Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Valokeilan säätö!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    e39 Valokeilan säätö!

    Yritin tuossa taannoin säätää "pimeässä" hallissa noita valokeiloja jonku ohjeen mukaan minkä löysin netistä mittojen kanssa, mutta näyttää edelleen miten sattuu... Eli, vähän niin kun oikealle ylös:think Pitkissä on polttimot mitkä ei näytä paljon lyhkäsiä pidenmälle ja lyhkäsissä on xenonit. Säätötangot on kesällä uusittu.

    Onko jollain "oikeasti" hyvää ohjetta noiden valojen säätöön, vai pitäiskö käydä jossain korjaamossa säädättämässä?
    Bmw 316 E30 -88
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Katso tasainen alusta ja seinä. Esim parkkihallit ovat hyviä tähän.
    Ajat auton kiinni seinään ja merkkaat kuvion korkeuden sekä poikittaisiirtymän.
    Peruutat suoraan vaikka 10 metriä, mittaat tämän matkan että on varmasti eikä arviolta.
    Henkilöautoissa käytetään yleisesti 1% suuntausta eli tuolla 10 metrin matkalla kuvio tippuu 10cm seinällä. Sivuttaissäädön katsot että pysyy samassa kohtaa, korjaat tarvittaessa.

    Ei ole sen vaikeampaa. Jos ovat alunperin pahasti poskellaan kannattaa ottaa uusintatarkastus merkiten uudet kohdat keula kiinni seinässä.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10043
      • KVLA

      #3
      Tuo korkeussäätö onnistunee helpostikkin Supan mainitsemalla tavalla.Sivusäätö onkin hankalampaa,kun ei tiedä mihin ne oikeasti näyttää.Jos ja kun valokuviot olisi identtiset ja mahdollisesti molemmat yhtä paljon "lintassa" samaan suuntaan.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Ihan samalla tavallahan se onnistuu. Jos lähtee peruuttamaan autoa ja valokuvio karkaa sivuille niin sitten sitä vaan korjaa sen mukaan, eihän siinä mitään ongelmaa ole.
        Eikös e39:ssä myös halogeenivalot ole kuitenkin projektorivalot joten kyllä niistä varmaan jonkun kiinteän pisteen näkee valokuviossa mistä vertailee.

        EDIT: Taitaa olla heijastimella itseasiassa prefaceliftissä, no mutta kyllä niistäkin nyt luulis joku kuvio muodostuvan.
        Last edited by Supa; 26-01-2013, 15:26.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Tuo korkeussäätö onnistunee helpostikkin Supan mainitsemalla tavalla.Sivusäätö onkin hankalampaa,kun ei tiedä mihin ne oikeasti näyttää.Jos ja kun valokuviot olisi identtiset ja mahdollisesti molemmat yhtä paljon "lintassa" samaan suuntaan.
          Sivusäädön olen aina niin kauan kun muistan pyrkinyt tekemään sellaiseksi, että molempien valaisimien se kiilan kohta sattuu mahdollisimman tarkkaan samaan paikkaan toistena päälle tasaisella tiellä (siis käytännössä n. 50m päästä autosta) ja oman kaistaosuuden about keskiosaan.

          Eli siis jos valon säätää absoluuttisen suoraan eteenpäin, on valojen kiilat aina enemmän tai vähemmän erillään toisistaan. Minun logiikalla suunnattaessa taas kiilat on samassa kohtaa suurimman osan ajasta. Vain mäkisillä osuuksilla saattaa erottaa kaksi kiilaa.

          Olen huomannut, että tällä saa sen kiilaosan kirkkaammaksi kuin jos molemmat umpiot valaisis omat kiilansa vierekkäin. Mielestäni ero oikeanreunan kuvion kirkkauteen on sen verran merkittävä että olen kyllä nähnyt vaivaa saadakseni kiilat päällekkäin.

          Tätä hienosäätöä ei voi tehdä seinää vasten vaan sitä varten on etsittävä pimeä pihan, parkkipaikan tms. alue jossa sen verran suoraa tasaista aluetta jossa valokiilan paikan voi tarkistaa.
          Last edited by Havis; 26-01-2013, 22:44.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Kiitoksia vinkeistä jokaiselle. Täytyy koittaa saada jotenki järkeväksi noita valoja ruuvattua noilla vastanneitten ohjeilla! Entäs, minkä merkkisiä polttimoita porukka käyttää/käyttänyt noissa pitkissä, kun ovat mulla ties kuinka vanhat ja pitäisi uusia? Kuinka tehokkaita Hb4 on tarjolla?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • sonikk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 1664
              • Kerava

              #7
              Kyllä ne kuuluu osoittaa suoraan eikä päällekkäin, mutta ei siitäkään käytännössä haittaa ole.

              Comment

              • jeepster
                Bimmer Rookie
                • Jan 2012
                • 127
                • uusimaa

                #8
                Periaatteessa jos säätää keilat päällekäin, näyttää oikeanpuoleinen valo liikaa vasemmalle, ja teoreettisesti voi aiheuttaa häikäisyä vastaantulijoissa.

                Itse oon säätänyt valot aina suoraan eteenpäin, ja sentti metrillä alaspäin.

                Tosi paljon on nykyään autoja jossa valot näyttävät aivan liian lähelle, noin ~5m auton eteen. ihan uusiakin, eikö valoja säädetä tehtaalla eikä luovutushuollossa?

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by jeepster View Post
                  Periaatteessa jos säätää keilat päällekäin, näyttää oikeanpuoleinen valo liikaa vasemmalle, ja teoreettisesti voi aiheuttaa häikäisyä vastaantulijoissa.

                  Itse oon säätänyt valot aina suoraan eteenpäin, ja sentti metrillä alaspäin.

                  Tosi paljon on nykyään autoja jossa valot näyttävät aivan liian lähelle, noin ~5m auton eteen. ihan uusiakin, eikö valoja säädetä tehtaalla eikä luovutushuollossa?
                  Kuka pakottaa laittamaan kiilat juuri vasemman umpion linjalle? Ei kukaan. Itse kuten sanoin yritän laittaa ne osoittamaan oman kaistan keskiosaan. Piti kyllä tulla tuossa edellä ilmi...

                  Jokainen voi toki laittaa kiilat sinne minne itse haluaa, mutta minusta tällöin kuvion kirkkaus ei ole optimaalinen.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by sonikk View Post
                    Kyllä ne kuuluu osoittaa suoraan eikä päällekkäin, mutta ei siitäkään käytännössä haittaa ole.
                    Itse taas kyllä uskon, että periaatteessa kuvion on paras olla yhtenäinen. Varsinkin vanhoina hyvinä aikoina, kun lähivalotkin sai kahdentaa, tällä "suoraan säädetyillä" periaatteella ajorataan tulisi neljä vierekkäistä kiilaa. Ja jo silloin havaitsin tämän samankeskisen suuntaamisen edut kuvion kirkkaudessa. Melko pienestä asiasta toki kyse, mutta kukin itse kokeilkoon mikä tuntuu omaan silmään tehokkaammalta.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Helpoiten valot saa mieleiseksi ajamalla pimeällä tielle jossa on muutama sata metriä suoraa, jotta näkee heti tekemänsä muutokset.

                      Omassa säädin vallan pitkien valokiilojen mukaan. Korkeus sillain että ei jätä tiehen ns. kirkkaampaa kohtaa(tai ihan vähän). Sivu suuntaus siten että valaisee jonkin verran myös mettää. Tällä tyylillä lähivalot ihan hyvin. Ehkä aavistuksen ylös.

                      Mieltymyksissä voi olla eroa mutta näin hyvät minun mielestä.

                      Eikä katsastuksessakaan ole koskaan tullut huomautuksia valoista.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10043
                        • KVLA

                        #12
                        Minä olen omani säätänyt aina valojensuuntauslaitteella (löytyy autotallin hyllystä) normien mukaisesti.Ei ongelmaa näkyvyydessä eikä mitään selittelyjä häikäisyistä tms.Eikä koskaan purnausta katsastuskonttorilla.Simppeliä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎