Announcement

Collapse
No announcement yet.

kierrosten vaikutus käyntilämpöön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hallu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 75

    kierrosten vaikutus käyntilämpöön?

    Käyttäytyykö muiden dieselin omistajien autot samalla tavalla?
    Autossa on alta vuoden vanhat nesteet, vesipumppu ja termari. Autossa ei ole kuin yksi termari.
    Normaalissa ajossa lämpömittari pysyy siinä keskellä missä kuuluukin, mutta kun hiukan antaa monoa niin mittari laskee alempaan viivaan. Kierroksilla tekee aina tuon, siis korkeilla kierroksilla. Eli, kierroksilla lämmöt laskee...
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by hallu View Post
    Käyttäytyykö muiden dieselin omistajien autot samalla tavalla?
    Autossa on alta vuoden vanhat nesteet, vesipumppu ja termari. Autossa ei ole kuin yksi termari.
    Normaalissa ajossa lämpömittari pysyy siinä keskellä missä kuuluukin, mutta kun hiukan antaa monoa niin mittari laskee alempaan viivaan. Kierroksilla tekee aina tuon, siis korkeilla kierroksilla. Eli, kierroksilla lämmöt laskee...
    Katsoppas salavalikon kautta ne oikeat lämpötilat. Ehjässä M57 koneessa lpt. on 90 astetta, eikä karkaile mihinkään kaasutellessa. Jostain muistaakseni luin että näissä E6X on niin tehokas vesipumppu että se jaksaa työntää termarin auki. Tästä tosin en mene vannomaan.

    Laitetaan vielä varulta ohjeet salavalikkoon:
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • kastagir
      Newbiemmer
      • Jan 2013
      • 13
      • Suomi

      #3
      Mulla on sama juttu, uudet nesteet ja termarit.
      Lämmöt ajossa n.84 (valikosta) ja kun laittaa esim pakkosyötön kolmoselle niin lämmöt laskee kolmekin astetta.

      Voiko sen nyt käsittää siis niin että termari on paskana ja vuotaa

      Comment

      • hallu
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 75

        #4
        Itsellä pysyy normaalissa ajossa lämmöt ok, mutta sitten isommilla kierroksilla vasta laskee. Olen ajatellut vai että pumppu painaa tosiaan termarin auki ja lämmöt laskee...
        Lämmöt normalisoituu kun kierrokset tippuu likelle normaalia.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by hallu View Post
          Itsellä pysyy normaalissa ajossa lämmöt ok, mutta sitten isommilla kierroksilla vasta laskee. Olen ajatellut vai että pumppu painaa tosiaan termarin auki ja lämmöt laskee...
          Lämmöt normalisoituu kun kierrokset tippuu likelle normaalia.
          Termari sökö, lämpömittari on pystyssä jo 75deg kohdalla, joten normaalia käyntilämpöä se ei ota nykyiselläänkään jos menet katsomaan salavalikosta vaikka viisari pystyssä onkin. Ei kannata ihmetellä kauempaa vaan vaihtaa ne suoraan
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • hallu
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 75

            #6
            Eli tuleeko lämpömittarin muka olla oikealle kallellaan?
            Auto on lämmin ja lämmöt pysyy siin tikku pystysuorassa jos kiekat on alle 3tonnia.
            Kauemman kun pitää vaikka 3500rpm niin sitten laskee lämmöt lähemmäs sitä alempaa viivaa... Jotenkin vain tuntuisi että vesipumppu jaksaa painaa termarin auki... Vesipumppu on nyt se "rautainen" malli, eli ei muovisiivillä.

            Pitää koittaa tuota salavalikkoa, sinänsä tuo ei ajoa haittaa...ihmettelin vaan "ominaisuutta".

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by hallu View Post
              Eli tuleeko lämpömittarin muka olla oikealle kallellaan?
              Auto on lämmin ja lämmöt pysyy siin tikku pystysuorassa jos kiekat on alle 3tonnia.
              Kauemman kun pitää vaikka 3500rpm niin sitten laskee lämmöt lähemmäs sitä alempaa viivaa... Jotenkin vain tuntuisi että vesipumppu jaksaa painaa termarin auki... Vesipumppu on nyt se "rautainen" malli, eli ei muovisiivillä.

              Pitää koittaa tuota salavalikkoa, sinänsä tuo ei ajoa haittaa...ihmettelin vaan "ominaisuutta".
              Ei, vaan lämpömittari on puskuroitu ja 75C lämmöissä on jo pystyssä. M62tu:ssa lämpömittari on pystyssä 75-113C. M57 pienempi ku väli, mutta siinäkin ihan reilu. Eli sitä viisaria nyt aika turha tuijottaa, jos ne todelliset lämmöt kiinnostaa. Kyllähän siitä liian kylmänä käymisestä on haittaa. Kulutus nousee, huohotin voi jäätyä helpommin, kabiinissa kylmempi pakkasilla jne.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • hallu
                Bimmer Rookie
                • Sep 2003
                • 75

                #8
                Nyt homma kokeiltu ja ymmäretty tuo varsinaisen lämpömittarin "tarkkuus".
                Tiesin tuon että mittari ei liiku pienillä lämpötilan vaihteluilla, mutta en arvannut että pysyy tikku paikallaan noin ison vaihtelun...

                Lämmöt nousi tuon valikon mukaan nopeahkosti yli 80:n ja lopullinen vaihtelu liikkui 87-89 asteessa. En muista mikä oli termarin lämpötila mikä sinne meni, mutta muistaakseni ei ollut kuin yksi asteluku valittavana.

                Ajoin auton tuonne käyntilämpöön ja sitten ajoin muutaman kilometrin niin että kierroksia oli 3250-3500 niin lämpö putosi jonnekkin 68 asteen nurkille... Kun jatkoin tuon jälkeen normaalia ajoa niin muutaman kilometrin jälkeen salavalikon mittari oli 87-88 nurkilla....

                Comment

                • BreeZi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 2371
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by hallu View Post
                  Nyt homma kokeiltu ja ymmäretty tuo varsinaisen lämpömittarin "tarkkuus".
                  Tiesin tuon että mittari ei liiku pienillä lämpötilan vaihteluilla, mutta en arvannut että pysyy tikku paikallaan noin ison vaihtelun...

                  Lämmöt nousi tuon valikon mukaan nopeahkosti yli 80:n ja lopullinen vaihtelu liikkui 87-89 asteessa. En muista mikä oli termarin lämpötila mikä sinne meni, mutta muistaakseni ei ollut kuin yksi asteluku valittavana.

                  Ajoin auton tuonne käyntilämpöön ja sitten ajoin muutaman kilometrin niin että kierroksia oli 3250-3500 niin lämpö putosi jonnekkin 68 asteen nurkille... Kun jatkoin tuon jälkeen normaalia ajoa niin muutaman kilometrin jälkeen salavalikon mittari oli 87-88 nurkilla....
                  Pitääpä kokeilla tuota samaa temppua, kun vien tänään tuon paremman puoliskon töihin. Itselläni koneessa on neljä päivää vanha OEM ter,aro, joten tarkkaillaan tilannetta. Raportoin vielä tänne miten käy.

                  Eipä nuo muuttunut mihinkään, vaikka muutaman kilometrin ajoikin yli 3000rpm.
                  Last edited by BreeZi; 17-02-2013, 21:59. Reason: Testattu
                  - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                  - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                  - E- ja F- sarjan avaimet.
                  - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                  - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                  .

                  Finmodi oy
                  050-3063926
                  [email protected]

                  Comment

                  • matti.mk
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 17
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by hallu View Post
                    Ajoin auton tuonne käyntilämpöön ja sitten ajoin muutaman kilometrin niin että kierroksia oli 3250-3500 niin lämpö putosi jonnekkin 68 asteen nurkille... Kun jatkoin tuon jälkeen normaalia ajoa niin muutaman kilometrin jälkeen salavalikon mittari oli 87-88 nurkilla....
                    Mulla oli vaihteiston lämmönvaihdin rikki ja minusta lämmöt laski silloin aika voimakkaasti kierrosluvun noustessa. En tosin tehnyt mitään tarkkoja mittauksia ajamalla pitempiä matkoja korkeammilla kierroksilla. Minun lämmönvaihdin oli kuitenkin lopulta niin rikki, että lämmöt jäivät 70 - 75 asteen seutuville tasaisesti ajettaessakin.

                    Comment

                    • BreeZi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 2371
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by matti.mk View Post
                      Mulla oli vaihteiston lämmönvaihdin rikki ja minusta lämmöt laski silloin aika voimakkaasti kierrosluvun noustessa. En tosin tehnyt mitään tarkkoja mittauksia ajamalla pitempiä matkoja korkeammilla kierroksilla. Minun lämmönvaihdin oli kuitenkin lopulta niin rikki, että lämmöt jäivät 70 - 75 asteen seutuville tasaisesti ajettaessakin.
                      E39:seissä ei onneksi ole tuota lämmönvaihdinta(Insinöörille kiitos siitä) ollenkaan.
                      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                      - E- ja F- sarjan avaimet.
                      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                      .

                      Finmodi oy
                      050-3063926
                      [email protected]

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Mulla kyllä mittari on heti vähän vasemmalle kallellaan, jossei lämmöt ole normaalissa? Eli mulla tuo puskurointi on todella vaisu. Jos on esim 84 lämmöt, niin mittari ei näytä suoraan ylöspäin. :think
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • hallu
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2003
                          • 75

                          #13
                          Oliko muilla kokemuksia ko. asiasta?

                          Comment

                          • hallu
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2003
                            • 75

                            #14
                            Tänää vaihdoin merkkiliikkeen termarin tuon tarvikeosan tilalle.
                            Vielä en huomannut että olisi kierroksilla lämmöt pudonneet...
                            Eli, vielä ainakin oletan tarviketermarin olleen tuon takana...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎