Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 alavesiletku irtosi ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmer_Henu
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 22
    • Helsinki

    e39 alavesiletku irtosi ajossa

    Eli jouluvapailta olin tulossa takasin kotiin niin parin sadan kilometrin jälkeen yhtäkkiä tuikkas pari kertaa laturin valoa ja lämmöt nous tappiin. No ramppiin pysähtyminen ja pelti auki, niin heti huomasin että alavesiletku oli irti koneen päästä. Kiinnitin uudestaan ja kaadoin nesteitä ja koitin ilmailla muttei vieläkään toimi vaan nostaa lämpöjä kun ajaa. Nesteet lähti kiertämään lämppäriin ja nestette meni melkein kahdeksan litraa lisää. Kenelläkään hajua että mistä johtuu että letku kalahtaa irti. Itsellä jo toinen kerta kun näin käy, edellisen kerran toissa syksynä sylki yläletkun liitoksesta nesteet pihalle. Silloin sain ilmaamalla auton kuntoon.

    Kenelläkään muulla käynyt samanlailla? Entäs ilmaaminen, kuinka pitkään siitä ilmausruuvista höyryä/kuplia on tarkotus valutella pois ennenkuin pitäs olla kunnossa? Itse ilmannut m50-koneita n. 4 kertaa mutta silti tuntuu ettei muista/osaa tehdä sitä kunnolla.

    On nää perkeleitä koko autot välillä, ei hymyilyttänyt kun olin n.70km päässä kotoa 23 aikaan illalla lumisateessa auto paskana rampissa
    Onneks on kavereita jotka on palveluksia velkaa.
    e39 520i
    ex: e36 325i

    Suzuki Bandit
    Toyota Soarer twin turbo
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14504
    • Oulu

    #2
    Onko vesipumppu varmasti ehjä?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • peto2
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 8267
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      jäähdyttimen korkki melko varmasti rikki eikä päästä ylimääräisiä paineita pois -> joku paikka aukee :think
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Bimmer_Henu
        Newbiemmer
        • May 2010
        • 22
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by zener View Post
        Onko vesipumppu varmasti ehjä?
        Kuinka viallinen vesipumppu oireilee? Nesteet kiertää kyllä lämppärille koska sisälle tulee kuumaa ilmaa hyvin. Tyhjäkäynnillä lämmöt on puolessavälissä vaikka kuinka kauan kävisikin, mutta ajossa alkaa nostamaan yli.
        e39 520i
        ex: e36 325i

        Suzuki Bandit
        Toyota Soarer twin turbo

        Comment

        • Bimmer_Henu
          Newbiemmer
          • May 2010
          • 22
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          jäähdyttimen korkki melko varmasti rikki eikä päästä ylimääräisiä paineita pois -> joku paikka aukee :think
          Jäähdyttimen korkin vaihdoin jo viime kerralla eli noin 15000 km sitten kun edellisen kerran työnsi nesteet ulos. Kaikkihan on toki näissä mahdollista, täytyy liotella korkkia varmuuden vuoks jos on jotenkin tukkeutunut/jäätynyt.
          e39 520i
          ex: e36 325i

          Suzuki Bandit
          Toyota Soarer twin turbo

          Comment

          • peto2
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 8267
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by Bimmer_Henu View Post
            Kuinka viallinen vesipumppu oireilee? Nesteet kiertää kyllä lämppärille koska sisälle tulee kuumaa ilmaa hyvin. Tyhjäkäynnillä lämmöt on puolessavälissä vaikka kuinka kauan kävisikin, mutta ajossa alkaa nostamaan yli.
            olisko niin että pumpun siipi irti akselilta -> pyörii riittävästi vielä tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla.. ja sisälämmöistä nyt ei voi mitään päätellä kun sinne on oma sähköinen kiertovesipumppunsa, lämpöä tulee vaikkei kone käy.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Bimmer_Henu
              Newbiemmer
              • May 2010
              • 22
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by peto2 View Post
              olisko niin että pumpun siipi irti akselilta -> pyörii riittävästi vielä tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla.. ja sisälämmöistä nyt ei voi mitään päätellä kun sinne on oma sähköinen kiertovesipumppunsa, lämpöä tulee vaikkei kone käy.
              Aa, aivan. Eli kierroksilla ei pyöri pumppu riittävästi ja lämmöt nousee. Pitää jatkaa tutkimista. Looginen selitys olisi että pumppu hajosi ajossa, nosti paineita ja poksautti vesiletkun sen takia irti.
              e39 520i
              ex: e36 325i

              Suzuki Bandit
              Toyota Soarer twin turbo

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by Bimmer_Henu View Post
                Aa, aivan. Eli kierroksilla ei pyöri pumppu riittävästi ja lämmöt nousee. Pitää jatkaa tutkimista. Looginen selitys olisi että pumppu hajosi ajossa, nosti paineita ja poksautti vesiletkun sen takia irti.
                Varmaankin mahdollista muttei kovin todennäköistä. Koska ensimmäinen paikka josta mielestäni ylimääräinen paine poistuu on paisarin korkki. Letku tms. voi pettää vain jos korkki viallinen eikä laske ylipainetta ulos.

                Todennäköisin syy letkujen irtoiluun on puuttellinen lemmareiden kiristys. Onko autoon lähivuosina vaihdettu esim. vesipumppu tai vastaavaa? Ja tällöin lemmareiden loppukiristys unohtunut?

                Siis mikäli kyseessä tämä vanhempi E39 versio jossa letkut lemmareilla. Uudemmissa taitaa lemmarit olla korvattu sellasilla pikaklipsuilla. Jos kyseessä klipsu versio, niissä saattaa olla jotain vikaa tai eivät ole kunnolla paikoillaan.
                Last edited by Havis; 28-12-2012, 18:56.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Bimmer_Henu
                  Newbiemmer
                  • May 2010
                  • 22
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Varmaankin mahdollista muttei kovin todennäköistä. Koska ensimmäinen paikka josta mielestäni ylimääräinen paine poistuu on paisarin korkki. Letku tms. voi pettää vain jos korkki viallinen eikä laske ylipainetta ulos.

                  Todennäköisin syy letkujen irtoiluun on puuttellinen lemmareiden kiristys. Onko autoon lähivuosina vaihdettu esim. vesipumppu tai vastaavaa? Ja tällöin lemmareiden loppukiristys unohtunut?

                  Siis mikäli kyseessä tämä vanhempi E39 versio jossa letkut lemmareilla. Uudemmissa taitaa lemmarit olla korvattu sellasilla pikaklipsuilla. Jos kyseessä klipsu versio, niissä saattaa olla jotain vikaa tai eivät ole kunnolla paikoillaan.
                  Nyt en muista onko pumppu vaihdettu. Ja on kyseessä malli jossa letkut on klemmareilla joten on tietenkin mahdollista että on vaan letkun kiinnitys pettänyt. Kumma juttu vaan sekin, koska olen autolla ajanut viimeset 12 000 km ilman mitään jäähdytysongelmia. Täytyy kyllä työ paisarin korkki liottaa puhtaaksi.
                  e39 520i
                  ex: e36 325i

                  Suzuki Bandit
                  Toyota Soarer twin turbo

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10080
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Bimmer_Henu View Post
                    Nyt en muista onko pumppu vaihdettu. Ja on kyseessä malli jossa letkut on klemmareilla joten on tietenkin mahdollista että on vaan letkun kiinnitys pettänyt. Kumma juttu vaan sekin, koska olen autolla ajanut viimeset 12 000 km ilman mitään jäähdytysongelmia. Täytyy kyllä työ paisarin korkki liottaa puhtaaksi.
                    Osta suosiolla uusi.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Osta suosiolla uusi.
                      Aivan, ei paljon varmaan maksa edes merkkiliikkeestä.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10080
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Aivan, ei paljon varmaan maksa edes merkkiliikkeestä.
                        Jep,tässä kannattaa suosia OEM osaa.Maksoi muistaakseni huimat 20€ marmorilla.

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #13
                          Nykyisin muuten marmorilta letkuihin tulee sellaset joustoklemmarit jotka ei löysty lämpötilaerojen takia. Tällanen vaan sivuhuomiona

                          Comment

                          • Bimmer_Henu
                            Newbiemmer
                            • May 2010
                            • 22
                            • Helsinki

                            #14
                            Kiitos vastainnelle, vaikuttaa että vika oli vain siinä että letkun kiristysd petti. Sain auton ilmattua kunnolla ja taas pelittää. Mitä on ihmisety mieltä, kannattaako letkujen klemmarit kiristää moottorin ollessa kylmä vai lämmin?
                            e39 520i
                            ex: e36 325i

                            Suzuki Bandit
                            Toyota Soarer twin turbo

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #15
                              Kylmänä tietenkin koska kylmänähän sä ne letkut kasaat. Ja sittenku on seisonu pakkasessa niin tarkistaa vielä kireyden. Mutta älä missään nimessä ylikiristä.
                              Last edited by Tome; 01-01-2013, 11:17.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎