Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 steppiloota nykäsee voimakkaasti turbiinin lukittuessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    e39 steppiloota nykäsee voimakkaasti turbiinin lukittuessa

    528iA 10/96 steptronic lootalla. ~307tkm, öljyt tarkistettu, valuu ulos kun avaa tarkistusropun.

    Eli vikana on nyt ilmaantunut sellainen, että kun turbiini lukittuu n.90-95 km/h nopeudessa (riippuen kiihdytyksen voimakkuudesta ym.) niin tuntuu terävä nykäys, aivan kun lukko paukahtaisi jotenkin on/off-tyylillä päälle. Nykäys on suunnilleen saman voimakkuuksinen, kun ajaisi tuota vauhtia tiellä olevaan sentin korkuiseen pykälään. Sen tarkemmin tuon turbiinin toimintaa tuntematta, kuitenkin normaaliajossa lukitus tapahtuu pehmeästi.

    Vika ilmaantunut ehkä 5 kertaa nyt, ehkä keskimäärin usean sadan kilometrin välein. Ei siis todellakaan jatkuva, vaan erittäin satunnainen, mutta huolestuttava vika. Äsken kävi viimesen kerran, jonka jälkeen tein muutaman kiihdytyksen tuonne n. 95kmh ja odotin lukon kytkeytymistä, niin sitten se toimi ihan normaalisti eli pehmeästi.

    Kellään ollut vastaavaa?

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Haukkis View Post
    528iA 10/96 steptronic lootalla. ~307tkm, öljyt tarkistettu, valuu ulos kun avaa tarkistusropun.

    Eli vikana on nyt ilmaantunut sellainen, että kun turbiini lukittuu n.90-95 km/h nopeudessa (riippuen kiihdytyksen voimakkuudesta ym.) niin tuntuu terävä nykäys, aivan kun lukko paukahtaisi jotenkin on/off-tyylillä päälle. Nykäys on suunnilleen saman voimakkuuksinen, kun ajaisi tuota vauhtia tiellä olevaan sentin korkuiseen pykälään. Sen tarkemmin tuon turbiinin toimintaa tuntematta, kuitenkin normaaliajossa lukitus tapahtuu pehmeästi.

    Vika ilmaantunut ehkä 5 kertaa nyt, ehkä keskimäärin usean sadan kilometrin välein. Ei siis todellakaan jatkuva, vaan erittäin satunnainen, mutta huolestuttava vika. Äsken kävi viimesen kerran, jonka jälkeen tein muutaman kiihdytyksen tuonne n. 95kmh ja odotin lukon kytkeytymistä, niin sitten se toimi ihan normaalisti eli pehmeästi.

    Kellään ollut vastaavaa?
    Siitä kai nyt lähdetään että kysäistään nykyinen talvirengaskoko ja viime syksyn kesärengaskoko?

    Comment

    • Haukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1366
      • Valkeala

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Siitä kai nyt lähdetään että kysäistään nykyinen talvirengaskoko ja viime syksyn kesärengaskoko?
      Talvirenkaat 205/65-15
      Kesärenkaat 235/40-17 ja 255/40-17

      45tkm menty samankokosilla fillareilla ja nyt vasta oireet alkanut.

      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

      Comment

      • djs^
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1177
        • Mikkeli

        #4
        Vapauttaako lukko vaihteen pinemmälle helposti suurilla nopeuksilla kaasua painaessa? Ettei sieltä jotain silppua olisi nyt ironnut ja ole siellä kaiken muun liikkuvien komponenttien tiellä!
        EX :
        -E36 316
        -E36 325
        -E39 523
        -E39 530dA M-Sportx2
        -E60 525dA M-Sport x2
        -E60 545i Matte white
        -E53 x5
        -E91 3xx

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by Haukkis View Post
          Talvirenkaat 205/65-15
          Kesärenkaat 235/40-17 ja 255/40-17

          45tkm menty samankokosilla fillareilla ja nyt vasta oireet alkanut.
          Kesärenkaat on väärän kokoiset, on saattanut rikkoa turbiinin.

          Kai tarkistit öljyt kylmänä ja käynnissä?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Kesärenkaat on väärän kokoiset, on saattanut rikkoa turbiinin.
            Tuskin nyt kuitenkaan rikkoo.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Tuskin nyt kuitenkaan rikkoo.
              Tarkkaan en turbiinin rakennetta tunne, mutta jos se arpoo lukkoon-auki väärillä renkailla niin kai sekin kuluu?

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Tarkkaan en turbiinin rakennetta tunne, mutta jos se arpoo lukkoon-auki väärillä renkailla niin kai sekin kuluu?
                Ei se sitä riko Eihän se hyvää varmasti tee, mutta ei se silti hajota!
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by djs^ View Post
                  Ei se sitä riko Eihän se hyvää varmasti tee, mutta ei se silti hajota!
                  Kerro lisää jos tunnet rakenteen? Eikös siellä ole kitkalevy jolla lukitus tehdään? Kuluu muutenkin kilometrien aikana ja etenkin jos se lukittuu-aukeaa tiheämmin kuin normaalisti? Kuluuhan nuo turbiinit normaali ajossakin ja niitä joskus joudutaan vaihtamaan, etenkin dieseleissä.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Lieneekö näillä kesärenkailla lukinnut turbiinia lainkaan ja nyt sitten yrittää?
                    Mitähän bensan kulutus on ollut kesäpyörillä?
                    Ota akunpiuha yöksi irti ja katso muuttuuko mikään?

                    Comment

                    • Haukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 1366
                      • Valkeala

                      #11
                      Originally posted by djs^ View Post
                      Vapauttaako lukko vaihteen pinemmälle helposti suurilla nopeuksilla kaasua painaessa? Ettei sieltä jotain silppua olisi nyt ironnut ja ole siellä kaiken muun liikkuvien komponenttien tiellä!
                      Mielestäni vaihtaa pienemmälle ihan järkevästi kaasua lisättäessä, ei siis millin lisäyksellä heitä pienempää mutta reilummalla polkaisulla (toki ennen kikdaunia) heittää pienempää. Toki sellaisen olen huomannut että ~90 vauhdissa kaasu pohjassa (edelleen ilman kd) heittää 5 -> 4, mutta ei 4 -> 3, vaikka 3 olisikin optimaalisin ohitusvaihde. Sitten kd:llä heittääkin 2:lle. Tällöin tulee vaihdeltua itse stepillä.

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Kesärenkaat on väärän kokoiset, on saattanut rikkoa turbiinin.

                      Kai tarkistit öljyt kylmänä ja käynnissä?
                      Öljyt tarkistettu ohjeiden mukaisesti, jotka täältä joskus etsin. En jaksa nyt etsiä niitä... Kuitenkin niin että rämplätään joka vaihdetta eestaas ja sitte jätetään tyhjäkäynnille ja tarkastus.

                      Originally posted by Cell View Post
                      Tuskin nyt kuitenkaan rikkoo.
                      En kanssakaan usko, että mitään suurempaa mekaanista vikaa olisi, kun kuitenkin 99,9% lukitus toimii oikein.

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Tarkkaan en turbiinin rakennetta tunne, mutta jos se arpoo lukkoon-auki väärillä renkailla niin kai sekin kuluu?
                      Ei arvo lukkoa. Varmaan kuluisi jos arpoisi.

                      Originally posted by djs^ View Post
                      Ei se sitä riko Eihän se hyvää varmasti tee, mutta ei se silti hajota!
                      Joo, en tiedä miten lie, mutta lukon arpominen ei ainakaan tunnu olevan kyseessä.

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Kerro lisää jos tunnet rakenteen? Eikös siellä ole kitkalevy jolla lukitus tehdään? Kuluu muutenkin kilometrien aikana ja etenkin jos se lukittuu-aukeaa tiheämmin kuin normaalisti? Kuluuhan nuo turbiinit normaali ajossakin ja niitä joskus joudutaan vaihtamaan, etenkin dieseleissä.
                      Ei lukitu mielestäni mitenkään tiheämmin, aivan normaalisti lukittuu oikeaan aikaan tarvittaessa. Ainoa vika niin 0,001% lukituskerroista pitää ihme töjäyksen.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Lieneekö näillä kesärenkailla lukinnut turbiinia lainkaan ja nyt sitten yrittää?
                      Mitähän bensan kulutus on ollut kesäpyörillä?
                      Ota akunpiuha yöksi irti ja katso muuttuuko mikään?
                      On lukinnut kesäpyörillä aivan normaalisti. Ehkä muutaman kilsan eri nopeus lukittaessa kuin talvipyörillä, keskimääräisesti, kuitenkin tuolla 90kmh kahta puolta, riippuen ajotilanteesta.

                      Kulutus ajotilanteesta riippuen 7-11l/100kmh, samoin kun talvipyörillä.

                      Mitä tuo akunpiuhan irroitus tekee? Auto ollut kohta 2 vuotta enkä ole kertaakaan uskaltanut irrottaa (eikä tarvettakaan), kun ei näistä uusista nyky ufo autoista tiedä mitä tapahtuu kun piuhoja irrotteleee Ilmeisesti nollautuu jotain bokseja?

                      Ei siis tarvi käydä nollaamassa vikakoodeja tai räjähdä pägit tai mitään muutakan typerää akun piuhan irrotuksen ja kytkemisen jälkeen?

                      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        Niin ja olisko ne kesäpyörät kuitenkin 235/45/17" edessä eli oliko tullut kirjoitusvirhe tuonne alkuun?
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Haukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 1366
                          • Valkeala

                          #13
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Niin ja olisko ne kesäpyörät kuitenkin 235/45/17" edessä eli oliko tullut kirjoitusvirhe tuonne alkuun?
                          Ei ole kirjoitusvirhe, 235/40-17 ne on edessä, 255/40-17 takana

                          Ja kohta kuitenkin joku kysyy että miksi tuonkokoiset Niin vastataan nyt samantien, että nuo kesäfillarit on e34 alta ostettu, jolloin alla ollut pienemmät renkaat ulkohalkasijaltaan. Taakse kuitenkin ostettu uudet renkaat, e39 sopivammalla koo'olla. Ens kesänä varmast menee etufillarit myös vaihtoon, jolloin tulee 45 profiilia tilalle
                          Last edited by Haukkis; 08-12-2012, 17:00.

                          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Haukkis View Post
                            On lukinnut kesäpyörillä aivan normaalisti. Ehkä muutaman kilsan eri nopeus lukittaessa kuin talvipyörillä, keskimääräisesti, kuitenkin tuolla 90kmh kahta puolta, riippuen ajotilanteesta.
                            Oletko ihan varma että se on todella lukinnut, eikä vain pykältänyt vitosta?
                            Tuolla rengaskoolla ei nimittän voi toimia ihan normaalisti.

                            Comment

                            • Haukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 1366
                              • Valkeala

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Oletko ihan varma että se on todella lukinnut, eikä vain pykältänyt vitosta?
                              Tuolla rengaskoolla ei nimittän voi toimia ihan normaalisti.
                              Olen.

                              Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎