Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kaukovalot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JukkaR
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 160
    • Vihti

    E39 kaukovalot

    TM:ssä käsiteltiin aika hyvin toi Xenoneiden hyytyminen ajan mittaan ja siitä tulikin mieleen, että mites nämä normaalit 'ei xenonit' kuluu? Onkohan noista jotain kesotestejä, koska lähivalot paukkuu joka vuosi melkien, niin niistä nyt ei niin väliä, mutta en ole koskaan itse vaihtanut pitkiä. Enkä muista edes lampun koodia/tunnusta kun manuaalia ei ole...mutta mitenhän lie vaikuttais jos kävis hakeen uudet. Pääseekö noissa tapahtumaan tommosta hyytymistä edes kuin xenoneissa, vai poksahtaako sitten kun on tien päässä ja palaa täysin yhtä hyvin kuin uutena..

    Kommentteja?
    e39 523i -98
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Kyllähän noissa halogen lampuissakin valoteho huononee ajanmittaan aika oleellisesti eli kyllä niitä kannattaa vaihtaa esim. 2-3 vuoden välein ja molemmat kerrallaan niin veikkaisin että näet eron omin silmin.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • bemari320mies
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 788
      • Suodenniemi

      #3
      Itsellä on e34:ssa aika huonot lähivalot, joista on täälläkin paljon puhuttu. Ajattelin ostaa Philips BlueVision-polttimot ja ehkä teen uudet johdotukset. Valoille menevissä johdoissa on varmasti jännitehäviöitä, korjata ne pois. Mitenköhän tuo ajotietokone/chekcontrol, rupeaako herjaamaan lähivalopolttimoita jos otan lähivaloilta herätteen uudelle releelle?
      Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
      EX: BMW E34 525i -90
      EX: BMW E28 528iA -85
      EX: BMW 320i Taxi -86

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10007
        • KVLA

        #4
        Tuo "valo-ongelmahan" on aina ollut Bemarin perussynti.Etenkin halogeenilampuilla.Eli kun Bimmerin umpiot ovat pienet niin lämpö vaikuttaa niihin nopeammin kuin joihinkin isompiin ja paremmin jäähtyviin malleihin.Lämpö ajanmittaan "polttaa" heijastinpinnat ja valoteho huononee.En kyllä menisi kehumaan ko. auton umpioita uusinakaan verrattaesssa moniin muihin.Myös polttimon pistoke vuosien saatossa saatuaan tarpeeksi halogeenista irtoavaa lämpöä voi hiljalleen sulaa.Tällöin alkaa huonon kosketusen vuoksi jännite/virta polttimolla pudota.Kuin myös maadoitus ongemat.

        Lämpöongelman lisäksi umpiot/umpioiden suojalasi harmaantuu vuosien saatossa,kun niihin lentävä pöly,hiekka yms. puhaltaa pinnan kiillon pois.Tehden siitä kuin hiekkapuhallettua lasia.

        Myös kosteus on yksi heikentävä osatekijä.Umpioiden heijastimien pinnoite ei pidä kosteasta.Samoin ikääntyvien autojen sähköliittimien kosketuspinnit voivat hapettua ikääntyessään.

        Myös releiden kärjet/kytkeytyminen heikkenee paljosta käytöstä.

        Sitten on vielä KAIKISSA automerkeissä oleva perusvika:JOHDOT.
        Ne on valojen tarvitsemaan virtamäärään nähden alimitoitetut (tehtaaan säästöä).

        Tässä muutamia valotehoon vaikuttavia tekijöitä.

        Jos ajatellaan näin:Pieni vitahukka releen kärjissä,pieni hukka johtimiin,hieman huono kosketus lampun kannassa,iäkkäät polttimot,heijastimet ehkä 80%-90% uuden umpion tehosta ja vielä pientä kivenhakkaamaa valojen laseissa.Normaali tilanne lähes kaikissa "vanhemmissa" autoissa.Joten kyllä valoteho putoaa väkisinkin Bemarin keskinkertaisesta huonoksi.

        Ensiapu on tietysti minimissään polttimoiden vaihto.Enemmin ajettuun vaihtaisin myös uudet umpiot ja tarvittaessa lampun kannat.Jos niissä on yhtään näkyvissä lämpövauriota.

        Olen nähnyt myös uudelleen johdotettuja (paksummat johdot releeltä valaisimille) autoja kaikkien muiden komponenttien vaihdon lisäksi.Lopputulos ei aina ole oikein silmiähivelevä jos ko. hommaa ei teetetä asiantuntijalla.
        Eli ei oikein vastaa saavutettua hyötyä...

        Kyllä halogeeni polttimotkin todella myös hieman väsyvät,mutta kyllä ne yleensä ajetaan loppuun.Sen jälkeen vaihdetaan molemman puolen polttimot kerrallaan.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10007
          • KVLA

          #5
          Originally posted by bemari320mies
          Itsellä on e34:ssa aika huonot lähivalot, joista on täälläkin paljon puhuttu. Ajattelin ostaa Philips BlueVision-polttimot ja ehkä teen uudet johdotukset. Valoille menevissä johdoissa on varmasti jännitehäviöitä, korjata ne pois. Mitenköhän tuo ajotietokone/chekcontrol, rupeaako herjaamaan lähivalopolttimoita jos otan lähivaloilta herätteen uudelle releelle?
          Testaa "herjaaminen" irtoreleellä laittamatta vielä mitään kiinteää kytkentää.

          Comment

          • Wessu
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 88
            • Vantaa

            #6
            Jep jep,ja Bimmerissä pitäisi aina käyttää UV block polttimoita,joita esim Philips tarjoaa,sillä säästetään nimenomaan tuota umpion sisä-heijastinpinnan rapistumista.
            Palatakseni vielä tuohon polttimo asiaan ,polttimoissakin voi olla todella suuria eroja.
            Ostin edelliseen autooni ns. muodikkaat "siniset" polttimot,ulkonäkö oli ihan jees,mutta valoteho aivan peestä.

            Vaihdoin syksyn tullen Philipsin H1 "Vision Plus" polttimot tilalle,jopa muija kysyi onko autoon tullut lisävalot keulalle-> ero olil huomattava.
            Last edited by Wessu; 20-12-2004, 18:22.

            Comment

            • bemari320mies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 788
              • Suodenniemi

              #7
              Mitenköhän tuommoinen kun mulla on biimeristä vas. etusumuvalo pimeänä, mutta mittaristoon ei ilmesty tietoa siitä. Eli onko niin että checkcontrol ei varoita sumuvalon toimimattomuudesta? Vai onko niin että autossani ei ole ollenkaan checkcontrollia? Iso ajotietokone kyllä on. Mistä saan selville onko autossa checkcontrollia?
              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
              EX: BMW E34 525i -90
              EX: BMW E28 528iA -85
              EX: BMW 320i Taxi -86

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎