Announcement

Collapse
No announcement yet.

525TDS Syöttöpumpun tiivistäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikotiini
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 16
    • Tornio

    525TDS Syöttöpumpun tiivistäminen

    1. Moro, syöttöpumppu meinaa vuotaa dieseliä. Tänään vaihdettiin siihen ylä- ja alakannen tiivisteet ja vuoto väheniki merkittävästi. Vuotoa kuitenkin esiintyy vielä kylmänä käynnistettäessä, muutaman pisaran pudottaa silloin tällöin.

    Tippa tippuu aivan pumpun alaosasta, en näe varsinaista vuoto kohtaa. Kysymys kuuluukin, onko tässä vielä jotaki mahdollisia vuotavia kohtia, jotka voi itse uudelleen tiivistää, vai onko pumppu entinen ? Huomion arvoista on kumminkin se, että auto muuten toimii ja toimi ennen remonttia kunnolla, ei ollut vaikeuksia käyntiin lähdön kanssa tai tehojen puutetta.

    Itse tiivisteiden vaihto ei ollut kummonen homma, 2 tuntiin isännän kanssa vaihoima kummakki. Säädötki osu nappiin ensimmäisellä kerralla.

    Autona -99 525TDSA 331tkm

    2. Imusarjaa ei saatu irti, siinä imusarjan keskellä olevassa maadotus homman alapuolella on jonkinlainen palikka jota ei saatu irti ja tämä esti imusarjan irrottamisen. Tietääkö joku miten sen palikan saa väkivalloitta irti siitä?
    E39 525TDSA -99
    E30 316 -87
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    #2
    Haulla löytyy juttuja enempiki, mutta veikataan nestepään o-rengasta:think
    Vaikka tuosta http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=160978&page=2
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by Mikotiini View Post
      2. Imusarjaa ei saatu irti, siinä imusarjan keskellä olevassa maadotus homman alapuolella on jonkinlainen palikka jota ei saatu irti ja tämä esti imusarjan irrottamisen. Tietääkö joku miten sen palikan saa väkivalloitta irti siitä?
      Eli meinaatko sitä apuvirran + -pistoketta? Sen kaapeli on kiinni imusarjassa 13mm pultilla ja pultti on suojattu muovikannella. Muovikansi aukeaa helposti, kun vähän tunnustelee sormin, että mistä kohdasta sen kiinnikkeet löytyy.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Mikotiini
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 16
        • Tornio

        #4
        Juurikin sitä + pistoketta, kiitos neuvoista.

        Mitenkäs jos sen nestepään tiivisteen vaihtaa, tuleeko jotain tilpehööriä ulos sieltä vai ?
        E39 525TDSA -99
        E30 316 -87

        Comment

        • TsKo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 127
          • Loppi

          #5
          Originally posted by Mikotiini View Post
          Juurikin sitä + pistoketta, kiitos neuvoista.

          Mitenkäs jos sen nestepään tiivisteen vaihtaa, tuleeko jotain tilpehööriä ulos sieltä vai ?
          Itse purin sen nestepään irti pumpusta ruuvipenkissä, eli mulla oli pumppu pystyasennossa. Muuten voi olla haastavaa saada takasin kasaan. Suurin vaiva oli saada pumppu irti moottorista (tai lähinnä saada sellainen ulosvetäjä millä se irroitetaan) ja tein itse sellaisen lopulta niin alko onnistua.
          e70 X5 40d -11
          ex e39 530D touring -00
          ex e39 TDSa touring -99

          Comment

          • atte.o
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2009
            • 894
            • haukipudas

            #6
            Pumpun alaosassa näkyy luukku joka on kahdella torxilla kiinni. Jokin määränsäätöön liittyvä osa? Sieltä välistä vuoti itsellä. Sieltä löytyy 3kpl säätölevyjä ja jousi.
            E61 M-sport

            Comment

            • m.luukkonen
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 336
              • Oulu

              #7
              Vähän offtopic mutta liittyy tähän käynnistyvyyteen 525tds:ssä ja siis E39. Eli, tänään käynnistin kylmänä auton ja lähti TODELLA rykien käyntiin kylmänä, yhden hehkutuksen jälkeen. Sisällä tuoksahtaa diisseli jos auton antaa käydä tyhjäkäyntiä paikallaan. Huomasin, että edestäpäin katsottuna ensimmäisen suuttimen ylivuotoletku vuotaa, ''kolo'' on täynnä diisseliä. ainakin näin ensituntumalta kun tunnostelin letkua, tuntui märältä. Huomattu on myös, että tyhjäkäynti heittelee JOSKUS n. 50 kierroksella tyhjäkäynnillä, lienet joku merkitys kyseiseen vikaan? Huomenna ajattelin vaihtaa tuon ylivuotoletkun ja katsoa mitä tapahtuu. Jos pumppua joutuu säätämään, mistä kunnon ohjeet? Täältä lukenut jo montakin topiccia, mutta en oikein käsittänyt mitä tehdä
              Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
              E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
              E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
              Ex:
              E39 525tds Sedan -99
              E36 318iS Coupe -93
              E60 530DA -04

              Comment

              • Mikotiini
                Newbiemmer
                • Dec 2012
                • 16
                • Tornio

                #8
                Ite tehin tiivisteiden vaihdon tämän sivun ohjeitten mukaan : http://www.techniconnexion.com/t6224...injection-tuto

                Ei ollu aivansamanlainen pumppu ku mulla mutta perusidea sama.

                Tuohon 50rpm tyhjäkäynti heittellyyn, mullaki tekee joskus samaa ja joskus käy ihan tasasesti. Mitä mie oon lukenu topicceja nii vissin joku määränsäätimen karapesä(?) sen verta kulunu tai paskanen että joskus humpaa. En oo varma.

                Tuo pumpun säätäminen tapahtuu liikuttamalla sitä alempaa kantta pumpussa. Tuossa ylläolevassa linkissä se näkkyyki. Merkittet sen kannen asennon vaan siihen pumppuun ennenku aukaset. Ite rapsutin merkit siihen pumppuun ja mittasin millimitalla oikean kohan.

                Pumppua on ihan helppo säätää, ainoa vaikeampi homma on saaha se alemman kannen tappi osumaan sinne pumpussa olevaan reikään.

                Ei ole tämä pumpun tiivisteitten vaihto ollenkaan paha homma.

                Itekki pitäs vielä kattoa nuo polttoaineletkut sun muut ko tippasee vielä, ekana vaihdoin kumminki nuo 2 kannen tiivistettä ko näky selvästi että tullee niitten välistä.

                Toivottavasti selkennee sullaki
                E39 525TDSA -99
                E30 316 -87

                Comment

                • jope88
                  BTCF Member
                  • Mar 2015
                  • 137
                  • Siilinjärvi, pohjois-savo

                  #9
                  Onnistuuko vaihtaa paikallaan jakajapumpun nestepään tiiviste kuten tuossa videolla?

                  vai valahtaako hilpeet pumpun sisällä pumpun pohjalle?
                  [email protected]
                  523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                  316i m40b16 Schwarz -88

                  Comment

                  • Mikotiini
                    Newbiemmer
                    • Dec 2012
                    • 16
                    • Tornio

                    #10
                    Onnistuu, kunhan et vain löysää nestepäätä liikaa ettei tipaha romppeet ulos.
                    E39 525TDSA -99
                    E30 316 -87

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎