Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 DA iso naftan kulutus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kastagir
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 13
    • Suomi

    530 DA iso naftan kulutus.

    Mistä seuraavaa ongelmaa lähtisi lähestymään.
    Auto on siis 2/2000 valmistunut 530 DA touring. Dieselin kulutus on melko rajua suhteessa kaverin samanlaiseen vuotta vanhempaan.
    Esimerkki:
    -ajo turusta tampereelle kaksi kertaa talvinopeudella cruise päällä ja hyvin vähän kaupunki ajoa 8,1/100 km.
    -kesken matkan nollattu kulutusmittari ja siitä tasaisella vauhdilla cruise päällä 100 km 6,1/100 km.
    Kaveri omallaan:
    -kesken matkan nollattu mittari 80 kilometriä reipasta ajoa muutamalla ohituksella 5,4/100km.
    -yli seitsemän litraa satasella vain kärryä vetäessä.

    Kaveri ajoi autollani ja totesi laiskaksi erityisesti alled 3000 kierroksen "ei vaan mee silleen ku pitäis".
    Lisäksi autojen tyhjäkäyntiäänikin on erilainen. Mulla jotenkin pehmeä ja kaverilla jotenkin pirteämpi/terävämpi.

    Vinkkejä mistä lähdetään koittamaan.
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by kastagir View Post

    Vinkkejä mistä lähdetään koittamaan.
    Vikakoodien luvulla
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • kastagir
      Newbiemmer
      • Jan 2013
      • 13
      • Suomi

      #3
      Vikakoodit luettu, ei mitään. Moottorin ja laatikon ohjainohjelmat päivitetty.
      Edellinen omistaja tulpannut EGR:n alipaineletkun. Läppiä ei ole kuulemma tässä moottorissa

      Comment

      • jeepster
        Bimmer Rookie
        • Jan 2012
        • 127
        • uusimaa

        #4
        Originally posted by kastagir View Post
        Vikakoodit luettu, ei mitään. Moottorin ja laatikon ohjainohjelmat päivitetty.
        Edellinen omistaja tulpannut EGR:n alipaineletkun. Läppiä ei ole kuulemma tässä moottorissa
        Tää ei nyt varmaankaan liity aiheeseen, mut miten on ku mulle joskus sanottiin ettei saa vaan egr tukkia, että menee ohjaus sekaisin kun laskee sen egr ilman johonkin, vaan vaatis ohjelmallisen muutoksen. Onko mua siis kusetettu?

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by jeepster View Post
          Tää ei nyt varmaankaan liity aiheeseen, mut miten on ku mulle joskus sanottiin ettei saa vaan egr tukkia, että menee ohjaus sekaisin kun laskee sen egr ilman johonkin, vaan vaatis ohjelmallisen muutoksen. Onko mua siis kusetettu?
          Suorastaan kustu silmään

          Ilmamassamittari nyt tulee tietysti ensimmäsenä mieleen jos egr:kin on tulpattu eikä mitään vikakoodia tule.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            #6
            Originally posted by kastagir View Post

            Vinkkejä mistä lähdetään koittamaan.
            Moottorinlämmöt ???
            Termostaatit vaihtoon !! Melkein löisin vetoa jotta kone käy ajossa KYLMÄNÄ !!
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • kastagir
              Newbiemmer
              • Jan 2013
              • 13
              • Suomi

              #7
              EGR:n vikakoodin tietysti antaa kun se on tulpattu.
              Piilovalikosta ajossa katsottuna lämmöt 79-81 astetta.
              Missä toi ilmamassamittari on ja miten sen kunnon saa testattua (jossain niitten moottorin päällä olevien muovinen alla tietysti).

              Tästä kulutusasiasta oli joskus topikki mutta ratkaisuun ei ole kukaan koskaan päätynyt.

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by kastagir View Post
                EGR:n vikakoodin tietysti antaa kun se on tulpattu.
                Piilovalikosta ajossa katsottuna lämmöt 79-81 astetta.
                Missä toi ilmamassamittari on ja miten sen kunnon saa testattua (jossain niitten moottorin päällä olevien muovinen alla tietysti).

                Tästä kulutusasiasta oli joskus topikki mutta ratkaisuun ei ole kukaan koskaan päätynyt.
                Ainakin lämmöt on hieman alhaista mallia.

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1327
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by kastagir View Post
                  EGR:n vikakoodin tietysti antaa kun se on tulpattu.
                  Piilovalikosta ajossa katsottuna lämmöt 79-81 astetta.
                  Missä toi ilmamassamittari on ja miten sen kunnon saa testattua (jossain niitten moottorin päällä olevien muovinen alla tietysti).

                  Tästä kulutusasiasta oli joskus topikki mutta ratkaisuun ei ole kukaan koskaan päätynyt.
                  EGR vikakoodille (air mass to high) se ja sama kun kyseessä EURO 3 pakokaasu normin mukainen auto

                  Eli kylmänä käy !! Lämmöt pitää olla 88- 91C

                  Siellähän se IMM on muovien alla. "Avokäsin" turha alkaa millekkään. Diagnostiikka ohjelmalla
                  kuntoa voisi tutkia, mutta auton ikä ja OLETUS jotta IMM ei ole koskaan vaihdettu niin osta uusi. Joku tuuninki pelle sinne ilmansuodattimen paikalle on kuitenkin jossain vaiheessa laittanut öljyttävän "VAPAAVIRTAUS" SUODATTIMEN JA paskonut siten IMM mittarin pilalle
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • BreeZi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 2371
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by kastagir View Post
                    Mistä seuraavaa ongelmaa lähtisi lähestymään.
                    Auto on siis 2/2000 valmistunut 530 DA touring. Dieselin kulutus on melko rajua suhteessa kaverin samanlaiseen vuotta vanhempaan.
                    Esimerkki:
                    -ajo turusta tampereelle kaksi kertaa talvinopeudella cruise päällä ja hyvin vähän kaupunki ajoa 8,1/100 km.
                    -kesken matkan nollattu kulutusmittari ja siitä tasaisella vauhdilla cruise päällä 100 km 6,1/100 km.
                    Kaveri omallaan:
                    -kesken matkan nollattu mittari 80 kilometriä reipasta ajoa muutamalla ohituksella 5,4/100km.
                    -yli seitsemän litraa satasella vain kärryä vetäessä.

                    Kaveri ajoi autollani ja totesi laiskaksi erityisesti alled 3000 kierroksen "ei vaan mee silleen ku pitäis".
                    Lisäksi autojen tyhjäkäyntiäänikin on erilainen. Mulla jotenkin pehmeä ja kaverilla jotenkin pirteämpi/terävämpi.

                    Vinkkejä mistä lähdetään koittamaan.
                    Lainataanpas topicia.

                    Pitää sitten varmaan minunkin jostain lainata varmasti ehjä IMM, jos sattuisin pääsemään noihin tuloksiin. Torniosta tultiin juuri pois ja talvinopeuksia lillitellen nipinnapin alle 8l/100km. Ettei vaan olisi tullut viallista boschilaista vaihdettua tuonne.
                    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                    - E- ja F- sarjan avaimet.
                    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                    .

                    Finmodi oy
                    050-3063926
                    [email protected]

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      5,4l/100km lienee kyllä jo sellainen, että jos tankkaamalla tarkistaa niin ei natsaa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • BMW323
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 994
                        • kempele

                        #12
                        Originally posted by kastagir View Post
                        EGR:n vikakoodin tietysti antaa kun se on tulpattu.
                        Piilovalikosta ajossa katsottuna lämmöt 79-81 astetta.
                        Missä toi ilmamassamittari on ja miten sen kunnon saa testattua (jossain niitten moottorin päällä olevien muovinen alla tietysti).

                        Tästä kulutusasiasta oli joskus topikki mutta ratkaisuun ei ole kukaan koskaan päätynyt.
                        itellä myös oli samaa vikaa kuluttaa paljon ja vikakoodia ei tullu..
                        no sen tiesin että motti käy kylmänä 79 astetta näyttää salavalikko.
                        no ekana vaihdoin kumminkin imm loppu nykiminen siihen ja kulutus tippu

                        ja vikaa ei antanu tuosta imm:stä
                        vielä kun sais vaihdettua sen termarin niin on hyvä
                        Nissan Stagea NM35 -01
                        2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                        harrastepohjalta E21 316

                        Comment

                        • Fastpiksu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2010
                          • 1571
                          • Kajaani-Paltamo

                          #13
                          Minusta kai tuo on dieselille normaali lämpötila, tai mitä muutamaa oon katellu ja ajellu niin siinä 80 asteen kantturoissa ne pyörii.

                          Omassa 82-84 astetta kaksi viikkoa vanhalla OEM-termarilla ja pahvikin on syylärillä..
                          Chevrolet Express van
                          Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                          E36 325i group F

                          Ex:
                          e34 525i
                          e34 525tds "superturbo"
                          e39 530d M-Sport

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Ei ole, normaali lämpötila on ~90 salavalikosta katsottuna. Pahveja ei tartte kyllä missään lämpötilassa.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • kastagir
                              Newbiemmer
                              • Jan 2013
                              • 13
                              • Suomi

                              #15
                              Tänään tutkittu testerillä lisää.

                              - Kaikkien suuttimien korjausarvot alle +-2.
                              - IMM näyttäisi toimivan ihan ok, tyhjäkäynnillä siellä n.400 ja kaasunkin kanssa pysyy hyvin pyynnin perässä. Ja näytti koneellakin että mittaus toimi.
                              - kaupungin läpiajon jälkeen testeri näytti vedenlämmöksikin 84 ihan tyhjäkäynnillä.

                              Kaikki näyttäisi testerin mukaan pelaavan ihan niinkun kuuluu.
                              Ainoa mitä korjaamon kaveri mietti oli koneeseen tuleva todella pieni katko aina silloin tällöin, että olisiko ruiskujen johtosarjoissa vikaa ja on niin pieni ettei ota vikaa päälle. Kuuli korvalla että välillä tekee tosi pienen katkon.

                              Lopuksi tultiin siihen tulokseen että alipaine puolella saattaa olla jotain häikkää letkuissa. Tai turbon siivet eivät säädy oikein. Iso vaiva ei kuitenkaan ole koska esim. Jarrut toimii ihan normaalisti.

                              Kaiken kaikkiaan vikaa alettaisiin hakemaan ilmapuolelta turbon suunnalta, joko anturilta, letkuilta tai säätimeltä.
                              Last edited by kastagir; 06-02-2013, 17:08.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎