle.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                #8
                Nätimmän ratkaisun saat, kun haet biltemasta tummanharmaan retkipatjan, painat sen munuaisten sisäpuolelta sitä reikää vasten ja leikkaat jäljen mukaan hieman tiukan palan. Nippusiteillä läpi kulmista, niin tulee nätti viimasuoja eikä sitä oikein edes erota, että on paikoillaan, ellei kyykisty. Majoneesi ei periaatteessa ole vaarallista, ennen kuin se jäätyy. Kannattaa siis varsinkin kovemmilla pakkasilla ajella vaikka kerran viikkoon pidempi reissu, että lima poistuu. Suosittelen myös, että jos ajelee pätkäajoa, niin talviaikaan ajaa hieman pienemmillä vaihteilla, niin että kierrokset ovat mielellään n. 2.5k. Esim. 80-alueella nelosella, 50-60 alueella kolmosella. Bensaa menee ehkä vähän enemmän, mutta kone tykkää ja majoneesi palaa nopeammin pois. Toinen vaihtoehto on sitten säästää bensaa, tukkia kone ja öljyt venakopan tiivisteen välistä tai jostain muualta pihalle. Termari kannattaa katsoa, että kone käy oikean lämpöisenä. Huohotin letkuineen kannattaa vaihtaa, jos ei ole koskaan vaihdettu.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • mijuko
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 951
                  • ۩□□۩

                  #9
                  Ensihätään uudelle e39 kuskille http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240509

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎