memebuy23buy

e39 532i 1999 Palaneen öljyn käry?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kylläbemu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 62

    e39 532i 1999 Palaneen öljyn käry?

    Auto toimii moitteettomasti muuten mut aina kun pysähdyn esim. liikennevaloihin niin sisätilaan tulee niinku palaneen öljyn tai vastaavan käry. Semmonen pistävä haju. Moottorin alla on pakosarjan puolella, minne näkee hyvin, märkää eli öljyä.

    Venttiilikannen tiiviste? Vai mitä sanoisitte?
  • santtuzz
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 134
    • Riihimäki

    #2
    Originally posted by kylläbemu View Post
    Venttiilikannen tiiviste?
    No sepä se. Ei muuta kun venakopantiiviste+pulttien alle tulevat kumiprikat vaihtoon.
    E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
    E30 316i -89 M50
    E60 530ia M-Sport -04
    E36 316i -94
    E39 540ia -97
    E39 528i touring -97
    E36 328i touring -95
    E34 525i -92
    E30 316i -89

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by kylläbemu View Post
      Auto toimii moitteettomasti muuten mut aina kun pysähdyn esim. liikennevaloihin niin sisätilaan tulee niinku palaneen öljyn tai vastaavan käry. Semmonen pistävä haju. Moottorin alla on pakosarjan puolella, minne näkee hyvin, märkää eli öljyä.

      Venttiilikannen tiiviste? Vai mitä sanoisitte?
      Tarkasta samalla huohottimen kunto ettei se ole syyllinen siihen, että öljyä on tullut ulos venttiilikopan tiivisteestä.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • kylläbemu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 62

        #4
        Originally posted by markok View Post
        Tarkasta samalla huohottimen kunto ettei se ole syyllinen siihen, että öljyä on tullut ulos venttiilikopan tiivisteestä.
        Miten sen tarkastaa?

        Comment

        • BreeZi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 2371
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by kylläbemu View Post
          Miten sen tarkastaa?
          Ottamalla pois ja katsomalla onko vaseliinia putkistoissa.

          Tuosta:
          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
          - E- ja F- sarjan avaimet.
          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
          .

          Finmodi oy
          050-3063926
          [email protected]

          Comment

          • kylläbemu
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 62

            #6
            Originally posted by BreeZi View Post
            Ottamalla pois ja katsomalla onko vaseliinia putkistoissa.

            Tuosta:
            http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=354754
            Oho! KIITOS! Tää oli hyvä!

            Comment

            • kylläbemu
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 62

              #7
              Originally posted by markok View Post
              Tarkasta samalla huohottimen kunto ettei se ole syyllinen siihen, että öljyä on tullut ulos venttiilikopan tiivisteestä.
              Se oli kunnossa ja öljykorkin avasin niin oli imua, eikä tikun päästä tullu mitään ulos. Tiivisteenvaihto tänään.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by kylläbemu View Post
                Se oli kunnossa ja öljykorkin avasin niin oli imua, eikä tikun päästä tullu mitään ulos. Tiivisteenvaihto tänään.
                Muista ne kumiprikat pulttien prikkojen alle(kopan ainoa kiristys tulee näistä).

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Muista ne kumiprikat pulttien prikkojen alle(kopan ainoa kiristys tulee näistä).
                  Tuleekos noissa se kiristys siitä kumiprikan leveän osan paksuudesta vai siitä sisäosan reunan/kaulan korkeudesta? Huomasin vaan, kun otin orkkiskumiprikat pois viime kesänä vanosrempan yhteydessä ja laitoin febin tarvikeprikat tilalle, niin ne orkkikset oli jotenkin enemmän koholla siitä pultin reiän kohdalta, tai niissä oli n. 1-2 mm korkeampi se kaulaosa siinä reiän ympärillä kuin noissa febeissä. Sillä vaan mietin, kun joskus vähän kenkimisen jälkeen saattaa kabiiniin pöläyttää hetkellisesti, tosin epäilen lievää pakosarjan / putken vuotoakin. Itse venakopan tiivisteen ostin marmorilta ja laitoin tiivisteliimaa niille suositeltuihin kohtiin.
                  Last edited by Bomb5; 11-04-2013, 18:42.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1845
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    Tuleekos noissa se kiristys siitä kumiprikan leveän osan paksuudesta vai siitä sisäosan reunan/kaulan korkeudesta? Huomasin vaan, kun otin orkkiskumiprikat pois viime kesänä vanosrempan yhteydessä ja laitoin febin tarvikeprikat tilalle, niin ne orkkikset oli jotenkin enemmän koholla siitä pultin reiän kohdalta, tai niissä oli n. 1-2 mm korkeampi se kaulaosa siinä reiän ympärillä kuin noissa febeissä. Sillä vaan mietin, kun joskus vähän kenkimisen jälkeen saattaa kabiiniin pöläyttää hetkellisesti, tosin epäilen lievää pakosarjan / putken vuotoakin. Itse venakopan tiivisteen ostin marmorilta ja laitoin tiivisteliimaa niille suositeltuihin kohtiin.
                    Kumiprikan keskellä oleva kevytmetalliosa pohjaa kiristettäessä, jolloin kumiosa levenee suunnitellusti. Sitä ei voi vetää oikeastaan ylimomenttiin ellei sitten hullunlailla korkkaa kierteitä. Kyllä sen kiristäessä tuntee kun prikka pohjaa.

                    Vanhemmiten kumi kovenee eikä tiivistys ole välttämättä 100%:nen.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #11
                      Kuvassa näkyvä kumiprikka vaikuttaisi olevan kooltaan kuten alkuperäiset, mitkä otin pois, eli niissä on selkeä "kaulus" tuossa tyvessä, mikä työntyy syvemmäksi, kun taas febin prikoissa tuo "kaulus" on 1-2 mm matalempi, mutta tuo leveämpi osa yhtä paksu kuin alkuperäisissäkin. Sain kiristettyä hyvin pohjaan saakka, eikä näkyviä vuotoja ole. Joskus satunnaisesti pöläyttää käryä sisälle kabiiniin, mikä voi johtua apukuskin puoleisesta raitisilmasuodattimen putken hajonneesta klipsistä, mistä kysyinkin toisessa threadissa. Vaikuttaisi olevan yleinen ongelma e39:ssä, kun googletin.

                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        #12
                        Kannattaa tuo lisäksi tsekata myös mahdolliset voimansiirron öljyvuodot.Omassa perän stefa vuoti ja sama palaneen öljyn haju välillä pysäköidessä pöllähti.Kardaani roikutti öljyä kuumille pakoputkille.

                        Comment

                        • jpalvima
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 53
                          • Hämeenkyrö City

                          #13
                          Omassa e39 528i:ssä ( M52B28 single vanos) oli pitkän aikaa riesana öljynkäry, jostain pääsi ölppää pakoputkien päälle. Laitoin kahteen otteeseen venakopan tiivisteen, tsekkasin turbiininkaulan vuodot ym ym...ja aina vaan sitä käryä tuli, varsinkin pysähtyessä. Öljyä ei silti litroina mitaten kadonnut paljon paskaakaan.
                          Lopulta aloin kiertämään konetilaa hyvin järjestelmällisesti endoskoopin ja pienen peilin+ tehokkaiden valaisimien avulla ja löytyihän se...eli sylinterikannen päädyssä ( 6-pytyn kohdalla, sieltä tulipellin puolelta siis) on proppu jolla öljykanavan pääty on tulpattu. Oli omia aikojaan löystynyt ja meni useamman kierroksen kiinni...hieman hirvitti ajatella mitä olisi käynyt jos proppu olisi irronnut motarilla ja kaikki öljyt olisi roiskuneet pitkin konetilaa...palanut olis koko paska takuuvarmasti siihen paikkaan

                          Eipä ole öljy kärynnyt uudelleenkiristelyn jälkeen

                          Comment

                          • Jakuza
                            BTCF Member
                            • Nov 2006
                            • 516
                            • Brisbane

                            #14
                            Originally posted by jpalvima View Post
                            Omassa e39 528i:ssä ( M52B28 single vanos) oli pitkän aikaa riesana öljynkäry, jostain pääsi ölppää pakoputkien päälle. Laitoin kahteen otteeseen venakopan tiivisteen, tsekkasin turbiininkaulan vuodot ym ym...ja aina vaan sitä käryä tuli, varsinkin pysähtyessä. Öljyä ei silti litroina mitaten kadonnut paljon paskaakaan.
                            Lopulta aloin kiertämään konetilaa hyvin järjestelmällisesti endoskoopin ja pienen peilin+ tehokkaiden valaisimien avulla ja löytyihän se...eli sylinterikannen päädyssä ( 6-pytyn kohdalla, sieltä tulipellin puolelta siis) on proppu jolla öljykanavan pääty on tulpattu. Oli omia aikojaan löystynyt ja meni useamman kierroksen kiinni...hieman hirvitti ajatella mitä olisi käynyt jos proppu olisi irronnut motarilla ja kaikki öljyt olisi roiskuneet pitkin konetilaa...palanut olis koko paska takuuvarmasti siihen paikkaan

                            Eipä ole öljy kärynnyt uudelleenkiristelyn jälkeen
                            Itsellä on m54:ssä vuotanut hieman pakosarjalle öljyä, diagnoosini mukaan venakopan välistä juurikin. Vaihdoin tiivisteen ja mikään ei muuttunut. Oletin että muovinen venttilikopan kansi olisi mennyt hieman kieroksi, kun tällaista juttua muistaakseni bimmerforumssilta löysin. Vuoto on juurikin tuolla 5-6 pytyn tietämillä. Voisitko tarkentaa missä tämä kyseinen proppu tarkalleen ottaen sijaitsee ja miten siihen pääsee käsiksi? Voisi vilkaista löytyykä m54:stä.

                            Comment

                            • jpalvima
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 53
                              • Hämeenkyrö City

                              #15
                              Originally posted by Jakuza View Post
                              Itsellä on m54:ssä vuotanut hieman pakosarjalle öljyä, diagnoosini mukaan venakopan välistä juurikin. Vaihdoin tiivisteen ja mikään ei muuttunut. Oletin että muovinen venttilikopan kansi olisi mennyt hieman kieroksi, kun tällaista juttua muistaakseni bimmerforumssilta löysin. Vuoto on juurikin tuolla 5-6 pytyn tietämillä. Voisitko tarkentaa missä tämä kyseinen proppu tarkalleen ottaen sijaitsee ja miten siihen pääsee käsiksi? Voisi vilkaista löytyykä m54:stä.
                              Joo se proppu on sikäli mielenkiintoisessa paikassa että sinne toisiaan ei näe ( mitään kautta) muulla kuin peilillä, pienellä kameralla tai endoskoopilla...käsikopelolla sen löytää parhaiten. Muistelisin että siellä on useampi proppu, tämä taisi olla kannen keskilinjasta hieman vasemmalle, siis pakosarjan puolelle. Ei jäänyt paljon tulkinnan varaa kun oli paikat likaisessa öljytöhnässä...paitsi se vuotava proppu ja siitä alaspäin tuoreessa, puhtaassa öljyssä
                              Taisi olla 10mm kuusiokanta. Melkein menis siten että suoritat hieman kopelointia sinne kannen ja tulipellin väliin ja jos nakit on öljyssä niin sitten pientä peiliä etsimään

                              Comment

                              Working...
                              X