M57D30 moniurahihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Hiddenemarc View Post
    Miksi vitussa sie otat sen visko irti?
    Eikö muka ui läpi se moniurahihna viskosta? Ainaki S62B50 meni lävitte se urahihna että pölinä kävi :think
    Mikset nappaisi viskoa irti, kun sen irroitus on vain muutaman minuutin homma ja tuulitunneli on kahdella muovinipsulla kiinni.
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • merbau
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 130
      • Pälkäne

      #17
      Originally posted by m5bimmeri View Post
      Ei lähde viskon mutteri lyömällä, hakattu tunti ja käsi kipeä. Ja hakattu oikeaan suuntaan jos vasenkätinen kierre, eli auton edessä seisoen lyöty avainta vasemmalta oikealle napakalla iskulla mutta kun ei niin ei. Täytyy sitä vanoksen koppaakin varoa kun hakkaa. Mihin se toinen rälläköity avain tulee, kun siinähän on vain yksi mutteri ?!
      Omassa hoitui vesipumpun hihnapyörän pultteihin tehdyllä lattarautatyökalulla se kiinni pito. Lattarautaan kaksi 13mm reikää (muistaakseni) ja viilalla välistä vähän materiaalia latasta pois. Asetetaan tehdyt reiät hihnapyörän kahden pultin kannan päälle. Näin saa pidettyä tarpeeksi kiinni, kun pyöräyttää viskon mutterin auki. Tämä siis M62TU koneeseen.
      540iA -00 M-sport
      Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #18
        Ja jos sitä viskon irrotusta pelkää kuin ruttoa ja aina koittaa keplotella ilman, voi homma olla todella hankalaa sitten, kun se on oikeasti pakko tehdä. Kun visko on irti, vesipumpun kierteiden putsaus teräsharjalla ja hieman kuparitahnaa kierteisiin, niin irtoaa seuraavalla kerralla pikku napautuksella.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #19
          KL:stä saa reilulla parillakympillä viskon irroitustyökalut, joten sen vuoksi ei kannata autoaan ja käsiään teloa. Ainakin M57:ssa tarvitaan normaali lenkkiavain ja toinen erityisen ohut lenkkiavain pitämään vastaan, jotta viskon saa irroitettua. Bemarin kaseista tuttua lenkkiavain + leka metodia ei oikein voi käyttää, tai se ei aina toimi. Esim. tuossa M62:ssa pystyy viskon irroittamaan yhdellä lenkillä ja lekalla, mutta siinä viskon kiinnityskin on hieman erilainen.

          Comment

          • m5bimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 250
            • Suomi

            #20
            Originally posted by BreeZi View Post
            Mikset nappaisi viskoa irti, kun sen irroitus on vain muutaman minuutin homma ja tuulitunneli on kahdella muovinipsulla kiinni.
            Sitähän tässä koko ajan yritetään ?! Ja tiedoksi että ei kolmen tunninkaan hakkaamisen jälkeen irronnut, ja piti viedä liikkeeseen missä homma tehtiin alakautta nosturilla. Ahtaalta ja hankalalta näytti, eikä olisi tallissa onistunut. Kyllä on typerästi suunniteltu koko juttu. Miksei se tuulitunneli voi olla kaksi osainen, yläkautta yläosa ja alakautta alaosa pois ja hommiin. Insinöörien taidon-näyte tosiaan. Tulihan sitä hihnan vaihdolle hintaa, mutta ei voi mitään kun ei paska irronnut.
            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

            Comment

            • m5bimmeri
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 250
              • Suomi

              #21
              M52 viskon irroitus

              KL:stä saa reilulla parillakympillä viskon irroitustyökalut, joten sen vuoksi ei kannata autoaan ja käsiään teloa.

              Tuollainen työkalu löytyy Schmiedmann sivuilta siihen viskon mutterin irroitukseen, eli sama kuin 32mm lenkki. En löytänyt muita työkaluja siihen hommaan, eli miten lukitaan hihnapyörä ennen vääntämistä/hakkaamista. Joku jo täällä ehdotteli hihnapyörän pulttien tilalle pidempiä pultteja, mutta onko tuhon vaara olemassa. Ja toinen asia jos se mutteri on jumittunut siihen akseliin, kuten luultavasti mulla niin auttaako se hihnapyörän lukitseminen mitään ?

              Luulen että sellaisella yrityksellä mitä mulla oli olisi jo auennut, koska impulssi on paras asia juuttuneisiin muttereihin. Vesipumppu tuohon on jo varmasti vaihdettu, eli olisiko joku asentaja saanut päähänsä laittaa kierrelukitetta kierteisiin. Vai voiko se tosiaan jumittua vaan niin tiukkaan että ei lähde halkaisematta pois.

              Mulla tuli mieleen kokeilla että pitkällä (esim.5mm) poranterällä mutteriin reikä ja röppöä sisään. Reiän voi porata vaikka kahteen/kolmeen kohtaan koska se ei heikennä mutteria. Päivän liottelu ja uusi yritys. On olemassa hyvin tunkeutuvia aineita, kuten Rost of Ice joka oikein kiehuu tunkeutuessa. Jos sillä systeemillä irtoaisi niin kuparitahnalla kasaan että saa sitten irti jos tulee sama homma tai vesipumpun vaihto eteen !

              Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #22
                Ootko kokeillu lämpöä antaa? Se + impulssi on aika kova sana jumiuteisiin paikkoihin.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Night-Wind
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1534
                  • 02

                  #23
                  Harmi, että tää topikki on raiskattu M52 koneeseen liittyvällä keskustelulla.
                  ex: BMW E38 735iA -97
                  ex: MB W211 E200CDI -03
                  ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                  ex: BMW E39 528iA -96
                  ex: MB W126 300SE -89
                  ex: BMW E34 525iAT -95
                  ex: BMW E36 316iA -91

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #24
                    KL myy siis samassa setissä 32 ja 36 mm avaimet. Muistaakseni tuo 32 millinen avain oli kuitenkin se, jota tulee käyttää useimmissa E39:n moottoreissa.

                    Comment

                    • m5bimmeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 250
                      • Suomi

                      #25
                      Originally posted by Night-Wind View Post
                      Harmi, että tää topikki on raiskattu M52 koneeseen liittyvällä keskustelulla.
                      Ja kun avaa oman itketään kun piti avata uusi. Kummasti haittaa joitakin !
                      Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #26
                        Ite tein latikasta varren mikä tulee hihnapyörän pulttien alle niin saa pidettyä vastaan. En tosin tiiä mahtuuko ihan joka mallissa laittamaan tuota paikalleen.
                        Älä kiristä viskon mutteria tiukalle niin saa tulevaisuudessakin auki.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Fastpiksu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2010
                          • 1571
                          • Kajaani-Paltamo

                          #27
                          Sitä ei muutenkaan tarvi vetää mitenkään järjettömän tiukkaan koska siinä on vasenkätinen kierre joka kiristyy vesipumpun pyörimissuuntaan nähden.
                          Chevrolet Express van
                          Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                          E36 325i group F

                          Ex:
                          e34 525i
                          e34 525tds "superturbo"
                          e39 530d M-Sport

                          Comment

                          • m5bimmeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 250
                            • Suomi

                            #28
                            Originally posted by JJT View Post
                            Ite tein latikasta varren mikä tulee hihnapyörän pulttien alle niin saa pidettyä vastaan. En tosin tiiä mahtuuko ihan joka mallissa laittamaan tuota paikalleen.
                            Älä kiristä viskon mutteria tiukalle niin saa tulevaisuudessakin auki.
                            Vastaan vaikka samalla raiskaan. Se latikasta tai ohuesta teräslevystä leikatusta valmistetulla lisäavaimella se tosin voisi lähteä, tai sitten se on niin jumittunut että ei siitä huolimatta lähde vaan a: avaimet hajoaa b: mutterin kannat pyöristyy. Se hihnahan on jo tosiaan vaihdettu, mutta kiinnostaisi saada se mutteri auki jos vaikka vesipumppu porsii. Aion vielä viikonloppuna kokeilla sitä eri konstein, ja kerron siitä sitten avaamalla siihen oman topicin !
                            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #29
                              Olipahan mulkku laittaa paikoilleen, kun hihna oli vielä vähän kierteellä paketissa olon jäljiltä. Onneks emäntä tuli lopussa just kotiin ja jeesas. Ei meinannu saada tuohon kiristimen ja vesipumpun rullalle saada hihnaa ilman apukäsiä. Jatkossa tiedoksi muillekin että 24mm on sitte kiristäjän mutterin koko. Ahtoputken otin ainoastaan tieltä pois vähän tilaa tuomaan (ja toki koneen etummainen muovi). Tavallisella räikällä ihan käänsin kiristintä 24:n hylsyn kanssa. Tuossakin vois kiinteä pitkä väännin olla muuten kätevämpi, esim pitkä nivelöity renkaanvaihtoon tarkoitettu. Tuon kokoinen lenkki kyllä täytyy varmaan laittaa ostoslistalle.
                              Alakautta hihnan pujottelin paikoilleen suurimmilta osin, ja tehostajalle laitoin sitte viimeiseksi kun kiristintä samalla löysäsin.

                              Ois varmaan helpottanu paljonkin kun ois viittiny flektin ja tunnelin ottaa pois, mutten viittiny alkaa siihen, sopivia lenkkejäkään kun ei ole itellä. Hyvin mahtu ne paikallaankin.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • pera8x
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2015
                                • 158
                                • tampere

                                #30
                                en ymmärrä miks sitä viskoa tarvii irrottaa hihnan vaihdossa? eihän siinä tarvi irrottaa mitään muuta, kun pohjamuovit ja se hihna. ja kiristintä vähän kääntää. jättää ne tuulitunnelit ja viskot rauhaan ja keskittyy hihnanvaihtoon, niin homma menee kivuttomasti.

                                mahtuu ihan ilman kiinalaisia käsia pujotteleen hihnan paikoilleen ja hommassa menee max 10min. alakautta suorittaa toimenpiteen, nosturi helpottaa paljon.

                                Comment

                                Working...
                                X