Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Touring kontinlasin avauksen sähköongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaakala
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 40
    • Lahti

    e39 Touring kontinlasin avauksen sähköongelma

    Eka posti foorumille

    Eli tossa pari päivää sitten lakkasi kontinlasin aukeaminen -01 touringissa. Syy-yhteys ei oikein selvillä. Ongelma alkoi kun pesin autoa painepesurilla ja sen jälkeen useampi tunti +20 tallissa. Talliin vietäessä luukut auki PAITSI tuo lasi. No sitten autoa hakiessa kattelin notta lasikin on auki että mitäs venäjää. Ja aivan varmasti jätin avaamatta sen. Eihän siinä sitten ku luukut kiinni ja kokeilin että toimiiko ni eipä toimi. Lasin avausnappi on alle 1kk vanha, muta epäilin sitä kuitenkin kun oli jo kerran vikana.

    No tänään siten pääs purku hommiin ja kokeilin jo opitulla tavalla napin liitin auki ja oikari piuhoihin niin eipä puhu mitään. Mittasin halvalla yleismittarilla niin toinen piuha suoraan maissa ja piuhojen välillä 0,5v. Jännite lienee normaali kun maata katkoo muistaakseni. Sitten nivelen piuhat syyniin eikä mitään ihmeellistä, ja näitäkin olen jo aikaisemmin korjaillu. Seuraavana itse lukon/mekanismin moottori (kiinni ollessa). Otin liittimen irti ja toinen karva maissa ja toinen ei puhu mitään. Eli musta johto oli suoraan maissa (normaali?) ja punainentaimikälie mykkä johon uskon + tulevan, josta heräsi epäilys että sulake tai sitten on niin hienot systeemit ettei anna jännitettä ilman lukon kuormaa tähän karvaan.? Sulakkeet irroittamatta katsottuna ehjiä, jos niitä ei ole muualla kuin hanskalokerossa ja kontissa?

    Auton muut lukot pelaa ihan kivasti, paitsi tuo ja ite kontinluukun avaus joka ei höpise luukussa olevasta napista mitään, mutta avaimen nappulasta ja sisä napista toimii, eli varmaan itse nappi siinä rikki mutta ei siitä enempää.

    Eli apuja/ideoita jatkotoimenpiteisiin tarvitaan. Melkein haluaisin uskoa että lukkomoottori olisi rikki niin selviäisi puhumalla ja tupakin poltolla. Jos joku viitsii ja jaksaa mitata niin haluaisin tietää pitäiskö lukkomoottorille tulevaan liittimeen tulla + irtonaisella liittimellä nappia painaessa. Eli kun irroittaa lasin ja luukun välissä olevan pikku muovin niin näkyy reijästä perää päin katottun vasemmalla liitin johon tulee 2 karvaa noin sormen syvyydessä reijästä. Ja muita ideoita myös.

    Liekkö antaisi mitää vikakoodeja jos lukko moduuli tai jokusoittorasia viallinen tms.? Voispa nekin vilasta...
    e39 530Dat -01
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Piuhat varmasti ehjät?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • niko-77
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 200
      • Espoo

      #3
      Johdot tutkintaan kontin saranoilta, omasta oli 7 piuhaa poikki. 530d touring -04

      Comment

      • jaakala
        Bimmer Rookie
        • Oct 2012
        • 40
        • Lahti

        #4
        Originally posted by niko-77 View Post
        Johdot tutkintaan kontin saranoilta, omasta oli 7 piuhaa poikki. 530d touring -04
        Juu kaiken pahan alku ja juuri toi saranoitten johtosarja on. Mutta tutkin sen nyttenkin pikasesti ja jokunen kuukausi sitten tein täyden sähkösaneerauksen sinne. Muutama hapan kohta löyty silloinki ja ne fiksasin. Aika paska munkki jos se ois toi lukkomoottorin + piuha pelkästää poikki sieltä ku kaikki muu tuntuu toimivan siinäki. Jos joku pystyy heittää värin tolle ja ko piuhoille ni vois sielt kaiuttimien kolosta tutkia asiaa. Oisko mitää mittaus vinkkejä aikasemman postin kohtii tai mielipiteitä ton napin sähköistyksestä (se 0, 5v karvojen välillä).
        e39 530Dat -01

        Comment

        • ARDler
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 146
          • Pori

          #5
          itellä ei kans takalasi aukea, luukku ei aukea muutaku kuskin jalkatilasta ja kaukosäätimestä ja takalasin pyyhin ei toimi.takalasi aukeilee silloin tällöin ittestään. saranoiden johtokouruista kattoin että johdot ehjät. täytyy vielä yrittää kattoa vielä kaiuttimen raosta. millä kaiutin lähtee irti?
          E38 730i -95

          Comment

          • jaakala
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 40
            • Lahti

            #6
            Originally posted by ARDler View Post
            itellä ei kans takalasi aukea, luukku ei aukea muutaku kuskin jalkatilasta ja kaukosäätimestä ja takalasin pyyhin ei toimi.takalasi aukeilee silloin tällöin ittestään. saranoiden johtokouruista kattoin että johdot ehjät. täytyy vielä yrittää kattoa vielä kaiuttimen raosta. millä kaiutin lähtee irti?
            Ritilä reunoist sivuilta vetämällä ja kaiutin neljällä ristipääruuvilla.
            e39 530Dat -01

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by jaakala View Post
              Juu kaiken pahan alku ja juuri toi saranoitten johtosarja on. Mutta tutkin sen nyttenkin pikasesti ja jokunen kuukausi sitten tein täyden sähkösaneerauksen sinne. Muutama hapan kohta löyty silloinki ja ne fiksasin. Aika paska munkki jos se ois toi lukkomoottorin + piuha pelkästää poikki sieltä ku kaikki muu tuntuu toimivan siinäki. Jos joku pystyy heittää värin tolle ja ko piuhoille ni vois sielt kaiuttimien kolosta tutkia asiaa. Oisko mitää mittaus vinkkejä aikasemman postin kohtii tai mielipiteitä ton napin sähköistyksestä (se 0, 5v karvojen välillä).
              WDS:stä löydät värikoodin piuhalle. Ja seuraavaksi kysytään mikä on WDS niin se on Wiring Diagrams System.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • jaakala
                Bimmer Rookie
                • Oct 2012
                • 40
                • Lahti

                #8
                tänään tuli varmistus johtojen vikaan. Luukku aukes ittestää ajossa ja lukkomoottori alko vetelee rallia. Toimi hetken aikaa nappulastaki. Eli nappulalle tuleva toinen johto ottaa koriin jossai kohtaa. Tai sitte epätodennäkösesti lukkomoottori saa + jostai muusta johdosta. Täytyy tutkia niitä johtoja. Hyvin vahva epäilys syyllisestä jo, eikä se ole saranassa.

                Ja lopetti toiminnan taas kun löin luukun kiinni tai sitten meni siihen vikatilaan mikä tuolla wds:ssä oli selitetty ettei moottori vedä rallia loputtomii.
                e39 530Dat -01

                Comment

                • jaakala
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 40
                  • Lahti

                  #9
                  Nonii. Ongelmaa ratkottu lisää. Saranan johdoista ei löytyny vikaa. Mutta luukun avauksen johdot ui vedessä ns spoilerin alla olevassa tilassa mihin johdot menee kumitutin läpi. Eli siinä osa syy ja toinen vika oli puristuksissa oleva johto avausnapin ja lasin rungon välissä. Näitä ku hiplaili niin alkoi taas toimimaan ja toistaiseksi ei ongelmia. Toinen vika mikä ilmeni oli että kontti alkoi menemään ittestää kiinni kun tossa on se comfort close systeemi. Vikana siinä oli kosteuden aiheuttama kuntta sulkunapin liittimessä. Eli tällä kertaa syy taisi kaikkeen olla kosteus sähköosissa. Toivottavasti kesä tulee ja kuivaa loputki mitä ei nyt päässy tekemään.
                  e39 530Dat -01

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎